27. august 2002
😌104,8 kgFørste mål nådd II
I dag har jeg krøpet under 105, som er mitt første mål, akkurat som i fjor. Jeg går med en fin Ola-bukse i dag, den samme som i fjor, den passer KJEMPEFINT!! Kjenner meg bare
SÅÅÅ fin!
Og gjett hva jeg gjorde i går? Tok en flaske tennveske og dynket den store gamle buksa mi med den, kokte meg en kopp te, satte meg foran peisen i ørelappstolen min og SÅ PÅ AT DEN BRANT OPP!!! Buksa, altså, ikke tekoppen, da. HERLIG!!! Det var en teit bukse med strikk i livet og INGEN form, en amøbe, et mislykka telt, JEG BRENTE DEN OPP!! HAHH!!!!! Hvem tror at jeg har bruk for sånne ubrukelige bukser? Det har jeg nemlig IKKE!
Neste mål: Under 100. Gleder meg hinsides. Sirkeline, nå legger jeg meg på hjul. Jeg skal følge med deg framover, først kommer du over hundrekilosgrensa, og så kommer jeg etter! Og så: Aldri mer tilbake, hva?
Pangstart II
Ned 3 kilo de siste 5-6- dagene. Dette er starten på slankeåret mitt, sommeren er over, og jeg har tråkka på gassen. Jeg er kjemepefornøyd med 3 kilo.
Nå følger jeg dagboka mi fra i fjor. Jeg hadde da en blå Olabukse som mål. Den samme buksa er det jeg har hengt opp på soverommet nå. Den ble for stor i fjor, og jeg skulle akkurat til å hive den, men så sparte jeg på den likevel, og nå er den for trang!! Mitt første mål er å komme under 105 kilo og begynne å gå med den Olabuksa igjen.
Jeg kommer til å skrive her omtrent en gang i uka, litt forskjeliig hvilke dager jeg har tilgfang til PC. Jeg er kjempespent på om jeg greier å følge meg selv helt ned til 93, som er der det glapp i fjor. Det er MYE vanskeligere å motivere seg selv denne gangen, det er liksom så flaut å slanke vekk samme kilo en gang til. Men nå er jeg snart ferdig med å irritere meg og skamme meg over det, så nå ser det ut som jeg skal greie å få fart nedover igjen. Jeg er så spent!!!!!
Mandag morgen II
Jeg er i geng med å følge mine egne spor, og starter med fjorårets innlegg mandag morgen, mars 2001. Nå er det mandag morgen 5. august 2002. Jeg skal i gang med jobben etter sommerferien, og er nå kjempemotivert for å gå ned i vekt. Endelig hverdag!!!
Jeg tror jammen du har rett, Sussi: Jeg kan komme ned i overvekt før jul. DET hadde vært noe, det! Jeg bestemmer meg for det her og nå. Takk til deg!
3 dager igjen
3 dager igjen av ferien nå. Mandag er det full rulle igjen. Og jeg gleder meg!!! Nå er jeg bare så skikkelig motivert for å komme i gang igjen på jobben, og løpe etter meg selv for å ta igjen det tapte og komme tilbake der jeg var i fjor. Jeg skal ta igjen meg selv før jul, dvs. ned til 93 kilo, og helst lenger også.
I skapet har jeg: Masse fint tøy som er for lite. Nå gjør jeg sånn som i fjor: Jeg tar fram dongeribuksa mi igjen og henger den opp så jeg ser den hver dag: Den er for liten nå, men snart skal jeg gå med den. ÅÅÅ, jeg gleder meg!!!!
Og se!!!!!! Jeg har gått NED en kilo i ferien!!
Sommerferie
Nå har jeg sommerferie, er langt borte fra alle vekter, og glad for det!! Sender et livstegn i dag fordi jeg tilfeldigvis kom til et sted med Internett. Jeg er i en kraftfull forberedelsesfase. Hva det betyr? Jo, jeg tenker VELDIG HARDT på det snart er august, når alle ferier og selskapeligheter, brylluper og fester er over. Som du skjønner: Sommerferien er ikke blitt noe slankejippo, akkurat, men det regnet jeg ikke med heller. Det jeg har klart, er å stabilisere situasjonen, gradvis legge om stilen og gjøre meg klar til innsats. Og: JEG GLEDER MEG!!!!! Melder meg her om en uke, eller kanskje to, alt etter når jeg får tilgang til Internett igjen.
Og i mellomtiden: Nå skal jeg ha FERIE!!! BADE!! SVØMME!!! SOLE MEG!! Hvis det kommer noe sol mer, da.
Fortsatt god sommerferie til dere alle!!!!
Første to kilo ned
Jeg har laget meg et kostholdsopplegg som ligner det jeg brukte i fjor. Det er ganske mye mat, for jeg makter ikke å være sulten for lenge. Det blir ikke noen hurtignedgang i starten da. Nå gjelder det å tro på opplegget, ha is i magen, se langt fram og være sta.
Jeg har rett og slett ikke tid til å trene enda, det får jeg ikke før ferien begynner i neste uke. Tror det blir vanskelig i ferien også, for det blir mye reising og antakelig ikke nok tid til trening. Men noe skal det bli.
Det er utrolig. Her driver jeg å slanker bort DE SAMME 19 KILO som ble borte i fjor. Tror du det er motiverende? IKKE I DET HELE TATT!!! DET ER TIL Å HYLE AV!!!! HYYYYL!!!!!
Men nå har jeg forsonet meg med tanken. Det har tatt sin tid!
Og nå gjelder det å se framover. For hver uke nå: Litt bedre, litt sprekere, litt finere. DET er motiverende!!
Jeg har startet. Jeg går i mine egne fotspor. En gang utpå høsten skal jeg nå igjen meg selv, og gå VIDERE. Lenger fra! Helt ned til 80-TALLET!! Ikke fedme mer! Gleder meg!! Og enda lenger! En gang til vinteren kan jeg se 70-TALLET! Og ENDA LENGER! Til våren kan jeg se 60-TALLET! JO!!! Sånn blir det!
De to første kiloene er borte alt. Nå er det fem kilo opp til der jeg startet i fjor. Det er da noe?
Vent og se!!!
Ett år er gått. Og total fiasko!!!
Her var jeg for et år siden. 2. juli 2001.
Jeg satte opp et lite spøkelse, for jeg er nesten et gjenferd.
Jeg kalte meg Vår, hadde gått ned fra 115 til 93 kilo og kommet i kjempeform med masse trening. Jeg husker det veldig godt: Jeg var SÅÅÅÅ fornøyd!! Hadde gått amok i klesbutikker og fylt opp skapet med masse fint tøy, dro på sommerferie og badet og solte meg på stranda, det var bare TOPP!!!
Hva har skjedd med meg siden sist? Det er nesten ikke til å tro: Jeg har gått opp 19 kilo det siste året. Bare tre kilo unna utgangspunktet i fjor. Hvorfor??? JEG ANER IKKE!!! Innerst inne tror jeg det er sånn: Jeg var bare så inngrodd med gamle vaner at jeg liksom DATT tilbake i dem da jeg slappet av sist sommer. Og så kom jeg ikke utav dem igjen. Jeg kom inn i noen gamle spor og ble der.
Mye er likevel annerledes. Jeg er fortsatt i god form og har det bra, og har holdt på mange gode vaner fra i fjor: Jeg går på lange turer i skogen, klatrer opp på fjelltopper og padler i kajakk. Spiser mye grønnsaker og frukt, er i det hele tatt sunn og frisk og opplagt. Jeg føler meg fortsatt nokså fin, sikkert fordi jeg er i såpass god form. Så den forrige runden var IKKE bortkastet! På ingen måte! Men: Jeg har altså gått opp igjen 19 kilo!!!
Nå fant jeg på at jeg skal gå i mine egne fotspor, lese min egen dagbok fra forrige gang og konkurrere med meg selv. Det kan bli ganske spennende.
Det jeg skal passe på denne gangen, er å ikke bli så fornøyd med meg selv at jeg stopper midt i løpet, men gjennomføre helt til mål.
Det er 30. juni i dag. Jeg sluttet å skrive dagbok 2. juli i fjor. I dag leser jeg dagboka mi fra 7. mars i fjor og setter i gang med å konkurrere med meg selv.
KLAR, FERDIG, GÅ!!!
Tror du jeg klarer det? Ikke, det, nei??? Tør du vedde??
Hele juli borte
Nå står jeg på farten til en lang ferie, og kommer ikke tilbake til dagboka mi før 1. august. Det blir en måned borte, det. Jeg skal jobbe en del, men feriere mye.
Den første slankefasen er nå over. Jeg kalte meg Vår, for det var vår da jeg begynte, og jeg hadde store forventninger til denne våren. Situasjonen var helt umulig, jeg mistrivdes med meg selv og hadde det ikke godt. Nå er det sommer, og våren innfridde forventningene. 22. kilo ned, mye bedre form, sterkere muskler, godt humør, nye klær, mange komplimenter. Sånn er det nå. Jeg har det så fint!!
I ferien får det gå som det går. Jeg skal være mye ute, og begynne å gå på tur igjen. Men jeg veier meg ikke før 1. august, så det blir spennende.
Det som har hjulpet meg mest nå i vår, er dere, medslankere på nettet. Jeg er så glad for at dere er til! Gleder meg sånn til å komme tilbake i august og se hvordan det har gått med dere!
En ting lurer jeg på: Sirkeline, hvor er du?
God sommer til dere alle, lykke til med alt dere foretar dere, og på gjensyn 1. august.
Målebånd
Ned en kilo siste uke. Dette går den rette veien. Nå er jeg en forbrenningsmaskin som brenner opp mer og mer fett, gram for gram, kilo for kilo, ustoppelig, helt til jeg er i mål, håper jeg, i hvert fall. Det kan ta så lang tid det vil. Jeg har satt av tida fram til NESTE sommer! Kanskje blir jeg ferdig før, men det har ingen ting å si. Det er fint å være underveis, for det er så mange gleder på veien. Plutselig kan jeg bruke noe tøy som jeg har lagt vekk. Og så en dag gjør vekta et hopp nedover. Så kommer jeg på at jeg kan ta fram målebåndet, sånn som i dag. Og se hva jeg fant ut:
Fra 7. mars har jeg blitt
12 cm mindre rundt brystet
25 cm mindre rundt midjen
12 cm mindre rundt hoftene
10 cm mindre rundt låret
Ikke rart jeg har gått ned flere størrelser i klær.
Nå er det en drøy uke igjen til jeg skal prøve å få meg sommerferie. Håper å komme litt lenger ned før det. Og i ferien kommer jeg til å bruke mer tid på trening igjen, så det kan bli bra.
Joda, det står til liv!
Sakte, og det er bra
Ned 1/2 kilo. Det går seinere nå. Og det er veldig bra! For nå får kroppen og huden tid til å tilpasse seg og stramme seg opp. Så lenge jeg blir litt lettere hele tiden, eller holder det stabilt, er det en stor fordel at det går litt tid.
Har ikke tid til å trene så mye nå, to eller tre gåturer i uka i det siste, på omtrent en time hver gang. Men det er jo bedre enn ingenting! Og neste uke kan kanskje bli mindre travel, hvem vet.
Fire selskaper på rekke og rad denne uka. Alkohol, god mat, kaker og alt. Hyggelig det. Så lenge jeg er innstilt på at det skal gå litt seinere en periode, er det helt fint å gå i selskaper.
Jeg er tilbake i løypa, har motivasjonen i orden, er ved godt mot, men velger å ha en rolig periode. Takker for god støtte fra dere, som hjelper meg å holde kursen!
Et lite jubileum
Ned 20 kilo nå. Det er jo et lite jubileum, det.
Var på kurs noen dager, og det gikk bra. Jeg spiste sunn og god mat der, og hadde det fint som bare det. Men etterpå... Jeg strever med motivasjonen. Det er veldig hardt arbeidspress for tida, har ikke hatt tid til trening, og har nesten glemt at jeg har lagt om kosten. Det er liksom helt ute av fokus. Men i går gikk jeg på tur igjen, så jeg håper jeg greier å komme meg tilbake i løypa.
kompost
I dag har jeg på meg en ny, gammel bukse, en størrelse mindre! Jeg gjemte den i en pappeske da den ble for liten. Og nå passer den som bare det. Jeg er så kjempefin i dag! Syns nesten ikke det er noe vits i å bli tynnere, jeg, nå! OG ENDA HAR JEG IKKE KOMMET HALVVEIS!!
Det var så varmt at jeg ikke gadd å brenne opp den gamle buksa i peisen denne gangen. Men jeg syns jeg ville markere det med en liten høytidelighet. Så jeg kjørte den i kompostkverna, sammen med lauv og kvister. Aldri mer! Nå er det bare frynser igjen. Neste sommer er den jord, og da skal jeg plante en rosebusk i den. Da er jeg selvfølgelig slank og sprek og solbrun, ikke noe flau for å sole meg på stranda da, nei, og så ser jeg på rosene og tenker på den dagen i fjor da jeg nesten hadde kommet meg ned i 95 kilo, og var så ovapå at jeg kjørte den gamle buksa mi i kompostkverna. Ha ha!
Nå skal jeg på kurs noen dager, og jeg vet at de har sinnsykt god mat der. Jeg har ikke tid til å trene heller, denne uka, for det er så hektisk mye å gjøre for tida. Så nå henger slankeprosjektet mitt i en tynn tråd. Hvis du lurer på om du kan være til nytte for noen her i verden, så Ja. Kryss fingrene for Vår fra tid til annen, og send henne kraft og styrke! For nå trengs det!
Jeg rapporterer her neste uke.
Møysommelig
Nå er jeg i gang med den møysommelige jobbingen ned til 89 kilo, og under 30 i BMI. Det kan bli strevsomt. Etter en ukes sykdom er jeg tilbake i skogen og går på tur, to timer hver dag de siste tre dagene. Nå går det tydelig fortere oppover bakkene. Det er SÅÅÅ godt å kjenne at kroppen fungerer og at beina blir sterkere. Nå vil jeg trene litt i helsestudio igjen, det har jeg ikke tatt meg tid til på lenge.
Etter 12 uker er 19 kilo forsvunnet. Jeg ser for meg 38 pakker smør i kjøleskapet. Jemini! Det er mye!! Og enda er ikke halvparten borte!
Neste uke: Fortsette å gå. Kanskje ta ut sykkelen? Fortsette å spise som jeg gjør: Nok mat, god mat, lite fett, ikke noe sukker, ikke hvitt brød, masse grønnsaker, bønner, linser, god fersk fisk, kjøtt. Prøver meg fram til forskjellige gode middager. Frukt, litt is, cottage cheese, noen sånne gode ting om kvelden sammen med te eller kaffe. Helt fint å spise sånn, syns jeg.
Så nå gjelder det å stå på fram til sommerferien. Lykke til, alle dere andre!
UNDER HUNDRE!!
NÅ ER JEG PÅ DEN ANDRE SIDEN AV 100-METERSMUREN. JEG ER SÅ GLAD!! JEG ER SÅ INNI HAMPEN GLAD!
Har vært på ferie noen dager, vi gikk mye hver dag, i sakte ferietempo, spiste godt hele tiden, og hadde det kjempefint. Har vært sjuk et par dager nå og ikke orket å spise noe særlig, derfor er jeg plutselig helt nede i 97,8.
1/3 av det fettet som skal vekk, er nå borte. Det endelige målet er 50 kilo ned, men det nytter det ikke tenke på enda, for det er så lenge til. Neste mål er også nokså langt unna: 89,5 kilo. Da kommer jeg under 30 i BMI og slipper å se at det står FEDME hver gang jeg skriver i dagboka mi. Håper det skjer en eller annen gang i sommer.
Underveis har jeg noen milepæler å trøste meg med: Snart har jeg gått ned en buksestørrelse til, og kan lage meg et nytt buksebål. (Jeg brente den aller største buksa mi i peisen for noen uker siden.) Snart kan jeg nok gå med en jakke som henger i skapet også. Det blir liksom å gå tilbake i sine egne spor og finne igjen seg selv, plagg for plagg. Innerst inne har jeg alltid trodd at jeg ville bli tynn igjen, og spart på en del fravoskt tøy.
Nå skal jeg kikke litt i dagbøker og bli inspirert av dere.
Lykke til videre!
I hundre
Siste uke har jeg gått to timer hver dag, i helga tre, da med niste, termos og en god bok i sekken. Fant et vann med bekk og foss, og fin rasteplass, og solte meg der og leste i boka mi, total egotripp. Kjempedeilig! Men det tar mye tid, da.
Ned 2,2 denne uka. Nå går det i hundre. Bare 1/2 kilo igjen til hundrekilos-muren. Den er rett foran meg, jo!! Jeg kan snart TA på den!. Men akkurat nå blir det et par ukers pause. For nå skal jeg på ferie og spise seine middager og drikke vin på fortauskafeer. Og da vil jeg kose meg skikkelig! Jeg må stålsette meg på forhånd, og prøve å holde meg på matta.
Aslaug, du spør om jeg har et sluttmål. Ja, nå har jeg det: Jeg vil ned til 65 kilo. Før noen rullet meg i bolledeig, husker jeg at 65 kilo var bra. Jeg tenker med dette løpet:
Ned til 90 så fort jeg kan. Da er liksom krisa over.
Saktere ned til 74, som er innenfor normalområdet for min høyde.
Og så bruke lang tid ned til 65, med mye trening, så kroppen får tid til å tilpasse seg og bli fin.
Jeg gir meg selv tid fram til neste vår eller sommer.
Melder meg her om 14 dager.
Takk for alle kommentarer. Hvis dere visste hvor mye dere hjelper meg!
Og her er en diett som kom på e-posten min her om dagen:
Subject: Bridget Jones Diet
This is a specially formulated diet designed to help women cope with the stress that builds up during the day:
BREAKFAST
1 grapefruit
1 slice whole-wheat toast
1 cup skim milk
LUNCH
Small portion lean, steamed chicken with a cup of spinach
cup herbal tea
1 miniature Mars bar
AFTERNOON TEA
the rest of the mini Mars bars in the bag
tub of Hagen Daas ice cream with chocolate-chip topping
DINNER
4 bottles of wine (red or white)
2 loaves garlic bread
1 family size supreme pizza
3 snickers bars
LATE NIGHT SNACK
whole frozen Sarah Lee cheesecake (eaten directly from freezer)
REMEMBER: STRESSED SPELLED BACKWARDS IS "DESSERTS"
Send this to four women and you will lose two pounds. Send this to six women and you will lose four pounds. Send this to all the women you know or ever knew, and you will lose 10 pounds. If you delete this message you will immediately gain 10 pounds!
THIS IS NOT A JOKE. IT WORKS
Høsttreffet i Oktober
Det er kommet forespørsler på E-mail til meg om jeg kan reklamere litt om dette treffet. Ettersom vi ikke har en felles side hvor vi kan legge inn felles meldinger, velger jeg dermed å legge inn denne fellesmail til i forskjellige dagbøker.
Hvis dette treffet er helt uaktuelt for deg, ber jeg om unnskylding for å ha brukt litt plass i akkurat din DB.
Hvis du er interessert send meg gjerne en mail: nta62@hotmail.com, og ikke i DB mi. Og
jeg ønsker at du kun kontakter meg om du er interessert
Jeg må kommene uke reservere plasser på Sjusjøen.
Slankere.com er en enestående flott kanal hvor man kan være anonym og lufte sine innerste tanker. Det kan være litt skummelt og helt uønskelig å bryte denne anonymiteten.
Men det er noen som kan tenke seg dette allikevel, for å treffe likesinnede, og for å ha et mål langt fram i tid, og dermed se på et treff som en faktor for å ikke ”detta av lasset”, men faktisk
bruke dette som en motivasjon for å holde ut.
I samarbeid med andre brukere av slankere.com, (for jeg er ikke helt alene om dette) er vi helt klare på at det bør være en forutsetning for å kunne arrangere et slikt treff.
Det er kommet meldinger på at det er flere som har lyst til å bli med, men ikke er sikker på om de tør å komme ut av skapet. Så for at dette treffet skal kunne passe for alle, bør vi ha en liten felles forståelse for hverandre, og lage noen kjøreregler.
Derfor:
For det første er vi for det meste bare fremmede for hverandre, men som har samme vonde erfaring, og det er hvordan vi sliter med vekta.
Med det som utgangspunkt, vil det være smart å legge igjen fotoapparat hjemme, men dette kan reisekomiteen selvfølgelig ikke bestemme, men hver og en får vurdere dette selv.
Jeg bør jo vite ditt navn, når du skriver din mail, men vil ikke bruke annet enn aliaset ditt, verken i dagboka eller på treffet. Tror også det vil være smart å bruke aliaset vårt på turen, så kan vi selv fortelle hva vi heter, til hvem vi vil.
Når vi skriver i dagbøkene våre, også etter oktober, bruker vi aliaset, og går ikke inn på enkelttilfelle som identifiserer seg selv eller en annen fra turen, inne på DB.
Slankere.com er et friområde, og den anonymiteten vi har der, skal vi fortsette med.
De som vil prate privat etter oktober, bruker mail.
Det er pr. i dag 7 påmeldte. Håper på at minst 10 er med da, for å kunne få et opplegg, og Sjusjøen har kapasitet.
Hvis du ønsker ytterligere informasjon, send meg en mail.
Og igjen, beklager at jeg har brukt plass hos DEG om dette ikke er aktuelt.
Hilsen nite
Vekten din er ikke ulik min, men du er høyere, så jeg er nok rundere enn deg, men forhåpentlig så kommer vi begge under hundre om ikke så brått!
Fortsatt god slanking!
Sussi
Så kjempeflink du er!!!
Lykke til med de neste 5, du er ikke langt unna tosifret nå...
elisacat
Jess, sånn skal det gjøres!!!! Ser deg for meg der du sitter foran peisen med et bredt glis rundt munnen! *ler*
Nå er det strake veien mot tosifret for deg, stå på så skal jeg heie på deg!
Slankeklem fra Molla
Lykke til videre, du er FLINK!
Klem, Viola.