← Alle dagbøker
tink
55 år175 cm45 innlegg
2000–2002
0 følgere
Start119,0 kg
Sist101,0 kg
Endring−18,0 kg
BMI nå33,0
📉 Ned 10+ kg📓 10+ innlegg🕰️ 1+ år i dagboka
👋
Er dette din gamle dagbok?
Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka 27. februar 2002
101,0 kgLong time, no see...
Heisan,
nå er det lenge siden jeg har vært innom her. Har hatt en laaaaang kjempesprekk - om man kan kalle det en sprekk når den varer et halvår... Har spist og spist og spist siden midten av august, og har vært helt oppe i 106,8 kg igjen!!! Nå er jeg på rett vei igjen, og har gått ned til 101 kg de siste fire ukene.
Det er skummelt hvor lett det er å falle tilbake til "gamle synder" - trodde jeg hadde greid å legge helt om, men det er ikke lett å forandre vaner man har hatt i 15-20 år.
Bestemte meg likevel for at jeg ikke kunne ødelegge alt jeg har oppnådd i løpet av et år med mer fornuftig spising, det ville vært for ille om det skulle vært helt forgjeves. For ikke å snakke om at jeg har kasta alle de store klærne, og måtte gå ned om jeg ikke skulle ut med en helt ny garderobe igjen. Og det er ikke tale om at jeg ville kjøpe så store klær igjen!
I denne omgang kommer jeg til å være mindre streng med meg selv, for å se om det hjelper til at jeg ikke skal gå helt amok igjen, men har man problemer med å kontrollere spisingen, så er det vel ikke gjort i en håndvending å bli "normal"...
Nå har det i alle fall gått greit i fire uker, og 5,8 kg ned var mye mer enn jeg venta siden jeg altså har lagt lista litt lavere denne gang (vi behøver jo ikke nevne at det meste av det var vann som forsvant den første uka...). Nå venter jeg bare på at det skal bli litt varmere og litt mindre glatt, sånn at jeg kan dra fram sykkelen igjen.
Ferie
Heisan alle sammen,
Det blir litt sjeldnere innlegg på meg for tiden. I motsetning til mange andre har jeg det travlere enn vanlig på jobben for tiden, og jeg har i tillegg en ekstrajobb som det også har vært mye på i det siste.
Slankemessig er jeg ganske lei, og satser mest på å stabilisere nå. Føler at kroppen gjør motstand mot alt jeg gjør, så jeg tenkte at jeg får prøve å høre litt på hva den sier. Derfor spiser jeg litt mer nå, har gått opp fra rundt 1200 til rundt 1500 kcal daglig, i håp om å øke forbrenningen litt. Prøver også å få trimma (les: gå tur) litt mer enn det jeg har gjort de siste månedene. Var så flink en stund i vår, men det har sklidd helt ut. Nå prøver jeg altså å gå mer, tar et par omganger på ministepperen min iblant, og har mål om å få satt på en av trimvideoene mine igjen snart. Men det er ikke så greit å videotrimme i en ettromsleilighet, det blir altfor dårlig plass og mye blåmerker!
I tillegg til dette prøver jeg å legge over til et vegetarisk kosthold, så det blir mye bønner, linser og belgfrukter for tiden. Alle forsøkene mine på nye retter er ikke like vellykket... Det skaper også litt opprør i magen...
Men, tross at jeg har først og fremst prøvd å stabilisere, har jeg altså gått ned litt, og sier meg svært fornøyd med det. Neste delmål er 85 kilo, men jeg har ingen tidsfrist på sånt lenger. Det får gå i den farten det går.
Mitt endelige mål ligger et sted mellom 70 og 75 kilo, alt etter hvordan det føles når jeg kommer ned dit. Det betyr at jeg i beste fall har 14,4 kilo igjen til jeg sier meg fornøyd, eller i verste fall 19,4 kg. Det høres jo oppnåelig ut!
Nå reiser jeg på en velfortjent (synes jeg) ferie, så dere hører ikke fra meg på et par uker.
Dobbelt-jippy!
Ser åttetallet for første gang på ti år!!! Har dessuten gått litt amok med å kjøpe nye klær - så nå kan jeg ikke gå ned noe på en liten stund - da kan jeg jo ikke bruke alt jeg har kjøpt.... ;) Neida, ingenting gjør meg gladere enn om jeg må gi dem videre til Fretex kjappere enn planlagt,måtte bare kjøpe en del nytt nå, for jeg hadde nesten bare "koseklær" igjen, ingenting jeg kunne bruke på jobb. Og så er det jo salg over alt, og jeg hadde feriepenger igjen på kontoen. Farlig kombinasjon.
Det er en stund siden sist jeg var innom. Først hadde jeg gjester i noen dager, og var alt for flink til å kose meg sammen med dem. Deretter har jeg hatt mye ekstrajobb hjemmefra, og tatt med meg litt av de dårlige vanene jeg la til meg igjen mens jeg hadde besøk. Derfor både sto vekta stille og gikk så opp littegrann, men de siste dagene har jeg skjerpa meg igjen, og det har gitt resultater.!
Nei, nå må jeg ut og feire!
Neste mål
Jeg svever fortsatt et par centimeter over bakken etter å ha nått "overvekt" i stedt for "fedme", og har feiret det med å kjøpe et par nye plagg .Jeg handler ikke så mye klær siden det fortsatt er langt igjen, men jeg orker ikke å gå rundt i gamle og ikke velsittende klær, så jeg skifter ut noen plagg med jevne mellomrom. Det neste jeg trenger er et par bukser til. Det kan jeg jo ta som belønning når jeg når neste delmål, som selvsagt er å komme ned på åttitallet: 89,9 kg. Det er jo bare ca halvannen kilo, så jeg håper å nå det innen første august. På den andre side har jeg bare gått ned fire-fem kilo siden begynnelsen av april, så det kan hende det tar lenger. Men så lenge det går nedover, gjør det ikke noe om det tar litt tid. Jeg må jo finne meg i at kroppen trenger litt hvile, det tar jo på å gå ned såpass mye som jeg har gjort nå. Jeg er ganske flink med maten, ligger stort sett på 1200-1300 kcal, men må bli flinkere til å trene/bevege meg. Da får jeg mer fart på vektnedgangen igjen, men jeg har alltid en unnskyldning på lager. De siste par ukene har det vært varmen, nå er det et gnagsår. Og når det heles, finner jeg nok på noe annet. Men jeg har seriøse planer om å begynne å gå til jobb (på hjemveien må jeg innom et sted som ligger for langt unna til at jeg kan gå, så der må jeg fortsatt reise kollektivt). Det er bare det at jeg må stå opp en halvtime tidligere om jeg skal gå til jobb, og selv om det ikke høres uoverkommelig ut på kvelden, er det ikke særlig forlokkende klokka halv seks... Men jeg skal!!!
I går:
Frokost: Nutrilett-bar (jeg spiser stort sett "ordentlig" frokost, men når jeg har dårlig tid på morgenen - som er ganske ofte - er det greit å spise en sånn en på vei til jobb) (220 kcal)
Lunsj: 1 knekkebrød med tomat og løk, 1 med makrell i tomat (ca 170 kcal)
Middag: Potetgrateng (laget med 2 små poteter, hvitløk, ekstra lett melk og krydder, ca 200 kcal) og ovnsstekte grønnsak-/lettpølse-blanding (ca 200 kcal)
Annet: Frukt (eple, grapefrukt, pasjonsfrukt, masse vannmelon), 1 liten saftis (55 kcal)
Til sammen ca 1200 kcal (kanskje litt mer, veide ikke frukten, så jeg vet ikke akkurat hvor mye det var...)
Yesss!
Nå har jeg endelig kommet meg ned under "fedme" på BMI-skalaen! Det er nok mest pga væsketap fra svetting i varmen, men who cares? ;)
Nedover
Det går fortsatt ned, men jeg er forferdelig småsulten for tiden. Vel, ikke egentlig sulten, mer lysten på noe. Men jeg greier meg stort sett med å småspise vannmelon og annen frukt, så det går ganske bra.
Og nå er det ikke langt ned til jeg kommer under 30 i BMI, så jeg prøver å styre meg...
Er litt "mellom klær" for tiden, har jo måttet kjøpe nye klær flere ganger underveis, og nå er alt jeg har enten litt for stort eller litt for lite. Når jeg kjøper noe nytt, kjøper jeg det jo litt for trangt, sånn at jeg ikke har vokst ut av det innen et par uker...
Sankthans!
Må innom og registrere vekta før jeg ødelegger den helt på fest i morgen! ;) Morgendagen blir en fridag for meg, eller rettere sagt en frikveld. Jeg kommer ikke til å skeie så mye ut i matveien, men det er mye kalorier i alkohol. Og det vil vel gjenspeile seg i vekta mi den neste uka. Men den tid den sorg, i dag feirer jeg at jeg har gått ned enda 300 gram...
Kun registrering av vekt - har så lite tid i dag
Kun registrering av vekt - har så lite tid i dag
Sakte, men (ganske) sikkert...
Har vært litt strengere med meg selv noen dager, og har greid å snike meg ned trehundre gram. Det blir verre neste uke, med en fødselsdag (ikke min) og sankthansaften...
Bra
Jeg hadde ikke forventet at vekten skulle ha gått ned nå, for de siste to dagene har jeg spist friterte poteter, vaffel og et kakestykke. Men jeg tror ikke jeg har lagt så høyt på totalt kaloriinntak, selv om kaloriene kom fra "feil" matvarer.
Men firmafesten i morgen blir en prøvelse!
Syk
Jeg er sykemeldt, og går derfor hjemme hele dagen og kjeder meg. Vanskelig å ikke småspise hele tiden - men til forskjell fra før, da jeg pleide å ha kick på sjokolade og potetgull, har jeg nå dilla på fiskekaker og yoghurt naturell med knust banan i. Når det er sagt, spiste jeg en pose toffin i går... :(
Kort i dag igjen
Det er mange ting som skjer nå, så jeg har ikke tid til å skrive så mye her, men jeg lever fortsatt! Det går litt tregt på vekta nå etter at jeg gikk ned feriekiloene igjen, så nå har jeg meldt meg på Grete Roede for å få en puff i ryggen. Hadde som mål å komme ned på 91,5 kg før sommeren, og det kan jeg fortsatt rekke - det spørs bare når man definerer at sommeren begynner! Jeg skal ikke på mer ferie før i august, så jeg burde jo absolutt greie det innen det, men jeg vil gjerne ned til den vekta innen juli. Fire kilo på en måned, det SKAL gå. Skal bli flinkere til å trimme, det har sklidd helt ut...
Og så var det ned til 70-75 kg, helst innen nyttår, da.... Den tid, den sorg - først er det 91,5-grensa som skal nås.
I dag:
Frokost: 2 epler (forsov meg og måtte ta med litt frukt på jobb)
Lunsj: I skive brød med fiskepudding, en med tomat/løk
Middag: Svinefilet og paprika i krydret tomatsaus, ris (liten porsjon)
Kvelds: Hjemmelaget Margerita-pizza
Til sammen ca 1200 kcal
Kort oppdatering
Rekker ikke mer enn å registrere vekta denne gangen - synes det har gått greit, tatt i betraktning at jeg skeia ut på 17. mai.
Puh
Dette går utrolig kjapt nedover - tenk at det skulle gå så raskt å kvitte seg med "feriefettet"!
I dag:
Frokost: Banan, riskjeks
Lunsj: To skiver brød m/egg og tomat
Middag: Brun lapskaus
Kvelds: To (nybakte) muffins med hvetekli og rosiner (uten sukker)
Annet: Eple, riskjeks
Ojsann!
Vektøkningen skyldtes nok i stor grad vann - for jeg har gått ned 2,5 kilo over natta! Tenk om det kunne fortsatt i den farta!
I dag:
Frokost: Smoothie m/jordbær, banan, svisker, aprikos, hvetekim og melk
Lunsj: To skiver brød m/leverpostei og grønt
Middag: Karrikyllinggryte m/brun ris
Kvelds: Riskjeks
Annet: Eple
Vennlig hilsen Mary
Stå på videre,Tink :) Klem fra Elisabeth.