Ja ja, det måtte vel komme........
Har ikke vært innom på en uke nå. Har slanket meg en dag, spist alt for mye den neste, slanket meg igjen, spist for mye dagen etter igjen, osv. Skikkelig jojo denne uka. Jeg blir så sur på meg sjøl! Jeg VIL jo gå ned i vekt, og jeg vet akkurat hvordan jeg skal gå frem, så hvorfor er jeg ikke "bare" sterk og konsekvent og gjennomfører det?!?
Vel, det er nok her problemet ligger for flere enn meg. Det er så mange unnskyldninger å gripe tak i. Her er et lite utvalg av mine mest brukte:
det er jo kveld nå........
det er jo fredag/lørdag/søndag/helg nå......
jeg har jo mensen nå.....
jeg er jo veldig sliten nå.....
jeg skal bare ta bittelittegrann til.......
det er lov å kose seg når man er på kino
det er lov å kose seg når man har besøk
det er lov å kose seg (trøste seg) når man er trøtt/sur/lei
hva faen, det er sånn jeg er og skjønnheten kommer innenfra, drit i det!
litt fra eller til spiller vel ingen rolle
jeg skal skjerpe meg i morgen
nå har jeg skeiet ut, så nå kan jeg likegodt vente til mandag
jeg er da ikke så tjukk?
Kunne sikkert liste opp mange flere "gode" unnskyldninger også. Er det noen som kjenner seg igjen?
Vel, jeg har jo trent 3 ganger forrige uke, 1 gang styrke og 2 ganger spinning. Og jeg er nå på en sånn vektterskel, dvs. på en vekt jeg hadde i flere år før jeg la på meg de siste 5 kiloene. Så det er jo håp om at kiloene skal slippe taket etter hvert, men da MÅ jeg skjerpe meg også. Sukk, trenger trøst og oppmuntring jeg. Jeg vil inn i bunaden til 17. mai, jeg vil kunne gå i bikini denne sommeren! Jeg vil, jeg vil, jeg vil!!
Mille
Jeg fortjener ikke dette.....!
Jeg har faktisk hatt noen dager slankepause igjen. Fikk besøk torsdag-søndag av min lillesøster på 13, og da bestemte jeg meg for å bare kose meg mest mulig de dagene. Tenkte ikke slanking i det hele tatt, og det ble både potetgull og sjokolade i løpet av helga. Søndag kveld var vi attpåtil i bursdagsselskap hvor det ble servert eplekake med krem. Så jeg har spist mye de siste dagene. Men når jeg tenker meg om, så har jeg kanskje ikke spist fullt så store mengder som jeg har pleid å gjøre før. Ble ikke stappmett, stinn og kvalm, for eksempel!
Men søndag kveld tenkte jeg at nei, jeg gidder ikke fortsette å spise så mye og så usunt. Hverken kropp eller sjel har godt av det, og jeg vil jo virkelig videre ned i vekt! Så mandag var det på`n igjen, og det gjorde godt. Overtalte min sofaslitende samboer til å bli med meg på spinning, til og med! Det gjorde godt for oss begge, og resultatet på vekta var altså -600 gram i løpet av denne uka.
Nå er det bare 4.5 kg til jeg bikker over på 60-tallet, og det blir det neste målet nå. Det er fantastisk å se 74-tallet, kan ikke huske sist. Men jeg er også obs på at det kommer til å gå saktere ned, eller i alle fall kreve større ommsats med færre pauser og utskeielser, for ned 5-6 kg har jeg klart før og gått opp igjen nokså raskt. Men disse kiloene som nå står for døra sitter nok atskillig fastere.
Jeg skal prøve å trene mye denne uka, må ta igjen for noen slappe uker hvor jeg har trent lite eller ingenting. Spinning i går og så på torsdag igjen er planen, dessuten skal jeg få med meg et par styrketimer så jeg får stramma litt opp her og der. Skal også prøve disse I Form-mageøvelsene i kveld.
Ønsker dere alle ei god uke!
Mille
Dette går veien!
Jeg var flink i går, og det gikk lettere enn fryktet både med mat og trening. Hadde jo "lovt" å gå på spinning igår, så det gjorde jeg. Motivasjonen var for så vidt i orden, hadde bestemt meg for å gå flere dager i forveien, det var ingenting å diskutere! Følte meg i dårlig form da jeg klatra opp på sykkelen, så jeg tok det rolig så jeg ikke skulle ta meg helt ut. Så alt i alt, en bra opplevelse å være i gang igjen. Kjenner at det gjør godt for kropp og sjel på alle måter, ikke bare for for vekta. Og det er jo bra at jeg har motivasjon som går ut over det å bli tynn fortest mulig.
Dette er gåsdagens matinntak:
Frokost: 2 skiver, 1 med reker og 1 med magerost, skummet melk, kaffe
Lunsj: 2 skiver, 1 med magert kjøttpålegg og 1 med tomatpimento-ost
Mellommat: 1 appelsin, 1 pære
Middag: svinekotelett, ris, salat
Kveldsmat: 1 skive med tomatpimento-ost, 1 tomat, 1 lettyoghurt, 1 pære
Annet: 1 eske Dent, mye vann og te
Er veldig fornøyd med å gå ned 800 gram på en dag, og det enda jeg har mensen. Nå tipper jeg snart ned på 74-tallet og det gleder jeg meg til. Når jeg først er kommet ned på 74-73- tallet, begynner jeg å ta sikte på 69-tallet til påsketider.
Mille
Jeg setter inn fjerdegiret nå
Jeg har vært mer eller mindre borte forrige uka, både fra slankedagboka og fra selve slankingen. Det vil si at jeg har vært rimelig flink i uka, men skeiet ut nå i helga. Samboeren min flesket til med egenkomponert 3-retters middag og masse vin til. Deilig!
Jeg har kommet helt ut av det med trening. Har gjenoppdaget sofakrokens gleder og ikke klart å forsere den berømte dørstokkmila fra sofaen til treningssenteret. Men selv om jeg kjenner meg mye lettere i kroppen enn for et par uker siden, syns jeg også at jeg er slapp og dvask, føler meg rett og slett utrent. Ingen god følelse, jeg savner følelsen av å bruke kroppen og ta seg helt ut (og ikke minst savner jeg den gode samvittigheten etterpå!). Så nå SKAL jeg tilbake til treningen, og skal tvinge meg avgårde på spinning i dag. Jeg vet jo at det blir bra når jeg bare er kommet meg dit og i gang med treningen! Er også motivert for å fortsette der jeg slapp med kostholdet. Har spist litt /mye sjokolade nesten hver dag denne uka, for jeg går rundt og tror at jeg er avhegig av det, men det er ikke SÅ godt heller. Jeg kan like godt la være, det er ikke verdt å være tjukk resten av livet for noen skarve sjokolademunnfullers skyld. Nå gleder jeg meg til det begynner å krype videre nedover. 74-tallet er magisk, har ikke sett det på årevis.......Buksene sitter løsere nå, kjenner det. Men det må nok noen situps til tror jeg, er arvelig belastet med magetillegg (som jeg hater så inderlig).
Ønsker dere alle ei god uke, på alle vis!
Mille
Hurra!!
Se her folkens! Det er vårslepp (og hakeslepp) her i gården. Ble så glad over å se dette tallet på vekta i morges, over 1 kilo i minus siden igår! Og jeg er på 75- tallet, hurra! Og jeg har gått ned over 5 kg! Jeg er stolt av meg sjøl, og ikke minst supermotivert til å fortsette nå. Nå er det ca 6 uker til påske, og jeg kan klare å nå 70 kg (eller kanskje såvidt bikke under til 60-tallet....) innen da, jeg går for det!
Kvitrende glad hilsen fra Mille
I gang igjen nå!
Vel, de siste par ukene har det vært så som så med slankingen. Kom liksom ikke i gang igjen etter pausen mens jeg var forkjølet. Mistet mye av motivasjonen. Kanskje var det fordi jeg var uopplagt og ikke hadde krefter til å tenke på slanking, det har vært litt turbulent i privatlivet siste uka med en del problemer, men nå er det lysere ut og jeg føler jeg har mer overskudd nå. En annen ting er jeg har nådd to terskler nå: jeg veier nå det samme som jeg har veid i flere år, før jeg la på meg de ekstra 4-5 kiloene for halvannet år siden. Så jeg har nådd en slags vektterskel, jeg er tilbake til utgangspunktet så og si.
Dessuten har jeg nå slanket meg en drøy måned og gått ned 4 kilo, det har jeg gjort mange ganger før og gitt opp omtrent på dette punktet. Når jeg nå kjente at det buttet imot, kiloene ville ikke slippe, jeg klarte ikke å være helt konsekvent, og motivasjonen minket......Vel så tenkte jeg at "dett var dett", nå gir jeg opp igjen som vanlig og legger på meg i løpet av kort tid, at jeg mislykkes nok en gang......Jeg skeiet ut med sjokolade og vin både lørdag og søndag. Men jeg hadde også i bakhodet at jeg SKAL i gang gjen, jeg VIL greie det denne gangen! Så her er jeg, jeg er motivert til å fortsette i det gode sporet. Jeg nådde ikke målet mitt om å nå 75-tallet på lørdag (veide 76.3 da, så det var ikke så langt unna). Men jeg kjøpte meg nye klær og sko likevel, og koste meg på festen. Nå skal jeg komme i gang med treningen igjen, og så håper jeg at jeg ser 75-tallet om en uke eller så. Det viktigste er at det skal gå rette veien heretter! Har krympet 6 cm de siste to ukene, det er da noe!
Mille
tilbake i gamet
Denne forkjølelsen min satt i.....Begynner å komme meg nå, bare litt snufsete enda. Har gått tur to kvelder denne uka, og nå i kveld skal jeg prøve meg på spinning igjen. Skal ta det rolig da, formen er jo så som så. Men jeg vil så gjerne kommei gang igjen, før pausen blir altfor lang. Kjenner at det butter litt i mot nå, har blitt vant til sofakroken igjen, og det skal ikke bli noen vane igjen! Så det er bare å klatre opp på sykkelen igjen. Vil så gjerne forbrenne litt ekstra til lørdag morgen (75-tallet??). Jeg er jo litt etter ruta nå pga forkjølelse, men satser på å nå dit likevel med et lite krafttak i to dager nå. Verden går ikke under om jeg må vente noen dager til heller. Skal uansett til frisøren og spandere på meg et nytt klesplagg eller to lørdag morgen. Man må leve og ha det bra uansett, kan ikke vente med alt til vekta viser -20 kg. Ble så inspirert av Beate29 sin dagbok, skal virkelig ta det til etterretning!
Mille
trenger motivasjon og et spark bak!
Det ser ut til at forkjølelsen er i ferd med å slippe taket for denne gang, og bra er det. Jeg har forferdelig dårlig immunforsvar og blir kraftig forkjølet omtrent 1 gang i mnd. Det er så slitsomt! Er det noen der ute som har gode råd for å styrke immunforsvaret? Jeg tar multivitamintilskudd og drikker tran, jeg spiser frukt og grønnsaker og ellers mye sunn, variert mat (Det har jeg i grunnen alltid gjort, det er alt det usunne på toppen av alt som forårsaker de ekstra kiloene).
Men altså, jeg er helt ute å kjøre med slankingen nå. Selvmedlidenhet pga. forkjølelse har gjort sitt til at mye "rart" har funnet veien inn i munnen min. Ei stor skål med sjokoladeis 2 kvelder på rad (av absolutt feteste sort.....), noen "New Energy"-sjokolader (vet veldig godt at de ikke er magre akkurat), 1 glass portvin, noen brødskiver ekstra her og der, osv. Delte en stratos med kjæresten i går. Nei det er jo ikke så altfor ille, har ikke spist potetgull eller kaker, og mye frukt de siste dagene er jo bare bra igrunnen. Men jeg har verken luktesans eller smakssans og blir så fysen på spesielle ting, feks havrekort med melk, som jeg ikke har spist på 10 år er jeg sikker på!
Nei, jeg er bare frustrert fordi både appetitten og matinntaket er snudd på hodet de siste dagene, og jeg føler meg så daff fordi jeg ikke har fått trent på nesten ei uke. Jeg er nok i gang igjen fra mandag av, og da går jeg for 75-tallet innen lørdag igjen. Kan ikke gi meg nå når jeg nettopp er kommet i siget, snart begynner det vel å vise også håper jeg!
Klem til dere alle fra (snørrete, snufsete) Mille
sjuk.........
jeg er blitt sjuk jeg, ligger på sofaen og syns synd på meg sjøl. Sår hals, verkende kropp, høy puls, feber (som begynner å gi seg nå). Ikke gøy! Pleier å gå på spinning om torsdagene, jeg tror jeg besvimer bare ved tanken på det nå, ha ha.
I går gikk jeg hjem tidlig fra jobb og sa til meg selv at OK, det er ingen vits i slanke seg når man er sjuk. Så i tillegg til vanlig slankemat den dagen ble det en New Energy-sjokolade og ei skål med sjokoladeis. I dag har jeg ikke hatt appetitt i det hele tatt, så det har til nå bare blitt en skål med havregryn og melk, samt en New Energy-sjokolade. Må vel ta ei brødskive snart, selv om jeg ikke er sulten. Har ikke veid meg nå og lar hele slankinga vente til jeg er i form igjen. Åh det passer så dårlig å bli syk nå!! Grrrr.......
mille
se, det går nedover!
Hurra, det går nedover dette her. Var jo i kakeselskap hos en veninne igår. Hun hadde bakt gulrotkake, så jeg ville jo gjerne smake. Tok to tynne stykker av den. Lot være å forsyne meg mer, selv om de andre tok flere runder. Jeg måtte på vekta i dag for å se om kaken hadde gjort dramatiske utslag. Men nei, 400 gram ned!
Jeg går og brygger på en forkjølelse, så det er så som så med appetitten. Ser ut til at jeg må droppe trening idag, det er vel ikke bra med hardjør når kropen signaliserer sykdom. Skal krype til sengs med te og en bok i ettermiddag, håper det går over før det blir til noe "alvorlig".
Jeg er så spent på 75-tallet på vekta, det er det flere år siden jeg har veid. Det er jo like om hjørnet!
Mille
Hurra!
Var superflink i går, og bare måtte gå på vekta i morges. Jeg har tatt igjen helgas små og store utskeielser, og er i rute. Minus 4.3 kg på 3.5 uke må da være bra? Jeg er veldig motivert nå, det er ikke lenge til 75-tallet, og jeg har fortsatt halvannen uke på meg til 9.februar, som er den dagen da jeg virkelig satser på 75 kg.
Dette er målene mine nå:
9. februar: 75 kg
Påske: 70 kg
17.mai: 65 kg
St.Hans: 60 kg
Da har jeg sommeren til å stabilisere vekta fram mot bryllup i august. Dette skal jeg greie!
Hei og hopp, hilsen mille
huff da.........
Vel, unne seg litt, ikke masse.........Det må være mottoet framover. Hadde ei helg hvor det ble litt for mye av alt og ingenting trim, og da får jeg bare bøye hodet for at det vises på vekta. IKKE gøy at det plutselig pekte oppover igjen, men kan jo ikke annet enn å være ærlig her inne heller.
Nå er jeg supermotivert for å snu trenden i riktig retning igjen, idag har jeg spist veldig sunt:
Frokost: 2 brødskiver m/ makrell i tomat + magerost, 1 glass skumma melk og kaffe
Lunsj: 2 brødskiver m/ kokt egg + kokt skinke, 1 gulrot, 1 eple
Middag: Fiske-risotto a`la Grete Roede (torsk)
Nå skal jeg straks trene 45 min. spinning, og så skal jeg ta meg litt kvelds (knekkebrød m. et eller annet magert, 1 appelsin og 1 lettyoghurt tenkte jeg)
Jeg SKAL under 76.5 til lørdag, har planer om 4 treningsøkter denne uka. Har også planlagt sunne GR-middager for resten av uka. Utfordringen blir kakeselskap hos en veninne i morgen. Men det skal gå greit. Får spise et mikroskopisk kakestykke gulrotkake!
Mille - litt sinna på seg selv
dette går rette veien
gleden var stor i morges da vekta viste 76.8, da har jeg gått ned nøyaktig 4 kg, og det første delmålet på 75 kg er innen rekkevidde! Jeg hadde ikke krympet så mye da, bare - 1,5 cm.
Jeg har vært ganske flink denne uka. Spist mager mat for det meste, har ikke telt kalorier men har stort sett vært innenfor Grete Roede-rasjonene til alle måltider. Jeg har drukket mye vann og fått trent 4 ganger. Flere kvelder har jeg kost meg med ei skål med oppskåret paprika istedet for neo med mye kalorier i. Men jeg har også tatt meg en ekstra brødskive eller to noen dager, og noen dager har jeg kjøpt bittelitt sjokolade. I går feks, kjøpte jeg en sånn mini-Stratos og en sånn lakristing (Nox). I dag har jeg spist en KvikkLunsj. JEg tror det er viktig å unne seg litt av det en liker godt, selv om det ikke er så sunt, for ellers blir det så strengt og det holder ivertfall ikke jeg ut i lengden.
Nå er jeg 1.8 kg unna 75 kilo. Det skal jeg greie i løpet av de neste to ukene, hvis jeg fortsetter som nå og trener like mye. Skal være fornøyd hvis jeg befinner meg på 75-tallet, og det er jo mindre enn 1 kg til den grensen passeres. Må vel oppdatere vekta i morgen og (5 kg konkurrranse). Ser fram til ei ny uke nå, og skal prøve å finne noen noen spennende middagsoppskrifter denne uka.
Mille
en fin dag!
Hei alle!
Jeg har det bra med slankingen min. Tenker lite på mat om dagen, savner ikke noe spesielt. Var i butikken for å kjøpe aviser, og lurte på om jeg kanskje skulle unne meg en bitteliten sjokolade, feks den "Eventyr"-melkesjokoladen (ca 125 kcal. Men jeg hadde ikke lyst på! Så jeg lot ganske enkelt være. En deilig følelse av kontroll, å kunne vurdere om jeg har lyst på en sjokolade, for i så fall skal jeg unne meg en liten en, men faktisk kjenne at jeg ikke har lyst på! Jeg har jo spist bittelitt sjokolade av og til de siste ukene, men det hjelper tydeligvis å venne seg av med sjokoladen.
Har trent hver dag så langt denne uka, egentlig litt for mye kjenner jeg. Må passe meg så jeg ikke går lei. Spinning mandag og i dag, styrke/stretch på tirsdag og step+diskodans i går. Den diskodansen var helt mislykket......Jeg eier jo ikke koordinasjon! Måtte bare le av meg sjøl til slutt.
Er spent på lørdag, veiing og måling av centimeter. Har bestemt meg for å spandere på meg noe nytt og sprekt treningstøy over helgen. Dette går bra!
Mille
et tips
Har ikke gått på vekta i dag. Skal vente til lørdag og ta centimeterne samtidig.
Jeg har et tips til alle dere som er nye her ialle fall: ta et eller flere bilder av dere selv i helfigur, gjerne uten klær på. Når dere har gått ned en del kilo kan dere ta nye bilder, og se forskjellen tydelig! Jeg har gjort det, og håper at forskjellen vil motivere meg videre, og ikke minst til å holde meg der når jeg en gang kommer ned i den ønskede vekten. Jeg har jo forsøkt å se på gamle bilder i album fra perioder hvor jeg veide mindre enn nå, men syns det er vanskelig å se det tydelig nok.
Skulle motivasjonen svikte helt nå underveis, kan jeg kanskje henge bildene opp på kjøleskapet (skrekk og gru.......)
Mille
LM
Kiloene slipper taket etter hvert - men du må jobbe litt for å greie det. Ikke depp om det ikke går så raskt! Se på meg, jeg kvalifiserer i hvertfall ikke til å være noen racer i februar-mars, men jeg har INGEN planer om å gi opp, for den bunaden skal jeg ha på meg i mai! Og til sommeren blir det bikini - uansett hva jeg veier - og da kan jeg like godt ta meg godt ut!!
*kaster litt gode vibber din vei*
Stå på!!
Skjønner at du sliter nå ja! Jeg vet ikke hvorfor dette med slanking er så vanskelig, men jeg vet at det _er_ det! Føler med deg der nede i bølgedalen! Har nettopp vært der sjøl, men er på vei opp.
Kjenner meg sånn igjen i lista over unnskyldninger. Kunne sikkert ha lagt til noen selv også, men det skal jeg ikke gjøre. Kanskje vi skal lage oss en liste over fordelene med å slanke seg og hvorfor vi gjør det? Så kan vi ta fram den lista når vi sliter som verst og mangler motivasjon!?
Eller så kan du kanskje melde deg på neste -5-konkurranse og se om det hjelper? Det er M.arthe som arrangerer den.
Nefele