← Alle dagbøker
maia
72 år163 cm85 innlegg
2002
0 følgere
Start70,4 kg
Sist65,8 kg
Endring−4,6 kg
BMI nå24,8
📓 50+ innlegg🔥 7 dager på rad
👋
Er dette din gamle dagbok?
Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka Mer filosofi ved bruk av ord.....
-Gå ikke foran meg, for det er ikke sikkert at jeg vil følge i dine spor.
-Gå ikke bak meg, for mine spor er ikke din vei.
-Gå ved siden av meg og vær min venn...........
Hilsen maia
Det var en gang........
et samfunn hvor mange personer møttes. Noen var tykke, noen var tynnere og noen syntes de var overvektige uten å være det. Alle hadde felles mål: Å gå ned i vekt for å føle seg bedre, enten av helsemessige grunner eller av kosmetiske årsaker - eller kanskje en kombinasjon. Alle oppmuntret hverandre og prøvde å ta vare på hverandre så godt de kunne.
Så en dag skjedde det noe uventet. Det dukket opp en ny samfunnsborger som i utgangspunktet hadde de samme målene og de samme innstillingene som de andre. Det var bare det at denne personen hadde alle de rette svarene og de gode løsningene. Alt lyktes for denne nye medborgeren. I tillegg hadde borgeren utrolig god tid til å bli kjent med de andre personene. Ordet var i denne borgerens makt.
Denne nye medborgeren ble kjempepopulær på kort tid. Hoffet vokste for hver dag. Etter hvert var det ikke bare slankeideer som ble delt ut. Vedkommende hadde mange tanker om andre emner også og visste å dele disse med sine venner.
Det er ikke så greit å stille opp mot dette. Det er ikke så enkelt å bare ha hverdagslige tanker å dele, når andre kan dele dype filosofiske tanker og psykologiske råd.
Det er viktig for et samfunn at alle varianter og alle tanker kan deles og respekteres. Det er lov å være uenig og si fra på en ordentlig måte uten at noen skal føle seg ille berørt eller angrepet av det.
Det er nødvendig å huske at alle synspunkter er like verdifulle. Hadde alle sett like ut eller ment det samme, hadde det vært et kjedelig samfunn å være en del av. Det er mangfoldet som gjør man får nye impulser og blir kjent med andre tanker og andre personer.
Så selv om jeg har "ligget lavt" i en periode, har jeg fulgt med i diskusjoner og innlegg fra gamle og nye venner.
Det er fint at dere er der - både dere som skriver daglige, lange, filosofiske innlegg og dere som stikker innom av og til.
Hilsen maia
Vekten er stabil!
Jeg er ganske forundret over meg selv. Jeg har spist normalt i ferien, men ligget unna de verste kaloribombene.
Jeg har trent jevnt, men ikke så ofte som jeg pleier.
Og så viser det seg at vekten faktisk har holdt seg der den var før sommerferien. Jeg har variert med ca en kilo siden mars og må si meg fornøyd med det. Kan det hende at dette faktisk er blitt normalvekten min nå? Jeg skulle fremdeles gjerne ned under 65, men samtidig er det viktigste å stabilisere meg på en vekt jeg kan leve med. Jeg er ikke skapt til å være kjempetynn - det får jeg akseptere.
Derfor sette jeg meg et nytt mål: Under 65 kilo før 1. januar 2003. Klarer jeg ikke det, så slår jeg meg til ro med at det å være lett overvektig er der jeg hører hjemme.
Jamen er det vanskelig med de siste kiloene - umulig egentlig, når det gjelder meg.
Så får vi se da.
Hilsen maia
Morgenstemning ved Middelhavet
Klokken er 8 om morgenen. Solen står allerede høyt på himmelen og termometeret viser 25 grader. Noen få mennesker er ute.
Den gamle, spanske damen som lufter sine to små hunder hver morgen og som smiler tannløst. En husmor som spyler det flislagte fortauet foran huset familien bor i. Den engelske bestemoren med sine to barnebarn på besøk på vei til stranden for et morgenbad. Noen ivrige joggere med vannflasker i et belte rundt magen og med stø kurs for strandpromenaden.
Opp i det hele befinner jeg meg - jeg som ikke har jogget på lang, lang tid, men som ikke fikk plass til ergometersykkelen i kofferten og derfor måtte ty til andre treningsmetoder.
Jeg fant en runde som passset meg bra og prøvde å gå/jogge denne et par ganger annenhver morgen, mens mann og barn sov.
Så tilbake til hotellet, en dusj og ferdig frokost med nystekte croissanter, baguetter, ost, skinke, forskjellige fruktjuicer og andre fristelser. Dette var FERIE.
Jeg tror verken treningen eller frokosten har spilt noen rolle for vekten min. Jeg har nok lagt på meg litt, men mitt medbrakte målebånd sier at det ikke er så mye. Har bestemt meg for å veie meg neste mandag. Så vekten over er hva jeg tror den er.
Reiser bort noen dager til, men kommer sterkere tilbake i månedsskifte juli/august.
Ha en fortsatt fin sommer.
Solskinnshilsen fra maia
GOD SOMMER!
Nå er ferien rett rundt hjørnet og jeg ser frem til noen uker med familien, pent vær og god(og sunn) mat og drikke.
Ha det bra alle sammen og nyt den fine tiden. Vi sees i slutten av juli.
Hilsen maia
Lille Laban spøkelse......
var ikke fornøyd med den rollen han hadde fått i livet.
Kanskje flere av oss er som Laban? Er det slik at vi heller ikke er fornøyd med den rollen vi har - som jente eller kvinne, partner, mor, yrkesaktiv........
Kanskje er det slike tanker som ligger bak alt det arbeidet vi legger ned i å miste noen kilo? Tror vi at dersom vi blir tynnere, forsvinner alle andre problemer?
Poenget er vel at dersom vi er på trivselvekt, har vi en ting mindre å bekymre oss om. Det er bra.
Men la oss ikke la hele hjernen fylles med tanker om slankeopplegg, slik 16-år gamle Tuva beskriver. Det finnes så mye annet å konsentrere seg om.
Filosofisk hilsen maia, som fremdeles ikke klarer å gå ned mer i vekt. (siste setning er ment som alibi for å skrive på disse sidene.)
Å bry seg eller å bry seg om?
Hun kom subbende bortover fortauet. Knærne hadde den karakteristiskebøyen som er så typisk for dem som har gått på stoff lenge. Håret var skittent og uflidd. Øynene var livløse.Hun strakk fram hånden og mumlet: "Kan du hjelpe meg med noen småpenger?"
Alle strenet forbi. Noen ofret henne ikke et blikk, andre så på henne med forakt. Jeg valgte det første. Med blikket fast festet på bussen jeg prøvde å nå, løp jeg videre. Først da jeg hadde satt meg ned og bussen begynte å kjøre, husket jeg hvem hun var - en jente jeg hadde kjent i flere år for ca ti år siden.
Jeg møtte en annen jente senere på dagen. Velpleid, velkledd, vellykket. Hadde jeg ikke kjent henne, ville jeg ikke ant at disse to jentene hadde noe med hverandre å gjøre. Men de er vokst opp i samme miljø. begge har foreldre som har villet det beste for sine barn og som har stilt opp så godt de har kunnet.
Hva har skjedd?
Spørrende hilsen maia
PS: Hva har dette med slanking å gjøre? Dere har helt rett - ingen ting. Men innimellom blir jeg lei av å skrive at vekten ikke rikker seg og at jeg har mye å gjøre.
Så derfor dere tilgi noen små hjertesukk om andre ting nå og da.
Jeg skal fortelle dere en hemmelighet....
Skal på sommerfest i morgen og lurer veldig hva jeg skal ha på meg. Alt fra i fjor er for stort(heldigvis) og klær fra lengre
tilbake i tid har liksom ikke den samme sjarmen lenger.
Så i dag har jeg vært i ca 50 butikker, fra typiske ungdomsbutikker som BIK BOK til butikker hvor ingen under 60 år med forfengeligheten i behold setter sin fot!
Jeg har prøvd ca 1000 antrekk og IKKE FUNNET NOEN TING!
I speilet ser jeg fremdeles en tjukk kjerring. Til tross for at det meste i str. 40 passer bra, så blir jeg ikke fornøyd.
Mine to "fordeler" har ikke minsket særlig (C-cup) og magehuden viser preg av alder, vektnedgang og barnefødsler!
Tenk å være så misfornøyd med meg selv. Jeg trenger noen som tar meg i nakken og rister meg. Noen som forteller meg at selv om jeg ikke er 30 år lenger, så er det lov å være fornøyd med seg selv.
Uff, for en deppetur. Jeg trodde at dersom butikkene gjør noe med speilene sine i prøverommene, så er hensikten at man skal se slankere ut. Derfor skal jeg betro dere en hemmelighet:
I dag mellom kl. 10 og 15 hadde alle klesbutikkene i sentrum gått sammen om å forandre på speilene sine, slik at de fikk folk til å se tykkere ut. Jeg er helt sikker!
Hilsen maia
Jeg er her fremdeles.......
selv om årstiden innbyr til andre aktiviteter enn å sitte foran skjermen.
Vekten står stille, men det gjør ikke jeg. Har mye å gjøre på jobbfronten og hjemmefronten for tiden - men om noen få uker er det ferie!
Kommer sterkere tilbake senere! Hilsen maia
To armer rundt halsen.....
er noe av det viktigste og beste jeg vet. Særlig når armene tilhører verdens beste jente som samtidig forteller meg at hun er glad i mammaen sin.
Hvilken rolle spiller noen hekto opp eller ned?
En slik kjærlighetserklæring er mye mer verdt enn å si nei takk til smågodt og andre velmente gaver.
Hilsen maia
En hel boks med smågodt!
Nå har jeg slanket meg i over et år. En av de tingene som har vært viktig for meg, er at ikke tenåringene mine skal legge merke til dette og få ideer om at de også må gå ned i vekt!
Jeg må ha gjort en god jobb der.
For en time siden kom den yngste at de håpefulle med hen hel boks med smågodt hun hadde kjøpt på nærmeste bensinstasjon og som hun ville gi meg. Hun synes at det var så lenge siden jeg hadde kost meg med noe godt.
Ja, ja, det er ikke alltid lett å være mor til store barn heller..........
Så nå får vi se hvordan lørdagskvelden blir.
Hilsen maia
Gjett hva jeg gjorde i dag?
Kvinner som nærmer deg 50- årene, men kler seg som om de skulle være 20, kaller jeg patetisk!
Ikke det at jeg synes at alle over 40 skal kle seg som sine egne foreldre, men det finnes en gylden middelvei.
Ungdommen skal få ha sine moter i fred og foreldregenerasjonen, slik som meg, får tåle å være voksen i klesdrakt, språk og oppførsel.
Så gjett hva jeg gjorde idag?
Gikk inn i en typisk ungdomsbutikk og kjøpte TO piratbukser str. 40, en sort og en ROSA!
Jeg må ha fått et alvorlig anfall av et eller annet.
HJELP!!!!!
Hilsen maia
Har noen sett motivasjonen min???
Nå er pinsen og utskeielsene over, selv om det kunne ha vært verre!
Her ikke vært så flink som jeg burde - motivasjonen min har rømt. Hvis noen har sett den, vær så snill å hjelp den med å finne veien tilbake!
Vil vente noen dager med å veie meg, orker ikke en ny vektoppgang nå. Torsdag er en god dag, tror jeg!
Hilsen maia
Ha en fin 17. mai og en god pinse!
Ønsker alle mine slankevenner på nettet en hyggelig 17. mai-feiring med pent vær, god mat og god drikke. Kos dere og nyt fridagene!
Hilsen maia.
vektregistrering
Vel, vel. Har ikke gått opp mer!
Får si meg fornøyd med det slik situasjonen er .
Hilsen maia
Dypsindige ord du hadde der. Skal legge meg de på minnet. Håper du har det bra og fortsatt har inspirasjon til å nå dine mål. Tror ikke jeg blir med til Sjursjøen. Det er flere grunner til det. For det første blir det en egotripp og det har jeg nesten ikke samvittighet til overfor mann og barn. Jeg jobber ganske mye og driver på med hobby og trimmer. Dernest vet jeg ikke om jeg har lyst til å oppgi min anonymitet sånn som deg. Kanskje det blir litt for mange og lurer da på hvordan opplegget rundt det skal bli. Tilslutt har jeg følelsen av at jeg egentlig ikke passer inn siden jeg nå har gått ned en del kilo og skammer meg nesten for at jeg vil ned ennå flere kilo. Sammenliknet med mange andre her inne har jeg jo ikke noen grunn til å slanke meg mer og vil kanskje falle litt igjennom på et slanketreff. For øvrig synes jeg det er et veldig positivt tiltak og håper de som drar får det hyggelig og knytter nye kontakter.
God helg da Maia og hør gjerne av deg igjen.
Og for gode ord her på siden din.
Klem, Viola
Ja nå er det blitt mange ord og ikke bare pene ord i dagboken, men enig med moralen i eventyret ditt, vi må tåle at andre mener noe annet enn oss selv uten å bli fornærmet og gå til personangrep.
Ha det bra!
Sussi
Nei du har helt rett. Ikke sikkert du tenkte på noen spesielt. Kanskje var det jeg som gjorde det da jeg leste det!!
Dette var fine ord. Skal notere dem.
Har lest hva du skrev på lørdag. Jeg synes ikke alltid det er så greit å vite hvordan andre oppfatter meg. Var det meg du hadde i tankene da du skrev eventyret, så gi meg et hint om det.