← Alle dagbøker
god og rund
50 år159 cm12 innlegg
2002
0 følgere
Start99,4 kg
Sist100,8 kg
Endring+1,4 kg
BMI nå39,9
👋
Er dette din gamle dagbok?
Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka Here I go again
Ja jeg er i live, men det har vært tungt. Som dere ser på vekta sprakk det fine opplegget mitt. Boka var bra den, men det manglet mye på "stå på viljen". Men nå skal jeg altså prøve igjen. Ringte legen min i dag og fikk en ny resept på Xenical. Håper at dette kan hjelpe meg litt på vei. Disse tablettene koster en del, men det gjør vel mye annet også (snop og kaker!!!!). Jeg skjønner nå at for å finne tilbake til den store inspirasjonen må jeg logge meg på her. Mange flinke folk her altså.
For å erkjenne noen av mine synder har jeg hentet badevekta mi hjem fra ferie. Den er godt plassert på sin vante plass og gliser hovent til meg hver gang jeg går forbi den. Ellers er jeg super avhengig av sukker for tiden. Må ha noe snop hver dag, derfor er det ikke så rart at vekta ikke går nedover.
Må si det føles litt godt å være tilbake, og denne gangen skal jeg ikke forlate dere så fort.
Ha en fortsatt fin sommerdag.
Ny uke!
Hei alle sammen!!
Ja nå har jeg startet på uke 2 i "være slank" programmet. Men først vil jeg fortelle litt om hvordan uke 1 har vært. Oppgavene var å gjemme vekta, noe som ble gjort tirsdag kveld. Så var det å begynne å måle med målebånd. Så satte jeg opp en belønningsliste, som ikke skulle inneholde noe med mat, men noe litt ekstavagant til meg selv. Dette ble litt vanskelig, siden det jeg har belønnet meg med i det siste har som regel inneholdt masse fett eller mye sukker. Til slutt ta en oppshining på badet og blant kosmetikk og andre produkter man oppbevarer på badet.(jeg endte opp med å kaste 2 bæreposer med halvfulle eller tomme embalasjer). Ellers trimmet jeg seks dager forrige uke, untatt i går som ble avholdt som hviledag. Jeg sier meg ganske godt fornøyd med første uka.
Denne uka skal det jobbes med holdningen og kaste ut gamle klær(dvs. "telt" og lignende. Ta fram det vakre i seg. Her skal det jobbes med selvbilde så det holder. Etter en liten test i går kveld fant jeg ut at mitt selvbilde trenger en stor makeover. Men det er bare å stå på, for til helgen håper jeg det er tid for en belønning.
P.S: har allerede fått tilbakemeldinger på at jeg begynner å bli bedre. Altså, jeg ser lysere på tilværelsen og er takknemlig for at jeg har fått en real sjangs til å forbedre kroppen og helsa mi. Uten at det koster meg nesten noen ting!
Lykke til denne uka!
Den store trenedagen
Hei alle sammen!
I går kveld sente jeg vekta mi på ferie til mamma, så i dag har jeg ikke veid meg. Nå skal det måles med målebånd heretter. Vel over til treningen. Jeg har investert i helsa mi ved å kjøpe en helt ny ergometersykkel. Den er bare råflott. Syklet 10.7 km og forbrente 245 kcal. Tror jeg blir litt støl i kroppen i morgen, men humøret mitt vil overskygge dette. Føler at det bobler innvendig av iver etter å trene og være flink. Det fungerer faktisk å ikke tenke på at jeg slanker meg. Det er nesten for utrolig til å være sant. Føler meg supermotivert om dagen.
I dag har jeg spist:
Frokost: 1 brødskive m/litt bredlett smør og en skje med lett jordbærsyltetøy + et glass skummet melk. 2 kapsler Møllers tran.
Lunsj: 2 brødskiver m/majones og falukorv, 1 glass skummet melk.
Middag: 2 boller skogsoppsuppe + 2 brødskiver m/smør,1 glass vann.
Kveldsmat: 2 brødskiver m/krydderost. 1 glass skummet melk.
Skal unne meg en litt usunn kveldsmat siden jeg var så flink til å tren i ettermiddag.
Vel, vi snakkes i morgen.
Vekta vant igjen.
Hei igjen!
Jeg er sikker på at vekta mi har en innebygd magnet som drar meg bort til den. Klarte ikke motstå fristelsen om å ikke gå på i dag heller. Men det sett med positive øyne stoppet vekta 400 g under det den gjorde i går. Men nå i ettermiddag skal vekta mi reise på en liten ferie opp til min mor. Der skal den få vile i fred og ro til den stopper på et adskillig mindre tall.
Ellers må jeg bare få anbefale alle som har muligheten til det, å være med på bassengtrening. Det var kjempedeilig. Ikke bare at det hjalp på humøret og den vonde kroppen, men det er en virkelig behagelig trening for kroppen. Tenk deg å trene uten luftmotstand og i 34 grader. Får alle til å føle seg som en sylfide. ANBEFALES.
Har gått en lang tur i dag, og skal nå ta meg en lang time på badet med egenpleining. Dette hjelper på selvtillitten. Sier til meg selv at jeg ikke er på slankekur, men at jeg prøver å gi kroppen min det den har krav på. Jeg føler meg som et bedre menneske allerede.
Dagens tips er å gå på biblioteket og lån boka "naturlig slank uten evige slankekurer", skrevet av Ingmari Dickens.
Ha en fortsatt god dag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
18. februar 2002
100,1 kgVære slank program
Hei alle sammen!
I dag har jeg begynnt på noe som kalles for "være slank program". Dette er noe som virker veldig spennende. Det finnes ikke en mat oppskrift i denne boka, det går kun på det psykiske. Det er et 18 ukers opplegg som tar for seg et emne for hver uke. Denne første uka omhandler å kaste badevekta og ta fram målebåndet. Regne i nedgang av størrelser og ikke kilo. Man skal se seg selv som slank, hvor fint det er.
I dag skal jeg på bassengtrening, og det ser jeg fram til. Godt å komme igang med trening. Ellers har jeg sånn noenlunde klart å holde meg til dietten min i løpet av helga. Hadde en litt usunn dag på fredag, men det ble ikke utover alle grenser sånn som før. I går spiste jeg taco. Det er jo egentlig kjempegodt med masse slags salatindgredienser. Tomater, paprika, isbergsalat, ananas og mais. Selv om jeg bruker litt lettrømme til blir det ikke en kjempekaloribombe middag.
Vel, vi snakkes i morgen.
14. februar 2002
100,1 kgHei igjen
Hei alle sammen.
Var på biblioteket i går og lånte noen bøker om slanking. Syntes det er interesant å lese om andres erfaringer, og kanskje finne litt råd og tips - samt inspirasjon. Og det må jeg si at jeg fant. Lånte 3 forskjellige bøker. Men den ene var spesielt fin, siden ikke hadde noen oppskrifter på mat.
Men jeg må fortelle at jeg har vært ganske flink med spisingen i de siste dagene. Har fulgt dietten som ernæringsfysologen har gitt meg. Greide til og med å kaste en halv sjokolade i går, pluss to kakestykker. Det krevde litt mot av meg for å greie det. Huff det hørtes forferdelig ut. Er jeg virkelig så avhengig av søtsaker. Dette er det på tide å gjøre noe med.
Føler meg faktisk litt bedre om dagen. Har fått opp pippen igjen. Skal prøve å gi litt tilbakemeldinger fra boka jeg snakket om etterhvert. Og sist, men ikke minst skal vekta gjemmes for en stund. Har bedt mannen min om å være vektkontroløren min. Det er ganske smart fordi jeg har ikke turt å fortelle han hvor mye jeg veier. Da kan det være en ekstra push for å få det til. Har bestemt at jeg skal ha veiedag en gang i uken. Hver onsdag. Så da får vi se hvordan resultatet blir etterhvert.
Lykke til alle medslankere, vi snakkes i morgen.
Så er jeg her igjen
Ja så var jeg her igjen. Det går litt opp og ned her i verden, og det er vel slik jeg kan karakterisere livet mitt akkurat nå. Når jeg tenker på å slanke meg føles det som et kveletak rundt halsen min. Jeg er sååååååååååå dritt lei slanking. Men jeg har veldig lyst til å gå ned de kiloene som ligger som en embalasje rundt kroppen min.
Samtidig må jeg fortelle at jeg er litt flink inimellom, for da kan jeg gå turer osv. Kluet er å få kroppen til å innstille seg på at den får det så mye bedre med regelmessig trening og et sunnere kosthold. Det er jo egentlig morsomt å trene og å spise sunnere mat. En får det så mye bedre med seg selv og morsomt er det hvertfall når resultatene begynner å komme. Både i form av vektnedgang og kunne gå opp en bakke uten å dra flere minutter etter pusten.
I morgen vet jeg at det blir en usunn dag. Skal ha noen tidliger kollegaer på lasagn og vin. Men i stedet for å gi opp allerede i dag skal jeg si til meg selv at lørdag er en ny dag og nye muligheter. Stå på sier jeg bare.
Fredag
Hei igjen.
I dag er det fredag og dagen har gått med til en del tenking og bevegelse. Også litt uheldige ting desverre. Fikk mensen i dag og da er jeg helt syk etter snop. Spesiellt sjokolade. Jeg har slike lyster noen dager i forveien. Dette er så dumt. Mannen min er i følge BMI målinger undervektig. Det gjør at han kan spise hva han vil, mens jeg legger på meg bare ved å se inn på kjøkkenet. Urettferdig. Ikke minst hender det at han er flink til å komentere min spising. Krokodilla var ordet han brukte i stad da vi skulle kose oss med litt snop til fredagsunderholdningen på tv. Ok jeg vet det, men det sårer litt når han sier det, for da får jeg dårlig samvittighet. En ting jeg vet er feil, det er at jeg noen ganger bruker snop litt i erstatning for å spise vanlig mat når jeg er sulten. Det er akkurat som hodet deler seg i to. Den ene siden er den onde som sier jada bare spis, det raker ingen andre hva du putter i kjeften din. Mens den andre siden er den fornuftige og snille siden sier nei, ikke gjør det. Oftest vinner den onde slemme siden. Disse to sidene er litt i krigssonen om dagen, men jeg håper det kan komme til en fredssamtale snart slik at den gode snille siden kan komme seirende ut.
Ellers må jeg fortelle at jeg har vært flink flere dager på rad og vært ute, enten gått tur eller måket snø. Det føles utrolig godt når en kan gå inn igjen svett(?) og sliten til en varm dusj og tenke "nå har du virkelig vært flink"! Jeg har også vasket i huset i dag, så det veier litt opp for at jeg har vært krokodille i kveld. Men jeg skal virkelig vise ham.....en dag snart....nei særiøst.
Jeg fikk en god ide av Elisabeth om at jeg skal gjemme bort badevekten en stund. Heller bare føle meg fram. Jeg går nesten hver måned til ernæringsfysolog på sykehuset, og der må jeg veie meg. Da kan jo hun gi meg dommen.
Vel, vi snakkes i morgen. Ellers takker jeg for alle de hyggelige tilbakemeldingene jeg har fått. Skal bli flinkere til å skrive tilbake, men akkurat nå har jeg nok med å motivere meg selv med gode råd. Håper dere forstår.
Halvkilo ned
Gjett om jeg ble glad i dag da vekta viste at jeg var under 100. Det var nok til at humøret ble betraktelig bedre på morgenen. I går kveld gikk jeg tur sammen med mamma, etterpå gjorde vi noen gymnastikkøvelser. Er litt stiv enda, men det kommer seg etterhvert. Skriver senere.
Jeg vil, jeg vil, men får ikke til......
Dagen startet med 1 brødskive med litt bredlett smør og baconost + et glass skummet melk. Det er jeg fornøyd med, men som dagen går er det vanskelig å være flink. Som i går da spiste jeg fisk til middag, men da jeg var i butikken en tur fikk jeg lyst på noe godt til kveldsmat. Det ble en pakke med noen søte kjeks og lomper med smør og makerell i tomat.
Jeg begynner å innstille meg å gå ned, men det er dette med godtesuget og mengden som er mitt problem. Har begynnt å gå noen turer på kveldene. Mandag måket jeg snø i halvannen time noe jeg er kjempestolt over å ha greid. Hvorfor klarer jeg ikke å være flink over lengre perioder. Jeg hater disse tilbakefallene. Er det noen som har noen smarte tips for å unngå å få godtesuget?
Ikke i dag heller
Ikke denne dagen klarer jeg å motstå fristelsen. Kald hjemmelaget pizza fra i går klarte jeg å styre unna. Det skulle vært 1 brødskive med lett pålegg og et glass skummet melk. Den dårlige samvittigheten skyller over meg igjen. Hvordan skal dette ende. En ting er jo helt klart at med pizza til frokost, går ikke vekta ned. Speilbilde viser en blek og feit jente på 25 år som ikke har nok selvdisiplin til å ta seg sammen for å gå ned de kiloene hun skal. Ta deg sammen!!!!!!
Du må slankes dag
Har vært hos kiropraktor i dag. Det ble vel en nedtur. Hans korrekte ord var: du må trenes opp og slankes. Høres ut som en hest som ikke er bra nok for et veddeløp. Visst vet jeg vel at jeg er overvektig, men er det nødvendig å gni salt i sårene? Det jeg egentlig var der for var å sjekke bekkenet mitt etter en fødsel for snart 2 år siden.
Fint at du kom deg inn her igjen og er motivert for å forsøke på nytt:-)
Egentlig så har jeg ikke så mye tro på det å gjemme badevekta, jeg..., så det er fint du har funnet den frem igjen. Personlig så blir jeg mer motivert og er flinkere med maten de dagene jeg er gått ned noen gram, enn de dagene jeg ikke har gått ned noe. Så for meg er det motiverende å jumpe opp på vekta nesten hver dag.
Xenical har jeg aldri prøvd. Fikk resept en gang, men hadde aldri råd til å hente den. Har en venninne som forsøkte de pillene, og hun gikk ned litt. Så det er sikkert lurt å bruke de litt sånn i begynnelsen.
Ønsker deg lykke til, dette her vil du greie bra!:-)
*klem*
Så fint å se at du ikke har gitt fullstendig opp! Og det mest positive var å se at selv med en "pause" på 5 måneder, så er du på omtrent samme vekt som sist gang du var innom. Når man gir opp en slankekur så er det, ihvertfall etter min erfaring, veldig fort gjort å legge på seg 5-10 kg ekstra p.g.a. trøstespising og dårlig samvittighet. Men den fella har du heldigvis unngått, så du slipper å gå ned de samme kiloene flere ganger. Se positivt på det, nå er det kun fremtiden som teller! Du var jo godt i gang med treningen, håper du fortsetter med det. Sammen med Xenical har jeg stor tro på at du vil lykkes denne gang. Jeg heier på deg, og skal følge med i dagboken din! :)
Slankeklem fra Molla