← Alle dagbøker
diarist.Alias

embla

50 år164 cm9 innlegg 2002 0 følgere

Start69,5 kg
Sist67,6 kg
Endring−1,9 kg
BMI nå25,1
Er dette din gamle dagbok? Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka
2. januar 200227. februar 2002
67,6 kg

hvorfor er det egentlig så viktig?!

Siden jeg har et par dager med masse tid til surfing og tull ble jeg litt inspirert til å skrive her igjen. Det er sjelden jeg er innom, og jeg slanker meg vel egentlig ikke heller (ikke sånn som en del andre her ihvertfall), men jeg forsøker stadig vekk å spise sunnere og å trene jevnlig.

Vekten min iriterer meg mest, det er ikke lenge siden jeg veide 10 kilo mindre, og kiloene har bare kommet på uten at jeg har tenkt på det. Jeg spiser mye mat, har alltid hatt god apetitt og kunne ikke tenke meg å sulte meg eller noe sånt... det er godteriet som er et problem, og de siste par årene har det knapt gått en dag uten sjokolade eller annet søtt (kaker, kjeks, jeg elsker alt). Det går fortsatt knapt nok en dag uten, selv om det ikke akkurat er bevisst (årsmøte i går, avslutning på jobb i dag osv), og selv om jeg *kunne* vært flink og latt vær, så vil jeg ikke det heller. Ingenting skal forhindre meg fra å være med på alt jeg vil, men det er vel lov å prøve og bevisstgjøre seg livsstilen sin likevel.

I perioder har jeg trøstespist også, mest på grunn av depresjon... allikevel er det ikke noe å gjøre noe stort poeng ut av, det er bare en dårlig vane. Da forsvinner motivasjon for trening og alt annet også, men jeg håper jeg sakte men sikkert klarer å legge om vanene mine til å bli sunne og gode. Sånn sett liker jeg den sats-reklamen... "sterk nok til å tåle svake øyeblikk"! :)

Nå slutter jeg i jobben min... en av tingene som har påvirkeet mine depresjoner i det siste. Jeg gleder meg til å ha litt tid til å fokusere på bare meg selv! :) Skal prøve å lære meg å lage god og sunn mat, og masse tid til å trene får jeg jo en stund også... det blir en fin oppkjøring til sommeren. For jeg har ikke dårlig selvtillit, men jeg skulle gjerne vært litt mer fornøyd!

Har ikke noe vekt-mål for meg selv, men skal gå til innkjøp av målebånd og måle meg på fredag (selv om jeg ikke har internett-tilkoling da, så jeg kan ikke skrive her). Det er de gode resultatene som gir oppmuntring, ikke de negative følelsene som kommer når man ikke klarer sine mål...
2 i heiagjengen
c.AuthorAlias cat7427. februar 2002
Jeg er også glad i god mat - og søte saker - og fete saker - og masse frukt - og middager med mye grønt. Jeg er kort sagt glad i all slags mat. Det jeg tror jeg trenger å lære meg er den gode gamle forskjellen mellom hverdag og fest. På den måten vil jeg ikke ha dårlig samvittighet når jeg spiser den kaken... og jeg vil nyte den mer... fordi det ikke er hverdagsmat. Og så må jeg lære meg forskjellen på et kakestykke og hele kaken...
Kanskje stemmer ikke dette i det hele tatt for deg, kanskje er du av dem som heller vil trimme mer? På den måten kan man jo opprettholde spisemønsteret i stor grad - samtidig som man strammer opp kroppen.
Dette ble visst bare rot og tanker... du får ta det som det er.
Klem og lykke til.
c.AuthorAlias Elisabeth27. februar 2002
Hei Embla :) Jeg slanker meg heller ikke aktivt for tiden,men dete r likevel masse inspirasjon å hente på disse sidene. Jeg tror vi må lære oss å leve med at det finnes en del mat vi rett og slett må spise litt sjeldnere av,uten at vi skal slutte helt med de. Og så er det vel viktig å spørre seg selv om man virkelig vil det. Kan man leve med 5 kilo for mye,er det jo greit at man koser seg oftere,men vil man ned i vekt må vi nødvendigvis ta noen stramme grep..sånn er den saken :)
Håper du tar deg tid til å ta vare på deg selv framover. Lytt til kroppen din,den vet nemlig best :) Klem fra Elisabeth.
67,6 kg

En liten oppdatering

Jeg har ikke vært flink i det siste, verken på mat eller treningsfronten, med godteri-spising i forrige uke (hadde mensen) og trening kun 1 eller 2 ganger i uka... så jeg er overrasket over at det hadde gått litt ned istedenfor opp da jeg veide meg i dag tidlig. :) Det gir faktisk en liten inspirasjon til å fortsette, så jeg må prøve og være flink igjen nå... må må må!!! :)
68,2 kg

trening...

...gjør underverker! I forrige uke kom jeg endelig i gang med trening etter å ha hanglet en god stund. Godt å være kvitt forkjølelsen, og trene er egentlig morsomt når man bare klarer å prioritere det! Så jeg er i gang med 3 timer i uka, foreløpig aerobic/step og 1 styrketime. Har ikke tid til mer siden jeg ofte er opptatt flere kvelder i uka, men jeg rører jo litt på meg utenom også. Går f.eks. til og fra jobb hver dag også, selv om det bare i liten grad gjør opp for det faktum at jeg sitter stille foran en datamaskin hele dagen.

Spiser heller ikke godteri for tiden, men unner meg lacryl-pastiller når jeg får lyst på noe godt, og i dag spiste jeg vaffel i lunsjen! Neida, det er ikke sunt, men jeg har ikke problemer med å unne meg noe godt en gang i blant likevel. Det er jo tross alt hverdagene som gjelder.

Mål burde jeg også sette meg, og håpet er å veie 60 kilo til sommeren... jeg og kjæresten min planlegger en 2-ukers tur til et varmt sted, og da hadde det vært fint og nå målet. I allefall vil jeg være strammere og mer fornøyd med meg selv innen den tid. Må prøve og kjøpe målebånd snart også... :)

frokost 08.00: spesial k med ekstra lett melk (hadde ikke mer skummet)
lunsj 11.00: 2 skiver grovt brød med banan, en vaffelplate
1 i heiagjengen
c.AuthorAlias ann-merete25. januar 2002
Gratulerer med oppstart av trening.Det er alfa og omega når du er på slanker'n.Skal se at resultatene ikke lar vente på seg nå fremover.
Det viktige er å holde motivasjonen for treninga oppe, og da synes jeg rent personlig at det å variere treninga er det beste.Da går man ikke så fort lei, og farene for å overtrene visse muskler minker.
Nå som du har begynt å trene, bør du absolutt gå å kjøpe det målebåndet.Vekta kommer nemlig tidvis til å stoppe litt opp etterhvert som du får mer muskler, og da er det greit å se resultatene et annet sted- nemlig på klærene og målbåndet!
Da skal jeg love deg du blir inspirert.
Dessuten vil jeg råde deg til ikke å fiksere deg på en vekt du må veie , men heller på hvilken str du kunne tenke deg å komme inn i.Ingen ser jo vekta di unasett, og dersom du er fornøyd før du når 60kg, så ikke kramp deg ned til den vekta... Bare et lite tips for oss langsiktige.
Lykke til videre!
69,0 kg

blæh...

sånn går det når man blir syk og må sitte stille hele tiden. men på bedringens vei nå... :(
68,7 kg

I dag er jeg hjemme og kjeder meg...

men jeg har ikke småspist likevel, selv om det blir en pakke rosiner om dagen, hehe. Det er fordi det er litt søtt, og jeg har alltid spist mye av det fordi jeg har så treg mage... :) Men jeg drikker masse te idag, for det hjelper litt på halsen min. I kveld skal jeg på juletrefest, så det blir jo interessant å se om jeg får godtepose. Selv om jeg er stor jente, så pleier jeg det... :) Det er ikke vanskelig å finne ut av at det beste er å ikke ha noe godt i skapet, for da er det ikke mulig å gå i skapet og snoke hele tiden. Særlig lurt på sånne dager som denne, da man er hjemme og gjør ingenting.

Frokost: spesial k m. skummet melk
mm: 1 pk rosiner, 1 glass appelsinjuice
lunsj: pastasalat m brødskive (rester fra i går, oppskriften var til 2 personer, men jeg har sikkert til 2 måltider fortsatt. Slumpet litt, men så mye kan det da ikke ha vært)
68,9 kg

Jeg er syk... :(

Det føles som om jeg har en kilo gørr i nesa, og jeg nyser hele tiden. :( Spiste bare tull i går (vel, i forhold til de foregående dagene da), men hadde ikke matlyst, og siden det var lørdag var det jo liksom lov likevel. Men formen har vært helt elendig siden fredag ettermiddag, så mine gode treningsforsetter om trening både fredag og i dag går jo rett i vasken da. Ikke ble det noe kos med kjæresten min heller. Litt av en start liksom... :( Det er typisk at det skjer i helga også. Nesten så jeg håper jeg ikke blir frisk til i morgen, så jeg slipper å dra på jobb (det hørtes sikkert lite konstruktivt ut, men jeg skal slutte om 2 måneder likevel, så inspirasjonen er ikke den største uansett). Æsj... måtte bare klage litt.

Frokost: Spesial K med skummet melk
mm: liten skål ostepop, 1 pk rosiner, 1 kopp lett kakao, 2 glass juice (fordelt utover dagen altså)
middag: pastasalat med 1 brødskive
69,0 kg

Fortsatt bra...

Jaja, hadde trodd jeg skulle dø av godtehunger i løpet av et par dager, men det går fortsatt bra, mystisk nok. I morgen er det dessuten lørdag, og jeg skal kose meg med kjæresten min... :) Han spiser nesten aldri godteri (annet enn på kino), så vi får se hva vi finner på og om fristelsen blir for stor, hehe. Det er jo lov med litt ekstra på en lørdag da... :)

Men må innrømme at jeg drakk en del cola light i går kveld. Det smaker liksom litt søtt iallefall (men drakk det jo før og, hehe).

Frokost (08.00): Spesial K m. skummet melk, 1 lite glass appelsinjuice.
Lunsj (11.00): Pastasalat med brød
1 pulverpadde (fikk den av en kollega, hehe)
Middag (18.30): Kyllingfilet med stekte grønnsaker og pitabrød
69,0 kg

Jaha...

Endring fra en dag til en annen tror jeg ikke på, hehe, så det er ingen grunn til å juble, men jeg synes det gikk greit i går, og jeg er ved godt mot. Jeg har lest litt rundt omkring her, og jeg er vel ikke egentlig så flink. Orker ikke å telle kalorier og fokusere hele mitt liv på mat heller, skal bare bli litt sunnere liksom. :) Men jeg orker ikke å sulte meg (egentlig er jeg sulten nesten hele tiden allerede), og jeg orker ikke å bare spise supersunne ting heller (jeg er f.eks. ikke særlig glad i verken fisk eller frukt og grønnsaker, så om kostholdet skulle blitt lagt helt om så hadde jeg sprukket med EN gang). Kanskje jeg har feil holdning til hele slankegreia, men jeg tenker nå ett skritt av gangen jeg da... :)

Kanskje jeg skulle skaffe meg målebånd og sjekke det. Det hadde sikkert ikke vært dumt, men har bare tommestokk hjemme, så må gå til innkjøp først, hehe!

Dagens måltider:
Frokost (08.00): Frokostblanding med skummet melk
Lunsj (11.00): Pastasalat m. brødskiver (den samme som i går, det er bare tragisk når kantina for en gangs skyld har noe godt, hehe).
Middag (19.30): Tortellini med ostesaus

Trening: ingen
69,5 kg

Så setter vi i gang!

Vel, dette har jeg planlagt lenge, men jeg har ikke hatt vekt før nå, så da er det jo vanskelig å registrere seg på en side som denne. Men i helga ble den innkjøpt for penger jeg fikk til jul, og da er det ingen grunn til å utsette lenger.

Jeg vil gå ned litt i vekt. Ned til 60 kilo ihvertfall. Ikke lenge siden jeg veide det, men stillesittende jobb og for lite tid (vilje) til å trene har gjort sitt til at det har gått feil vei. Faktisk et lite sjokk å innse at vekta var nesten på 70, jeg trodde ikke jeg hadde gått opp så mye...

Så fra i dag av er det slutt på godterier og småspising, og treningen skal inn i en rutine. Jeg pleier å spise for mye godteri, så det blir nok hardt, hehe (krom hjelper ikke, det er bare en dårlig vane).

Dagens måltider:
frokost (08.00): 2 små skiver brød med honning, 1 lite glass juice
lunch (11.30): 2 brødskiver, 1 banan
middag (16.00): pastasalat (ikke så sunn med majones og sånt) med 1 brødskive, veldig godt, hehe
etter trening (20.00): 1 pakke rosiner, 1 glass appelsinjuice

Dessuten drikker jeg vann, te med suketter og cola light i løpet av dagen.

Treningen var en step 2 time, 60 minutter.

Vi får se hvor lenge dette går da... :)
Noe gikk galt. Last inn på nytt 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.