← Alle dagbøker
ellen
46 år164 cm22 innlegg
2001–2002
0 følgere
Start67,0 kg
Sist60,0 kg
Endring−7,0 kg
BMI nå22,3
👋
Er dette din gamle dagbok?
Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka Aktiv målsetting fungerer fint.
I går var jeg flink i forhold til de foregående dagene, og noe av grunnen er at jeg i forigårs var så utrolig lei av at jeg gjør ting på tvers av det som jeg vet er rett. I tillegg har jeg et relativt høyt aktivitetsnivå, i går jogget jeg i en time og sto dessuten ski i nesten to. Det kjennes på musklene i dag!
I dag har jeg derimot vært mindre flink så langt. Direkte uflink, faktisk. Snart skal jeg ut og trimme, så jeg får håpe en del av de ekstra kaloriene forsvinner da.
Gleder meg som sagt til å starte studeringa igjen. Da slipper jeg å bli kontinuerlig fristet. Mitt viktigste våpen mot slike fristelser er å minne meg selv til stadighet om at jeg egentlig ikke liker dette her. Har fungert utmerket med brus, og relativt bra med peanøtter og potetgull. Bøygen er kaker og sjokolade. Den jenta som ikke liker sjokolade har jeg enda til gode å møte!!! Prøver derfor å tenke at sjokolade smaker best om jeg spiser det ytterst sjelden. Jaja, noe må en jo ha å jobbe med!
Satser sterkt på å gå fra en elendig start til en fin avslutning på dagen.
Hilsen ellen.
Utskeielse, trim, utskeielse...
Hm. Av en eller annen merkelig grunn har jeg fremdeles ikke fått svi på vekta for mitt usunne kosthold, men jeg venter på en skikkelig baksmell.. Gleder meg til å starte studiene igjen, slik at jeg selv kan bestemme hva som skal befinne seg i skapene til en hver tid.
Det vanskeligste for meg er å avslutte et måltid. Når jeg sitter alene er det så lett å bare hente seg ny mat å gomle på mens avisa leses ut. Og har jeg først begynt er det forferdelig vanskelig å slutte. I morgen skal jeg ta med avisa på stua med en gang jeg har spist ferdig. Og når den er utlest bærer det ut på tur med en gang. Når jeg så kommer inn igjen synes jeg det er lettere å la være å spise.
Ikke blir jeg noe lykkelig av all denne fete og usunne maten heller. Jeg får umiddelbart dårlig samvittighet, men ikke NOK dårlig samvittighet til ikke å ta en kake til... Jeg blir dessuten lat, slapp og uopplagt, noe jeg godt vet med meg selv. Likevel, og det er dette som er så forunderlig, spiser jeg store mengder snop. Det er litt trist, men pr dags dato kan jeg ikke forstå at jeg noen sinne kommer til å bli en person som kan ha snop liggende urørt i skapene. Likevel synes jeg det er fint å ha det som et langsiktig mål.
Først og fremst skal jeg hvertfall ned til 55kg!
-ellen
Kakerestene...
Hei og godt nytt år!
Det er mange, mange måneder siden sist jeg skrev noe her, og jeg er glad for at det også er noen kilo siden! Jeg greide faktisk å nå målet mitt for dette semesteret, under 62 kg ved årskifte, og det med god margin. Likevel er jeg ikke helt i mål. Planen er å gå ned til 55 kg dette semesteret.
Jeg hadde aldri greid å gå ned disse kiloene uten den hjelp og inspirasjon jeg fikk fra disse sidene i sommer. Nå håper jeg på å få et kraftig spark i riktig retning, for min egen svakhet for alle julerestene er bedrøvelig. Jeg spiser mer usunt nå enn i selve jula! Å kaste kaker er for mitt vedkommende ikke aktuelt, ettersom jeg nå bor sammen med en familie som mer enn gjerne vil ha. Dette dreier seg rett og slett om viljestyrke...
Denne dagen har begynt skrekkelig og med kaloriinntak som sikkert er tilstrekkelig for mange dager. Dette kan jeg ikke la fortsette! Jeg vil komme i mål.
-ellen
Vanskelig helg i møte
Nå skal det feires bursdag hjemme, med alt av usunne ting det medfører. Har likevel ambisjoner om å greie dette sånn nogenlunde, og motivasjonen er betraktelig styrket etter å ha lest en del dagbøker her inne!
-ut på tur
-spise sakte, små porsjoner, velge sunt
-ikke miste målet av syne
-vann, vann, vann
Dette er selvfølgelig opplagte punkt, men det er greit å repetere dem en gang i blant. Og hvis noen har flere, er det bare å komme med tilføyinger!!!
Jeg har som mål å veie 63kg til månedskifte, og så gå ned 2 kg i måneden:
Slutten av september: 61kg
Slutten av oktober: 59kg (YOHO!!)
Slutten av november: 58kg (hvertfall)
Men så kommer eksamensperiode og juletid, og da skal jeg bare fokusere på ikke å kommer over 60kg igjen. Så får jeg heller ta meg sammen på nyåret.
Vet ikke hvor ofte jeg får anledning til å gå inn på disse sidene, heller, men jeg skal gjøre det så ofte jeg kan. Motivasjon og stå-på-viljen blir alltid styrket betraktelig.
Jeg ønsker dere i alle fall en fin slankehøst, og håper dere når målene, både når det gjelder trening og slanking!
Stor klem fra ellen.
10 blåbær i timen
..er ikke særlig mye, men det var omtrent det som var resultatet etter gårsdagens jakt. Istedet ble det is i store mengder. Gi meg noen tips hvordan jeg kan stoppe denne skrekkelige besettelsen! Å ikke ha is i fryseren er dessverre ikke et alternativ så lenge jeg er hjemme.
I løpet av denne sommeren har jeg gått ned 3kg, og selv om det skulle vært mer, er jeg rimelig fornøyd. Men jeg synes jeg har kommet alt for lett til det. Det er treninga som har reddet meg, men når skolen starter opp er jeg redd jeg ikke kommer til å være så aktiv. Det må med andre ord en skikkelig motivasjonsinnsprøytning til!! Håper jeg fortsatt får anledning til å være her inne, for det hjelper absolutt på! Det kan jo også være en fordel å selv bestemme hvilken mat som skal befinne seg i skapet da.
Ha en finfin dag, selv om det skulle regne i bøtter og spann og tåka skulle ligge som en bomullsdott over verden!
Klem fra ellen.
På stedet hvil
Veide meg i dag, og jeg har hverken gått opp eller ned. Egentlig ganske fantastisk, for slutten av forige uke foregikk med mange begivenheter, mye snop og lite tur. Tok meg sammen i går, spiste sunt og gikk tur, pluss at jeg sov litt lenge i dag. Dagen har ikke startet alt for bra, sånn slankemessig sett, men den er enda lang! Snart skal jeg på blåbærjakt. Det forsvinner vel litt kalorier da!
Hilsen ellen.
Går for harde livet
Jeg spiser fortsatt is, og går stadig lengre stykker. Det skal mye mindre til nå enn da jeg begynte for å få dårlig samvittighet for alle kaloriene jeg tvinger inn i systemet. Merker at jeg greier å stoppe meg selv og at grensen for hva som er akseptabelt å spise er skjerpet. Det er dessuten mer inspirerende å velge sunt framfor passe-sunt. Til lunsj i dag hadde jeg fks lyst å varme grove rundstykker, sånne som ligger i fryseren. Men etter litt regning, fant jeg ut at 2 slike tilsvarte kalorimessig mer enn 4 knekkebrød. Var flink, valgte rett, ble stolt av meg selv!
Lurer på når det vises at jeg har mistet litt fett. Jeg føler meg hvertfall utrolig masse bedre og har mye mer selvtillit. Gleder meg til å legge første delmål bak meg, og sikter nå mot 62. Det skal gå fint!
God helg alle sammen.
Stor klem fra ellen.
Mot alle odds: Ned!!
Det var ikke lystig til sinns jeg omsider tvang meg selv på vekta. Men gårsdagens tur må ha gjort underverker: Jeg har gått ned! Ute skinte sola fra skyfri himmel for første gang på år og dag, og jeg hadde passe mye gangsperre i rompa. Hvilken glede!!
La avgårde på bærtur, men fant ingen bær. Derimot var det utrolig godt å bare døse i lyngen til humlesnurr og en sval vind med fjellange.
Frokost: 3 knekkebrød med ost og tomat
Lunsj: 2 knekkebrød med ost, 1 eple
Mm: 1 tomat
Middag: 3/4 frossenpizza (ca 660 kcl) + salat, 1 is
Hadde selvfølgelig lyst på mer is, men jeg greide å holde meg. Og det var en kjempe god følelse! Fornuften seiret omsider.
Jeg vet dette ikke er noen slankediett, men jeg har gått en tur på ca 3 timer, og det hjelper vel på litt. Har dessuten tenkt å ta meg en kveldstur.
Ble utrolig oppløftet av nedgangen, selv om det ikke er en halv kilo engang! Selvtilliten tar plassen til fettet som forsvinner, og troen på at jeg skal bli slank en gang ble betraktelig styrket.
Stor klem fra ellen.
Utrolig lenge siden jeg har veid meg
Jeg kjenner jeg har gått opp, og er så pysete at jeg ikke tør å gå på vekta for å se realiteten i øynene... Men i morgen bare må jeg. Kan hende det gir litt motivasjon å gå opp også. Så mye, men under ingen omstendigheter mer!
I dag har jeg vært på lang tur i 6 timer. Det føles bra, selv om det ikke tar bort den ekle bismaken fra forige uke.
Frokost: 3 knekkebrød og 1 banan
Lunsj: 3 knekkebrød
Middag: To posjoner tomatsuppe med litt pasta i, 1 grovt rundstykke
Mm: 1 eple, 1 is, 1 tomat
Kvelds: Ikke spist, men jeg skal nok greie å være flink ut kvelden!! Det skulle bare mangle.
Klem fra ellen.
Nå er det ingen kjære mor:)
Denne siste uken har jeg virkelig vært alt annet enn flink. Skal likevel ikke gi meg på dette, og skal intensivere innsatsen kommende uke(r). Tror det blir litt lettere når sommerjobben avsluttes om noen dager. Da skal det bli lange turer! Gleder meg til å gå i fjellet, selv om været ikke er til å juble over.
I kveld er det lørdag..MEN i kveld skal jeg være flink!!
Ha en riktig god kveld.
Klem fra ellen.
Prøver å skrive opp motivasjonen
Motivasjonen er på bunn. Mensen er på vei og jeg har konstant lyst på snop uten å være sulten. Jeg spiser alt for mye. Skrekkelig.
Skal prøve å tenke på framtida. Jeg gleder meg VELDIG til å få midje igjen! At det går innover i stedet for å bule feil vei. Jeg gleder meg til å få flat mage. Til å få en kropp jeg kan være stolt av!
I morgen skal jeg stå opp ekstra tidlig og ta en treningstur. Forhåpentligvis forbrenne noe av det jeg har spist i dag. Skal lage meg pastasalat jeg kan ta med på jobben.
Iskuttinga er forferdelig vanskelig. Det har blitt en vane å ta litt etter middag. Nå skal jeg prøve først å vente 10min slik at maten får synke, så 15, så 20, ...så 30. Håpet er at når jeg har ventet så lenge vil jeg holde meg helt!
Skal ta litt situps før jeg legger meg.
Selv om det går trott nå, så skal jeg virkelig komme under 64kg til slutten av neste uke!
Nå vet dere det, kjære støttespillere! Og dere skal jeg hvertfall ikke skuffe. Meg selv skuffer jeg hele tiden, men jeg føler en viss ...forpliktelse? overfor dere. Når dere er så vennlige og følger med meg, synes jeg nesten jeg må gi noe tilbake!
Klem fra ellen.
En eksemplarisk søndag
..for meg i hvertfall!
Frokost: Musli og melk, 2 skiver loff m. brunost, 1 banan
(Ok, litt drøy)
Lunsj: 0.1%yoghurt m. musli i
Middag: Ris, og wokgrønsaker og picnicskinke surret i hønsebuljong
Kvelds som lunsj
Dessuten 2 fersken
Formiddagstur på 30 min. På "langturen" var jeg ute i over to timer, men jeg tok en del bilder, så det var ikke to timer med rask gange. Har tatt hard tur fre og lør, så det var litt deilig å bare nyte naturen. Føler dessuten som om jeg legger merke til mer detaljer og fine ting med apparatet rundt skulderen. Nesten like fint som en hund!
Vet forresten noen hvor mange kalorier det er i en buljongterning? Jeg summerer ikke kalorier, men ser etter på varene så jeg skal unngå de verste synderne. Iskaffe så jeg her en dag tilsvarer ca 4 knekkebrød! Det var jo rett og slett skremmende. Plutselig består frokosten faktisk av 7 knekkebrød!
Nå er det en ny dag i en ny uke i en ny måned (snart, -uhu), og derfor en hel rekke nye muligheter:)
Klem fra ellen.
Vil jeg aldri lære?
Dagen i går var en fin slankedag. Og så kom kvelden som den oftes gjør. Fra å være en flink slanker ble jeg forvandlet til et fråtsende udyr uten hemninger. Det føles som om noe i meg prøver systematisk å ødelegger hva den flittige delen har oppnådd. Jeg fikk ikke en gang dårlig samvittighet! Men etter tips fra en chatter tømte jeg resten av isen ut i vasken. Resten av boksisen. For her hjemme kjøper de inn is i så store mengder at en skulle tro de skulle starte isutsalg selv! Håper likevel desperat at jeg må ha lært noe av gårsdagen, og har overhodet ikke tenkt å gi meg.
I kveld skal jeg drikke masse te og kun spise frukt og 0,1% yoghurt. Spise middagen saakte og drikke en god del vann først. Gå tur.
Det var så hyggelig å se alle kommentarene etter gårsdagens innlegg, og så oppførte jeg meg slik... DET gir meg dårlig samvittighet.
ellen
Nå ble jeg glad!
Det var litt smånervøs jeg skrittet på vekta, men den fortalte meg at jeg har gått ned et halvt kilo denne uka. Så gøy! Kjenner hvordan motivasjonen kommer strømmende, -det jeg gjør fungerer faktisk! Før jeg begynte her har jeg betraktet slanking som en utrolig langsiktig greie hvor man ikke får "belønning" før man hadde holdt på lenge. Slik er det jo ikke! Ingenting er så gøy som å merke at en kommer stadig nærmere målet. Hvertfall nå føles det som om jeg skal holde ut til jeg blir fornøyd, men alle dager er jo ikke som i dag. Men med denne dagboka som hjelp kan det faktisk gå!!
Har greid å slutte å spise vafler på jobb, og nå skal jeg greie å slutte helt å spise is også. Laget pastasalat til middag i går, og søndagens matinntak skal jeg på forhånd skrive ned. Nå skal jeg imidlertid snart på jobb, og være der leenge...
Ha en kjempefin helg!
Stor klem fra ellen.
Litt flinkere
Tirsdag:
3 knekkebrød med hvitost og en tomat
1 pose pasta al pesto og to skiver loff
1 banan
1 godmorgen
1 eple
Gikk dessuten en litt hard tur før jobb og fikk spist middag hjemme. Det var godt å komme på jobb uten å være sulten. Men selv om dette sikkert var kalorier så det holder, opplevde jeg å våkne om natta å være så sulten at jeg ikke greide å sovne med det første. Dette har jeg opplevd en gang før, og er utrolig merkerlig! Tok meg en skalk og sovnet igjen...
Følte meg ganske flink tirsdag. Ingen vafler i det hele tatt! Det hjalp nok å ha spist middag før jobb, i tillegg tygget jeg tyggis så e-stoffene bruste i blodet og tenkte på at jeg ikke ville fortelle dagboka om nok en utskeielse.
Onsdagen gikk ikke fullt så heldig for seg.
1 posjon havregrøt
1 eple
1 vaffelplate + 2 enkelt vafler (målet var max en plate:-/ Dette skal jeg forbedre!)
1 godmorgen
1 pose pasta al permo (med tomatsaus) og 4 skiver loff (for mye..)
1 duo
1 jordbæris
4 kuler yoghurtis
Jeg har ikke det helt varierte kostholdet heller, akkurat. Etter tidligvakt på jobb har jeg virkelig ikke tiltak til å gjøre noe stort ut av middagen. Har alle ingredienser til en pastasalat, men får meg aldri til å lage den.
Målet for de neste dagene er ikke vafler i det hele tatt og erstatte is med frukt. Nicky fortalte at hun var cocakoliker. Jeg er tyggoholiker! Selv om det ikke er så mange kalorier, er jeg overbevist om at kroppen umulig kan ha godt av denne e-stoffinnsprøytningen. Har noen tips om hvordan slutte med den?!
Lørdag er dessuten veiedag. Lurer på hvordan det slår ut! Nå skal jeg ut å gå en liten tur før jobb. Stå på der ute!! Dere er en fantastisk inspirasjon:)
Stor klem fra ellen.
Måtte bare si at det er deilig å høre flere med samme lasten.. Jeg kunne godt byttet bort alt annet i hele verden og jeg fikk kaker og sjokolade, men nå har jeg ligget unna i snart 3 uker, og da er det plutselig en annen faktor som slår inn.. Jeg kan være fristet som bare det, men så tenker jeg at det jeg har gått igjennom de siste ukene skal ikke ødelegges!! Jeg fortjener å se bedre ut nå, og blir så sta at man fortrenger suget, men hos meg kommer ikke denne følelsen før man har vært riktig flink i ca en uke i strekk.. etter det blir det lettere å si nei..i alle fall for meg!
Det er som regel når man kommer hjem og setter seg foran tv´n at suget kommer.. Kluet er å begrense TV tittingen, og prøve å holde seg opptatt med andre gjøremål som ikke får deg til å tenke på godteri.
Dette var kanskje ikke noe nytt, men vi er jo her for å hjelpe hverandre..
Klem fra cassandra