← Alle dagbøker
diarist.Alias

beate29

54 år166 cm51 innlegg 2001–2002 0 følgere

Start97,0 kg
Sist89,0 kg
Endring−8,0 kg
BMI nå32,3
📉 Ned 5+ kg📓 50+ innlegg🔥 7 dager på rad
Er dette din gamle dagbok? Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka
20. november 200122. mars 2002
89,0 kg

10 kilos jubileum!

Heisann!

Har hatt det ganske travelt for tiden og har ikke vært inne på slankedagboka på lenge. Jeg har heller ikke prioritert slankinga så nøye. Jeg har trent en til to ganger i uka, og forsøkt å spist normal mat imellom godterkickene mine.

Iallefall har jeg gått litt ned i vekt og har i dag -10 kilos jubileum! Det er ikke verst! Jeg regna jo med å gå ned litt raskere enn dette, men jeg har ikke hatt lyst eller motivasjon til å slanke meg. Og da er det jo bra at vekta ikke går oppover iallefall!

Jeg fikk også mensen for en uke siden. FØrste gang på flere år at jeg får mensen uten å bruke hormonpillere! Jeg trodde først det var noe galt med meg, for jeg hovnet skikkelig opp i magen, og jeg klarte nesten ikke å sitte. Det var skikkelig vondt. Ikke ante jeg at det var mensen som var på gang. Så kanskje jeg er litt fruktbar allikevel!

Jeg har forresten takket ja til jobben i Mehamn, og vi flytter mest sannsynlig i mai. Det blir spennende! Jeg har aldri vært der oppe, så jeg er spent på om jeg kommer til å trives. Jeg er optimistisk og regner med at ting kommer til å ordne seg.

Jeg vil bare fortelle at selvtillita har utrlig mye å si!!! I den siste tiden har jeg ikke stressa med slankinga, men har allikevel følt meg vel med meg selv. Jeg ser meg selv i speilet og tenker "du er jo ikke så verst!" Resultatet har ikke uteblitt! Mannfolk ser på meg og smiler. Jeg opplever å bli sjekka opp av flere mannfolk når jeg er ute på byen! Det er ganske ok mannfolk som kommer bort til meg også! Dette har ikke hendt meg på flere år! Jeg har til og med blitt sjekka opp på butikken! Nå er jeg jo gift, så jeg gjør jo ingenting med det. Men det er en utrolig god følelse å vite at man kan være attraktiv!

Poenget mitt er ikke at man skal slanke seg for å føle seg vel! Jeg har tidligere veid 85 kilo og ikke hatt et eneste mannfolk kikke på meg to ganger! Alt ligger i deg selv! Man må tro at man er noe! Skyll janteloven i dass og gå ut og erobre verden, jenter og gutter!!!!!!

Mange klemmer fra Beate!
2 i heiagjengen
c.AuthorAlias fett nok.12. april 2002
Hei og hopp!

G*R*A*T*U*L*E*R*E*R

Flott jobba!

Klem fra Rita
c.AuthorAlias cat7422. mars 2002
Hei!
Du sprudler ser jeg. ;) Ja, selvtillitt er absolutt sexy - og noe menn legger merke til.
Det jeg tenkte å si var at når dere flytter så være forberedt på at den første vinteren kan bli litt tøff og uvant. Mørketiden er litt ekkel første gang. Etterpå går det bedre. ;) Sommeren er nyyydelig. Greit nok at det er ganske mange dager med grisevær... men det er nesten ingenting som slår det å gå tur på gammel snø i t-skjorte på fjellet i mai. For å akklimatisere seg for vinteren hjalp det meg å være mye ute... Prøv å komme ut en tur et par ganger i uka så blir ikke vinteren så tung. Hele nordnorge er kjempefint for alle som liker å gå turer eller å fiske. Anbefales på det sterkeste.
Ellers så er det bare å forberede seg på å kjøre milevis til butikker med dårlig utvalg. Ett av stenene jeg bodde var det 3mil til nærmeste(!) bensinstasjon... Man blir uavvergelig postordrekunde... ;)
Klem.

... og hvis du lurer på noe så er det bare å spørre... Jeg har riktignok ikke bodd fullt så langt nord, men jeg har bodd 5 år som innflytter i Troms. ;)
89,5 kg

fortsatt sykemeldt

Hei igjen!

Ja i går var jeg hos legen. Jeg ble videre sykemeldt fram til den 17. mars (ut neste uke), og deretter er jeg 50% sykemeldt ut mars. Det var utrolig godt å møte en forståelsesfull lege. Jeg aner ikke hva jeg skal ta meg til i disse ukene, men jeg føler jeg må begynne å gjøre noe konstruktivt.

Jeg har iallefall begynt å skrive dagbok. Det er noe jeg gjorde masse i min tidligere ungdom, men jeg slutta dessverre med det. Nå føler jeg at det er viktig å få skrevet ned mine tanker og følelser for å sortere litt. Jeg har slitt med både slanking, jobben, forholdet, og meg selv. Det er på tide å gjøre noe med alt dette.

Jeg brukte hele natta til å lese i en av dagbøkene mine. Det var ganske spennende å lese hvordan jeg hadde det da jeg var 16-17 år. Hvordan jeg tenkte og hva jeg opplevde. Jeg savner egentlig den tiden. Jeg stusset litt over hvor opphengt jeg var i å slanke meg. Jeg veide rundt 60 kilo på den tiden, og anså meg for å være litt lubben! Jaja, den som hadde veid 60 kilo i dag!

Ha en god slankedag alle sammen! Og husk at vi er flotte, sterke, vakre, unike mennesker som fortjener alt godt i verden!!!! Stå på alle sammen og krev det livet dere ønsker!

Mange klemmer fra Beate
4 i heiagjengen
c.AuthorAlias Kamilla6. mars 2002
Så klart du er med i konkurransen!!!

Kjenner meg igjen i det du skriver om å ha ansett seg selv som lubben... og lenge etterpå finne ut at du var helt flott! Jeg brukte mange år på å føle meg for tjukk, og nå kan jeg se på bilder og nesten riste hodet av meg...

Det er kjekt med dagbøker. Men det ligger visst dessverre ikke for meg.

Kos deg fortsatt, i den litt roligere hverdagen din.
Kamilla
c.AuthorAlias ella6. mars 2002
Hei.
Fint at du er tilbake etter et lite slankeopphold. Ønsker deg god bedring og lykke til videre !
Ella
c.AuthorAlias Trultemor6. mars 2002
Ja, det er nok noen og enhver som ville fått seg en aha-opplevelse hvis vi hadde kunnet lese om våre tanker/følelser fra da vi var 16-17år. Tror at det i min dagbok ville stått mye av det samme som din, for jeg var også svært opptatt av det med slanking på den tiden. Og hadde nok et par slankekurer bak meg. Min første slankekur tror jeg at jeg prøvde da jeg var 15år. Veide vel ca.57kg, men syntes at jeg var altfor feit......hadde jeg bare visst den gangen hva det var jeg startet.....og hva det skulle resultere i ?!? Vel, jeg får vel legge drømmene om fortiden til side, og ta fatt i nåtiden....det er vel ikke noe annet å gjøre, men du å deilig det er å drømme litt også da!!!

Tror du er lur når du har tenkt å bruke litt tid på å få sortert tanker og følelser. For det er ikke lett å få til noe hvis en sliter både på jobben og hjemme. Kjenner meg godt igjen i noe av det du beskriver. Lykke til på ferden!

Ha en super uke beate29!
Hilsen en sykemeldt Trultemor :)
c.AuthorAlias Minelli6. mars 2002
Hei Beate!

Tusen takk for gratulasjoner! Ja, det er virkelig herlig å endelig ha nådd 6-tallet. Det vanskelige blir nok å klare å holde meg der!

Jeg må innrømme at jeg ikke husker helt hva du er sykmeldt for, men er det ikke noen form for fysisk hemming, så er det nok en stor fordel å holde seg i aktivitet. Jeg for min del savner en masse fritid om dagen, har aldri tid til å gjøre ting jeg virkelig har lyst til lenger, bare jobb og husarbeid omtrent. Men, det var svært lite morsomt å være syk og ligge på sofaen bare en dag - da ble jeg skikkelig utålmodig.

Har du ingen kreative hobbier du kan holde på med? Strikking, hobbymaling, såpekoking etc? Det finnes jo så mye morsomt å holde på med...bare man har tid! Dagbok er jo nyttig, da. Det er kjempeviktig å sette ord på følelser, da får man ryddet opp og det blir lettere å komme seg videre. Jeg på min side er ikke i tvil om at mitt slankere jeg kommer til å trives bedre i parforhold og bare med meg selv. Og jeg unner alle det samme! En sunn sjel i en sunn kropp må være det beste som finnes! Velkommen, etter Beate. Du klarer det du også!

Stor klem fra Minelli

89,5 kg

lenge siden sist

Jeg må innrømme at jeg ikke har vært flink til å oppdatere dagboka mi på en stund. Masse har skjedd, og jeg har ikke tenkt på slanking de siste 2-3 ukene. Det har blitt masse usunn mat og snop. Jeg har heller ikke trent de siste 2 ukene. Det er egentlig bare flaks at jeg veier det samme, og ikke har gått opp.

Jeg er fortsatt sykemeldt. Har vært sykemeldt i 3 uker nå, og jeg føler at det begynner å hjelpe. Men jeg føler meg ikke klar til å gå tilbake til jobben. Imidlertid har jeg sagt ja til jobben i Mehamn, og jeg regner med at vi blir å flytte i mai. Jeg har fått mye bedre lønn og de sponser videreutdanninga mi til høsten.

Har bestemt meg for at jeg skal starte på ny frisk i dag med slankinga. Skal også forsøke å komme meg på SATS og få rørt på rumpa mi igjen. Jeg vil jo ikke leve sånn som jeg har levd de siste 2 ukene. Synes jeg hadde det mye bedre når jeg spiste sunt og trente.

Skal til legen i dag, så vi får se hvor lenge jeg blir sykemeldt.

Håper det går bra med alle dere andre. Jeg skal sette meg ned i kveld å oppdatere meg og lese litt i andre dagbøker.

Klemmer fra Beate
3 i heiagjengen
c.AuthorAlias laika6. mars 2002
Hei Beate.
Gratulere så mye med ny jobb! Det blir spennende.
Og du er jo kjempeflink som har klart å holde vekten selv om du har skeiet ut i to uker.
Har begynt å lese boken du anbefalte om "slanking og overvekt". Har fått meg noen aha-opplevelser. Håper dette skal bidra til at jeg en gang skal klare å holde vekten når jeg kommer ned. Og å klare å si nei til mat.

Ha en god slankedag.

Klem fra laika
c.AuthorAlias Afrodite5. mars 2002
Hei hei Beate!!

Ser du har hatt et lite opphold fra den nye livsstilen de siste ukene - det har jeg også med det resultet at vekta hoppet opp et stykke igjen :-(( KJempe flink du som har holdt vekta på samme stedet!!!!

Gratulere med ny jobb foresten!!! Spennende med nye utfordringer og nytt bosted. Jeg er spent selv på hva jeg skal finne på til sommeren - vet ikke helt om jeg blir værende i psykiatrien eller om jeg skal prøve noe nytt - tiden for vise.

Lykke til på SATS i dag da, kjenner jeg nesten blir misunnelig på alle som trener så mye om dagen - jeg sitter nå her enda jeg da..........

Ha en kjempe fin slanketirsdag Beate!
KLemmer fra Afrodite

c.AuthorAlias Minelli5. mars 2002
Hei Beate!

Jeg er så enig med deg, det er mye viktigere å føle seg vel, og "lengte" etter sunt kosthold og trening, enn å lengte etter godis og late dager! Faktisk tror jeg en god blanding av dette er det mest gunstige. Det er bare så vanskelig å få det inn i riktig rytme, litt av det ene, litt av det andre osv.

Gratulerer med ny jobb, forresten!

Klem fra Minelli
89,5 kg

Jeg er her ennå!!!

Heisann!

Det er en stund siden jeg har fått oppdatert dagboka mi. Det har sin naturlige årsak. Jeg har ikke kutta ut slankinga!!!

Derimot har jeg vært hjemme i Hammerfest ei hel uka. Jeg dro på søndag, og skulle egentlig være tilbake onsdag. Glemte helt at det er Finnmark på vinterstid vi snakker om, så jeg ble jo naturligvis værfast helt fram til i går. Det hadde gått flere ras i Troms og Finnmark, så vi var nødt til å ta den lange veien hjem om Finland. Det ble iallefall billig røyk på meg! Hehe. Okei, da!!! Jeg kjøpe også dr. pepper og neverstop sjokolade. (tilstår!)

Turen hjem ble alt annet enn bra. Jeg fikk skikkelig influensa, og lå i feber i flere dager. Det var jammen bra at det var OL på tv, for ellers hadde jeg tørna! Jeg kvikna til i slutten av uka, så jeg fikk unnagjort noen besøk før vi reiste hjem igjen. Hosten sitter ennå igjen, men jeg føler meg mye kvikkere.

Jeg må jo bare innrømme at jeg ikke har tenkt så alt for mye på slanking den siste uka. Har ikke vært på vekta ennå, så jeg får se i morgen hvordan det ligger an. Jeg har kun "trent" rumpa denne uka på sofaen. OL er en fin oppfinnelse. Hehe. Jeg får se å komme meg på SATS i morgen.

Fikk dessverre ingen komentarer over at jeg har slanka meg fra mine gamle kjente! Hmm. Jeg fikk masse kommentarer i desember, og nå har jeg tatt av meg dobbelt så mye. Jeg grubler ikke mer over det, for jeg ser jo selv at overdelene mine kan brukes som telt! Jeg tror jeg må gå til anskaffelse av mye klær.

Jeg håper det går bra med alle dere! Ikke glem å ta godt vare på dere selv! Det glemte jeg, og her sitter jeg sykemeldt på andre uka. Det er ikke bare kroppen som trenger å ha det bra. Husk det!

Mange klemmer fra Beate (som skal tilbake på jobben på torsdag, tror jeg)
3 i heiagjengen
c.AuthorAlias Elisa292. mars 2002
Hei beate!

Håper du føler deg bedre nå. Å være syk er pyton.

Kommentarer, kommentarer!!! Det er veldig gøy å få kommentarer om at vi har tatt av. Og når en forventer det, og en ikke får, er det jo litt nedtur. Kan jo ikke akkurat minne de på det: "Du, ser du ikke at jeg har tatt av?"
De ser det nok, men det er ikke alle som tør å si noe. Kanskje litt misunnelse også?
Har fått noen kommentarer til nå. Og merker en del blikk fra folk som ikke har sagt noe. Jeg liker egentlig ikke å snakke om slanking. Spesielt fra folk som jeg ikke kjenner så enormt godt. Som kollegaer etc. Så det er like greit. Men den personen som roper høyest i forsamlinger, finnes vel på enhver arbeidsplass, og ikke unntak hos oss. Vet ikke om hun kommer til å kommentere noe etterhvert, men jeg ser det for meg i lunsjen at hun sier det når alle sitter der. Ikke noe jeg ønsker. Være midtpunkt for noe, spesielt når det har med vekten min, er noe jeg absolutt ikke liker.
men at en og en sier det, er kjempegøy!!
Men som du sier, om de ikke sier noe, så ser vi det selv.
Og du har fått telt til klær! Herlig, hva?
Er faktisk dyrt å slanke seg. Må gå til innkjøp av en hel ny garderobe etterpå.
Nei tror jeg må slutte å slanke meg. Har ikke råd til nye klær.

men har du lagt merke til det; at rundt salg-tidene, så er alle klær satt ned i pris, mens disse gøyale stor-mote klærne, ligger i samme prisklasse fremdeles. Og er noe satt ned, er det som regel de stygge klærne som ingen kjøper. De vet å utnytte oss.
Husker en stund siden, da jeg var på salg-handletur med min slanke venninne. Hun fikk en haug med klær til en tusenlapp. Tror hun hadde en 7-8 plagg. Mens jeg,jeg kom hjem med 2.
Alltid så gøy!!!!!!!

Gleder meg til jeg kan gå på handle tur, og bare plukke og plukke.

Ha en snaisen helg, Beate!!

Klem fra Elisa28
c.AuthorAlias Kamilla28. februar 2002
NB!
- 5 kg konkurransen er nullstillt fra og med onsdag 27.02.
Oppdatering neste onsdag. Er du med?

Kamilla
c.AuthorAlias Elisabeth24. februar 2002
Heisann Beate :) Fint å se at du er her igjen,men så trist at du har vært syk. Går det bedre med deg nå? Håper det. Synes det er vanskelig det med spising når jeg er syk,jeg. For man har liksom ikke så veldig matlyst da,vil heller spise snop og pizza :)
Ang. klær,jeg har kjøpt meg en ny bukse! Den er nokså tettsittende og det føles deilig å ikke gå i telt mer :) Jeg har brukt veldig mye vide klær mens jeg har slanket meg og nå når jeg er igang med stabilisering for en periode føles det riktig å prøve å fremheve de tingene ved meg som jeg liker. Jeg anbefaler deg veldig å kjøpe deg en slik bukse,den trenger ikke å koste så mye slik at det føles greit om du ikke passer den så lenge,at den blir for stor! :) Det er viktig å like seg selv her og nå :) Ønsker deg god bedring jeg,vær snill mot deg selv :) Klem fra Elisabeth.
89,5 kg

det går sakte nedover

I dag gikk jeg på vekta. Det går sakte nedover, men det har jeg jo regnet med. Synes ikke det gjør så mye.

I går var jeg å trente stram opp med Oriane. Jeg tror vi må trene stram opp minst en gang i uka, for i går var det faktisk tungt! Er stiv i arm-musklene i dag. Jeg trente 3 ganger i forrige uke, men har ikke vært på stram opp time på 2 uker. Det kjennes! Det er egentlig hærlig å trene! Jeg føler meg mere opplagt og jeg kjenner at kroppen lever!

I går skeia jeg ut med litt sjokolade (1/2 krokanrull), og litt taffel sticks. Mannen min kom hjem med valentinsgave til meg; røde roser, sjokolade, et tøyhjerte, og litt annet godter. Det var jo så søtt av ham! Det som er så rart er at jeg var godt fornøyd med det jeg spiste. Hadde det vært for noen måneder siden, så hadde jeg langet inn på med ivertfall 3 sjokolader, hele taffelsticks posen, masse brus, og gjerne litt smågodt i tillegg. Det er godt å kjenne at jeg kan spise litt godt uten å måtte svelge hele godterskåla.

Jeg kjenner nå at kreftene mine sakte kommer tilbake. Det var lurt av meg å sykemelde meg. Jeg sovner ikke før sent på natt, men jeg får iallefall sove! Jeg ligger ikke i senga flere timer og grubler. Men jeg kjenner meg ennå ikke klar for å begynne å jobbe igjen. Jeg får se på tirsdag om jeg skal forlenge sykemeldinga.

Håper det går bra med dere andre! Det er jo mange forskjellige måter å gå ned i vekt på og jeg håper de fleste har funnet en måte som passer for den enkelte. Jeg føler iallefall jeg har funnet en måte å slanke meg på som jeg kan leve med også etter slankinga.

Mange klemmer fra Beate
5 i heiagjengen
c.AuthorAlias Elisabeth22. februar 2002
Hei Beate :)
Huff så leit at du er sykemeldt,må ha vært et enormt stort press på deg de siste ukene.
Jeg må få takke deg for all støtte,gode råd og kommentarer jeg har fått under de siste ukene. Du skriver så oppmuntrende!
Ellers beundrer jeg deg for at du greier å spise "litt" godis. Kan du dele hemmeligheten? :) For meg er det komplett umulig å bare ta litt av noe som helst og jeg innser at akkurat det blir mitt største problem framover.
Ønsker deg en god helg,Beate :) Klem fra Elisabeth.
c.AuthorAlias HelenaX18. februar 2002
Det høres ut som du har en flott mann, Beate! *misunnelig* Roser og sjokolade og hjerte på Valetines-dagen, slike menn vokser ikke på trær :-)

Godt å lese at kreftene dine kommer tilbake og at du trives med å trene! Husker du hvordan du grudde deg til å begynne på SATS? Som deg så føler jeg at jeg får mer energi og bedre humør av å trene! Og så må vi ikke glemme at det i tillegg gir bedre helse :-)

Fortsett med å ta vare på deg selv, begynn ikke å jobbe igjen før du føler deg klar. Gjør du det går det kanskje ikke lenge så er du like nedkjørt igjen.

Lykke til fremover med slankingen. Flott at du har funnet en vei som passer for deg!!!
c.AuthorAlias trultemor17. februar 2002
Gratulerer med under 90kg. Det er vel herlig.
Fint at du kjenner at sykemeldingen hjelper deg. Kanskje du etterhvert får litt mere overskudd, og at det retter seg med søvnen. En ting er ihvertfall sikkert, det er ikke noen vits i å slite seg helt ut selv om en jobber i helsevesenet. Vi må jo tenkte litt på oss selv også.

Masse lykke-vibber fra Trultemor :)))
c.AuthorAlias skilpadda17. februar 2002
Heisan Beate! Takk for hyggelig hilsen. :-) Nei, det er ikke så synd på arbeidsgiveren min kanskje, men jeg syns litt synd på dem likevel - sjefen min er veldig hyggelig og er veldig lei seg for å miste meg, og du vet nå hvordan det er med pliktfølelsen og slikt... Og det er jo ikke _hans_ skyld at det går så dårlig. Men på den annen side er det jo i hvert fall ikke _min_ skyld, så sånn sett har jeg ikke noe problem med å slutte! Må jo først og fremst ta ansvar for meg selv.

Og det gjelder jo deg også, det - må ikke slite deg ut på jobben din, det fortjener du virkelig ikke. Skal du ta den jobben i Finnmark kanskje? Det høres jo godt ut med nye forhold, og hvis de i tillegg vil sørge for at du får den videreutdanningen du ønsker deg så er jo det topp. Jeg krysser fingrene for at det går bra!

Og så er det så fint å se at du føler det går bra med slankingen. :-) Kjempefint at du og Oriane trener sammen, det er mye lettere å komme seg av gårde når man har en treningspartner og en fast avtale! Viktig å føle at man har vaner og en livsstil som man kan fortsette å leve med, ja. Det er _mye_ viktigere enn å gå veldig fort ned i vekt! Så lenge det går nedover, så er det bra. Og du er jo under 90 nå, kjempefint!

Håper du har hatt en fin helg og virkelig fått slappe av nå! Og at noen på jobben din greier å ordne opp så du slipper å være alene med hele ansvaret. Det er klart at det er ikke holdbart i lengden!

klemmer fra skilpadda
c.AuthorAlias Elisa2917. februar 2002
Sakte ned, eller fort ned!
Ned går det, uansett! Og hvor saktere det går, jo bedre etterpå. Selv om vi egentlig ønsker raske resultater.
Det er godt du har funnet en måte som er bra for deg med tanke på slanking. For det er jo ikke en midlertidig forandring i matvanene vi må gjøre, det er noe vi må fortsett med etter slankingen også.
Er sikker på at det kommer til å gå bra med deg.
Stå på videre!!!
Og god bedring til deg. Synes du skal ta den tiden du trenger til å slappe av.'

Klem fra Elisa28
90,0 kg

sykemeldt.

Heihei!

Jeg var hos legen i går og fikk meg litt over en ukes sykemelding. Jeg føler meg utrolig letta! Jeg møtte en veldig forståelsesfull lege. Han syntes det var hårreisende at jeg hadde gått som alene sykepleier på avdelinga i over 2 måneder. Jeg kjente at jeg ble litt iritert på ledelsen i avdelinga som har sett allerede i høst at vi var så få sykepleiere og ikke har gjort noe med det.

Jeg skal bruke disse dagene til å komme meg på. Lese litt, trene, slappe av, og absolutt ikke tenke på jobben. Det eneste jeg har litt dårlig samvittighet over er studenten min som jeg må overlate til andre. Det blir jo ikke verdens beste oppfølging på henne, da. Men jeg må tenke på meg selv først.

Det var flere i går som ønsker at jeg skal fortelle litt om den boka jeg leser "Slanking og overvekt". Det kan jeg gjerne gjøre litt senere. Det er en utrolig bra bok.

Jeg gikk på vekta i dag, og den var like under 90 kilo. Jeg forsøker å spise sunt og ofte. Spiser mer frukt nå enn jeg har gjort den siste tiden. Har ikke trent denne uka. Skulle trene både mandag og tirsdag, men ejg var helt utslitt. Jeg skal forsøke å få trent litt i dag eller i morgen.

Håper det går bra med alle dere! Det er kjempegodt å ha dere her! Det er en utrolig bra støtte! Jeg tror nok jeg hadde gitt opp slankinga for lenge siden hadde det ikke vært for alle de flotte menneskene her inne som støtter og oppmuntrer, og ikke minst følger med!!! TUSEN TUSEN TAKK!!

Klemmer fra Beate.
4 i heiagjengen
c.AuthorAlias savanna14. februar 2002
Heisann Beate!
Synes det er fint at du har fått sykmeldt deg jeg! Ta vare på deg selv og hvil deg godt.... Det viktigste er hvordan du har det og at du har overskudd når du kommer hjem fra jobb om dagen... Og slik du er gått er ...finner nesten ikke ord for det, det er bare helt utrolig at en arbiedsgiver har samvittighet til å se sine ansatte slite seg ut på den måten og ikke gjøre noe med det! Kos deg mens du er hjemme og plei både kropp og sjel!

klem fra savanna
c.AuthorAlias April14. februar 2002
Flott!! Nyt uken og ta vare på deg selv! Det er bare du som kan beskytte deg mot det som tar knekken på overskuddet ditt i dagliglivet. Nyt dagene og du er kjempeflink!! April
c.AuthorAlias Avmedkilo13. februar 2002
Hei Beate

Så flott at du fikk fri til å få litt overskudd igjen. :) Jeg er helt enig med deg i at det er viktig å sette seg selv først når det gjelder sånne ting. Heldigvis hadde du en forståelsesfull lege.
Jeg håper du får en god uke med frukt og trening :)

Avmedkilo
c.AuthorAlias Minelli13. februar 2002
Hei Beate!

Veldig smart å sykmelde seg, ikke bare for din egen del, men for å få opp øynene på sjefene dine! Har faktisk vært inne på tanken selv, men så var det det med samvittigheten, da!

Godt å få bruke en hel uke på seg selv i alle fall!

La treningen vente til du er i form til det, ellers får du ikke riktig utbytte av treningen!

"God bedring!"

Klem fra Minelli
90,0 kg

gooood morgen!!!!

Heisann!

God morgen! Ja her sitter jeg klokken 6 på morgenen og har ikke sovet et sekund i natt! Jeg sliter ennå med søvnproblemer. Kjenner at jeg ennå er en slagen kvinne. Gårdagen på jobb var utrolig tung! Jeg maktet ikke å samle krefter til å snakke med pasientene engang. Huff, dette kan ikke fortsette! Jeg skal komme meg til lege i dag og få meg sykemelding ut uka. Kan jo ikke gå sånn over tid!

I natt har jeg skrevet ferdig søknaden til jobben jeg har fått tilbud om i Finnmark. Så får jeg se hvor attraktiv tilbudet er. Mannen min er superklar til å flytte! Han har allerede begynt å legge planer. Jeg kjenner også at jeg har lyst, og jobben høres utrolig spennende ut. Vi får se hva som skjer.

I dag har jeg planer om å få trent litt stram opp. Jeg har ikke godtesug i dag heller!!! Tenk, jeg som ikke klarte meg en dag uten godter før! De siste månedene har jeg spist minimalt med sjokolade eller potetgull.

Jeg holder fortsatt på å lese boken "Overvekt og slanking" av Charlotte Buhl. Jeg får meg stadig a-ha opplevelser, og jeg vil bare anbefale den til alle som vil vite litt mer om bakgrunnen til at de la på seg eller hvorfor det er så vanskelig å slanke seg.

Ha en flott tirsdag alle sammen!
Klemmer fra Beate
6 i heiagjengen
c.AuthorAlias April13. februar 2002
Ta vare på deg selv, så ikke du blir utbrent. En ukes sykemelding nå kan gjøre underverker i forhold hva som kan skje hvis du fortsetter å presse deg selv opp mot veggen. Synes du er kjempeflink til alt!!!
Boka du leser høres interessant ut, kanskje jeg skal prøve å får lånt den. Lykke til videre!! Høres spennede ut med Finnmark, da!! April
c.AuthorAlias iset12. februar 2002
heisann:)
sitter her med sjokolade-lengsel så det holder!!!!
men jeg har vært standhaftig idag, det hjalp å se på vekten at jeg hadde gått ned:) det er motivasjon det:)
gleder meg for første gang på leeenge til sommeren. føler meg slankere, og slankere skal jeg bli!!!
ha en fin dag:)
hilsen Iset.
c.AuthorAlias HelenaX12. februar 2002
Lurt av deg å få tatt ut en sykemelding før du kollapser helt! Nøl heller ikke med å utvide den dersom du ikke føler deg klar til å begynne og jobbe igjen. Dette er jo kroppens måte å si fra på om at nok er nok! Håper du klarer å innhente deg snart! Bruk tiden på å slappe av og trene og gjøre ting du har lyst til! Og lykke til med jobbsøknaden! Det blir spennende å høre hva du bestemmer deg for :-) Slutter meg også til overnevnte som ønsker å vite mer om boken du leser. Har du tid å fortelle litt mer om hva den fokuserer på?

Ønsker deg ellers en flott dag og krysser fingrene for at du snart føler deg pigg og opplagt igjen!!!
c.AuthorAlias Oriane12. februar 2002
Heia Beate

Jeg overlevde helga! Det ble spennede og muligens ikke helt som planlagt/forventa. Event mer detaljer får du få etter neste trening. For mitt vedkommende kan ikke det bli før torsdag, har du mulihet da?

Synd at du er så sliten av jobben om dagen, men jeg er jo ikke så forbauset da, det virker jo som alt har stått litt på hodet på avdelinga. Og det var da som søren at du event skal flytte, vi er jo akkurat blitt kjent! Så for meg mange festlige treningstimer på SATS, og ikke minst vi som skulle på shopping. Nåja, det rekker vi vel likevel før du flytter!!

Vi sees snart!

Oriane
c.AuthorAlias laika12. februar 2002
Hei på deg.
Skaff deg en sykemeldingen og ta vare på deg selv. Husk at det er bare du selv som vet akkurat hva du trenger og hva du orker. Man må godta at man noen ganger ikke orker mere akkurat der og da. Du har jo begynt med en skikkelig sjelegransking og det tar nok på psykisk, tenker jeg. En slik omgang er tøff. Skal se om jeg får tak i den boka du anbefaler. Jeg trenger også en slik sjelegransking. Klarer ikke å finne ut av det selv. Hvet at det ligger noe der, man klarer ikke å sette fingere på det.
Stå på Beate! Ikke pes for mye med slankingen hvis du føler at det er et slit. Bare pass på at det ikke blir for store utskeielser, for det kan være deprimerende og måtte slanke bort igjene senere.

Ha en god uke! Du har jo tatt av deg mange kilo da. Vær fornøyd med deg selv. Vi må også se på hva vi presterer og ikke bare det vi ikke presterer. Vi jenter er fæle til å det siste.

Klem fra laika
c.AuthorAlias cat7412. februar 2002
God morgen! Så fint at du ennå har krefter til å ta "tak i det" selv om jobben sliter. Får håpe dere får det litt mer balansert jobbmessig framover - uansett hvor dere bosetter dere.
Ja, er det ikke rart med det godtesuget? Jeg grudde meg aller mest for å gi slipp på sjokoladen - men den har jeg ikke savnet i det hele tatt. Falt derimot for fristelsen for noen porsjonskarameller og litt sånn seig goo (tyggegodterier for 10-åringer ;) her om dagen, men har ikke dårlig samvittighet for det. Spesielt ikke etter det innslaget på Schrødingers katt hvor de sa at sjokolade er det absolutt mest næringsrike (på fett og sukker) som man får for pengene. (Altså kr/kg.) Potetgull derimot har jeg et litt mer ambivalent forhold til, men... det kommer seg. Tillatt på én dag i helgen. Punktum.
Kan du ikke fortelle litt om det du leser? Jeg for min del har en liten mistanke om at "lystene/dillene" i stor grad styres av kroppens behov for "ett eller annet som finnes i det man får dilla på"... I så fall kunne man jo erstatte det med sunnere matvarer som også inneholdt det sporstoffet dersom man greide å finne ut hva det var? Jeg er iallfall sikker på at det er tilfelle med brunostdilla mi nå... En del sier jo at kvinners sjokoladelyst før mensen kommer av at sjokolade innholder små mengder endorfiner - noe som gir humøret et "løft". Dette er et stoff som kvinner visstnok naturlig har mindre mengder av enn menn.
Ops ... men nå har jeg snart filosofert meg ned hele siden din... jeg stopper nå - jeg lover... ;)
Klem, og lykke til med planlegging av jobbskifte og flytting - og kos deg til overskudd igjen.
90,0 kg

Sliten!!!

Heisann!!

I dag er jeg helt pumpa! Har vært på jobb og kjenner meg som en vaskefille! Jeg har sagt ifra til sjefen, og jeg skal hente meg en sykemelding. Jeg hadde ingenting å gi idag, og da har jeg ingenting på jobb å gjøre. Jeg må ta vare på meg selv også!

Lørdag var jeg i bursdagsselskap. Vi var bare 4 personer der, og etterhvert når vertinnen ble berusa, så satt hun å deppa over alle som ikke kom. Det var ikke så veldig hyggelig selskap. Jeg drakk ikke, selv om hun ikke ga seg med å mase om det. Det ble ikke noe av godtedagen på lørdag, for jeg hadde ikke lyst på noe. Søndagen derimot spiste jeg både chilinøtter, litt sjokolade og pizza.

I dag er jeg tilbake til det faste spisemønsteret. Jeg gikk på vekta i dag, og den var uforandra. Det regna jeg også med. Jeg har trent en del styrke den siste uka. Hadde egentlig planer om å trene i dag, men jeg får se om jeg er i form.

Iallefall er jeg litt stolt av meg selv. Jeg har hittil gjennomført programmet mitt med å trene 3 ganger i uka og bare ha en utskeielses dag. Jeg har spist jevnlig og drukket masse vann. Klarer jeg å fortsette sånn, så er jeg meget fornøyd. Jeg har egentlig ikke lyst å gå så raskt ned i vekt, og har derfor heller ikke meldt meg på noen form for konkurranse.

Ha en flott uke alle sammen!
Klemmer fra Beate
2 i heiagjengen
c.AuthorAlias iset11. februar 2002
heisann beate:)
så flink du er:) beundrer deg. når du har en utskeielsesdag, spiser du alt du har lyst på da, eller holder du deg til små mengder? er bare nyskjerrig, for jeg kunne godt tenkt meg å lagt inn en skikkelig planlagt utskeielsesdag, men har ikke turt. men så endte jeg jo opp med å sprekke i går da allikevel....
jeg har BEGYNT Å TRENE!!!! endelig. hadde jo aldri trodd jeg skulle komme i gang, men idag tok jeg meg sammen og trente på video. bare magen riktignok, har en for hofter, bak og lår også, så jeg tenkte å ta de to annenhver dag. det er Tony Little Target Traning, de beste treningsvideoene på markedet:)
ha en fin kveld:=)
hilsen Iset.
c.AuthorAlias Ada11. februar 2002
Ja det er faktisk ganske slitsomt å slanke seg! Det tar mye krefter og energi, en skal kjempe med og mot følelser av alle slag og svelge skuffelser i massesvis. Ikke sant det er rart hvor ofte en faktisk føler seg MER mislykket når en slanker seg, selv om en går ned i vekt - bare fordi man fokuserer mer på bommertene og utskeielsene enn på det en faktisk oppnår og gjennomfører? Vi mennesker er noen rare dyr.

Det er bra du tar vare på deg selv. Altfor få er flinke til det. Hatten av for programmet ditt! Det virker fornuftig, logisk og ikke minst sunt. Heia-heia! At du føler deg sliten og trøtt KAN være forbrenningen din som nå forbrenner fett og at det hos deg en stund gir en (forbigående!) følelse av utmattelse. Bare vent, om en liten stund kommer energikicket igjen! Selv hakker jeg tenner og FRYSER for tiden - et kjent og kjært tegn på at jeg går ned i vekt og at kroppen mister underhudsfett.

Ha en bra slanketirsdag - hold deg til programmet selv om du er sykemeldt, da! :-)
90,0 kg

Trening og bursdagsselskap.

Heisann!

I dag er det lørdag og jeg skal trene stram opp om ikke så alt for lenge. Da har jeg trent 3 ganger denne uka: spinning, styrke og stram opp. Jeg liker å variere litt slik at jeg ikke går lei.

Jeg merper at slankinga forandrer livet mitt en del, på godt og vondt. Jeg føler meg i mye bedre form og humør nå. Jeg er ikke så streng med meg selv lenger. Istedenfor å si til meg selv at jeg ikke har lov å spise ditt og datt, så sier jeg at i dag har jeg lov til å spise så masse frukt jeg bare ønsker. Jeg gir meg selv også lov til å velge det jeg har lyst på til middag og andre måltider. Da blir det som regel brødskive med fiskekake, mager brunost eller magert kjøttpålegg (kylling, kalkun). Har også fått i meg 2-3 fruk om dagen. Jeg synes dette fungerer bra. I dag er min planlagte utskeielsesdag. Jeg har ikke ennå bestemt meg for hva det skal bli. Jeg kaller dette godterdagen, men jeg er ikke sikker på at jeg har lyst på godter!

I dag skal jeg i bursdagsselskap til ei venninne. Jeg fortalte henne i går at jeg holder på å slanke meg, og derfor ville jeg ikke drikke. Hun skjønte ikke hvorfor jeg ikke allikevel kunne ta meg et par glass baileys eller drinker. Hun nesten insisterte på at jeg skulle drikke! Jeg synes ikke hun var særlig hensynsfull. "Skal du bare sitte der mens vi andre drikker da?" var hennes kommentar. Det må jo bli mitt valg, det!

I den siste tiden har jeg grublet en del over hvorfor jeg er overvektig. Ikke er jeg spesielt glad i mat, og jeg overspiser sjeldent. Godteret er mitt problem. Det har hatt en magisk tiltrekningskraft på meg helt siden barndommen.

Jeg husket i går første gangen jeg virkelig planla å slanke meg. Da gikk jeg i første klassen på barneskolen. Jeg ble mobbet fordi jeg var tykk. Egentlig var jeg ikke særlig tykk, det ser jeg på bildene. Jeg var en helt normal jente. Jeg husker jeg kom hjem en dag etter skoletid, og hadde blåmerker rundt halsen. Jeg hadde kjempevondt og fikk etter dette problemer med å puste hvis noen kom for tett. Da husker jeg at jeg planla å slanke meg slik at jeg ble godtatt, så jeg slapp mobbinga. Det var jo ingen som fortalte meg at dette ikke var min skyld, men at de som mobbet meg hadde problemer selv. En annen gang ble jeg banket opp av 2 fremmede gutter som var eldre enn meg. Jeg var blå over hele kroppen, ansiktet var hovent og sprukket, og jeg måtte på sykehus. Ikke rart forholdet til min egen kropp og slanking ble galt!

Jeg forteller ikke dette for at noen skal synes synd på meg, men fordi dette er en prosess jeg må gjennom for å vite hvorfor jeg sliter med overvekt. Jeg møtte flere av mobberne mine etter at jeg ble voksen. Den ene ble jeg utrolig god venn med, og jeg forstod at også han slet med en del problemer. Det var derfor han mobbet andre. Jeg skulle i utgangspunktet hevne meg ved å si "du mobbet meg fordi jeg var tykk, men se på meg nå! Jeg er slank og lekker og du kan ikke plage meg mer!"

Ha en god helg alle sammen!
Mange klemmer fra Beate
6 i heiagjengen
c.AuthorAlias laika11. februar 2002
Hei Beate.
For et flott innlegg!! Det er tøfft gjort av deg å granske sjelen din på denne måten og dele det med oss. Jeg prøver selv å finne ut hvorfor jeg overspiser. Har som du blitt mobbet for at jeg har vært tjukk helt fra jeg begynte på skolen. Men når jeg ser på bilder så var jeg ikke tjukk, men veldig stor (lang og kraftig benbygning). Ble også "kåret" (av de andre jentene i klassen) til den styggeste jenta i klassen. Så kanskje mat ble en trøst for meg? Noe jeg kunne hygge meg med? Men hvorfor jeg får panikk når jeg slanker meg vet jeg fortsatt ikke. Det ligger nok noe langt nede i underbevisstheten min. Og dit ned må jeg hvis jeg skal klare å komme meg ned i vekt og holde meg der.

Setter veldig pris på å lese dagboka di. Føler at vi har en del av de samme problemene. Ved at du setter fokuse på disse problemene så får du også andre til å tenke igjennom det.

Stå på Beate!! Du er kjempeflink.

Klem fra Laika.
c.AuthorAlias antislankekur11. februar 2002
Hei!Tror det er bra å prøve å finne ut av hvorfor man er blitt overvektig. Kanskje man da kan ta "ondet ved roten". Mobbing har nok ødelagt mye for svært mange personer.

Jeg ble også mobbet av enkelte for at jeg var for tykk. Heller ikke jeg synes jeg var så tykk når jeg ser på bilder fra jeg var mindre. Likevel begynte jeg å slanke meg tidlig, og ble en jo-jo slanker. Derfor sier jeg også ganske bestemt i dag at jeg hadde vært tynnere dersom jeg ikke hadde startet med slankekurer i det hele tatt.

Når det gjelder drikke- og spisepress mens du slanker deg, så ikke bry deg om hva andre sier eller mener! Det ser ut som at det er kjempeartig for enkelte å klare å overtale en som er på slankekur til å sprekke. Vet ikke hva det kommer av, men slike personer må være veldig usikre på seg selv.

Fortsett å stå på dine egne meninger, og gjør det du synes er best for deg selv! Klem fra antislankekur
c.AuthorAlias Elisa299. februar 2002
Hei Beate!!

Ble ganske så trist da jeg leste innlegget ditt. Hva er det som er galt med folk som finner det morsomt å mobbe andre?
Jeg ble heldigvis spart for den delen, selv om jeg var tjukk fra starten. Noen få sårende kommentarer kanskje, men ellers ingenting. Så jeg kan ikke si at jeg vet hvordan det er, ant enn at jeg kan tenke meg hvor forferdelig det må være. Leser i blader om barn som blir mobbet, og jeg vil gråte. Blir så sint!
Synes du var tøff som ville dele dette med oss. Og vit det; De er ikke verdt en skit!
En annen ting; en trenger ikke drikke for å ha det gøy! Føler vi er blitt litt vel voksne til å bli "presset" til å drikke. Har du ikke lyst, så har du ikke lyst! Det burde ikke bli sure miner av den grunn.
Jeg drikker sjelden, selv. Jeg liker det ikke, så det blir kun på fest, som er ganske sjeldent. Fra tenårene til rett over tjue, var det på byen hver helg, festet og drakk. Og jeg må jo innrømme at jeg hadde en gøy tid da. Og savner litt det å gå på byen. Nå er det nok vekten som holder meg hjemme. Føler meg regelrett uvel når jeg går på byen. Ikke finner jeg klær, og får angst hvis en type legger an på meg. Savner en mann, men har lyst å slanke meg først.

Uansett, nok om det.
Må jammen si du er flink med treninga! Har ikke visst hva spinning var, før i går. Hørtes ganske gøy ut.
Noen kilo til ned, så skal jeg dra meg selv inn på et treningstudio.

Kos deg i dag på godtedagen din!

Klem fra Elisa28!
:o)
c.AuthorAlias Trultemor9. februar 2002
Hei beate29! Synes det er flott at du setter ord på årsakene til ditt vektproblem. Og det er sikkert mange andre som har felles årsak som deg. Det er kanskje "lett" i ettertid å si at det var mobberen som hadde problemer selv, men det ble jo påført deg.

Jeg har også brukt mye tid på å finne årsaken til mitt vektproblem, og jeg vet at det er en sammensatt årsak. Men hovedårsaken til at jeg ble jo-jo-slanker, kan jeg nok takke min beste venninne for. Sårbar som jeg tydeligvis var i tidlige tenår, kom hun en dag vi kranglet til å kommentere kroppen min negativt. Og jeg slukte det rått! Ble forbanna og lei meg.....og begynte umiddelbart å slanke meg 14/15år gammel. Siden har det gått opp og ned. Det pussige oppe i det hele var jo at hun i 17/18års alderen utviklet anorexi/bullemi. Det rare oppe i det hele, er at vi har vært kjempegode venninner gjennom alle disse prøvelsene i unge år......og det må jo bare bevise et sterkt vennskap.

I tillegg til denne årsaken kommer svangerskap, perioder med fullstendig godtekick, og mye mat.....og ikke minst fornektelsen. Men prosessen er igang også hos meg. Det hjelper utrolig godt å sette fingeren på problemet.....og det er vel noe en må gjøre selv. Det hjelper ikke at andre påpeker årsakene......for meg får det bare motsatt effekt.

Håper du har det koselig i bursdagsselskapet ikveld. Stå på og gjør det du har lyst, ikke det andre mener at du skal ha lyst til.

Stå på beate29, vi er på vei......
Klemmer fra Trultemor
c.AuthorAlias grete9. februar 2002
Heisann Beate.

Takker hjertelig for innlegg i dagboken min. Tror nok jeg skal kose meg med biff ja. mmmmmmm
Leser innelgget i dagboken din og lurer på hvorfor vi ikke kan være litt snillere med hverandre?????? Hva er det som får noen til å plage andre. Og hva plager det andre at jeg er tykk. Jeg bærer det jo selv!!!!! Mobbere skjerp dere!!!!

Ønsker deg en fin kveld Beate og jeg er enig med deg, det er du som bestemmer hva du vil drikke og spise.
Mange klemmer fra Grete.
c.AuthorAlias iset9. februar 2002
heisann beate:)
den siste setningen der var som tatt ut av ricki lake hehe.
det er ikke lett å være liten og overvektig, har opplevd mye av det du skiver, selv. har hatt spiseforstyrrelser omtrent hele livet og vokst opp i et alkoholisert hjem med mishandling og vold. når jeg tenker tilbake, er det ikke vanskelig å skjønne at jeg fikk spiseproblemer. min mor hadde nesten samme barndom og hun utviklet også spiseforstyrrelser. hun hadde anorixia i et par år, etterfulgt av bulimi i 7 år.
dette var vel vår måte å takle problemene på, å føle at vi hadde kontroll over NOE iallefall. nemlig maten. desverre fikk maten kontroll over meg, og jeg utviklet tvangsspising.
men nå, takket være dere og disse sidene, er jeg i ferd med å komme ut av dette helvete. alle har sagt jeg trenger psykolog for å komme meg ut av det, men jeg føler faktisk at dere er psykologene mine:) jeg har fått bedre humør, flat mage, bedre selvtillit, finere hud, osv.
huff, når jeg først begynner å skrive, klarer jeg ikke å stoppe hehe. jeg ville bare si at du er ikke alene, vi sliter alle med spisingen, og vi støtter hverandre fullt ut. det er det som er så bra med denne siden. jeg har sett at de fleste overvektige har vært det siden barndommen og på grunn av den. derfor vil jeg slanke meg og ha fått et normalt forhold til mat før jeg får barn (har SÅÅ lyst på barn), jeg er så redd for å overføre mine problemer til barna. de skal på en trygg og god oppvekst, med sunn og normal mat. (kanskje ikke helt normal, da jeg jobber i helsekost og har sett feks hvor mye ekkelt tannkrem inneholder og hvor farlig det kan være med vitaminmangel hehe). men trenger du råd og hjelp med motivasjonen kan du alltids komme til meg og spørre, jeg kjenner jo til de fleste slankeprodukter og naturpreparater fra jobben feks:)
ha en flott helg, beate. kos deg, det er tross alt "slankernes dag" idag, nemlig lørdag tjihi.
hilsen Iset.
90,0 kg

Tilbud om ny jobb!!!

Heisann!

Jeg er helt overveldet over responsen jeg fikk på gårsdagens innlegg! Det beviser bare at det er flere enn meg som har slike tanker. Det å slanke seg er ikke lett, og da er det jo kjempeviktig at hjernen og tankene følger med på opplegget! Håper det var flere enn meg som fikk seg en a-ha opplevelse.

I dag gikk jeg ikke på vekta!!! Må bare skryte av det! Jeg har normalt veid meg flere ganger om dagen, men i dag bestemte jeg meg for å la være. Jeg gidder ikke å stresse med å gå ned i vekt. Kanskje jeg veier meg i morgen, og kanskje ikke! :) Jeg har allerede nådd mitt første delmål og er egentlig ganske fornøyd med det. Nå har jeg 5 kilo igjen til neste delmål. Har ikke satt noen tidsfrist. Om jeg når det om en eller tre måneder spiller ingen rolle. Det tar tid å legge om livet sitt, og jeg føler at jeg er på god vei. Forsøker å finne en middelvei som jeg kan leve med over tid.

I dag fikk jeg tilbud om ny jobb!!! Det er en jobb som psykiatrisk sykepleier i en liten kommune i Finnmark. Jeg har fått tilbud om lønn under videreutdannelsen, flyttegodtgjørelse, og lønnstrinn 37. Jeg har nå lønnstrinn 28. Det vil si 3.000,- mer i måneden. Jeg har bestemt meg for å ta videreutdanninga i psykiatri til høsten, så dette tilbudet er jo kjempebra! Jobben høres utfordrende og spennnede ut. På minussiden så må jeg jo flytte fra Tromsø. Jeg føler nå at jeg akkurat har begynt å trives i byen, har bygget opp et sosialt nettverk og nyter godt av mange tilbyd her. Men jeg vet jo at vi ikke har råd til å kjøpe hus eller leilighet her. Der jeg har fått tilbud om jobb går husene for under 500.000,-. Det er en fjerdedel av prisen i Tromsø.

Jeg må nok fintenke på dette en liten stund til. Har planer om å skrive brev til min arbeidsgiver og høre om de kan matche dette tilbudet. Vi får se hva som skjer!

Må bare fortelle om gårsdagen. Mannen min hadde kjøpt potetgull og en stor plate sjokolade. Den stod fremme på bordet hele kvelden uten at jeg tok en eneste bit! Det krevde ikke særlig viljestyrke heller! Jeg tok meg et eple og et par knekkebrød istedenfor og var like fornøyd! Hmmm... noe har skjedd med hodet mitt! :)

Ha en kjempefin dag alle sammen!
Klemmer fra Beate
6 i heiagjengen
c.AuthorAlias gryn9. februar 2002
Gratulerer med jobbtilbud!!!
Lykke til videre med slankinga!
c.AuthorAlias iset8. februar 2002
heisann:)
gratulerer med ny jobb, og jeg er enig med deg i at noe har skjedd i hodene våre:) jeg tenker ikke på godteri i det hele tatt lenger. trenger aldri å kjøpe snop, men er jeg ute og må ta litt for syns skyld (noe som ikke skjer ofte altså) så tar jeg kanskje en liten bit, men ikke mer.
fint at du fikk mer energi på jobben av treningen, men det hjelper nok ikke her, er jeg redd:( det er sjefen som herser med oss, vi har fått ny sjef, jeg har jobbet der i over halvannet år, hun begynte nettopp, og har allerede snudd hele jobben på hodet. hun trakkasserer alle de ansatte, og jeg klarer ikke mer. men jeg skal begynne å trene nå, skal på sats på mandag, så vi får se:)
ha en fin helg, beate:)
hilsen Iset.
c.AuthorAlias fett nok.8. februar 2002
Hei igjen!

Grattis med jobbtilbud, ikke dumt det du sier om å skrive brev til sjefen. Samboeren min gjorde det og havnet opp med 45 000 mer i året ( hadde fått tilbud om annen jobb, men ville høre med daværende sjef først).

Flink til å motstå fristelser er du og......jeg har lyst på sjokolade nå men har heldigvis ikke.

Med Zyban'en går det greit. Er på 5.dagen og halvert forbruket. Vet ikke om jeg klarer det, men har satt neste mandag som sluttdag. (vil ikke slutte i en helg, da er det for lite å gjøre).

Fortsett som du gjør og du oppnå kjemperesultater. 9 kg er jo borte allerede.

Hilsen og klem fra Rita
c.AuthorAlias HelenaX8. februar 2002
Gratulerer med flott jobbtilbud, Beate!!!Det ser ut som en veldig bra tilbud, men jeg skjønner også at du har betenkeligheter med å flytte til et nytt sted og bygge opp et nytt nettverk. Sånt tar ofte tid, men ofte er det verdt det! Jobbtilbudet viser ihvertfall at du er attraktiv på jobbmarkedet, og det hjelper vel på selvfølelsen og humøret :-)) Lykke til med tenkingen!

Ellers så er jeg imponert over din viljestyrke når potetgull og sjokolade kom på bordet! Kjempebra! Det virker som om ting går rette veien for deg nå, og jeg blir i godt humør av å lese dagboken din!!! Ha en super helg, Beate :-))
c.AuthorAlias Elisa297. februar 2002
Hei Beate!

Gralla med jobbtilbud. Høres spennende ut.
Men jeg skjønner jo at det trengs litt tenking, med tanke på flytting.

Ser ut som du har fått et avslappet forhold til slankingen. Og det er bra. Det er jo bedre at det går sent enn fort. Lettere å holde etterpå.

Så flink du var som klarte å stå imot chips og sjokolade. Jeg kjenner at helgens utskeielse har satt sitt sine spor. Hvis jeg hadde hatt det foran meg..........?....vet ikke helt om jeg hadde klart å motstå.
Tenker ikke å forsøke heller. Frister ikke nå, så jeg bør vel ikke utfordre skjebnen. Ikke i første omgang.

Stå på slik som nå, Beate!

Lykke til med jobb + slank!!!!

Klem fra Elisa28

c.AuthorAlias Kamilla7. februar 2002
Så kjekt med jobbtilbud da! Uansett om du tar imot eller ikke. Jeg har en venninne som bor i Finnmark, og hun trives godt. Hva gjør samboeren din på da? Er det enkelt for ham å flytte på seg?
Flytte tilbake til mer urbane strøk kan dere jo gjøre når du har fått nyte godt av Finnmarksgodene. Hadde det ikke vært for ungene, skulle jeg gjerne tatt noen år i Finnmark. Men det er langt hjem til Bergen.....

Kjempeviljestyrke du viste i går, men det er jo litt ubetenksomt av samboeren din å ha snop rett foran deg da, eller....? Det hadde ikke min gjort, om ikke det var jeg som gav ham godteriene. Men han er vel oppdratt da ;-)

Kamilla, også med god tid (men likevel litt utålmodig...)
90,0 kg

ENDELIG TILBAKE OG KAMPKLAR!

Jeg må bare få takke alle som har støtta meg disse dagene!!!!

TUSEN TUSEN MILLIONER TAKK!!!!

Jeg er tilbake og klar for en ny dyst! Har lagt en ny slagplan, grublet på grunner til at jeg vil slanke meg, sett litt på hva som har fungert og ikke fungert. Stort sett har jeg tenkt og grubla masse!

Her er min nye slagplan:
- 5 måltider om dagen, ALDRI hoppe over frokost!
- spise mye frukt og grønnsaker
- spise variert så jeg ikke blir drittlei maten
- trene 3 ganger i uka. Variere mellom styrke og kondisjon.
- fortsette å drikke masse vann
- unne meg en utskeielsedag i uka (lørdag). Da er alt lov.

- trene meg opp til å si NEI og ikke påta meg alt for mange oppgaver på jobben og ellers
- hygge meg i godt selskap blant venner, mann, og andre.
- sette av tid til meg selv hvor jeg slapper av, koser meg med en god bok, egenpleie, ettertanke, eller andre ting jeg har lyst til å gjøre.
- se meg selv i speilet hver dag og si til meg selv at jeg er flott og dyktig.

Ja, dette er slagplanen min! Jeg har ikke lyst til å rase ned i vekt. Skal forsøke å ikke veie meg hver dag. I morgen skal jeg kjøpe meg et målebånd og ta mål av kroppen min.

Jeg fant ut ganske mye disse dagene med grublinger. Jeg har egentlig litt skrekken for å bli tynnere! Det høres kanskje rart ut. Det handler mye om at jeg må venne meg til et annet bilde av meg selv. Jeg har brukt så mange år på å venne meg til tanken på at jeg er stor, og hvordan andre mennesker møter meg. For tro meg, de møtte meg på en helt annen måte da jeg var i "normal" størrelse. Etter at jeg ble stor har jeg måtte finne andre ting som jeg aksepterte meg som; jeg var reflektert, sterk, dyktig, kunnskapsrik, flink på jobben, støttespiller for venner, den som lyttet. Det var slik jeg også ble oppfattet av andre, for å "veie opp" for at jeg var stor.

Jeg tror jeg er redd for hvordan andre mennesker vil oppfatte meg når jeg går ned i vekt. Men mest er jeg redd for hvordan jeg vil oppfatte meg selv. Jeg tror livet mitt vil endres på mange måter, og jeg må bare stålsette meg for det. Men jeg vil dette!!!

Jeg har nå fri i 2 dager fra jobben. Skal på jobb igjen på fredag, og deretter har jeg fri igjen i helga. Det skal bli deilig!!!! Jeg skal kose meg, slappe av og pleie sjela mi!! (Jaja, jeg er litt sær av og til.) I går var Oriane og jeg og trente spinning! Rumpa mi er sår og jeg så ut som en stranda hval! Jeg slet virkelig! Men jeg gir ikke opp! Det var godt etterpå. Tenkte jeg skulle trene igjen torsdag og lørdag.

Ha en kjempegod dag alle sammen. Dette innlegget ble ganske langt, men det kunne ha vært lengere! :)

Mange klemmer fra Beate
14 i heiagjengen
c.AuthorAlias Ragnhild7. februar 2002
Innlegget ditt var så inspirerende at jeg bare måååå legge inn en kommentar!
Det er rart å tenke på, at vi kan savne kiloene når de forsvinner - men jeg tror du har litt rett i det! Jeg har i hvertfall et helt annet syn på meg selv enn da jeg veide 60 kilo!

Stå på videre, Beate - kos deg med slankinga, og ta deg tid til å pleie sjela di! (sååå godt å se at det er noen som innrømmer at det er viktig!)
c.AuthorAlias antislankekur7. februar 2002
Hei på deg! Ja dette er som å lese om meg selv! Det er nok flere av oss enn vi tror! Jeg tror du peker på svært mange ting her, som er felles for oss "litt lubne"! Dette med at vi skal kompensere for at vi er for tykke, er helt korrekt oppfattet! Vi føler på en måte at det går ut over andre også, tror jeg, at vi er for tykke.

Derfor er vi alltid der for andre, og sier aldri nei når vi blir spurt om noe. Vi jobber som gale, for å overbevise kolleger om at vi ikke er så "tjukke i hodet" som vi er på resten av kroppen.

Kanskje vi har begynt i feil ende av problemet? Kanskje burde vi først av alt få klart for oss at vi er like mye verdt som de supertynne? Kanskje vi burde trene oss i å si nei, når det er ting vi ikke har lyst til å gjøre? Det har jeg begynt med, og det føles faktisk litt godt, selv om jeg får litt dårlig samvittighet.

Tusen takk for at du har skrevet dette innlegget, det fikk meg virkelig til å våkne på morgenkvisten! Klem fra antislankekur
c.AuthorAlias trultemor6. februar 2002
Hei beate29!
Så FLOTT at du er "back in business". Har tenkt på deg de siste dagene, og lurt på hvordan det har gått med deg :)

Synes at du har laget deg en unik og flott slagplan, både privat og på jobben. Det ser virkelig ut til at du oser av bestemthet og viljestyrke. Og ikke minst "DET ER UTROLIG VIKTIG Å STELLE PENT MED SEG SELV".

Masse slankeklemmer fra Trultemor
c.AuthorAlias skilpadda6. februar 2002
Hei Beate, nå var det hyggelig å lese dagboken din. Velkommen "tilbake"! :-) Jeg kjenner igjen mange av de følelsene du beskriver - særlig det der med å akseptere seg selv og synes man må være veldig flink på alle andre områder enn akkurat kropp/utseende for å være "bra nok". Kan det være at vi rett og slett synes det er for "egoistisk" å ønske oss en slank og lekker kropp? At vi ikke synes vi fortjener det egentlig? Jeg lurer litt på det iblant...

6-trinnsplanen din ser kjempebra ut! Jeg merker godt selv at jevnlig trim og variert mat er utrolig bra for hvordan jeg føler meg. Og tingen er jo, at det du skriver her - det er jo bare regler for vanlig, sunn livsstil! Det er jo slik alle burde leve og slik vi ønsker å oppdra barna våre til å leve, når vi en gang får dem, ikke sant? Jeg har begynt å tenke litt sånn at jeg skal behandle meg selv som jeg ønsker å behandle barna mine - det er kanskje litt lettere å overbevise meg selv om at jeg skal ta vare på meg selv på den måten. For eksempel syns jeg jo at barna bare skal få godterier på lørdag, og ellers skal det være ordentlig sunn middag med grønnsaker hver dag, og frukt og grovbrød, og ut og leke/gå når det er fint vær, og frokost før de skal på skolen for å få en best mulig dag, og så videre. Hvorfor kan vi ikke stelle like pent med oss selv (og oppdra oss selv like godt)? Er det fordi vi ikke fortjener det, eller fordi vi har skjemt bort oss selv for mye? Jeg vet ikke.

Uansett er det godt å se at du har fått tilbake gnisten - nå gleder jeg meg til å følge deg videre nedover! Lykke til med resten av uken!

stor klem fra skilpadda
c.AuthorAlias fett nok.6. februar 2002
Hei på deg!

Velkommen tilbake i gamet etter noen dagers pause.
Tror de fleste trenger en såkalt 3-dagers også i denne jobben her. Så lenge men kommer seg opp og fortsetter ferden så tror jeg ikke det er skadelig.

Stå på du, og kos deg med fridagene.

Klem fra Rita
c.AuthorAlias Emma666. februar 2002
- Måtte lese to ganger i dag jeg, det ble mange inntrykk ! Har faktisk lest om damer som har savnet kiloene sine når de har slanket seg. De mistet plustelig sin sedvanlige unnskyldning. Og det tror jeg nemlig at overvekt fort kan bli: en kjekk og grei unnskyldning for det meste som er trist og leit her i livet. Nå er det ikke slik du beskriver situasjonen, men det kan jo utarte seg så forskjellig ..

Egentlig så har jeg lenge lurt på hvordan det er å nærme seg det ultimate målet .. kan ikke komme på å ha lest noe om det i dagbøkene her. Slutter man å skrive da ? Eller blir ingen noen gang helt fornøyd .. Selv er foreløpig ett godt stykke unna - men veldig spent på om jeg greier å si meg fornøyd et sted og betrakte meg selv som en eks slanker .. som er MITT endelige mål.

Synes forøvrig slagplanen din var kjempefin ! Tror veldig mange her inne er alt for strenge med seg selv både med hensyn til utskeielser og egenpleie .. greier du å gjennomføre de tankene du har er jeg sikker på at du vil lykkes !

Emma66
c.AuthorAlias Oriane6. februar 2002
Heia Beate!

Jøss,hvor henta du denne inspirasjonen i fra? Vi fikk jo snakka en del i går, og mye av de tankene som vi snakka om er jo med her, og jeg har jo også masse av de samme tankene. Tøft iallefall, stå på!
Og at du er sår i baken i dag er ikke noe rart, men det gir seg etterhvert! Helt sikkert! Med første og beste anledning så "lurer" jeg deg med på spinning igjen.

Klem Oriane
c.AuthorAlias laika6. februar 2002
Hei Beate.
Jeg har det litt på samme måten som deg. Har gått på en smell når det gjelder slankingen nå. Er blitt lei og har begynt å tenke litt over hvordan jeg skal gå frem for å nå mine mål. Jeg har også en redsel for å bli tynn. Det høres rart ut, men slik er det. Når jeg hadde igjen bare 700 gr. til 90 så flippet jeg totalt ut. Har ikke klart å ta meg inn igjen ennå. Har ikke turt å gå på vekta ennå.

Du er kjempeflink! Ta den tiden du trenger for å gå ned. Slankingen er jo like mye en psykisk prosess som en fysisk prosess. Det er vel derfor det er så vanskelig. Finne svaret på hvorfor man er så overvektig. Hva er det man er redd? Det er litt skremmende å tenke på.

Jeg skal også legge inn en kose-dag i uke slik som du skal. Det vil hjelpe på motivasjonen og det å ikke sprekke ellers i uka. En kontrollert nytelse er bedre enn en utflippa utskeielse.

Men dette skal vi klare!!!!!Lykke til!
Klem fra laika.
c.AuthorAlias April6. februar 2002
Så flott slagplan du har satt opp, den er et eksempel til etterlevelse for alle oss andre her inne.
Men mest av alt synes jeg ordene dine om hvordan du opplever deg selv og din situasjon var så kloke. Du er nok en veldig reflketert person, og det sier du jo egentlig selv. Det kommer du jo høyst sannsynlig også å fortsette å være selv om du blir tynn.
Og mange av de du møter i det daglige vet jo ikke om historien din hverken som tynn eller tykk.
Jeg hater kommentarer om vektnedgangen min fordi de får meg til å føle meg som om jeg var så kjempemislykket tidligere. På en annen side savner jeg kommentarene når de ikke kommer og tenker; synes det ikke?? Er jeg fortsatt akkurat lik som før? Noen her inne sa at det å være tykk eller tynn er en tilstand som er forankret i hjernen. Og det tar tid å omstille seg. Tenk deg noe så enkelt som når tannlegen sier at du må være flinkere til å bruke tanntråd. Det tar et halvt minutt ekstra hver kveld. Likevel er det utrolig vanskelig å legge den lille ekstra oppgaven inn som en fast rutine i tannpussen.
I hvertfall er det slik med meg. Forandringer gjør vondt, men de fører oss framover. Stå på videre! April
c.AuthorAlias HelenaX6. februar 2002
Velkommen tilbake Beate! Jeg tror du har lagt inn et par ting i din slankeplan som er veldig fornuftig. Fri en dag i uken fungerer veldig bra for meg. Er jeg fristet til å sprekke onsdag mobiliserer jeg styrke og ser frem mot lørdag. Det blir slik at når lørdagen kommer så spiser man seg ikke ihjel likevel :-) Men lørdag kveld hiver jeg eventuell sjokolade og potetgull i søpla, er så svak at det ikke kan ligge i skapet en uke :-)) Egenpleie er også veldig viktig, vær flink å tenke på deg selv så stiger ofte humøret et hakk. Kjempekoselig at du er tilbake :-))
c.AuthorAlias Minelli6. februar 2002
Hei Beate!

Så flott å ha deg tilbake igjen! I dag kastet jeg meg faktisk over din dagbok istedenfor å oppdatere min egen først som jeg pleier. Faktisk fikk jeg en skikkelig deja vù-opplevelse når jeg leste det du skrev om at "kiloene beskytter". Jeg har det akkurat på samme måte, har bare ikke satt ord på det før! Jeg tror faktisk at jeg skremmer både meg selv og andre nå som jeg snart har gått ned 20 kilo! Takk skal du ha for at du fikk opp øynene mine for det!

Jeg synes slagplanen din ser helt fin ut, jeg. Og faktisk, jeg følte meg som deg da jeg begynte med spinning, som en hval! Men du skal vite at spinning fjerner både mage, rumpe og store lår, så bare fortsett med det, du! Så kjekt at du og Oriane har "funnet" hverandre, da! Det gir jo ofte litt drahjelp til å dra og trene!

Og du! Jeg synes det er helt OK med laaaange innlegg, faktisk mye bedre enn å lese bare en eller to linjer!

Lykke til videre nedover Beate, og ha to fine dager!

Mange klemmer fra Minelli
c.AuthorAlias cat746. februar 2002
Hei. Godt å se at du ikke gir opp selv om dagene ble tunge. Du skal ikke se bort fra at en lik motivasjonssvikt også kan være kroppens måte å si "vent, jeg trenger en pause for å hente meg inn igjen" heller.
Leste engang at Livingstone hadde leid noen afrikanske bærere. De skulle ta en tur som de estimerte til 10 dager. Livingstone presset dem hardt, og de var nesten framme etter 7 dager. Men da satte bærene seg ned og slappet av i to dager før de fortsatte. Hvorfor? Jo, for at de ikke skulle reise fra sjelen sin...
Jeg synes tanken er fin, jeg. Om vi bruker noen dager mer på reisen? - så er det viktig å ha det fint også mens man går...
Klem.
c.AuthorAlias savanna6. februar 2002
Heisann Beate!
Godt å ha deg tilbake!
Slenger meg på slagplanen din jeg!
MEn jeg må vente litt med treningen, må finne igjen treningstøyet mitt i flyttelasset først, skal begynne å lete idag, men skal prøve å gå hjem tre ganger pr uke, det er en havltimes rask gange og man regner en 240kcal i forbruk på det, bedre enn ingenting hvertfall! *s*

jeg skal måle meg 1 gang pr uke, og veie med 2 ganger pr uke, tror jeg skal veie meg fredag og tirsdag, høres det ut som greie dager?
Ellers blir jeg gjerne med på å veie meg 1 gang pr uke dersom du heller vil det) fredag?

Klem fra Savanna
c.AuthorAlias Elisabeth6. februar 2002
Hei Beate :)) Velkommen tilbake til oss :)) Så flott det var å lese dagboken din idag! I høst opplevde jeg akkurat det samme som deg,jeg stagnerte helt med slankingen og klarte ikke å finne motivasjonen til å fortsette. Jeg tror det er ganske normalt. Det viktigste er hva man gjør videre,og det er ingen tvil om at det er lurt å ta seg en tenkepause når slikt oppstår. Nå er du tilbake med nye krefter og pågangsmot,og slagplanen din er bare helt topp! Jeg vil også sterkt anbefale at du ikke veier deg hver dag,vet det er vanskelig når man har blitt vant med det,men tenk heller på hvor gledelig det er å gå på vekten f.eks én dag i uken og se en skikkelig nedgang! :)
Du skriver så fornuftig og reflektert,vær så snill fortsett med det. Dagboken din er til stor inspirasjon for meg! Ha en flott dag på alle måter :) Klem fra Elisabeth,som ELSKER slike gladdagbøker på morgenen :))
89,5 kg

fortsatt pause fra slankinga!

Heisann!

Jeg har fortsatt pause fra slankinga! Allikevel måtte jeg innom og oppdatere litt. Gammel vane vond å vende osv... hehe! Gidder ikke å skrive hva jeg har spist for det er et sørgelig kapittel. Det har vært pizza, cheeze doodles, cola på boks, sjokolade, ingen frukt eller grønnsaker. Men noen vaner sitter godt. Jeg drikker fortsatt mye vann. Synes det er mye bedre enn brus. :)

Det ble ingen tur på meg til Oslo i går. Pasienten var for dårlig til å reise. Men vi skal forsøke igjen neste mandag. Egentlig er jeg bare glad. Ser for meg at det kommer til å bli en slitsom reise.

Jeg sitter nå og lurer på en ting. I det siste har jeg fått mange kommentarer fra folk om at de ser at jeg har gått ned i vekt. Jeg får masse tilbakemeldinger fra mannen min som er storfornøyd med at jeg er blitt mindre. (Han gråter en skvett over at puppene har minsket, da). Jeg passer klær som jeg ikke har brukt på flere år, og mange av mine favorittplagg er litt vel store nå. Jeg har gått ned nesten 10 kilo på litt over 2 måneder. SÅ HVORFOR I ALL VERDEN ER JEG MØKKA LEI HELE SLANKINGA?

Jeg har virkelig lyst å slanke meg, og jeg har lyst på barn. For at jeg skal kunne bli gravid, så må jeg slanke meg! Jeg vil bli sunnere og slankere, slippe å gå i BB avdelinga og handle klær. Jeg vil gå ut og få oppmerksomhet fra menn! Jeg vil møte nye mennesker og gamle kjente og føle meg vel! Hva er det som stopper meg????????

Jeg skjønner ikke dette. Skal ta tia til hjelp og se hvordan det går. I dag skal jeg på spinning sammen med Oriane. Gleder meg til det!!! Motivasjonen til å trene har jeg ikke mista.

Jeg tror jeg virkelig må spørre meg selv hva som var grunnen til at jeg la så mye på meg. Hva er det jeg prøver å "pakke inn" med alle mine ekstra kilo? Hva er det som holder meg igjen nå? Det må jo ligge noe annet bak?

Beate trekker seg stille tilbake i grubleboksen. Kommer tilbake snart.

Klemmer
7 i heiagjengen
c.AuthorAlias Jenta*S*5. februar 2002
Hei der:0)...kos å "se" deg igjen*S*!
Syns det er bra jeg at du stikker innom her selv om motivasjonen for å slanke deg er litt borte for tida!
Hvorfor er du møkka lei? Det er det bare du selv som kan svare på,men jeg vil TRO at det har noe med at du rett og slett er "fed up" av alt som heter slanking og nesten ikke engang orker å høre ordet!...Sånn har jeg også hatt det på vei nedover...og tatt noen pauser.Det jeg kan si deg er at noen av pausene hjalp,noen gjorde det ikke i det hele tatt.Men det som er "rart" er at selv om du skeier ut på matfronten så syns du det er greit å trene? :0)...det er jo iallefall kjempefint da!
Jeg syns ikke du skal presse deg selv til å slanke deg igjen før du føler deg klar for det,men samtidig så er det ikke så lett å komme igang igjen hvis du tar en altfor lang pause...
Kanskje du kan skrive en liste der du skriver grunner til å slanke seg på den ene siden av arket og grunner til å gi opp på den andre siden? Det gjorde jeg....og den ene siden var nesten tom...gjett hvilken?*S*
Håper du kommer tilbake til oss snart! Vi trenger deg her inne vet du!
Lykke til videre,og ta den tiden DU trenger!:0)..
Vi venter på deg vi vet du!*S*
Masse lykke til videre Beate!
Klem fra Jenta*S*
c.AuthorAlias mille5. februar 2002
Du stiller mange gode spørsmål her, som jeg også stiller meg sjøl ofte. Jeg tror det er viktig å stoppe opp innimellom og spørre seg sjøl hvorfor vil jeg gå ned i vekt? Hvorfor er det viktig for meg? Er jeg villig til å kjempe den kampen det er å slanke seg? Du gir jo mange svar her sjøl, du vil føle deg vel, kunne kjøpe klær osv. Det er mye det samme som er min- og mange andres- motivasjon. Alle har hver sine motiver, som det er viktig å være bevisst på.

Det er nok også smart å spørre seg sjøl hvorfor i all verden man la på seg i utgangspunktet. Da blir man jo bevisst på egne vaner og uvaner, og kan lettere endre disse en gang for alle, også etter slankekuren. Det er da jobben begynner tror jeg.

Når det gjelder hvorfor det stopper opp nå, kan det være mange grunner til det. En grunn kan jo være at du rett og slett er lei av å leve "strengt" og fokusere på vektnedgang og på alt du spiser og ikke spiser. Sikkert lurt på en pause for å kjenne motivasjonen komme tilbake. En annen mulig grunn er at når du har gått ned såpass mye som du har så begynner du jo å forandre deg, kroppen din forandrer seg og blir tynnere. Selv om det jo er det du vil, kan det likevel være vanskelig å forholde seg til at kroppen ikke lenger er den "samme, gamle". Man får jo en slags identitet av å være overvektig også: "så tjukk er jeg". Når du da ikke er det lenger, blir du kanskje litt usikker på "hvem" som dukker opp! I alle fall har jeg opplevd det sjøl,den gangen jeg gikk ned 15 kg, at jeg ikke helt skjønte at jeg faktisk var slank nå, ikke tjukk lenger. Nå er jeg jo tjukk, så nå er alt som det skal være, liksom! Det ligger mye beskyttelse i å være overvektig, man kan gjemme seg bak kiloene, men når kiloene renner av blir man også mer synlig, på godt og vondt.

Det er ikke meningen å drive "psykoanalyse" på deg, jeg ville bare komme med innspill av egne erfaringer. Kanskje passer det på deg, kanskje ikke!

Hva er forresten dette med at du må ned i vekt for å bli gravid? Er det for å ha noe å gå på hvis/når du legger på deg i svangerskapet kanskje? Uansett ønsker jeg deg lykke til med både det ene og det andre!

Klem fra Mille
c.AuthorAlias Elisa295. februar 2002
Hei Beate!!

Jeg skjønner hva som stopper deg!!! Eller rettere sagt, jeg skjønner det ikke. Jeg mener bare det at slanking er beintøft.
For de dagene du har nå, har jeg hatt så mange av at det er umulig å telle. Så lyst å klare det, men gir opp. Uten sneiv av samvittighet. Liksom en håpløs følelse. Og det er vanskelig å forstå. Vi ønsker det jo så sterkt.
Kunne vi bare knipse i fingrene, så vips.....så slanke vi ble!!
Men vi må nok ta den tunge omveien rundt.
Men omveien, den blir kortere og kortere for hvert steg vi tar.
Så gi ikke opp, Beate.
Det tror jeg heller ikke du gjør. Men for lang pause kan være farlig. Lettere å falle tilbake til gamle tralter.

Og jeg trenger deg sårt!!!
Hadde ikke klart meg uten dere som backer og pusher!

Så stå på, Beate!!!

Ikke mer BB, men.........her skulle jeg skrive navna på de butikkene jeg ønsker å handle klær i, men se det, vet det ikke.
Så lenge siden er det siden jeg har handlet normale klær i normale størrelser.
DET SKAL DET BLI SLUTT PÅ!!!!!!!!!

Klemmmmmmer fra Elisa28
c.AuthorAlias Oriane5. februar 2002
Heia Beate

Jeg sliter også nå, vi får ta en liten "psykolanlyse" etter spinning timen i dag, kanskje det hjelper å snakke om det? *ler* Iallefall vi sees kl 18, spinning er sååå kult ( syns no jeg da!)

klemmers Oriane
c.AuthorAlias Minelli5. februar 2002
Hei Beate!

Om det er noen trøst, så vet jeg akkurat hvordan du har det. Jeg var gjennom akkurat det samme selv, en slags "10-kiloskrise". Da veide jeg mellom 82 og 83, og der så det ut til at jeg skulle strande. Hvorfor i all verden skulle jeg gå ned enda mer? Jeg fikk jo kommentarer fra mange hold på at nå hadde jeg blitt slankere, og jeg syntes jo at jeg hadde vært flink og så ganske OK ut. MEN IKKE NOK! Istedenfor å hvile på laurbærne, så tenkte jeg skikkelig igjennom hvorfor jeg skulle fortsette slankingen. Jeg ville virke mer attraktiv i andres øyne, passe i kule klær (de finnes ikke akkurat i str elefant som regel), ha en BMI som ikke innebærer helserisiko og ikke minst; få mer overskudd i hverdagen! Det ER nemlig ganske tungt å drasse på alle de ekstra kiloene. Gå i en dyrebutikk og løft 15 kilo kattesand, så kjenner du det!

Nå har jeg snart gått ned 10 kilo til og er lidderlig glad for at jeg ikke stoppet ved de 10 første. Jeg føler meg for det meste helt fantastisk, og jeg er sikker på at menneskene rundt meg oppfatter meg som et nytt og mer levende menneske!

Kom igjen nå, Beate! Jeg har klart det, og du klarer det helt sikkert du også! Om du ikke velger å spise bare slankemat framover, så fortsett med trening og kutt ut godsaker, så skal du se at du går ned likevel...bare litt saktere!

Stor klem fra Minelli
c.AuthorAlias April5. februar 2002
Gå i tenkeboksen du, men ikke gruble for mye.
Prøv å glede deg over de hyggelig kommentarene du får om vektreduksjonen til nå. Du har jo vært kjempeflink!
Kanskje du ikke går opp et gram så lenge, også plutselig er motivasjonen der igjen og du er ferdig stabilisert, og klar til ny etappe. Håper du får sove om nettene igjen og at ikke jobben din totalt brenner deg ut. Klem fra April.
c.AuthorAlias Savanna5. februar 2002
heisann Beate!
Vi kan holde sammen når det gjelder den slankingen der for jeg føler det på nøyaktig samme måten... Og jeg skal også gå ned i vket for å bli gravid!
Skal ned i ca 65 og holde vekten 3-4 måneder hvertfall før vi setter igang!

Så la oss stå på sammen ned til målet vårt så klan vi begynne babyproduksjonen! *s*
Ta en tur på butikken og kjøp iform, siste utgaven er virkelig verdt det, følger med en bok med 150tips for raskt vekttap, som varer og så er det trimprogram for magen som gir synlige forandringer iløpet av 8 uker!

Dette klarer vi, gleder meg til du er tilbake fra grubleboksen din! Skynd deg tilbake dette klarer du! Jeg skal støtte deg jeg!

Klem fra Savanna
89,5 kg

Tar meg en pause!!

Heisann!

Jeg har funnet ut at jeg skal ta meg en pause fra slankinga. Føler meg ikke motivert til å fortsette nå. Kjenner egentlig at jeg har slitt i hele januar. Det har vært kjempetungt å motivere seg selv til å spise sunt og magert. Føler også at jeg er litt for mye fokusert på slanking.

Jeg sliter også en del på jobben, og har funnet ut at jeg skal prioritere å samle krefter til å takle jobben. Det er nok i grunnen jobben som har mye av skylda for min manglende motivasjon. Jeg er helt utslitt når jeg kommer hjem på ettermiddagen, og jeg kjenner at jeg må lete etter kreftene for å takle en ny dag. Har i hele januar slitt med søvnproblemer, ligger på natta og grubler over tusen ting.

Jeg har fortsatt planer om å trene, og jeg skal forsøke å spise sunt og normalt til måltidene, men jeg kommer ikke til å nekte meg noe hvis jeg har lyst på det. Jeg skal heller ikke veie meg nå. Kanskje klarer jeg å samle litt styrke til å fortsette. For jeg har ikke gitt opp, jeg må bare innvilge meg en pause. Jeg får se hvor lenge jeg trenger det.

Mandag reiser jeg til en liten plass utenfor Oslo med en pasient. Er tilbake torsdags kveld. Regner med at jeg vil bevilge meg en litt lengere pause enn dette.

Hade bra sålenge alle sammen! Håper dere står på videre! Men husk for all del det som jeg glemte..... nemlig å ta godt vare på dere selv!!

På gjensyn.
Klem fra Beate

Ps: var å trente i dag stram opp sammen med Oriane. Det var slitsomt men deilig! Og selskapet var fortreffelig!!!
7 i heiagjengen
c.AuthorAlias Elisa294. februar 2002
Til tider kan en bli helt fedd up med alt som heter slanking. Og da er det bedre å ikke tvinge seg til det.
Men det er godt du ikke gir opp.
Håper vi ser deg her snart igjen!!
Nyt en god pause :)

Klemmer fra Elisa28
c.AuthorAlias HelenaX4. februar 2002
Ta deg en velfortjent pause, Beate! Så lenge du fortsetter og trene og spise sunt kan du se på det som en stabilisering av vekten. Kanskje går du til og med ned! Det kan være tungt å slanke seg i perioder, og når du har det tungt på jobben kan det være viktig å sette fokus på noe positivt utenom! Regner med at du kommer tilbake :-) I mellomtiden må du ta vare på deg selv, ikke la jobben slite deg ut mentalt eller fysisk. Kos deg med treningen og livet ellers :-) Klem fra Helena
c.AuthorAlias Afrodite3. februar 2002
Hei Beate!!

Ta deg en velfortjent pause og bruk energien din på å pleie deg selv. Viktig at du tar vare på deg selv og får tid til å slappe av når jobben tapper deg helt for energi. Huff - jeg lurer virkelig på om jeg har valgt riktig yrke - hører jo alt for ofte om sykepleiere som sliter seg helt ut og blir utbrent i ung alder........

Bruk pausen til å kose deg med det du har lyst på, det vil forhåpentligvis bringe fram motivasjonen din igjen. Selv om du skriver at du har slitt hele januar så har du jo oppnådd et fantastisk resultat!!! KJempe flink har du vært!!! Håper å "se" deg her inne om ikke så alt for lenge Beate :-)) Du er en stor motivasjonsfaktor for meg!!! Mitt motto er: Ta en dag av gangen........ God tur til Oslo!!

KLem fra Afrodite
c.AuthorAlias Oriane3. februar 2002
Heia Beate

Ja vi snakka jo om dette på lørdagen, og æ sa jo omtrent det samme som du da, æ er også lei. Men skal i allefall prøve å holde fokus. Men treninga den må vi fortsette med, det er godt for annet enn bare det å gå ned i vekt. Er forresten lite støl i dag, kjenner ikke noe i lårene, og armene er faktisk helt ok! Det hadde jeg ikke trodd, vi var jo temmelig "armeløse" i går.
Du får ha god tur sørover, vi snakkes når du kommer hjem og når jeg har fått gjort det jeg skal neste helg.
Så blir det mer stramopp på oss og spinning!

god klem fra Oriane
c.AuthorAlias skilpadda3. februar 2002
Hei Beate! Synd for oss at du blir borte litt nå, men det høres veldig fornuftig ut det du sier. Det er ingen vits i å "late som" man slanker seg når man ikke er motivert eller opplagt til det - det virker bare mot sin hensikt og man blir lei og nedbrutt av det. Jeg håper jobbsituasjonen din bedrer seg og at du snart ser lysere på situasjonen og får mer overskudd! Og så er det kjempelurt av deg å fortsette å trene, det kan godt hjelpe på jobbstresset også det, og er veldig bra for helsen og formen generelt, selv om man ikke slanker seg.

Lykke til fremover, god tur til Oslo (send meg en mail hvis du har lyst og tid til å treffes - jeg har fri på dagtid!), og så håper jeg vi "sees" snart igjen! Det er bare å komme tilbake når som helst, vet du. :-)

Pass godt på deg selv nå da!

stor klem fra skilpadda
c.AuthorAlias Trultemor2. februar 2002
Hei beate29!
Synd at jobben skal ødelegge for slankingen din, men jeg er jo enig med deg. Det blir veldig slitsomt å slanke seg når andre ting er med på å tappe kreftene dine.

Tror allikevel du vil merke det på kroppen og vekta selv om du ikke slanker deg "aktivt", så lenge du fortsetter med treningen. Og kanskje lysten kommer tilbake igjen når du får nattesøvnen tilbake.

Et tips er å veie seg en gang i blandt for å sjekke at det ikke går oppover i rasende fart. Du har jo stort sett tenkt til å fortsette å spise sundt ser jeg.

Håper at alt ordner seg for deg. Hadde vært hyggelig om du stakk innom en gang i blandt (helt uforpliktende)

Ta godt vare på deg selv, kommer til å savne deg.
Koz fra Trultemor :o)
c.AuthorAlias Måne2. februar 2002
Ta deg en pause du, hvis du føler det er riktig. Jeg tok selv en pause i høst.

Skal forsøke meg med tipset ditt, når det gjelder klær. Har vært på fargeanalyse, så nå får jeg vel finne klær som passer til den fargeskalaen jeg "hører til".

Klem Måne
89,5 kg

forsov meg!

Heisann!

I dag forsov jeg meg kraftig! Jeg skulle på spinning time med Oriane. Vi skulle møtes klokken 16. Gjett når jeg stod opp? Jo klokken 16!!! Jeg har sovet 14 timer i natt! Helt utrolig! Skjønner ikke hva som går av meg.

Har de siste dagene hatt det kjempetøft på jobben. Jeg er fortsatt eneste sykepleier i avdelinga, og det er en million ting å gjøre! I tillegg må jeg gå inn i alle uro-situasjoner med alle pasientene på jobben. Føler meg som en vaskefille som bir slangt hit g dit, og jeg går hjem hver dag etter jobben med tusen ting som jeg ikke har fått gjort! Mandag reiser jeg til Oslo med en pasient. Det blir oppfølging døgnet rundt i 4 dager.

Slankinga går litt tregt for tia. Jeg er ikke motivert i det hele tatt. Har bare lyst å spise snop og drikke brus. Trening går helt fint, det synes jeg er morsomt. Men jeg er dritt lei grovbrød, frukt og "sunn" middag. Huff, dette er ikke lett. Spiste grillet kyllingspyd med ris ute i går. Det er jo heldigvis ikke den mest fetende maten jeg kunne skeie ut med. men på kvelden byttet jeg ut brødskiva med cheeze doodles! Ikke bra!!! Den har ligget i skapet og ropt på meg i 2 dager! Jeg spiser fortsatt grovbrød til frokost og lunsj med fiskekaker, kyllingpålegg, eller mager leverpostei. Spiser også yoplait 0,1% yoghurt.

Tross alt er jeg fornøyd over fortsatt å være under 90 kilo! Er heller ikke lei trening. Så da får det bare gå litt saktere i svingene en stund til jeg klarer å skjerpe meg for fullt igjen. Jeg kan ikke slutte helt å unne meg noe! Jeg har snart slanket meg 10 kilo. Jeg veide jo 99 kilo i høst. Det merker jeg tross alt på klærne! (Forsøker å muntre meg selv opp litt).

Klem fra Beate
7 i heiagjengen
c.AuthorAlias studine5. februar 2002
Heisann.
ta den tiden du trenger. Er du mentalt utkjørt er det like greit, bare prøv å begrens det, så går du ikke så mye opp. Høres ut som om du får litt trimm på jobben også. Trening hjelper på da, da har man jo lov til å spise litt ekstra =) Jepp du har gått ned mye siden i høst, er kjempeflink! Synes du jar vært flink med den cheezdoodles jeg, to uker i skapet hadde ikke jeg klart! =) Nå er jo den ute av verden, så nå slipper den å friste deg =)
Men ha en finfin dag!

klemmer fra Therese
c.AuthorAlias Kamilla2. februar 2002
Uff, den der "lei av slanking"-følelsen kjenner jeg godt igjen.. Og den har neppe besøkt meg for siste gang. Men akkurat nå er den altså hos deg.... Husk bare på at den er en ubedt gjest, som ikke fører så mye godt med seg, men muligens litt snop.... :-Þ

Håper du snart er back on track, men ta deg en liten pause dersom det er det kroppen befaler deg til.

Selv vurderte jeg å begynne på slankekurs i januar i fjor, men droppet det siden det kostet såpass mye. Og ett år senere, veide jeg akkurat det samme...! Hadde perioder hvor jeg levde sunt og gikk litt ned, men det var perioder som gikk over, og slankingens "sure svie" er jo god mat og godterier... Hvorfor begrense seg da...

Håper du ikke faller utenfor i mer enn et par dager! Og bruk slankere enda mer aktiv når du "slapper av"!

Lykke til fra Kamilla
c.AuthorAlias fett nok.2. februar 2002
Hei igjen!

Ja, det er Zyban jeg skal begynne på, gruer/gleder-meg-følelse.
Må gå, men vi sankkes!
Hej då.

c.AuthorAlias fett nok.1. februar 2002
Hei FLINKIS!!!!

Hurra for deg! Under 90 kg, åh som jeg misunner deg. Håper jeg kommer raskt etter.

Jobben din høres noe tøff ut må jeg si. Det misunner jeg deg IKKE.

Man kan ikke være fullt skjerpet på slanking hele tiden, jeg har valgt å kunne skeie ut en gang i blandt og heller bruke litt lenger tid. I dag for eksempel har jeg hatt slankefri dag, men ikke overdrevet heller. Hele familien har kost seg med potetgull med dipp og sjokolade i kveld. Jeg tok en neve og bestemte meg for at den skulle vare frem til de andre hadde tømt posen, og jeg klarte det.........UTROLIG!

Stå på, du fikser dette. Husk at det er en hel haug her inne til å støtte, hyl ut!

En hilsen til flinkisen fra RITA
c.AuthorAlias Oriane1. februar 2002
Heia Beate

Du trenger da ikke å ha dårlig samvittighet for at du forsov deg, jeg har jo trent alene i to år allerede, så at jeg trente alene i dag, var selvsagt helt greit! Og det er helt sant!Når man sover så lenge som du gjorde, så er det jo for at man trenger det, og da er det viktigere enn trening.

Men mulig du bør sette klokka på ringing i mårra da...hehe..vi skal jo møtes allerede før kl 15!

Klem Oriane
c.AuthorAlias skilpadda1. februar 2002
Heisan Beate! Takk for hyggelig kommentar, gratulerer på etterskudd med både bursdag og under 90 kilo! Og så flott at du har begynt å trene. Sikkert lurt å gjøre det sammen med Oriane, det er lettere å motivere seg avgårde når man har en avtale. Hvis man ikke forsover seg da! ;-)

Håper du ikke sliter deg ut med jobben nå da! Men det er jo også en god grunn til å trene - du har en slitsom jobb og trenger å være sterk. Det er jo også lurt å tenke på når det gjelder slankingen.

Jeg tror det er Jenta*S* som skal ha konkurransen på 80-tallet nå.

Det er klart du skal være stolt over alt du har greid å få til! Noen ganger går det litt langsommere nedover, men det er jo ikke så farlig - det har lett for å bli sånn når det er mye stress. Men du greier å holde igjen på utskeielsene, og da er det jo greit. Du er kjempeflink!

Ha en flott helg du også,
klem fra skilpadda
c.AuthorAlias iset1. februar 2002
heisann:)
skjønner at du ikke har det så greit for tiden, er jo i en meget stressende situasjon selv....
men det er bra du klarer å tenke på de kiloene du har mistet, for det er jo ikke småtteri!!!! prøv å unne deg noe som er skikkelig godt, men samtidig lite fetende, som feks yoghurt-iskrem, en pose lett-micropopcorn, gele av lett-saft osv. det er masse godt vi kan spise. confecta eller options kakaodrikk er også en "kos" når du er fysen.
ha en flott helg, og kos deg masse med god, mager mat:)
hilsen Iset.
89,8 kg

Dette må jeg gjøre flere ganger!!

Heisann!

Ja i går kom jeg meg endelig på SATS og trene. Det var ikke så ille som jeg hadde trodd! Jeg er ganske støl i lårene i dag, men jeg kjenner iallefall at jeg har trent! Jeg trente sammen med Oriane, og det var også første gangen jeg traff henne. Det var kjempekoselig! Fredag har vi planlagt å trene spinning.

I dag dro jeg på butikken og handlet mat rett etter jobben. Det var IKKE så lurt! Jeg hadde ikke spist siden klokken 11 på formiddagen, så klokken 16.30 da jeg var i butikken var jeg kjempesulten! Før jeg visste ordet av det så hadde jeg trylla i meg en topp ris, og samtidig handlet inn en pose cheese doodles! Jeg tror jeg har kommet litt ut av det med planlegging av måltidene etter helgas utskeielser. Det gikk alt for lenge mellom lunsj og middag! Okei, det skal ikke gjenta seg! Eller rettere sagt, jeg skal forsøke å unngå at det skjer igjen. (Kan jo ikke ta for sterke ord i munnen. Kjenner meg selv litt for godt. :))

Dagens meny:
07.00: 1 skive grovbrød m. fiskekake, 0,1% yoghurt (spiste halve)
11.00: 2 skiver grovbrød m. fiskekake
16.30: 1 topp ris sjokolade
17.30: fjordland stroganoff gryte m. ris

Jeg satser på at morgendagen går bedre!

Tusen tusen takk alle sammen for bursdagshilsningene! Det varmet virkelig! Jeg var både sliten og deppa da jeg kom hjem fra jobben på mandag, så det var ekstra hyggelig med så mange gratulasjoner!

I dag skal jeg hvile på sofaen, og i kveld kommer en arbeidskollega på besøk.

Kos dere alle sammen!
Mange klemmer fra Beate
3 i heiagjengen
c.AuthorAlias Oriane31. januar 2002
Heia Beate!

Om æ va litt støl i går, så er jeg værre i dag! Klarer knapt å gå ned trapper! Grøss og gru...!
Det må jo bare slippet taket til i morgen da, men spinning blir det uansett. Jeg er der litt over kl 16, ser jeg deg ikke så går jeg bare å skifter og så møtes vi ute i salen.

Toppris som mellom måltid...hmm...sånt skjer selv de beste vet du!
Klem
Oriane
c.AuthorAlias Trultemor31. januar 2002
Hei Beate29!
Så flink du er som trener på SATS. Det får ikke jeg rota meg til. Har ikke så lyst til det heller, forresten. Kanskje etterhvert. Det er jo fin trening, men jeg tror jeg må få sving på spaserturene mine først. Har hatt kjempe trenings-abmisjoner før, og det har som regel vart kun en liten stund. Har planer om å vurdere treningsstudio til høsten, så får vi se hva det blir til.

Du lurte på hvor på kant i landet jeg er fra. Jeg bor nok i "syden" i forhold til deg, nærmere bestemt i Vestfold fylke. Vet du at jeg har sett en statistikk som sier at Vestfold er det fylket med størst tilflytting......Håper ikke det blir overfylt her. Akkurat nå lasser snøen ned. Håper det har sluttet innen i morgen ettermiddag, for da skal jeg på senvakt. Jobber i hjemmesykepleien, og synes det er kjiiiipt å måke av bilen mellom hvert besøk.

Forresten, kjenner meg igjen når du forteller om topp risen. Det er så utroooooooolig fort gjort. Merker det nesten ikke før den er ferdig konsumert. (dette kommer fra en "tørlagt" sjokoman). Elisa28 og jeg er enige om at vi pr. idag er medlemmer av AS (anonyme sjokomane). Er nødt til å holde meg 100% unna i lang tid, hvis ikke...........????

Ønsker deg en flott slankedag i morgen.
Klem fra Trultemor :o)
c.AuthorAlias Jenta*S*30. januar 2002
Heisann!
Gratulerer med dagen på etterskudd!! Huff,kom meg ikke innom deg igår...*snufs*...håper du kan tilgi meg:0)?...
Og 80 tallet også! *JIPPI*...nå er du klar for 80 tallets konkurranse til uka.Det håper jeg at jeg også er! Bare 0,8 kilo unna så det må vel gå,tror du ikke? På ca 1 uke?..Joda,det skal gå det*S*...Sikkert kjempekos å trene sammen med Oriane ja! Gøy det at man blir kjent på ordentlig også da! Supert!Syns du er kjempeflink jeg! Ikke tenk mer på topp-risen og cheese doodles...vi er jo bare mennesker*S*! Skal ha lov til bittelitt kos innimellom også!
Stå på videre du! Ser deg snart på 80 tallet! Må forte meg litt jeg nå,så du ikke drar helt i fra!:0)

Klemz fra Jenta*S*
Noe gikk galt. Last inn på nytt 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.