← Alle dagbøker
aspartam
54 år170 cm28 innlegg
2001–2002
0 følgere
Start88,0 kg
Sist85,5 kg
Endring−2,5 kg
BMI nå29,6
👋
Er dette din gamle dagbok?
Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka Snart 12 uker
Nå er jeg nesten 12 uker på vei, og jeg har lagt på meg to kilo så langt, noe jeg synes er helt ok.
Jeg er delvis sykemeldt pga kvalme og oppkast. Jeg er gravid for fjerde gang siden 1997, og det begynner å ta på. Hallo - sliten!
Sist gikk jeg opp 8.7 kilo i løpet av svangerskapet, men jeg startet med 7 kilo mindre denne gangen, så kanskje det blir mer oppgang. Heldigvis pleier jeg å være tilbake på førgravid vekt kort tid etter fødselen, så jeg tror dette blir bra!
Jeg er gravid!
Og denne gangen veier jeg 7-8 kilo mindre enn sist jeg ble gravid. Det er ganske deilig, det!
Forrige gang gikk jeg opp 5 kilo de 12 første ukene og 3.5 kilo de siste 30 ukene (gikk to uker på overtid :). Denne gangen håper jeg at jeg skal klare å holde vekten de 12 første ukene (mao spise sunne ting istedetfor usunne ting for å holde kvalmen i sjakk), og så er det egentlig greit resten av tiden.
Jeg skal ikke _slanke_ meg mens jeg er gravid, men jeg skal forsøke å spise sunt!
Jojo-slanking
Heisann, mens dere har vært flinke og gått sakte men sikkert ned, har jeg vært en snartur oppe på 87 (!) kilo! Kvelden før jeg veide meg, var jeg så full av vann at tærne mine kjentes som sprengte smågriser! Da bestemte jeg meg for at dette går ikke lenger! Motivasjonen forsvant som dugg for solen for en stund siden, særlig fordi jeg har skadet et kne, så jeg har ikke fått trent på lenge.
Nå skal jeg ta meg sammen! Jeg når nok ikke det opprinnelige målet på 69 kilo før jul, men jeg skal prøve å nå 75 innen det, så får jeg heller satse på å få se 60-tallet før sommeren!
11. september 2001
83,0 kgDet går opp og ned her i verden
Jeg har tatt en liten pause med dagboken (og slankingen...) i en periode, for jeg motivasjonen begynte å gå litt i dass...nå skal jeg prøve å ta meg skikkelig sammen!
Jeg merker at det er andre som også har tatt seg pause, men jeg håper dere kommer tilbake igjen snart med masse motivasjon (som dere kan dele med meg..haha)!
Vroom vroom!
Nå går det fort her! Tipper det stopper litt opp nå.
Både i dag og i morgen skal jeg ut på arrangementer med gratis øl og mat/snacks, og det blir en prøvelse! I morgen skal jeg ut på byen etterpå, så da blir det nok mer å drikke.
Menyen i går:
Frokost: 2 skiver solsikkebrød med magert pålegg (200 kcal)
Lunch: Suppe fra Confecta og noen Rispinos (70 kcal)
Middag: Karbonade og Røsti-poteter (ca 600 kcal)
Kvelds: Iskrem (200 kcal) (melkerasjonen, haha)
Sum: 1070 kcal
Trening: 15 min styrke + 30 min Power Rider
Takk for oppmuntringen i går og beklager at jeg ikke har fått kommentert noen dagbøker i det siste. Jeg lover å komme sterkere tilbake!
Det er så gøy!
Endelig løsnet det! Nå har jeg gått ned over fem kilo, og det er under 10 kilo til jeg når normalvektområdet mitt (65-74.1 kilo, målt på GR-kurs og basert på min kroppsbygging).
Jeg merker det så godt på magen. Den henger mye mindre. Da jeg målte første gang, var det 3 cm fra "bretten" under magen og ned til der magen begynte å svinge oppover igjen. Nå er det bare 1-1.5 cm, og jeg er definitivt ute av klubben som får gratis plastikkirurgi på magen (må være minst 2 cm)! Dessuten har livvidden krympet 8 cm!
Det ble litt vel mye godis sist helg, men siden jeg ikke har tenkt å være på slankeren resten av livet, så er det (jaffal for meg) viktig å kunne spise godterier innimellom uten at det blir for mye eller at jeg ser på det som en sprekk.
I tillegg ble det litt popcorn i går *bekjenne, bekjenne*
Gårsdagens meny:
Frokost: 1 nutrilettbar (210 kcal)
Lunch: 1 nutrilettbar (220 kcal)
Middag: Wok (ca 600 kcal)
Fy: popcorn (350 kcal)
Sum: ca. 1400 kcal
Trening: 15 min styrketrening + 30 min Power Rider
Jeg gir ikke opp!
Tusen tusen takk for støtten jeg fikk i går! For hvert innlegg jeg leste, steg motivasjonen. Akkurat nå tenker jeg at for hver dag som går uten nedgang, desto større blir den når den kommer!
Gårsdagens meny:
Frokost: 1 skive solsikkebrød med lett Philadelphia (100 kcal)
Lunch: 1 skive solsikkebrød med lett Philadelphia (100 kcal)
MM: 1 Pære (50 kcal)
Middag: Fisk i folie (450 kcal)
Kvelds: Lavkalori sviskedessert fra Heistad og cafe au lait (250 kcal)
Sum: 950 kcal
Trening: 15 min styrketrening og 40 min Power Rider
I dag skal jeg sørge for å få i meg mer kalorier slik at forbrenningen ikke går i dass. Så til fredagskos blir det popcorn og LoGo-sjokolade (hvis jeg ikke er for mett etter sommerkoteletter og bakt potet)!
Dessuten har jeg forsøkt å lage gele av Confecta sin eplesaft. Vi får se hvordan den blir! Gele uten vaniljesaus er jo ikke det samme som gele *med* vaniljesukker, men hvis geleen blir vellykket, så er det jo snakk om godsaker med under 10 kcal pr porsjon!
Ha en fin og lett fredagskveld alle sammen!
Trenger oppmuntring!
Jeg går og venter på mensen, og jeg blir bare sintere og sintere. Jeg har aldri vært spesielt plaget av PMS, men nå...jeg bare håper at noen skal irritere meg, slik at jeg kan eksplodere i fjeset på dem! Jeg føler meg helt tullete!
Er det noen andre her som føler at de går på pillekur? Om morgenen tar jeg 4 CLA-kapsler, 3 nattlysolje, 2 tran, 2 jern, 0,8 mg folsyre. I tillegg tar jeg periodevis 5 kapsler med bukkehornkløver for å øke melkeproduksjonen. Midt på dagen tar jeg periodevis 5 bukkehornkløver. På kvelden tar jeg 4 CLA, 3 nattlysolje og 5 bukkehornkløver. Fordelen er at jeg får i meg en liter vann om dagen bare pga tilskuddene!
Ellers synes jeg det går trått nå, så jeg kunne trenge en liten påminnelse om at en gjerne får et hopp nedover etter en periode med stillstand!
Gårsdagens meny:
Frokost: 4 Ryvita med lett pålegg, 1 kopp Confecta sjokolade (300 kcal)
Mellommåltid: 1 pære (50 kcal)
Middag: vegetarwok (650 kcal)
Sum: ca 1000 kcal
Trening: vel 1 times gåtur
*grumfle*
Heretter skal jeg legge ut alt jeg spiser, ingen bønn. Sist helg ble en eneste lang utskeielse. Kyllingvinger, Pringles, sjokolade...you name it - I ate it! I går morges var jeg over 85 kilo, men så var jeg fortsatt stinn etter helgen også, og med masse vann i kroppen.
Jeg lurer på om jeg får mensen snart. Jeg har både vann i kroppen og søtsug. Jeg fikk mensen igjen etter fødselen for nøyaktig en måned siden, så i dag er jeg på syklusdag 32. Håper syklusen kommer i orden snart, selv om jeg ammer!
Den positive får være at jeg har kommet i gang med trening igjen. Søndag kveld gikk jeg 30 min tur, i går ble det styrketrening og Power Rider, og i dag har jeg allerede gått 60 min tur. Får se om det blir tid til å trene i kveld. Det blir i alle fall noe husvask og møbelsjauing!
Gårdagens meny:
Frokost: 4 Ryvita med magert pålegg (250 kcal)
Lunch: 3 Ryvita med magert pålegg (200 kcal)
Middag: Vegetarwok (ca. 600 kcal)
Kvelds: Sjokoladepudding laget med Confecta og melk (70 kcal)
Sum: Cirka 1120 kcal
Trening: 15 min styrketrening + 25 min Power Rider
Det går nedover! Nytt mål nådd!
Så deilig! Nå har jeg gått ned 5 kilo etter USA-turen. Eller, jeg var 92.5 kilo den dagen vi kom hjem, men fire kilo forsvant på et par dager - mye vann i kroppen!
Ellers har jeg ikke fått trenet hele uken på grunn av fall i trappen + blåslått tå, men jeg skal prøve å få kommet i gang igjen i løpet av helgen.
Host host!
Hver gang jeg har vært forkjølet, får jeg en periode med hosting etterpå, særlig når jeg skal sove. I det minste får jeg trent magemusklene, haha! Noen som har noen forslag mot hoste?
Jeg har prøvd Nutrilettbarene. Mmmmm! Jeg tror ikke jeg bør ha dem i huset!
Det var vekten sin det!
Siden flere har spurt om mirakelkremen min, svarer jeg på det først. Kremen er fra Nivea og heter Firming Lotion Q10. Jeg husker ikke hva den koster, for den slenges bare i handlekurven sammen med de andre varene, men den er ikke så dyr at jeg har lagt merke til det. Den fås på vanlige dagligvareforretninger.
Så godt å se vektnålen stå og dirre på 84-tallet. Nå har jeg gått ned fire kilo, og da begynner det å ligne noe. 2-3 kilo er noe an kan variere med etter dagsform etc., men når det er fire kilo, så har en gått ned i vekt! Tenk at nå veier jeg 6,5 kilo mindre enn da jeg ble gravid nå sist!
Halsen min føles fortsatt som et pelsdyr, så jeg får se om jeg trener i dag eller ikke. Ryggen er i alle fall mye bedre etter fallet i trappen.
Syk og nå også skadet!
Fredag kveld klarte jeg å skli i trappen, og ryggen fikk et temmelig ublidt møte med trappetrinnene. Så nå er jeg temmelig blåslått både her og der.
Det er så irriterende, for jeg var kommet inn i en fin treningsrutine. Nå tror jeg at jeg bør holde meg i ro noen dager. Forkjølelsen er på retur, men den var temmelig plagsom.
Jeg har spist litt mye godsaker i helgen som trøst, men vekten holder seg forhåpentligvis på stedet hvil nå når jeg strammer inn igjen.
Syk i dag
I dag lå vekten og vippet mellom 84.5 og 85, så jeg skriver 85, jeg.
Jeg synes treningen gikk tungt i går, og det var nok fordi jeg brygget på en forkjølelse. Den har slått ut i full blomst i dag. Stakkars meg ;)
Jeg har bestemt at onsdag og lørdag skal være treningsfrie dager, men akkurat i dag frister det ikke med hardtrening siden halsen allerede føles som sandpapir. Kanskje jeg heller skulle gå meg en lang tur i skogen når mannen min kommer hjem? Det føles liksom mer fristende enn å skulle svette i en fuktig kjeller! En skal jo ikke trene dersom en har feber, men det har jeg nok ikke.
Ellers synes jeg det blir stadig mindre av hengemagen. Før jeg begynte å trene og smøre meg med vidunderkremen til Nivea, hadde jeg tre cm fra "bretten" under magen til enden av den (ekkelt, huh?). Nå er det redusert til cirka to cm, hurra! Og i tillegg har jeg krympet 4 cm rundt livet siste uke, så det kan jo ikke være at det er blitt mer fett til å "fylle ut" huden.
Jeg merker allikevel at jeg blir litt utålmodig når vekten står stille. Da gjelder det å ikke gi opp, men heller kanskje ta noen sit-ups ekstra på pur F!
Jeg har forresten fått meg en ny hobby! Jeg kjøpte en bok i USA som heter "juggling for the complete klutz (=klossmajor)" med tre baller inkludert. Så nå har jeg lært å sjonglere med tre baller, og jeg var og kjøpte med fire "proffe" baller her om dagen. Jeg har ballene liggende fremme hele tiden, og de er veldig fine å ta frem mens jeg lager mat og venter på at vannet skal koke og andre anledninger hvor en ellers bare blir stående stille og vente på noe. 20 minutters kasting kjennes faktisk i armene! Dessuten er det en ekstrabonus hver gang en mister en eller flere baller og må bøye seg, noe som skjer relativt ofte. Kan anbefales for alle!
Dagens meny:
Frokost (yay!): 4 Ryvita med lett pålegg (250 kcal)
Mellommål: 1 banan (80 kcal)
Lunch: 3 Ryvita med lett pålegg (150 kcal)
Ikke så flink i dag
Jeg _må_ bli flinkere å spise regelmessig slik at ikke forbrenningen synker! I dag ble det ikke mat før klokken to!
Først og fremst sov jeg for lenge. Så måtte jeg rydde opp etter treåringen som hadde vært oppe alene en stund. Så var det bæsjebleie på bebisen, som dessuten skulle ha grøt etc. Og plutselig var klokken to.
Så ble det ikke mer mat før vi hadde sen middag i ti-tiden. For å bøte på det, ble det litt latte og iskrem etter middagen.
I dag ble det 15 minutter styrketrening og 35 minutter Power Rider. På litt over en uke har jeg økt Power Rider-treningen fra 20 til 35 minutter, og det er bra! I dag ble det trening for tredje dag på rad. Jeg håper jeg kommer inn i en skikkelig rutine, slik at jeg ikke blir sløv og slutter. Dere får passe på meg og spørre hvis det går for mange dager mellom hver gang jeg nevner trening!
Så målte jeg meg i kveld og resultatet ble:
Hals -1
Arm 0
Bryst -1.5
Mage -4 (!)
Hofte -1
Rompe -2
Lår -1
10.5 cm mindre av meg siste uke! Wow!