← Alle dagbøker
Regine
59 år160 cm6 innlegg
2002
0 følgere
Start87,0 kg
Sist86,0 kg
Endring−1,0 kg
BMI nå33,6
👋
Er dette din gamle dagbok?
Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka Prøver å muntre meg selv opp
Det går bra, har spist ca 13 kcal. tilsammen. Jeg har prøvd å bli flinkere til å drikke vann. Jeg fyller en Olden flaske med drikketut med friskt vann hver morgen. Den drikker jeg av utover dagen. Dagen har vært fin, og ja Francine, jeg liker lekre menn også i tillegg til salatdressinger... Traff en idag faktisk gjennom jobben. Men han er altfor pen for meg. Pen på den irriterende sunne friske måten. Aktiv type, driver med brevandring, fjell klatring ol. Nei, det er nok ikke noe for meg - iallefall ikke før om ca 17 kg.(Men han var veldig søt da...)
Gikk til jobben idag!
Det har jeg ikke gjort på et år tror jeg. Det var litt tungt, jeg er i skremmende dårlig form. Men det føles jo godt etterpå. Men hvor lett det er å falle tilbake til gamle dårlige vaner. Jobbet sent idag også, og falt nesten for fristelsen for å spise noen støvete pepperkaker fra jul som lå i en boks på jobben. Men plutselig gikk det opp for meg at det er jo dette som er problemet. Alt det søte jeg putter i munnen hele tiden uten å tenke meg om. Skal begynne med å skrive opp i en bok alt det jeg spiser i løpet av en dag, stort og smått.
Var forresten i skobutikk for å finne meg nye vintersko, siden jeg skal begynne å gå mer enn før. Komisk, til og med sko blir for trange til meg! alle vinterskoene jeg likte hadde glidelås i siden, men det var ikke snakk om få glidelåsen opp! Men bare vent, om et halvt år skal jeg veie 70 kg, eller komme inn i klær størrelse 42. Pussig, jeg kan ennå huske da jeg brukte klær i størrelse 40, gjett om jeg følte meg skikkelig tykk da -og nå er drømmen blitt str.42...
Jeg drikker mye vann for tiden, fyller vann i en Olden flaske, har den stående på kontoret hele tiden. Det gjør det lettere å huske å drikke jevnlig.
Jeg har forresten en fin kyllingsalat oppskrift:
1/2 grillet kylling (ta helst av skinnet),2 dl avkjølt kokt ris, 1 stilk selleri, ca 5 cm slangeagurk, 2, 3 ringer ananas i biter, 1 -2 små tomater, noen salatblader.
Dressing: 2 ss lettrømme, 2 ss cultura, litt presset sitronsaft, ca 1 ss ananassaft, litt karri og litt ingefær og litt nymalt hvit pepper.
Dette er en enkel rett og god rett. Men jeg bør vel etterhvert finne på noe annet enn kylling å spise.
Sakte men sikkert blir jeg lettere.
Det går sakte nedover, men det går da rett vei iallefall.
Jeg har valgt å ta Xenical i tillegg til kostomlegging. (Ps, tok feil av prisen, ikke 700 pr uke men pr. mnd!)
Det er mulig det er litt "juks" med medikamenter, og det er klart det har bivirkninger, men for meg er det riktig å gjøre dette en stund fremover. Føler det slik at bivirkningene med å være alvorlig overvektig er større: dårlig selvbilde, vondt i knær, for høyt blodtrykk. På sikt kan overvekten føre til at jeg utvikler alvorlige helseskader.
Må innrømme at jeg ikke gikk til jobben idag likevel...Men det er så immari kaldt, orket rett og slett ikke. Har satt meg et mål om at når det er under minus 10 grader, da skal jeg gå.
Har spist for lite idag faktisk... Det høres kanskje litt komisk ut når jeg er så overvektig som jeg er, og det er klart at jeg ikke kommer til å få varige skader av det akkurat. Men jeg tror på det å ikke spise mindre enn 1200 - 1500 kcal. pr. dag. Grunnen til at det ble for lite mat var at jeg hoppet over frokosten og middagen. Jeg stod opp for sent og jobbet for lenge. jeg ser at jeg må ta meg sammen i forhold til frokosten, må sette klokka på ringing en halv time tidligere. I tillegg må jeg bli flinkere til å komme meg hjem fra jobb i riktig tid. Det er vanskelig å lære seg å spise ofte, men lite og riktig.
Dietten min idag:
Lunsj: to knekkebrød med magerost, 1 glass vann
Drakk en liter vann på jobben.
Kveldsmat:120 gr. stekt fiskepudding, 2 små poteter, 150 gr. salat. lagde en lett dressing av 2 ts rømme og 2 ts cultura, litt hakket basilikum, litt salt og pepper Til dessert spiste jeg en lettyoghurt.
Jeg ville blitt glad hvis noen her inne har noen tips til magre salatdressinger. Jeg liker vanligvis salat uten, men har fått sug etter dressing nå i det siste.
Første helga uten brus, Troika og Potetgull!
Endelig har jeg tatt til fornuft, og kastet ut Maryland coockies kjeksene og dumpet de siste vaflene. Nå starter jeg på slankekuren. Jeg dro til sentrum for å treffe en venn, men tok beina fatt istedenfor bilen. Nåja, det skulle bare mange egenlig, det tar bare et kvarter å gå. Det er faktisk deilig å gå, man føler seg mye friskere og piggere etterpå. Skal forsøke å gå til jobben neste uke.
Dietten min idag:
Frokost: 3 knekkebrød med magerost
Lunsj: Et rundstykke med skinke
Middag: Kylling og pastasalat
Kveldsmat: 3 knekkebrød med magerost
mellommåltid: et eple og en banan
Det ser kanskje mye ut for noen, men jeg tror det er viktig å ikke gå under 1200 - 1500 kcal. pr dag for å vedlikeholde forbrenningen. Jeg synes enkelte av de her inne spiser veldig lite ?
KONKLUSJON: Jeg er faktisk strålende fornøyd med innsatsen min idag!
Hvis noen vil ha oppskrift på middagsretten min, så kommer den her:
100 gr. stekt kylling i små stykker, 75 gr. maiskorn, 75 gr. erter, 1/2 rød paprika, 2 ss cultura eller yoghurt naturell, 2 ss frisk hakket persille, 70 gr. pasta.
Skjær kylling i biter, kok pastaen og la den renne godt av, anrett alt sammen, og det var det - NYDELIG!
Snubla på startstreken, null slanking
En dårlig start, jeg "rakk" ikke å hente "slankepillene" på apoteket. Hadde to dårlige unnskyldninger for å ikke begynne på slankekuren idag. "Jeg kan da ikke begynne å slanke meg på en fredag". Kan ikke begynne idag, for idag er det den månedlige kake og kos dagen på jobb".
Dietten min er ikke mye å skryte av idag:
Frokost: hoppet over den, stod opp for sent.
Lunsj: 3 knekkebrød, 2 stykker marsipankake
Middag: Hoppet over det, jobbet overtid på jobben
Kveldsmat: jeg og to kollegaer gikk ut og spiste "kveldsmat"
i 20 - tida, Thai kylling, og et mandelkakestykke.
Nattmat: 3 plater vafler med rømme og syltetøy
(eller kanskje det var nærmere 4)?
Ikke helt Grethe Roede korrekt. Men jeg kan ikke gi opp før jeg har begynt. Fikk oppmuntring fra Minelli, hyggelig. Utrolig hvor viktig det er med støtte fra en i samme situasjon. Leste deler av Minnelis dagbok, ble litt overveldet, hun har vært skikkelig viljesterk til tross for noen nedturer. Vet ikke om jeg vil klare dette like bra. Men jeg skal gjøre som hun foreslo og sette opp delmål.
Første delmål:
28.02.02 skal jeg ha gått ned 3 kg. Hvis jeg greier det, skal jeg invitere til fest for nære venner. Da skal det feires! Men jeg har ikke fortalt det til så mange at jeg har startet på nok en slankerunde. Det blir for mye press og fokus på det hvis for mange er informert. Dessuten, jeg har nok ropt "ulv, ulv" for ofte, mange tror ikke på meg lenger. Det har vært for mange slankekurer med skralt resultat. Men denne gangen, nå skal det bli anderledes, tror jeg...
Jeg fikk en badevekt til jul!!
Kjære alle "slankekollegaer!
Til min noe milde forbauselse fikk jeg en BADEVEKT i julegave!Jeg hadde da ikke ønsket meg noe slikt. Jeg har ikke veid meg på 7 - 8 år, og da veide jeg ca 78 kg.
vel vel, vekta ble stående uprøvd på badet i flere uker.
18. januar tok jeg mot til meg og gikk noe nølende på vekta. Herregud, det kunne da ikke være mulig, det stod da ikke...det måtte være en grusom feil - 87 kg ?!
Ok, jeg er ikke dummere enn at jeg har skjønt at jeg er ganske rund og god". Men at jeg var blitt så stor, det gjorde meg virkelig fortvilt.
For å gjøre en lang historie kort, jeg var hos legen idag og ba om hjelp. Jeg fortalte at jeg har prøvd et uendelig antall slankekurer tidligere, men uten hell. Legen anbefalte meg å begynne på Xenical kur, dvs. vektreduserende medikamenter. Jeg begynner i morgen, jeg gleder og gruer meg, for det er klart at dette ikke er en "hokus pokus kur". Matinntaket må begrenses over lang tid, i tillegg må jeg begynne å mosjonere mer. Mitt mål er å gå ned til 70 kg på et 1/2 år. Forresten, det å begrense matinntaket blir kanskje ikke så vanskelig, fordi disse medisinene vil koste meg 700 kroner pr uke! Jeg får vel ikke råd til å kjøpe så mye mat...
Vel, vel - nå må jeg si farvel til Troika, Stratos, kjeks og kaker. Pussig hvor avhengig man kan bli av slikt, hvorfor får maten slik makt over oss som er overvektige ? Men nå kjære "kollegaer", nå begynner den tunge veien tilbake til en lettere tilværelse. Men heldigvis, sammen er vi sterke !
Har lest dagboken din og kjenner meg så godt igjen!!! Det der med å putte noe i munnen uten å tenke seg om, og det der hvordan hånden bare går ned i godteskålen uten at hjeren din er med på valget.
Jeg har faktisk klart meg veldig bra siden starten av november. Søtsuget er borte fordi jeg ikke spiser søtt lenger, men du verden så inngrodd slike vaner er!!! (uff og uff!). Ellers synes jeg du er kjempeflink, men håper du spiser litt mer enn 13 kcal i løpet av dagen da!! (hi-hi) Hilsen April