Slapp helg, men ny uke (oppdateres stadig)
Fredagen reiste vi på besøk til venner et stykke unna, dermed ble det litt "unntakstilstand" den helga. Kjørte bil store deler av dagen. Det ble en hamburger og en vaffel, og da vi kom frem, hadde de lagd fajitas. Men kjempemengder var det ikke, og jeg klarte å ligge unna snop og brus, så jeg får trøst meg med det.
Lørdagen var det dårlig vær og med små babyer ble vi innendørs hele dagen. Spiste:
2 skiver med jordbærsyltetøy
2 skiver med salami
1 stykke sjokoladekake
1 grillspidd med div kjøtt, ris og masse salat.
I tillegg ble det både noe rødvin og et par drinker, så det var ikke helt etter boka. Men jeg holdt meg unna godteri og brus også i dag, og det var uansett en spesiell anledning.
Søndag var det atter mange timers bilkjøring. Slik så menyen ut denne dagen:
1 stekt egg, 2 tynne baconskiver, 1 skive grovt brød
1 skive med jordbærsyltetøy
1 stykke sjokoladekake
1 hamburger med salat og dressing
Heller ikke noen premiemeny, men sånn får det heller være.
Mandagens meny:
Frokost: 1 pose knaskegulerøtter
Lunsj: 1 skive m/leverpostei, 2 knekkebrød m/brunost
Mellommåltid: 1/2 nutrilett-bar
Middag: wok m kyllingfilet, paprika, purre, ananas og sursøt saus, pluss ris
Jeg drakk masse vann, Farris og grønn te.
Tirsdagens meny:
Frokost: 2 knekkebrød med gulost & kaviar
Lunsj: 2 rugsprø med brunost
Middag: 1 bolle grønnssakssuppe med hvitløksbrød
Dagen er ikke riktig over ennå, så det blir nok noe mer å spise på meg: Ananas eller appelsin, og kanskje en kopp confecta eller lignende.
Ny uke - menyer & sånt (oppdateres hele uka)
En ny uke står på trappene og jeg er fortsatt motivert og glad. Drikker masse vann, tar eplecidereddik og i dag brukte jeg trappene på jobben i stedet for heisen. Alle monner drar... Har fortsatt ikke veid meg, det akter jeg å vente med.
Merker at jeg spiser greit: Ikke for mange kalorier, men regelmessig, variert og nok til at jeg er god og mett.
Mandagens meny:
08.00 - frokost: 1 god morgen-yoghurt
11.30 - lunsj: 1 skive m/leverpostei, 2 knekkebrød m/brunost
14.00 - mellommåltid: 1 pære
17.00 - middag: wok med masse grønnsaker og ris
21.00 - kvelds: 1 nutrilett-bar
Tirsdagens meny:
Frokost: 1 Nutrilett-bar
Lunsj: 2 skiver grovbrød m/leverpostei
Mellommåltid: pære & knaskegulerøtter
Middag: kyllingfilet og masse salat (med litt ranchdressing...)
Kvelds: 2 rugsprø med brunost
Skulle trene i dag, men så hadde de endret timeplanen, hulk! Heldigivs er det en time i morgen jeg kan gå på! Dessuten gjorde jeg husarbeid i stedet. God trening det også?
Onsdagens meny:
Frokost: 1 nutrilett-bar
Lunsj: 1 horn med ost & skinke
Mellommåltid: knaskegulerøtter
Middag: wok med kyllingfilet og masse grønnsaker
I dag fikk jeg kommet meg på trening, og tok meg skikkelig ut i løpet av den timen. Herlig!
Torsdagens meny:
Frokost: 1 rundstykke med ost & paprika
Lunsj: 1 rundstykke med ost, agurk og salat
Middag: indisk kylling med koriander, yoghurt og cashewnøtter pluss ris
...og så ble det en del øl om kvelden (så det går nok opp i opp med treningen)
Litt kos i helgen, men jeg holder stand...
Fredagen begynte prikkfritt, med mager mat, masse vann og en tur på SATS, hvor jeg fikk svettet godt i en time. Fine greier! Om kvelden reiste vi imidlertid hjem til foreldrene mine, og ble der til i dag - og da blir det litt ekstra..Dermed tok jeg noen glass rødvin fredagskvelden. Hadde imidlertid spist såpass sunt og trent så godt at det gikk nok opp i opp.
Lørdag:
2 rundstykker med gulost og paprika
1 pølse med lompe
4 skiver svinestek med 1 potet, litt surkål og litt saus
1 skål druer
...og litt rødvin og øl, da.
Søndag:
2 rugsprø med brunost
3 vaffelplater med syltetøy
1 pølse i lompe
1 kyllingbryst med salat og vinaigrette
Nå er helgen over, og jeg gleder meg til å ta fatt på en ny, sunn uke. Merker at det ikke er noe problem å holde seg i skinnet i uka, det er helger (når det skjer noe spesielt) som er utfordrende.
Gode punkter: Jeg klarte å holde meg unna snacks og sjokolade, selv om de andre spiste det.
Jeg holdt meg også unna brus.
Forbedringspotensiale: Absolutt. Det er greit å skeie ut i helga, men det bør begrenses til én dag, ikke hele helga.
God ny uke! :o))
Meny & tanker
Det er deilig å ha funnet tilbake hit! Jeg har enda ikke falt for fristelsen til å veie meg, det vil jeg ikke før det har gått litt lenger tid. Jeg blir så tallfiksert hvis jeg gjør det med en gang. Men det er desto viktigere at jeg skriver ned det jeg spiser!
Tirsdagens meny:
08.00 - Frokost: melonyoghurt
11.30 - Lunsj: 1 grovbrødskive m/leverpostei&grønt, 2 knekkebrød m/ brunost
15.00 - Mellommåltid: 1 pære
17.00 - Middag:grønnsakssuppe med ekstra grønnsaker, hvitløksbrød
21.00 - Kvelds: 2 rugsprø med brunost
22.30 - Kos: 1 stor appelsin
Onsdag 16.januar:
I dag har jeg vært syk og stort sett sovet. Dermed har det blitt mindre mat også, men jeg har drukket mye.
Grønnssakssuppe m/ekstra løk og paprika
Hvitløksbrød
2 store appelsiner
2 knekkebrød
Torsdag 17.januar:
Syk & sovet mye i dag også. Drukket mye vann, da.
1 Nutrilet-bar (220 kcal)
1 liten hjemmelaget pizza med grov bunn & grønnsaker
1 yoghurt
2 rugsprø med brunost
Jeg har ikke sluttet...
Det er en evighet siden jeg var her inne, men det betyr ikke at jeg har gitt hele sunnhetslinja på båten. Maskinen min var i ustand en periode, og så kom jeg liksom ut av vanen med å gå inn her - det hadde jo ikke vart så lenge.
Heldigvis kom jeg _ikke_ ut av vanen med å trene. Jeg har gått jevnt og trutt til SATS 2 ganger i uka siden den gang, noe som merkes på formen.
I løpet av jula ble det imidlertid litt vel mye utskeielser på matfronten, noe som gjør at jeg kvir meg litt for å gå på vekta nå...Må nok innrømme at juleferien varte nesten en måned også. *kremt*
Nå er jeg "back on track" med den gamle, sunne tralten, og så kom jeg plutselig på slankere.com, da! Skal prøve å bruke disse sidene mer aktivt igjen, det er jo godt å ha et sted å gå.
MEN hva veiing angår, har jeg faktisk tenkt å vente 1 måned med å gå på vekta. Jeg skriver ned hva jeg spiser, og trener trutt, men drøyer den store sannhetens time 4 uker fremover. Da klarer jeg å komme inn i det gode mønsteret igjen uten å bli fullstendig fiksert på et tall.
Dagens meny:
Frokost: 1 melonyoghurt
Lunsj: 1 grovbr.skive m leverpostei, 2 kn.brød med brunost
Mellommåltid: 1 pære
Middag: wok med lime-marinert svinefilet og _masse_ grønnsaker
Kvelds: 2 Ryvita med brunost, 1/2 appelsin
17. oktober 2001
129,1 kgBack in business!
Etter en noe utsvevende forrige uke (men allikevel mye mindre utsvevende enn om jeg ikke hadde slanket meg) er jeg skikkelig tilbake i sporet igjen denne uka - og det føles deilig!
Skrev sist at jeg hadde som delmål å komme meg på kveldstrening i løpet av uka, og det klarte jeg i går. Det var kjempedeilig, og jeg skal klare å komme meg dit minst 2 ganger i uka. Det er ikke selve treningsviljen det står på, men timeplanen: Det er jammen mye som skal gå opp med full jobb, lite barn og 2 voksne mennesker som skal få trent 2 ganger hver i uka....Mannen min har trent basket i mange år på man og tors, derfor må mine treningsdager bli tirs og fre - med mulig "bonusdag" i helga, hvis jeg vil gå en tredje gang. Tror den timeplanen vil fungere greit for hele familien.
Men jammen var det mer trengsel og kav på SATS om kvelden enn det pleier på dagtid...og ingen som prater med hverandre sånn som om dagen. Jaja - jeg går jo ikke dit for å se folk, sånn som jeg tildels gjorde under permisjonen.... ;o)
I morgen skal jeg ut med jobben, så da blir det nok noen glass vin, men det har jeg innkalkulert i regnestykket mitt. Jeg skal spare inn med mager mat den dagen, og drikke mye, mye vann underveis, så går det nok bra.
Jeg fikk ikke veid meg i dag tidlig, så jeg aner ikke hvordan det er der, men jeg føler meg både lett og glad, og vet at jeg har spist sunt & fornuftig, så da er det nok greit så lenge.
16. oktober 2001
129,1 kgMenyer
Mandag:
1 melonyoghurt
2 skiver m leverpostei
2 knekkebrød m brunost
grønnsakssuppe, grovt rundstykke
1 pære
Tirsdag:
1 banan
2 skiver m leverpostei
2 knekkebrød m brunost
woket kyllingfilet og salat
2 ryvita med gulost & litt kaviar
Drikker ellers masse, masse vann og tar eplecidereddik.
Går snaue 20 min i godt tempo fra jobben hver dag.
11. oktober 2001
129,1 kgSyk - og ikke lenger husmor
En stund siden sist, men jeg har IKKE falt av, bare vært litt forhindret.
Jeg må være det eneste mennesket i verden som går OPP i vekt av å ligge syk og svak. Alle andre blir tynne og skrantne - ikke denne jenta, nei!
Hele forrige uke lå jeg som sagt syk, og denne uka var det tilbake i jobb etter nesten ett års svangerskapspermisjon. Det er godt å være i jobb igjen, selv om den første uka er preget av mange og lange lunsjer på restaurant med kolleger og kontakter. Heldigvis er det tilbake til den gode, gamle kantinelunsjen med grovbrød, knekkebrød og grønnsaker neste uke.
Jeg har som sagt gått opp litt igjen, men tar det ikke tungt. Vet at disse to ukene har vært spesielle, og gjentar til det kjedsommelige: Dersom jeg ikke hadde begynt å slanke meg, ville jeg vært enda tyngre nå. Det går nedover, sakte men sikkert.
10 kilo før jul er fortsatt innen rekkevidde - det er jo ca 12 uker til?
Den største utfordringen nå er å begynne å trene på kveldstid etter en lang dag på jobben. Hittils har jeg kost meg på SATS på dagtid, nå blir det andre boller.
Delmål: Jeg skal klare å begynne kveldstreningen i løpet av neste uke.
Håper det står bra til med dere andre. Skal kikke litt på andres dagbøker i kveld, nå er jeg på jobb og må avslutte før noen kommer og leser over skuldrene mine...
;o)
Pizza og sykdom...
Huffameg: Etter en fortreffelig slankeuke havnet jeg på pizzakjøret i går ettermiddag, jeg bare _måtte_ ha noen stykker med kjøpepizza. Godt var det, men usunt som bare fy, selvsagt.
Trøstet meg med at jeg skulle ta den helt ut treningsmessig på SATS i dag, men slik skulle det ikke bli: Jeg våknet med en hals så sår at jeg gruer meg til å svelge, og et feberhode fylt med bomull. Så her ligger jeg, da...prøver å drikke mest mulig vann, sove litt og innta solhattdråper.
Men dette betyr en aldri så liten setback for slankinga - jeg må nok regne med å bli litt forsinka i ytterligere vektnedgang. Nok en gang får jeg trøste meg med at det kunne vært verre: Dersom jeg ikke hadde satt igang, ville jeg trøstespist meg ut av skydommen og endt opp enda tyngre. Den tanken trøster litt.
Men jeg gruer meg nok litt til veiing i morgen...
Håper dere andre har det bra!
28. september 2001
127,8 kgJu-huuuu!!!!
Jeg svever...all denne gåingen har jammen gitt uttelling!
Det var skikkelig deilig å gå på vekta i dag tidlig, og jeg har bare ventet på å komme inn på nettet for å notere det herlige resultatet( det er noe galt med min nett-oppkobling, så jeg må bruke mannens bærbare PC).
Skriver mer senere. Nå skal jeg kose meg med fredagsmaten: Grovbunnet pizza med kylling og grønnsaksfyll - og yoghurtdressing til. Mmmm...
P.S. Var flink hos mamma i går, enda hun hadde lagd min absolutte favoritt: Vafler. Jeg nøyde meg med halvannen plate - det er ny rekord i vaffelmåtehold!
;o)
26. september 2001
130,0 kgMine vage tanker om delmål - og ellers sludder
Jeg har ikke veid meg i dag heller, har satt veiedag til fredag igjen. Max 2 ganger i uka skal jeg veie meg, fortrinnsvis fredag og tirsdag - har jeg bestemt. Så har jeg kontroll, men slipper å bli hekta på vekta (thi-hi, rim).
I dag har jeg spasert en times tur med vogn - mye bakker og svette valker i dag også. Deilig!
Eplecidereddik er i hus, og jeg har hylt ned det første glasset. Synes det smaker ganske godt, faktisk, men så har jeg alltid likt eddikbaserte ting.
Delmål er blitt et stadig hetere tema her inne, og jeg har vel innsett at jeg må sette meg noen, jeg også. Så langt har jeg bare hatt 2 tanker om saken:
1)at jeg skal ned 10 kilo før jul
2)at jeg skal beregne meg ett år på å komme ned i brukbar vekt.
Da blir 30-årsdagen min i september neste år en slags "D-dag". Fikk forøvrig nettopp presset mannen min til å love meg tur til Roma i belønning neste høst, dersom jeg er flink jente. Ju-huu - det er en liflig og motiverende tanke.
Men delmål, ja...jeg skal sette meg ned og pønske ut noen smarte mål i kveld, så kommer jeg tilbake til saken senere.
Dagens meny:
Frokost: 2 ryvita med brunost
Lunsj: 1 skive med leverpostei
1 ryvita med brunost
Middag: Fiskeboller, lett hvit saus,
poteter og revet gulrot
Kvelds: Q-yog med mangosmak
1 neve druer
1 confecta sjokodrikk
I morgen må jeg stålsette meg, for da skal jeg hjem til mamman min, og hun eeelsker å servere meg _alle_ livrettene mine i løpet av ett besøk. Sukk..er det rart man blir tjukk? Men mor er advart, så det blir forhåpentligvis litt lettere oppdekning enn vanlig.
Ønsker alle en fantastisk uke videre - jeg er nok tilbake her på fredag.
;o)
25. september 2001
130,0 kgCentimetermål , ukesnitt - og takksigelser
I går kveld var det frem med målebåndet, og jeg har gått ned 1 cm rundt hhv. halsen(!), brystet, livet og overarmene. Rompe og lår er som før, men ettersom jeg har den klassiske pæreformen av natur, er det ikke overraskende at det er oventil det renner fortest av. Moro å se at det minsker i antall cm også, ikke bare kilo.
Jeg har blitt flink til å gå tur: I dag var det tredje dagen på rad jeg gikk en laaang runde på 1,5 time med masse bakker og tung barnevogn. Spasertur er jo strålende for fettforbrenning, i tillegg til at det er hyggelig for lillemann å være med på trilletur i det fine været.
Jeg har skrevet ned cirkaantall kalorier pr.dag i permen min, og nå er forrige ukes kalorisnitt pr. dag regnet ut: Ukesnittet var 1540 kcal/dag.
Bittelitt i overkant, men det er bursdagsfeiringen min som trekker opp en del. Jeg er dessuten så stor at jeg godt kan ligge litt over GR-snittet pr dag de første ukene.
Takk til de som svarte meg ang eplecidereddik - jeg skal sporenstreks begynne med det. Vet at jeg klarer det, for jeg er så sær at jeg synes eddikbaserte ting er kjempegodt...
Dagens meny:
Frokost: 1 banan
Lunsj: 2 ryvita knekkebrød med brunost
Mellom: 1 digestive-kjeks
Middag: pasta med svin, champignon & hjemmelagd tomatsaus
Kvelds: 1 Q-yog med mangosmak
TV-Kos: 1 confekta sjokodrikk
1 neve druer
...og sist, men slett ikke minst: TUSEN TAKK for kjempehyggelige og oppmuntrende kommentarer. Dere er helt suverene!!!!
Jeg har litt problemer med nett-oppkoblingen min for tiden, så jeg vet ikke hvor ofte jeg får kommet inn hit de nærmeste dagene, men jeg prøver hele tiden.
24. september 2001
130,0 kgTo hekto - men riktig vei...
Puh - det var med bange anelser jeg gikk på vekta (jfr gårsdagens innlegg), men resultatet var heldigvis ikke så galt. Tror dessuten at jeg har en del vann i kroppen akkurat nå, så jeg skal nok snikveie meg en gang til i løpet av uka.
Veldig, veldig tidlig opp i dag (med en våken liten gutt), så dagen blir lang. Så langt har jeg spist en banan, jeg må begynne mykt da jeg sliter med å spise så tidlig om morgenen. Da er frukt geniale greier.
Gjespende hilsen fra pelikan
Dagens meny:
Frokost: 1 banan
Lunsj: Liten wok med svin& grønnsaker
Middag: Pytt-i-panne med lammeboller, potet & grønt
Kvelds/snacks: 1 Q-yog med mangosmak
1 neve druer
1 confecta sjokodrikk (39 kcal)
23. september 2001
130,2 kgOm utskeielser, botsgang - og eplecidereddik
Det har vært en litt usunn helg, men det var planlagt: Jeg feiret bursdagen min med stor fest og da ble det selvsagt både litt god middag, et kakestykke og ganske mye vin. Men i forkant av festen spiste jeg veeeldig sunt, og i dag har jeg vært ute og gått tur i drøye 2 timer - prøvde å spasere av meg den dårlige samvittigheten, hihi.
Har med vilje ikke gått på vekta i helga, det skal jeg spare til imorgen tidlig, så får vi se om det er bursdagen eller sunnheten som har vunnet...Nå drikker jeg vann for harde livet for å kompensere litt for væsketap og saltinnhold, så får vi krysse fingrene.
Uansett vet jeg jo at dersom jeg _ikke_ hadde vært bevisst på hva jeg spiste, ville denne helga sett mye, mye verre ut, derfor har jeg jo tjent allikevel på omleggingen min.
Jeg er ved godt mot, for vanligvis begynner jeg på denne tiden å miste tiltaket litt og tenke på hva jeg går glipp av - mens nå er jeg veldig klar for å komme i den nye, sunne hverdagsmodusen igjen.
Er det forresten noen som har gode erfaringer med eplecidereddik? Har hørt at det kan gi litt bonuseffekt å drikke noen klunker av det i vannet hver dag?
19. september 2001
130,2 kgKlarte ikke å dy meg...pluss MASSE syting
...nå som jeg hadde fått ny vekt og attpåtil har vært så flink, kunne jeg ikke dy meg - jeg måtte prøve i dag. Det ble en drøy kilo ned, og det er fint - men jeg vil egentlig ikke juble før det gir resultater etter omlag en uke.
Har det bra med kostholdet, men _skikkelig kjip_ dag for øvrig. Sov dårlig i natt, og sønnen min våknet gryyytidlig, så jeg har bare fått noen få timers søvn.
Det er bursdagen min i dag - men jeg fikk ikke pakke av mannen min i dag tidlig for han hadde "glemt å pakke den inn". Hmph. Da jeg endelig hadde fått puttet en grinete unge til sengs for en formiddagslur, la jeg meg nedpå litt selv for en høneblund - men da ringe gjøken av en mann for å unnskylde at han hadde glemt gaven. Resultatet var en våken og enda mer gretten baby og en mamma som synes så synd på seg selv at det er kvalmende.
Resten av dagen skal jeg bruke på en klesvaskhaug høyere enn Himalaya og rydding generelt.
Det regner ute, jeg er blakk og ingen har gratulert meg med dagen. Sukk. Ikke kan jeg trøstespise heller...så jeg får vel trøstedrikke vann, da....
Selvsentrert og sytende hilsen fra pelikan
Kl. 22.30: Dagen tok seg opp, heldigvis!
Mannen min hadde så dårlig samvittighet at han kom hjem etter halv dag på jobben. Da fikk jeg sove litt mens han ryddet og lekte med lillemann - og så lagde han deilig, sunn bursdagsmiddag til meg!
Menyen i dag:
1 banan
3 gulrøtter
1 youghurt
1 stor porsjon kalkunpølsegryte med deilige grønnsaker, ruccolasalat og youghurtdressing m hvitløk. Nam! Nam!
1 Confecta sjoko-appelsindrikk
..og hvis menyen virker litt rar, skyldes det at jeg sov middag før middag, og dermed "mistet" et mellommåltid. Men jeg er nok oppe i ca 1200 kcal allikevel, takket være en raus
middag.
Takk for oppmuntrende meldinger, dere! ;o)
Jeg er forholdsvis fersk her ennå, men jeg har lest dagboka di og sett at du er på nett igjen etter en liten pause. Det er sikkert lurt å vente litt med å veie seg nå, ihvertfall hvis man frykter at man har lagt på seg... Jeg er dessverre en fullstendig slave av badevekta mi, den står foran kjøleskapet til og med! Men jeg klarer ikke å la være å veie meg hver morgen... Men akkurat nå er motivasjonen min på topp, så da får det bare være slik! Ser at du er kjempeflink til å trene, er det ikke deilig? Det er veldig viktig at treningen er lystbetont, hvis ikke så orker man ikke så lenge. Gleder meg til å følge med deg videre, får litt ekstra motivasjon av å lese det du skriver. Stå på!
Slankehilsen fra Molla
Godt å se at det går bra med deg og at du er motivert som bare det!!:0) Eplecidereddik ja? Jeg har lurt litt på det selv innimellom...tar du kapsler? Prøvde det her for en stund siden i vann...men det smaker jo..*ærk*..hihi...
Menyen din ser kjempefin ut! Bare et bittelite tips kanskje...God Morgen yoghurt har masse sukker i seg og dermed mye flere kcal enn f.eks Yoplait 0.1 % med musli:0) I den er det bare 120 kcal og i GodMorgen tror jeg det er iallefall det dobbelte. Men hvis du syns GM er mye bedre,så hold deg til det.Bare et lite tips på veien:0)...kom til å tenke på det her jeg satt...fikk det tipset selv nemlig for jeg pleide å spise endel GM. Og Yoplait er helt ok!
Men hva er det neste delmålet ditt nå? Og innen når skal du klare det?:0)
FLINK er du!
Stå på videre!
Klem fra Jenta*S*