← Alle dagbøker
Nefele
62 år168 cm82 innlegg
2002
0 følgere
Start76,5 kg
Sist70,5 kg
Endring−6,0 kg
BMI nå25,0
📉 Ned 5+ kg📓 50+ innlegg🔥 7 dager på rad
👋
Er dette din gamle dagbok?
Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka Et livstegn
Heisann alle!
Nå er det lenge siden jeg har vært her ja! Jeg har fortsatt pause i slankingen, men som dere ser har jeg ihvertfall ikke lagt på meg noe (en halvkilo regner jeg ikke med). Jeg veier meg fortsatt jevnlig for å kontrollere at vekta ikke raser oppover, og jeg ligger sånn ca rundt 71 kilo +/-.
Nå har jeg ferie og storkoser meg med det. Har akkurat kommet hjem etter en uke ved sjøen. Lånte hytta til søsteren min, og ungene og jeg har storkost oss!
Har tenkt å starte opp med slankingen igjen, men har ikke bestemt meg for når det blir. Akkurat nå er det fortsatt deilig å ikke slanke seg, og så lenge jeg ikke legger på meg så har jeg det ikke travelt. Men, jeg skal starte opp igjen snart. Har jo fortsatt noen kilo til som skal av....
Ha det fint alle sammen! Jeg kommer sterkere tilbake etterhvert.
Nefele
Pause?
Jeg har vel pause enda tror jeg? Prøver å være snill med kroppen (Snill-klubben), men greier det ikke helt. Det går sånn rimelig bra med spising. Har ikke mye fokus på det, så det blir litt sånn opp og ned. Tror ikke det er helt på jordet ihvertfall.
På treningsfronten kunne jeg helt klart ha vært mer i aktivitet. Jeg er en gjennomført lat person tror jeg. Får ikke til å synes at trening er noe artig, selv om det er godt etterpå....
Men, jeg tok fram sykkelen fra kjelleren i går. Det var faktisk ikke så verst å sykle seg en tur i finværet. Ikke var det langt og ikke syklet jeg fort (hadde med datteren), men det var deilig å være ute ihvertfall.
Jeg har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal klare å starte opp igjen, uten å gå i "slankefella". Telling og måling og veiing orker jeg ikke igjen. Jeg blir stressa av det.
Planen tror jeg er å spise sånn rimelig fornuftig som jeg gjør nå, samt å komme meg mer i aktivitet. Det må da vel bli bra på sikt?
Tilbake etter en pause
Nå er jeg tilbake etter en pause, både fra slanking og slankedagbok.
Ally og jeg har i dag startet Snill-klubben :-) og starter opp igjen her inne. I Snill-klubben skal vi fokusere på det positive og være snille mot oss selv. Vi har funnet ut at veiing og telling og treningspes ikke er veien vi vil gå mot et lettere liv. Jeg vil ikke gå rundt med dårlig samvittighet fordi jeg ikke "flink nok". Første mål for meg nå er å komme mer i aktivitet. Men det skal være lystbetont, eller er det dødfødt for min del!
Jeg har sluttet å skrive ned hva jeg spiser. Jeg har kommet inn i gode spisevaner etter at jeg startet med slankingen, og tror at de har fått "satt seg". Har stor tro på at jeg klarer å leve med det berømte måteholdet nå. "Jeg kan spise alt jeg vil, men ikke hele tiden" var det noen som skrev her inne en gang.
Jeg kommer ikke til å kaste vekta mi, men skal prøve å glemme den i størst mulig grad. Det blir for min del en utfordring. Men, jeg føler at det trengs hvis jeg ikke skal begynne å stresse med slanking igjen.
Vel, det var alt for i dag. Nå skal jeg lese litt i andres dagbøker.
Nef

<--- Veiedag. Ny BMI-kategori!
Ja, der var dagen kommet. BMI skal nå være såkalt Normalvekt. Det er selvfølgelig hyggelig!
Jeg har fundert et par dager og kommet fram til:
- Jeg raser ikke ned i vekt slik som enkelte andre her inne. Pytt, pytt, jeg gjør det på min måte. Det går jo rette veien!
- Jeg tror jeg kan kutte ut å skrive opp alt jeg spiser. Føler at jeg har kommet inn i en god vane. Så får jeg heller begynne igjen hvis jeg føler at jeg sklir ut.
- Jeg skal fortsatt ned i vekt, men jeg er ikke på slanke_KUR_. Jeg har lagt om kostholdet mitt ;-). Forhåpentligvis er dette nok hvis jeg tar tiden til hjelp. Dvs. at jeg ikke skal fokusere så voldsomt på dette nå. Jeg blir stressa og misfornøyd av at jeg ikke får hurtige resultater. Jeg liker ikke å være stressa og misfornøyd.
- Jeg skal prøve å slutte å gi meg selv dårlig samvittighet for at jeg ikke trener særlig mye. Dårlig samvittighet er unyttig. Derfor skal jeg trene når jeg har lyst. Så får jeg bare håpe at lysten øker ;-).
I går var jeg i bursdagsselskap. Det gikk fint. Spiste to kakestykker og noen seigmenn uten dårlig samvittighet. Fikk kommentar på at rompa mi var borte :-). Det var koselig, for jeg har ikke fått noen kommentarer før, og jeg har tatt av masse synes jeg! Buksene henger og slenger på meg!
OK, det var alt for i dag. Ha en fin mai-dag!
Nef
Blir "stressa" av dette
Hmm, jeg merker at jeg blir lettere stressa av å lese andres dagbøker. Ser at mange som startet etter meg allerede feirer 10-kg-jubileum. Folk er så flinke! Og meg går det liksom ikke så fort med da.
Samtidig har jeg lyst å gjøre dette på min måte og ikke skule for mye til andres resultater. Jeg har slanket meg en gang før og da tok jeg av 13 kilo. Den gangen brukte jeg også lang tid, men vekta holdt seg (helt til jeg ble gravid igjen).
Men det er ikke enkelt når andre bare raser ned i vekt. Det er selvfølgelig fordi de er "flinkere" enn meg. Jeg vil egentlig ikke la meg påvirke av det, men jeg merker at jeg blir misfornøyd med mitt eget opplegg og innsats. Jeg liker ikke å være misfornøyd med meg selv.
Jeg prøver å si til meg selv at jeg ihvertfall har fått et mye sunnere kosthold. Blant annet har jeg begynt å spise frokost, og det er jo veldig gunstig sånn helse- og kostholdsmessig sett. Jeg har så smått begynt å bevege meg. Også en gevinst på helsesiden.... Andre her inne trener som besatt. Sånn kommer jeg aldri til å bli. Men jeg kan med fordel bevege meg mer, og jeg er på vei.
Jeg ønsker ikke å gå på slankeKUR. Det passer ikke for meg det. Jeg må bare finne meg i at dette kommer til å ta tid. Jeg har vurdert å skrive her inne sjeldnere. Ikke fordi jeg ikke trives her, men for å dempe "slankestresset" mitt. Jeg får så dårlig samvittighet og blir "deppa" når jeg ser hvor flinke "alle" andre er. Jeg har ikke bestemt meg ennå for hva jeg gjør med skrivingen. Uansett kommer jeg til å skrive av og til ihvertall, men kanskje ikke hver dag. Jeg får se....
Hmm, det var rotete fra min side. Men, jeg er litt rotete i hodet for tiden..... *S*
Enn så lenge, ha en strålende 1. mai!
Nefele
Ei helt grei helg
Helga har vel stort sett vært grei tror jeg. Hadde min planlagte utskeielse på lørdag med gummigodt og popcorn. Spiste litt for mye til søndagsmiddag, men tror ikke det var noen katastrofe. Var godtsjuk i går, så det ble noen tørkede aprikoser på kvelden. De er gode de! Og kalorimessig er de nok mye bedre enn godteri (håper jeg!).
Syklet 30 min på ergosykkelen på lørdag. Da hadde jeg så vondt i rumpa at jeg ikke klarte å sitte mer! Hvis ikke hadde jeg kunnet syklet en time tror jeg. Jeg trodde jeg var godt "polstret" i rumpa, men tydeligvis ikke godt nok *S*. Jeg blir vel vant det etterhvert.
I kveld er det ølklubb. Jeg skal kjøre, så slipper jeg å falle for pilsfristelsen *S*. Skjerpings nå!

Blomkålsuppe!
I går "forlangte" ungene pannekaker til middag. Ikke akkurat magert og heller ikke min yndlingsmiddag akkurat..... Så jeg plukket med meg en pose med min barndoms yndlingssuppe som jeg ikke har spist på årevis; blomkålsuppe. Kokte suppa med et ekstra blomkålhode i buketter. Det var godt det! Og det gledeligste - nesten ikke kalorier i det hele tatt: 30kcal i ferdig suppe :-) Jeg spiste 2 porsjoner og unnet meg en pannekake til dessert!
I går var det også debut på ergometersykkelen. Gammel sak, men det fungerer. Syklet i ca 25 minutter. Får ta det litt rolig til å begynne med...
Mat i går:
Frokost: Brødskive m/fiskepudding
MM: Eple
Lunsj: 1 brødskive m/egg og tomat, 1 brødskive m/makrell i tomat
Før middag: 4 tørkede aprikoser (nesten som godteri det!)
Middag: Blomkålsuppe, 1 pannekake m/lettsyltetøy
Kveld: Halv tallerken blomkålsuppe (måtte bare, det var så godt!)
Nå er det helg igjen folkens! Denne helga skal jeg ikke spise for mye, men litt kos skal det bli. Planlegger popcorn, litt gummigodt og Pepsi Max på lørdag. Såpass synes jeg er lov.
Ha det fint alle slankevenner!

<--- Veiedag - Berg- og dalbanehumør
Jeg skulle egentlig ikke veie meg før neste uke (sorry LenaM), men jeg bare MÅTTE på vekta i dag. Kjente det liksom på meg.... Og da ble jeg glad da. I går var jeg deppa, i dag er jeg glad. Nå skal jeg virkelig ikke veie meg før neste uke!
I går kveld kom ergometersykkelen i hus, så nå skal det sykles! Fikk ikke syklet noe i går da, fordi jeg kom så sent hjem. I dag er det kjempefint vær igjen, så i kveld skal det bli en eller annen form for aktivitet. Helst ute hvis været holder seg.
Mat i går:
Frokost: Brødskive m/fiskepudding
Lunsj: 2 brødskiver m/makrell i tomat og leverpostei m/rødbeter
MM: Eple
Middag: Pasta m/kjøttsaus
Spiste to store porsjoner av den pastaen i går, så jeg droppet kveldsmat. Det kjente jeg i morges. Var vargsulten når jeg våknet. Kanskje derfor jeg følte meg så lett og måtte på vekta?
Her må det skjerping til!
Synes jeg har vært flink i det siste, helt til jeg kikket litt bakover i dagboka mi. Fant ut at jeg har ligget og surfet +/- på denne vekta siden 28. mars! HVA!? Her må det skjerping til. OK, jeg er rimelig flink med mat, tror jeg. Men skeier ut med "usunne" middager når jeg har ungene. Tror jeg... (ihvertfall i går). Det blir kanskje litt for ofte? Jeg vet ikke...
Og så er det trening da. Der er jeg absolutt IKKE flink. Finner alle mulige unnskyldninger for ikke å gå tur. Nå MÅ jeg prøve å få tak i den ergometersykkelen. Har ventet på den siden februar. Må purre søsteren min igjen, men hun har jo aldri tid! Vil ikke mase for mye heller. Må få henne til å forstå at "det står om liv" *S*
Mat i går:
Frokost: Spesial K m/ekstra lettmelk
MM: Eple
Lunsj: Salat m/skinke, ost og en brødskive
MM: Klementin
Middag: Pizza (fy - spiste for mye også, var veldig sulten...)
Kveld: 3 Finn Crisp m/magerost
Egentlig synes jeg at jeg er rimelig flink med maten. Spiser veldig sjelden godter og snacks nå, kun litt i helgene. Aldri på hverdager! Det må da være lov? Eller er det sånn fatt med kroppen min at jeg ikke kan unne meg det heller? Hmm.... Ikke lovende.
Huff, nå ble jeg litt deppa. Jeg som trodde at jeg har vært så flink og så har jeg stått stand-by i en måned snart! Nå skal det sendes mail til søstra mi!
Nef
----------------------------------------------
Oppdatering:
Hi hi, har fått svar fra søstra mi. Vi skal hente sykkelen i kveld! Jippi! Nå MÅ det jo bli bedre?!?!

Kjedelig...
Ja, her skjer det ikke mye gitt! Den ene dagen er den andre lik for tiden. Så i dag får jeg sprite opp boka med et bilde tror jeg....
Mat i går:
Frokost: Ingenting! (forsov meg og hadde ikke tid)
MM: Kaffe og en klementin (veldig dårlig start i går....!)
Lunsj: Salat m/reker, ost og litt egg. Litt dressing og brød til
MM: Banan
Middag: 2 fiskekaker, potet og ertestuing
Kveld: 3 Finn Crisp m/skinkeost, kålrot
Det positive i går var at jeg ikke skeiet totalt ut på kvelden selv om jeg ikke fikk en god start på dagen. Var ikke spesielt kveldssulten, men veldig sugen på no'' godt. Fornøyd med den fornuftige løsningen!
Æsj, i dag er det skikkelig trøndertrist vær. Blæh....

Slankefri helg....
I helga har jeg vært på jentehyttetur, helt uten slanketanker... Hadde en utrolig koselig tur med 4 venninner. Været var helt topp! Var på fjellet og det var helt vindstille på lørdag. Faktisk så varmt at vi satt ute og solte til kl 18. Så i morges oppdaget jeg at jeg faktisk har fått farge i ansiktet! Deilig å bli kvitt litt vinterblek hud.
Det ble selvfølgelig masse øl, vin og god mat i helga. Klarte å utvise måtehold i godte og snacksskåla, og spiste bare bittelitt av dette. Det er jeg fornøyd med.
Vinglevekta mi viste en halvkilo opp igjen i dag. Det var helt som forventet, og det bekymrer meg ikke. Regner med at jeg er nede på 71 igjen til neste veiedag som er torsdag.
I dag forsov jeg meg, igjen.... Rakk derfor ikke frokost :(... Merker det godt nå, har bare spist en klementin og drukket kaffe. Ingen bra start på dagen. Får passe på å spise en god og sunn lunsj ihvertfall, hvis ikke ligger jeg tynt an til kvelden.
Ha en fin uke alle sammen!
Hilsen en fornøyd Nefele
Vinglevekta mi!
Ja da, jeg har veid meg i dag også, selv om det ikke er veiedag. Måtte bare pga nedturen i går. I dag vingla den mellom 70.5 og 71.5, så 71 er vel sånn noenlunde riktig.
Nå er det helg igjen. Og hvilken helg det skal bli! Skal på hyttetur med 4 venninner. Det blir bare helt knallartig. Gleder meg som bare det! Skal prøve å ikke spise helt bort i staur og vegger, men alkoholen skal få flyte fritt *SSS*. Det får være måte på slanking....
Jeg har ikke fått noe svar fra webmaster på min mail. Så, da regner jeg nesten med at det ikke er noe vi brukere kan gjøre. Trøsten er at HelenaX har vært inne på Slankenett.no og spurt om når de kommer med slankedagbok. Svaret er at de regner med å være klare i løpet av en uke! Så det er håp for oss allikevel. Nå håper jeg bare inderlig at de legger inn muligheten til å kommentere hverandres dagbøker. Det er jo hele vitsen! Tror jaggu jeg må inn dit og spørre om det....
Mat i går:
Frokost: et knekkebrød m/kyllingkjøttpudding
Lunsj: Salat m/ost og skinke. Liten baguette til
MM: 1/2 eple (begynner å bli lei av frukt....)
Middag: Fiskekake, potet, raspet gulrot, litt mager karrisaus
Kveld: 2 knekkebrød m/kyllingkjøttpudding
Jeg synes virkelig at jeg er flink med maten for tiden. Det er lenge siden jeg skeiet ut nå altså! (hvis ikke korttidsminnet mitt er usedvanlig dårlig da....) Håper det varer!
Nå er det helg snart. JIPPI JIPPI JIPPI!
God helg til alle her inne. Dere er supre!

Hva kan vi gjøre?
Hei,
Som veldig mange andre er jeg skikkelig lei meg for at sidene ikke kan drives mer. Jeg forstår jo at Ken & Baby ikke kan drive med underskudd! Det får jo være måte på veldedighet.
Jeg har sendt en mail til webmaster med spørsmål om det er noe vi som brukere kan gjøre. Jeg tror f.eks. det er mange her som er villige til å betale _noe_ for å få være bruker. Spørsmålet er hvor mye som trengs. Jeg kommer tilbake hvis jeg hører noe fra webmaster. Det er ihvertfall verd et forsøk!
I dag var det veiedag igjen, og vekta viste et halvkilo opp - igjen. Fram og tilbake er like langt.... Jeg har begynt å venne meg til dene vinglingen. Enten så er kroppen min veldig rar, eller så er vekta mi enda rarere. Jeg depper ikke over dette, jeg går jo nedover på en måte.
Gidder ikke skrive matinntak i går. Det var helt greit, med vanlig grei mat. Ingen utskeielser av noe slag.
Hilsen Nefele, som ikke har gitt opp troen på disse sidene...
Jeg gir meg ikke med en gang!
Seier over latmarken
Var på jentekveld i går, og måtehold ble utøvd. Venninna mi hadde satt fram brød og masse deilig pålegg så vi kunne smøre selv. Jeg spiste bare magert kjøttpålegg, kokt egg og tomat, agurk etc. Hoppet elegant over de deilige, fete salatene, majonesen osv osv. Og, jeg spiste ikke en eneste bit sjokolade eller snacks som også sto på bordet. I tillegg drakk jeg farris i stedet for brus. Så, jeg er veldig fornøyd med gårdagens måtehold altså!
Og ikke nok med det, men i går tok jeg tak i latmarken i meg også. Hadde lovt meg selv tidligere på dagen at jeg skulle gå tur før jentetreffet. Så, hva gjør jeg? Jo, spiser middag og skal slappe av på soffan en liten halvtime før jeg går ut. En halvtime går og jeg slapper av litt til..... Ser på klokka. "Nei, nå er det bare litt over en time til jeg må begynne og dusje og fikse meg." Slapper av i 10 minutter til. "Hva i all verden er det du ligger der for? Se nå å kom det UT!" Som sagt så gjort. Jeg sprang ut som om jeg hadde en viss en i hælene. Tok en 45-minutters gåtur i høyt tempo. Var skikkelig varm og anpusten når jeg kom hjem. Tok et lite kvarter med mage og ryggøvelser før jeg hoppet i dusjen. HA HA! Seier over latmarken! *S*
Mat i går:
Frokost: Spesial K m/ekstra lettmelk
MM: Gulrot
Lunsj: Salat m/ost og skinke. Brød til.
MM: Gulrot
Middag: Kyllingfilet m/karri og eple. Salat og ris til
Kveld: 3 brødskiver m/div magert pålegg, farris
Huff, nå har jeg bablet masse igjen. Hvor kommer alle disse ordene fra?
Ølklubb i går...
Jada, jeg er fortsatt medlem og jeg drikker fortsatt øl. Kan ikke forkaste alle sosiale happeninger fordi jeg slanker meg. Jeg gikk til ølklubben i går. Ca 1 times gange, så jeg håper det forebygger litt....
Mat i går:
Frokost: Spesial K m/ekstra lettmelk
Lunsj: Brødskive m/leverpostei, brødskive m/makrell i tomat
MM: Banan
MM2: Gulrot
Middag: Minipepperbiff m/salat og pommes frites
Kveld: 3 øl. 3 rugsprø m/lett gulost når jeg kom hjem.
Middagen i går ble fortært ute, derfor pommes frites. Ja, ja, det VAR godt :-)
I kveld skal jeg på jentekveld. Det blir jo en utfordring....
Skal prøve å få gått meg en skikkelig tur først. Det er så fint vært i Trondheim for tiden.
Til helga skal jeg på jentehyttetur. Det blir en enda større utfordring *S*.
Ha en god helg, håper du stikker innom igjen, om du slanker deg eller ikke!
Litt tynnere klem fra Ally
Ja nå er det en stund siden sist. GOdt å høre at du har det fint med ferie for tida. Slankeinnstillingen din er meget sunn og riktig. Du starter opp igjen når DU er klar for det! Håper helsa di er bra også (med tanke på uhellet du hadde - huff, stakkars deg).
KJempebra at vekta di holder seg stabil i disse ferietider! Du er fornuftig, Nefele.
Ha det fint så lenge, du også. Kanskje vi ses snart igjen her inne!?
Klem fra Beatmik
ALly