← Alle dagbøker
diarist.Alias

Morgengry

58 år165 cm24 innlegg 2002 0 følgere

Start104,5 kg
Sist99,5 kg
Endring−5,0 kg
BMI nå36,5
📉 Ned 5+ kg📓 10+ innlegg
Er dette din gamle dagbok? Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka
16. juli 200228. august 2002
🙂99,5 kg

Ikke noe trening i går eller i dag

Det ble desverre ikke noe trening i går. Noe kom i veien. Og det blir heller ikke noe i dag. Så resultatet denne uken blir nok ikke noe imponerende. Jeg og Nite har jo offentlig veiedag på fredag, og det betyr at jeg bare får trent to ganger denne uken før veiedag. Huff!! Men jeg skal ta det igjen i helgen. Da har sats åpnet barne-passen igjen så da er det bare å trene så svetten siler.

Registrer ingen vekt i dag, for den vil bli litt feil i forhold til gårsdagens. Dagen etter at jeg har trent så ligger den høyere enn etter en ikke-trenings dag. Virker som musklene samler vann e.l. for vekten er alltid høyere etter en treningsdag. Så ny vekt registrer jeg på fredag. Så da skal det bli spennende å se hva Nite veier. Hvem kommer først til 95? Og vi gir oss ikke med det håper jeg. Må si det er ekstra motiverende å ha noen å "konkurere" med. Tanken på Nite stopper ofte hånda mi når den er på vei inn i fryseboksen etter is (he-he).

Ha en flott slankedag allesammen.

4 i heiagjengen
c.AuthorAlias hecatee😃30. august 2002
hei, morgengry!! :) :) :) :)

ser at en konkurranse setter fart på motivasjonen. SUPERT!! :)

heier på dere begge jeg!! dette går jo riktig så bra!! HEIA!!

klemmer fra hecatee
c.AuthorAlias Ally😌29. august 2002
Hehe, ser for meg hånda di langt inn i frysern før Nites ånd kommer svevende...
Veiedagen min gikk jo ikke så bra, men det er jo greit å stå på stedet hvil litt også. Mulig jeg har drukket for mye rødvin denne uka, har ihvertfall lite ork til å planlegge måltider.

Bra at sats har barnepass, en genial løsning. Det minner meg på at jeg også må begynne å bevege meg litt snart..

Lykke til med veiing i morra!

Ally
c.AuthorAlias Mah😀28. august 2002
Hei.

Spennende konkurranse dere har gående, du og Nite. Det blir spennende å se hvem som vinner, men husk at dere tross alt vinner uansett, i hvert fall over kiloene. Jeg er heldigvis ikke så glad i is, så jeg slipper dette problemet. Mannen min derimot er isoman på sin hals.

Ønsker lykke til på fredag.

Klem fra Mah
c.AuthorAlias nite28. august 2002
Ha ha, godt at noen tenker på meg.
Har seriøst tenkt å ta kontakt med Sats jeg og, men kommer til å gå for aerobic, da jeg ikke er så glad i sirkeltrening med apperater.

Spennende å se til fredag hvordan ståa er da.

En motiverende klem fra Nite
😊99,5 kg

Nå har jeg trimmet bort helgen

I går trente jeg i to timer. 60 min rotexmaskin + 30 min steppemaskin + 30 min ergometersykkel. Tøfft - men godt også. Torde ikke å gå på vekta etter helgen, men i dag så snek jeg mg opp på den. Deilig å se at helge-kiloene er borte. I dag skal jeg begynne å trene litt styrke, så jeg skal på sats å ta en stram-opp time. Vet med meg selv at jeg blir så mye bedre fysisk av å trene styrke. Hjelper på bekkenet og ryggen.

I går følte jeg et sug etter m-posen i kjøleskapet. Jeg var så dum i helgen at jeg kjøpte meg en pose av dette (beste sjokoladen jeg vet). Hadde tenkt å spise den på stranda, men det ble ikke noe av (og bra er det). Men da jeg så den i kjøleskapet i går kjente jeg et sug gå igjennom meg, men det varte bare noen sekunder. Så var det borte. Men det ble selvfølgelig en is. Ikke en dag uten! Må ha det - bare må ha det!

Ellers må jeg si jeg er kjempefornøyd med meg selv. Trener mye og ikke de aller store utskeielsene - bortsett fra i helgen da. Men litt må man unne seg, og hver helg blir ikke som denne. Så nå skal jeg feste blikket på 98-tallet og håpe å få se det på fredag.

Ha en god slankedag, allesammen.
4 i heiagjengen
c.AuthorAlias Jannicke😃27. august 2002
Kjære Morgengry!

Du er så super- flink! Gratulerer med vel overstått M- fristelse!!!! Og du trenser så mye at jeg nesten blir pest av å lese om det! Jeg spør som Nite: Hva er en rotex- maskin? Går du på helsestudio, eller har du disse tingene hjemme? Lykke til videre og stå på i konkurransen! *SMIL & GODE TANKER*
c.AuthorAlias Monica12327. august 2002
Hei!
Takk for gratulasjoner i dag. Ser du også er under en sånn magisk grense! Flott jobba!!! så fint at du har det bra med deg selv. Trening er tingen vet du! Og bare det ikke blir flere dager med utskeielse enn de uten, så skulle dette gå rette veien.
Da er det bare å jobbe mot nytt tall (98). Snart kommer det skal du se!! Stå på flinke jenta!!
c.AuthorAlias liselotte😃27. august 2002
Takker for kommentar i dagboka mi, da jeg trengte det som mest. Dine og nites ord var akkurat det "lille" jeg trengte for å komme i bedre humør og klare å motivere meg igjen.
Du er kjempeflink å trene!!!
Du kommer nok til å rase forbi meg snart!:))
Klem fra meg

Følger med deg i kampen mot kiloene!
c.AuthorAlias nite😊27. august 2002
Hei venninna mi.

Men den treningsfrekvensen du har så går du fort forbi meg. Der har jeg noe jeg må skjerpe, men det er jo bare det tiltaket da.
En ting jeg har lurt på er: Hva er rotex. Og slik jeg forstår det så må jo du ha dette hjemme.

Denne isen er jo et herk, men det viser seg vel at det er ikke det værste man kan dytte i seg.

I dag har jeg en prøvelse her på jobben. Skulle tatt med meg en ny pakke Noka, men glemte dette. Og jeg som ikke er så flink til å spise frokost, er dette et fortreffelig suplimang. Man nå som jeg ikke har dette, da frister det ikke med Fiberrik, så vår herre, gi meg styrke.

Det blir spennende å se til fredag, på den offentlige veiedagen, hvordan uken har forløpt seg, jeg med mens til tross.

Jeg jobber på kontor, og har forstått at du gjør det samme, eller?

Du må ha en fortreffelig dag, morgengry.

Klem fra Nite
😵99,6 kg

En utskeiende helg..

Ja, lykken over å endelig ha nådd to-siffret tok nok litt av i helgen. Startet med litt vin på fredagskvelden og i helgen ble det McDonalds og masse is. Huff!! Når man er ute hele dagen så er det så kjekt å slippe å måtte hjem for å lage middag så da tok jeg med veslejenta på McD - hun elsker det stedet. Men jeg fortviler ikke, for litt må man unne seg. Blir man for streng så blir det også store sprekker. Jeg for heller ta noen langøkter på treningen denne uken. Godte-suget er fortsatt fraværende, og så lenge jeg ikke sprekker her så er jeg fornøyd.

Veiingen tar jeg på fredag. Det er en fin dag og veie seg på. Jo lenger etter helgen det er, jo bedre er det. Men en gang i uken holder (skal prøve å holde meg der).

Tusen takk til alle dere som leser dagboken min og legger inn kommentarer. Det er SÅ koselig.

Så la oss ta fatt på en ny, strålende, slankeuke. Dette skal gå som en lek!

5 i heiagjengen
c.AuthorAlias Sussi❤️27. august 2002
Grattis med under hundre!
Håper å komme etter når ferien er vel overstått!

Fortsattgod slanking!
Sussi
Bilde
c.AuthorAlias andungen😌26. august 2002
hei, hei..

tenk på at det tar tid for kroppen og omstille seg.
den har fått litt av et sjokk i det siste.

tenker på meg selv som har vrekt i meg alt mulig, og så er det plutselig STOPP!
bare rug og frukt.. nesten i alle fall.. fnis..

du er jo ikke tresifret lenger.. for en herlig fölelse det må väre!

nå skal du sette deg foran speilet, og peke ut den flotteste kroppsdelen din og si hvorfor.
så skal du nevne en til og hvorfor..
og en til , og en til......
helt til du har gått gjennom alle, er nesten sikker på at du kommer til å bli overrasket.¨
vi er så flinke til å fokusere på det negative, ikke rart slanking blir vanskelig!

Önsker deg en fantstisk uke!

Klem andungen
c.AuthorAlias nite26. august 2002
AHA...... VAR DET DEG JEG SÅ PÅ MC DONALDS I HELGEN!!!!! hups hvordan vet jeg det da. Å ja, skrev det jo i dagboken min at jeg hadde vært innom lørdag. Men så var det det der med traumatiske hendelser i livet liksom blir borte i et sort hull, og det var det da, traumatisk hendelse og sort hull. Glemte å si det, men du, jeg var innom Mc Donalds på fredag og jeg, og da spiste jeg pommefrittes.
DERE DA!!!!! IKKE SE SÅ RART PÅ MEG, jo jeg var innom fordi sønnen hadde spilt sen hånballkamp fred.kveld, og så var vi bare såååååååå sultne, og som Morgengry, så kunne jeg ikke fordra tanken å lage noe hjemme. Så det er det jeg sier, idretten ødelegger for meg.

Og så var det denne isen da. Beklager dette går jo rett i dass. Spiste en is i dag, og kjære konkurrent, kan du si meg med hånden på hjertet at du ikke spiste is i dag? Tenkte det ja, du klarte ikke du heller........

Eneste du tar meg på nå er treningen du. Nei, jente, nå må vi ta hverandre i nakkeskinnet og dra oss tilbake til virkeligheten. Virkeligheten er at selv om vi er under 100, er det forbannet lett å vippe over igjen. Vi har ikke så mye å gå på, så vi må ta oss sammen.

Men så var det jo slik da at du har hormonspir. og det har ikke jeg, der lå du også før meg, for jeg har i løpet av siste 2 ukene blitt oppmerksom på at noe slikt eksisterer, og venter bare på at jeg skal bli så slank og lekker at jeg tar meg bra ut i en gynokologstol (det der var bare tull og tøys), så kanskje jeg kan slippe mens også, fordi jeg blir så syyyyyyyyyyyyyyyyyyk, buhu.

Nei slutt på dette tullet. I dag spiste jeg middag som besto av isbergsalat, løk, agurk, fetaost og mikrokokt torsk (dette var skikkelig digg, nam nam)
Og din middag, Morgengry, gi meg litt tips da.

Klem Nite
c.AuthorAlias Jannicke😌26. august 2002
Hei!
Jeg er enig med Monica 123- selv om helga di ikke gikk helt etter planen er det et stort potensiale til videre nedgang i uka som kommer. Og du nevner den rette resepten selv tror jeg. Trim og litt mindre mat hjelper alltid! Og det er godt å se at du har kost deg i helgen!

Jeg tror på videre nedgang på fredag! LYKKE TIL!
c.AuthorAlias Monica12326. august 2002
Hei Morgengry!
Takk for kommentar på fredag.
Du har rett i det at 1 kg på 3 uker høres lite ut. Men det er jo tross alt den ene kiloen da. Dessuten viser jo cm-målene dine at det aboslutt går rette veien. Der ser du, det er nyttig å måle seg også. Jeg synes du har vært flink jeg! Du har jo tross alt krympet!

Og så har du kommet under 100 kg. Det må da føles deilig?! Liksom over en magisk grense? Gratulerer! Jeg skal følge med deg videre mot 90 også!

Jeg for min del har nå gått ned 10 kg!! Og for meg er det mye. Nå har jeg bare de siste igjen.

Om denne helgen ikke gikk etter planen, så er det bare å forsette denne uka i god takt. Alt i alt synes jeg du klarte deg bra jeg!
Lykke til videre med ny uke.
😊99,6 kg

Ny vekt og cm

Ja nå har jeg veid meg og jeg har blandede følelser. Jeg er kjempeglad for å være nede på to-siffret men det har jo tatt altfor lang tid. 1 kilo på ca 3 uker. Det synes jeg er for slapt. Men nå er det frem med vekta igjen, og nå skal jeg tenke på Nite hver gang jeg får lyst på en is eller pommes frites.

Tok målene mine, og det er som følgende (de gamle i parantes):
Mål:
Venstre overarm: (37) 37 cm
Under armene: (106) 104,5 cm (over brystet)
Livet: (107) 103 cm
Hofte: (125) 122 cm (på det bredeste - bilringen)
Venstre lår: (74) 72,5 cm
Venstre legg: (43) 42,5 cm
-------------------------
Sum (492) 481,5 cm

-10,5 cm er jo kjempebra. Og 4 cm ned i livvidde. Hipp-hurra!!!

Trening torsdag:
60 min rotexmaskin + 40 min trappemaskin

Nå føler jeg meg kjempemotivert. Om ikke vekten var det flotteste så var cm ganske bra, synes jeg. Er så glad :-)

Nå skal jeg ha vekten fremme. Vil virkelig anbefale og sette den bort en stund hvis man sliter. Disse ukene uten vekt har vært gode. Men skal jeg ned så må den frem. Og jeg har kommet meg under den magiske grensen, så nå skal jeg beholde den til jeg ser 90-tallet. Da må den nok bort igjen en periode slik at jeg kommer meg under. Men det er langt frem.

Ha en flott helg allesammen!!
9 i heiagjengen
c.AuthorAlias nataja25. august 2002
Gratulerer så mye med to-siffra, er ikke det en deilig følelse?:-)Og målene dine er også gått ned ser jeg, du har vært kjempeflink!:-)
*klem*
c.AuthorAlias måne😊24. august 2002
Heisann!!!

Jeg synes ikke du skal henge deg så veldig opp i at det tar litt tid, ernæringsfysiologer sier jo at 1-2 kg i måneden er beste farten for vektnedgang. Tenk på hvor lenge du har vært for tung, og nå må kroppen venne seg til at den mister en del masse. Det kan godt være at du er inne i det som kan kalles en platå-periode. Det vil si du vil oppleve at vektnedgangen vil stoppe litt opp, for så plutselig å rase nedover igjen.

Bare stå på, det vil snart gå raskt nedover igjen.

Klem Måne
c.AuthorAlias augusta❤️24. august 2002
Kjære Morgengry!

Takk for din hilsen og bidrag! Er litt i farten nå, og må bare få sagt dette til deg:

Innlegget mitt i dag medførte for meg uforståelige kommentarer, for å si det pent. Skriver innlegg om det i morgen lørdag i egen dagbok.

Ønsker hermed at du skal vite, at det ikke har noe å gjøre med innlegget fra deg :-)

Er bortreist til onsdag nå - men håper vi snart får snakkes igjen.

Din Augusta

c.AuthorAlias lilje😃23. august 2002
Gratulerer med 2 siffret! Sikkert ikke dumt å sette bort vekten innimellom. Har merket selv at man kan bli veldig opphengt i den... Men så er det jo så spennende å se om man kanskje har gått bittelitt ned siden igår... :)

God helg til deg også!
c.AuthorAlias nite😊23. august 2002
Hei igjen.
Tror jeg kommer til å veie meg hver dag, men offentliggjøre tallene bare på fredager. Å ha den fremme nå betyr bare at jeg vil ha kontrollen om det er noe jeg har gjort skikkelig galt dagen før.
Men som sagt vil opprettholde veie og måledag på fredager. Hva med deg.

Du kjære "venninna mi". Det du skriver om avklipte strømper, ja det kjenner jeg også til. DET ER BARE SÅ SEX DREPER....... OG SÅ INN I HAMPEN VONDT OG IRRITERENE.

Men for et par år siden gikk jeg til anskaffelse av sykkelbukser, bare bukser uten ekstra stopping i baken. Helt vanlig sykkebukse, som går til nedre del av låret. Denne er elastisk og du merker ikke at du har den på. Og vet du, skulle gubben finne på å skulle klå litt oppunder skjørtet på deg (for det er jo ikke så uvanlig) (husker ikke om du har mann)finner han en silkeglatt underdel istf. rester av strømpebukser som gjerne begynner å krølle seg oppover. I tillegg når de beg. å krølle seg, får du en litt rar positur når du skal dra dette nedover bena igjen. Litt uheldig om noen skulle få øye på deg, f.eks. om du er på gaten.

Klem fra nite
c.AuthorAlias Trulte😃23. august 2002
GRATULERER med under 100...å som jeg lengter dit selv også *ss*
Jeg har en gammel snill vekt jeg trør på innimellom bare for å kunne se på displayet åsen det er å være tosifret...og da VIL jeg dit på den strenge vekta mi også. Å ja...cm er jo enda viktigere enn vekta da, vi slanker oss jo ikke for at alle skal vite hva vi veier...men at vi blir smalere og krever mindre plass*ss* Lykke til videre

Klem fra
Trulte
c.AuthorAlias Jannicke😄23. august 2002
Kjære Morgengry!

UNDER 100!!!! Jeg synes du skal glede deg over vektnedgangen din istedet for å irritere deg over at det har tatt litt tid! Husk at du har trent mye- og muskler veier! Og se på de flotte måla da! Jeg skulle vært så heldig!

HA EN FIN HELG!
c.AuthorAlias augusta❤️23. august 2002
Kjære Morgengry!

De nye tallene dine lyser og stråler!

Gratulerer så mye!

Din Augusta
Bilde
c.AuthorAlias nite23. august 2002
Ha ha god morgen. Jeg ler høyt når jeg ser din vekt. Vi følger hverandre så veldig. Jeg var på vekta i går ettermiddag. Da sto den på 99.6, i dag tidlig kontrollerte jeg denne og vet du hva..... ha ha 99,6. Det er det jeg sier, med deg i sporet så er jeg skikkelig gira på dette. Skal oppdatere min bok med mål i kveld. Målene ble også tatt i dag tidlig, men jeg har ikke lagt disse inn i regnearket mitt ennå, så jeg vet ikke hvor nedgangen ligger.

Det du skriver om vekta støtter jeg på nåværende tidspunkt. Ser nå at dette ikke er sykelig veiing nå (som jeg har fortalt at denne var tidligere). Mener jeg nå ser om jeg på en eller måte har feilet dagen før, på en eller annen måte.

Det med isen støtter jeg og. Som du sikkert kanskje husker er is min store lidenskap. Men jeg har ikke behov for en om dagen. Heller bare når jeg får lyst, særlig når jeg er ute å går særlig i byen (Oslo sentrum og Aker brygge)

Ser du er mye mindre enn meg i overarmene. Armene mine er skikkelig fettdepo. Som jeg har sagt er lubne barnearmer med smilehull ved håndledden så søtt, men når du er 40 er det ikke lenger fullt så søtt. Og overarmene, med kalkunskjegget hengene ned, ja det er overhodet ikke noe flott. Er faktisk veldig spent på dette med overflødig hud der når jeg mister vekt. For hvis huden her ikke krymper, ja da må jeg vel for første gang i livet vurdere plastisk operasjon. Du vet når man har vært nesten halvmetern rundt overarmen, og huden der er vel ikke så tøylig, da spørs det om den klarer å trekke seg sammen.

Vi står på Morgengry. Hvem kommer dit først......

Klem Nite
😊100,6 kg

Tar utfordringen til Nite

I går så utfordret hun meg til å se hvem som kom først til 95. Vi ligger nå på samme vekt. Så jeg tenkte, at det må jo være en fin inspirasjon. Så nå skal vekta frem igjen på fredag og jeg skal veie meg med jevne mellomrom. Jeg må bare innrømme det at jeg må ha vekta tilgjengelig nå. Heller sette den bort når jeg har kommet helt på rett vei. Skal følge Jannickes råd. Jeg merker at jeg har ikke selvdisiplin nok til å være flink med slankingen når jeg ikke har noen som holder meg i øra. Men jeg er veldig enig med Ally i det hun skrev i dagboka mi, ang folkehøyskolen. Kanskje kommer jeg dit etterhvert.

Trening i går:
60 min rotexmaskin + 30 min steppemaskin
Ingen trening i dag.

Ingen utskeielser i går, dvs ingen is. Det er bra. Spiste laks med Fedons ostegratinerte blomkål, og det er så himmelsk godt. Får vann i munnen bare ved å tenke på deg.

Ha en fin dag allesammen.
4 i heiagjengen
c.AuthorAlias Ally❤️21. august 2002
Heihei, jeg gjør det samme, veier meg av og til inntil jeg vet at jeg er på rett vei. Jeg har absolutt ikke kommet meg helt til folkehøgskolen selv heller. I morgen er det veiedag, og det rare er at jeg skeier ut mer de siste dagene før jeg skal på vekta. Jeg blir plutselig sikker på at jeg har gått opp uansett, og så begynner jeg å trøstegomle ett eller annet. I kveld har jeg spist sjokolade og drukket MASSE rødvin (er nok litt full nå), men det skyldes også at jeg står på så mange korsveier for øyeblikket - mange valg å ta for fremtiden. Spørsmålet er om det noengang vil roe seg slik at det blir enkelt å konsentrere seg om kostholdet???? Neppe. Vil alltid finne en unnskyldning, livet er en såpeopera, tross alt.

Med andre ord er det bare å skjerpe seg nå med én gang. I morgen, ihvertfall...

God natt!

Ally
c.AuthorAlias nite21. august 2002
Yes da er vi igang. Jeg har startet konkurransen vår med å spise is. Ha ha, du slutter og jeg begynner. Neida, det var nok bare en engangstilfelle. Men kjenner at motivasjonen min er litt nede nå, etter all urettferdig pepper de siste dager. Men når jeg så at du tar imot min konkurransepinne, ja fader, da starter vi:
Klar
Ferdig


Klem fra hun som snart er nede på 95!!!!!!!
c.AuthorAlias Jannicke😃21. august 2002
Hei!
Godt for deg- at du har tatt et standpunkt til hvordan veien skal gå videre. Er ikke det er byrde av dine skuldre, eller? Flink åtrene er du også...(Misunnelse...) Spennende å følge "vektkampen" til deg og Nite! Klem!
c.AuthorAlias Monica12320. august 2002
Hei!
Det er nok noe i det at når man ikke veier seg kan man bli fristet til å slakke litt på kravene. Bare ikke veiingen tar helt kontrollen så.
Is er din "lidenskap"? Så fint at du klarte deg uten i går. Da sparte du dem kaloriene og evt. dårlig samvittihet. Topp følelse etterpå ikke sant?!
Lykke til videre.
☹️100,6 kg

En helg med masse is

Ja nå er endelig helgen over. Det er ikke så lett å holde seg til et fornuftig kosthold i helgene, desverre. Ble masse is og middager med høy GI. Jeg må skjærpe meg hvis jeg skal klare å nå målet mitt ti våren. Jeg kan ikke fortsette å leve sånn og tro at vekten går nedover. Men jeg har ihvertfall ikke spist noe godteri, og hver dag uten er jo en seier for meg.

Hadde tenkt å ta frem vekten igjen, men etter å ha lest Allys innlegg her i dagboka mi, så har jeg bestemt meg for å vente litt lenger. Jeg skal ikke sette den bort forgodt, men veie meg innimellom for å ikke skli helt ut. Så jeg har bestemt at neste veiedag med cm-mål skal være på fredag. Så da må jeg være flink denne uka. Føler at magen min er blitt mindre, men er også redd for å ha fårstore forhåpninger. Jeg får ta det som det kommer. En ting har jeg lært: Jeg kommer ALDRI til å gå tilbake til det gamle kostholdet. Å være styrt av sukker-suget vil jeg aldri oppleve igjen. Nå har jeg det godt med meg selv. Føler at jeg styrer hva jeg spiser selv.

Ingen trening i helgen, men fikk trent på fredag. 60 min rotexmaskin + 30 min steppemaskin + 20 min ergomentersykkel. Varmt!!

Og en kjempeklem til alle dere som leser dagboka mi. Dere er til kjempestor hjelp og støtte for meg.

Ha en god dag.
4 i heiagjengen
c.AuthorAlias hecatee20. august 2002
hei, Morgengry!! :) :)

synes du er kjempeflink jeg!! HEIA DEG!!

håper vekta viser mer i minus enn du forventer!!

ønsker deg en slankende og god uke!! :) :)

tonnevis av slankevibber fra hecatee
c.AuthorAlias nite19. august 2002
Du og jeg, går samme vei. NEDOVER (ha ha)

Denne helgen har vært helt fortreffelig og jeg stelte istand middagsselskap på lørdag og serverte mat med lav GI, uten at folket forsto en ting. Fikk så skryt, og det var meningen at jeg skulle referere til dette i min dagbok i dag, men ble litt umotivert av diverse lesing i dag. Mulig jeg er sterkere tilbake imorgen.

Du damen, vet du vi er på samme vekt, og hvem av oss kommer først til 95, uten å starte en sulte kur....... henger du deg på?

Jeg er vertfall innom deg og gir deg masse gode ((((((vibber))))))) og heier deg fram.

Klem nite
c.AuthorAlias måne😄19. august 2002
Blås i om du skeiet litt ut i helga med is, nå har du prøvd det og funnet ut at du får dårlig samvittighet, og det vil du ikke ha så derfor gjør du ikke det igjen ;)

Lykke til videre.

Klem Måne
c.AuthorAlias Jannicke😄19. august 2002
Hei Morgengry!

Du hadde det sikkert hyggelig i helgen, om du kanskje spiste litt feil. Mye av veien til en sunnere kropp går jo også gjennom hjertet- så hvis man vil ned, må man også kunne kose seg. Og som du skriver: en helg uten snop er et STORT fremskritt!

Jeg tror du tar et riktig valg ift vekta di- men det er bare du som vet hvor godt du takler det. Hvor ofte har du egentlig planer om å veie deg? Kanskje det kan være en ide å veie seg litt tett nå, og hvis det fungerer med slankingen uten vekt så kan du sette den bort for lengre tid. (Bare tanker jeg gjør meg- bare sånn hvis jeg vil prøve samme taktikk...)

Jeg er imonert over hvor lenge du trener! Jeg pleier å fordele treningen utover dagen- hva med deg? To timer i strekk hadde sansynligvis tatt knekken på meg!

Ha en fin dag!
☹️100,6 kg

Noen utskeielser

Ja, det er lett å ta noen uskeielser når man ikke skal veie seg dagen etter. Har hatt besøk noen dager nå og det har blitt en del "ute-mat", dvs. biff m/bernesaus og pommes frites og så ble det McDonalds og masse is i går (det er jo så varmt). Men jeg fikk trent i 1,5 time i går, så noe riktig gjør jeg. Skal prøve å få trent i dag også for det har blitt bare 2 ganger denne uken, og 3 skal være et minimum. Men jeg er så trett etter sene kvelden nå så jeg får se om jeg orker.

Det å slanke seg uten vekt har både posetive og negative sider. Jeg vet ikke hva som veier mest. Det posetive er at jeg kan slanke meg uten press og dermed uten dårlig samvittighet med påfølgende sprekk. Det negative er at det er så lett å skeie ut fordi man skal jo ikke veie seg før om laaaaang stund. Noen ganger så er det deilig å ha den friheten mens andre ganger så trenger jeg noen til å holde meg i øra. Jeg får se det litt ann. Skal prøve meg en uke til uten vekt så går jeg kanskje på den igjen.

Føler at jeg er kommet langt på vei i å endre mine dårlige vaner. Før så var slanking = trening og ikke trening=fråtsing (ja jeg er litt ekstrem). Men nå kan jeg la være å dra på trening og alikevel spise fornuftig. Jeg sitter ikke å spiser snop om kveldene lenger og det er lenge siden jeg har trøstespist. Alt dette er jo en seier i seg selv. Nå må jeg bare bli flink til ikke å la vekta styre humøret mitt. La de talla være tall og glede meg når det går nedover og ikke gråte når det står stille eller går oppover.

Ha en fin dag og en god helg allesammen.
6 i heiagjengen
c.AuthorAlias NasseNøff😃18. august 2002
Hei på du, og tusen takk for hilsen i boka mi ! Det er ikke alltid like enkelt å henge med på nye personligheter her inne, men da er det jo topp at dere kommer innom og hilser på meg, sånn at jeg blir oppmerksom på dere ! *ss*

Ja, det er godt å være oppe av ’hengemyra’, og det hjelper jo godt på humøret også når andre bemerker at man har gått ned i vekt *ss* Det er stor motivasjon det, ingen tvil !

Mange tanker ang dette om å veie seg... Jeg tror Ally er inne på noe veldig fornuftig. Dette med at vi må ønske å leve sunt, uten at det nødvendigvis er pga vekta... Hm... Noe å tenke over det der - absolutt !

Kikker innom deg igjen innimellom jeg Morgengry, og ønsker deg lykke til videre med nedgang !

Klem fra NasseNøff
c.AuthorAlias Jannicke😀16. august 2002
Kjære Morgengry!

Klart vekta har stor makt! Jeg har lyst å BO på vekta mi. Se den lille nedgangen/oppgangen og ta påfølgende gleder eller nedturer. Jeg forstår godt dilemmaet ditt. Jeg ser godt at det må være vanskelig å styre seg uten vekt (det er vanskelig nok MED), men på en annen siden blir du nok mer bevisst på hvorfor du legger om vanene dine. Som du selv skrev- det er jo tross alt ikke BARE for å gå ned i vekt? Uansett- jeg er spent på din neste veiing- er resultatet bra, så fungerer kanskje metoden? HA EN STRÅLENDE HELG!
c.AuthorAlias nite16. august 2002
Kjære trofaste følgesvenn!!!!!

Du satt fingeren på et viktig pungt i dag, som jeg ikke har tenkt på, men som jeg ikke er fremmed med tanke på at ville vært min instilling også, om jeg hadde klart å sette bort vekta. At det er jo ikke så farlig, det er jo så lenge til vi skal på vekta. Vi er utrolig flinke til å lure oss selv, det største sviket vi egentlig kan gjøre. Men så leste jeg Ally sitt innlegg til deg, og det satte meg på mottanker etter jeg hadde fundert litt over ditt innlegg. Så nu er unge nite noget frustrert. Det var så mye filosofiske tanker på en gang, at jeg skal tenke og fundere på begge.

Du må ha en fortreffene helg, og hvis mønsteret ditt fortsetter som det pleier, har du en skrivefri lørdag og søndag, og vi sees igjen mandag.

klem nite
c.AuthorAlias Monica12316. august 2002
Hei!
Takk for hilsen!
Håper du får en fornøyelig helg.!
c.AuthorAlias Ally16. august 2002
Heihei Morgengry!
Til dette du sier med at det er lett å skeie ut når du ikke skal veie deg på lenge: Jeg kom til å tenke på hvordan det var å gå på folkehøgskole(!?). Der ble det vanskelig å gidde å gjøre noe fordi vi ikke fikk karakterer. Jeg var jo alltid en streber, og i norsk skole blir vi lært opp til å jobbe for gode karakterer. Dermed glemte jeg jo alt jeg hadde lært dagen etter en prøve/eksamen. På folkehøgskolen prøvde jeg å finne tilbake til lærelysten, gleden ved å lese en bok eller skrive en tekst uten at noen ba meg om det. Det greide jeg tilslutt. På samme måte blir det med vekta; det kan ta tid å kjenne gleden ved å leve sunt uten at vi oppnår belønning i form av vektnedgang. Det er den indre motivasjonen vi er ute etter, både når det gjelder læring og kosthold.

Man kan selvsagt velge å si at jeg burde hatt karakterer på folkehøgskolen også, for da hadde jeg helt sikkert jobbet hardere. Men man kan ikke gå på skole alltid, og jeg får ikke karakterer på jobben, eller når jeg vasker huset. Derfor var det en nyttig lærdom.

På samme måte kan vi ikke veie oss hver dag resten av livet, eller slanke oss til evig tid. Vi må finne en annen motivasjon for å klare oss i det virkelige livet.

Eller hur?

Ally
c.AuthorAlias Monica12316. august 2002
Helt klart at vekta kan ha stor makt. Kan være vanskelig å kvitte seg med den. Men jeg synes du klarer deg bra jeg! Så blir det spennende når du tar fram målebåndet en gang igjen da.

Det er lov å skeie ut, bare man hanker seg inn igjen etterpå slik at det ikke varer på dagesvis. Det er bare trening som skal til, og til slutt lærer man det vet du.
Lykke til.
😌100,6 kg

Har så lyst til å gå på vekta...

Jeg sender lange blikk bort i skapet hvor den står, men vet at det blir bare en gedigen nedtur hvis jeg ikke er kommet på to-siffret ennå. Føler at jeg har det godt med meg selv nå som den er borte, men må si jeg savner litt den kontrollen. Tenker at jeg kan jo bare ta en liten titt, men hva er forskjellen på en liten titt og en stor titt? Jeg har så rare tanker noen ganger (ler av meg selv). Jeg får ta frem vekta igjen når jeg har kommet på to-siffret og fjerne den igjen når jeg nærmer meg 90, for der har jeg også en psykisk sperre.

Har egentlig ikke så mye å skrive, men føler at jeg må inn her hver dag og skrive litt. Det gir meg masse inspirasjon å lese andres dagbøker, og jeg føler at jeg henger med når jeg kroter litt ned i dagboka mi.

I går ble det ingen trening, men det var allerede bestemt. Skal prøve å få tatt meg en time i dag. Må snart begynne å trene litt styrke. Sliter litt meg vondt i bekkenet og ryggen. Vet at erfaring at dette blir borte når jeg trener styrke.

Kostholdet går så bra, at jeg er overasket over meg selv. Før har jeg alltid gått å tenkt på alt jeg ikke kunne spise fordi jeg har vært fysen hele tiden. Men nå er den følelsen helt borte. Nå er det bare isen jeg må ha. Unner meg en hver dag nå som det er så fint vær. Og det er godt (å kunne unne seg noe, mener jeg).

Nå er det to uker til jeg skal veie meg. Jeg er så spent. Litt gøy å gå sånn å glede seg til å veie seg. Merker at magen ikke er så voldsom stor lenger.

Ha en fin dag, allesammen.
5 i heiagjengen
c.AuthorAlias Ninni😊15. august 2002
Hei Morgengry
Takk for hilsningen din, og for gode tips om linker. Skal sjekke opp disse sidene, og se om jeg får gode råd. Skal lese gjennom dagboka di, og se hvordan det har gått med deg siden du startet på et nytt og sunnere liv.

Sikkert lurt å ha faste veiedager, så blir man ikke helt opphengt i denne vekta. Det går jo litt opp og ned om dagene, og veiing hver dag vil bare skape frustrasjon. Jeg skal også gå igang med treninge på helsestudio, og hovedfokuset blir kondisjon. Har såvidt begynt å kutte ut alt som er usunt, samt at jeg prøver å spise mindre. Har ikke fått veid meg skikkelig enda, men det blir...Vi får følge med hvordan det går med hverandre :-)
c.AuthorAlias hecatee😃15. august 2002
hei, morgengry!!

TAKK for hilsen!!

fornuftig å gjemme vekta. mål er mer pålitelig. selv eier jeg ikke en badevekt, ikke vil jeg ha heller. like greit å måtte låne en gang i uka eller sjeldnere, så blir jeg ikke så opphengt i den. hva en føler selv og kjenner på kroppen og klære er det viktigste.

ble ikke noe trening på meg heller i dag. var altfor sliten til å orke noe som helst - skikkelig støl etter jobb i dag. deilig det og, men skulle gjerne hatt overskudd til å svømme litt. ikke noe annet å gjøre enn å lytte til kroppen og hvile. i morgen er en ny dag med nye muligheter - som jeg skal benytte meg rikelig av!!

fornuftig å ta det litt og litt i matveien. spiser det jeg vil så lenge det er sunt eller medium sunt. orker ikke den bråe og vanskelige overgangen. heldigvis kommer det litt og litt av seg selv - DEILIG!!

ønsker deg alt godt!! måtte du lykkes med alt hva du ønsker å oppnå!!

klem hecatee
c.AuthorAlias nataja😌14. august 2002
Heisan:-)
Skjønner godt at du er frista til å ta deg en tur på vekta, og er virkelig imponert over at du greier å la det være. Kjempeflott!:-)
..sant det at det ikke er noen forskjell på en liten titt og en stor titt. Du har en kjempevilje, jeg hadde ikke greid å la være tror jeg.

Har vurdert å be gubben ta med seg vekta på jobben for at jeg ikke skal kunne gå på den hver dag. Men for meg så hadde ikke det funka helt det heller. Tror jeg da kanskje hadde tenkt at "æsj, det er så lenge til jeg skal veie meg allikevel, at den sjokoladen går jeg av meg innen den tid". Jeg er litt ekspert i å lure meg selv sånn.

Syntes ihvertfall du er kjempeflink og har all grunn til å være stolt av deg selv.
*klem*
c.AuthorAlias Monica12314. august 2002
Hei!
Dette med vektas tiltrekking er ikke lett. Men prøv en dag til uten da...
c.AuthorAlias Jannicke😃14. august 2002
Hei Morgengry!(Du har valgt et så fint navn!)

Jeg er akkuratt som deg- jeg MÅ liksom inn her hver dag, og gjett om jeg blir glad når jeg ser en hilsen fra deg: TAKK! Det er koselig å liksom ha "noen faste" å følge med!

Jeg synes det virker som at du klarer deg veldig bra uten vekt. Slik jeg forstår er humøret på topp og motivasjonen er til stede. Da tror jeg du gjør det riktig å følge den opprinnelige ideen din om å ikke gå på vekta før planen tilsier det.

Fortvil ikke om du ikke trener hver dag. Jeg tror vi hadde gått leie fort dersom vi skulle gått fra 0 trening til trening hver dag. Men det høres lurt ut med litt styrke for å bli kvitt noen problemer!

Ha en fortsatt god dag!
🙂100,6 kg

Mine mål

Ja nå har jeg tatt motet til meg og målt meg. Synes det er litt "skummelt" å legge ut de høye tallene, men dette er meg. Neste gang er jeg forhåpentligvis mindre (he-he).

Mål:
Venstre overarm: 37 cm
Under armene: 106 cm (over brystet)
Livet: 107 cm
Hofte: 125 cm (på det bredeste - bilringen)
Venstre lår: 74 cm
Venstre legg: 43 cm
-------------------------
Sum 492 cm

Ja da er det gjort.

Trening i går:
60 min rotex-maskin + 30 min steppemaskin + 30 min ergometersykkel.

Ellers så er jeg veldig fornøyd med at jeg har lagt bort vekta. Føler at jeg ikke har dette presset over meg.

Har tenkt mye over hvorfor jeg er blitt så tjukk. Hvorfor jeg ikke klarer å slanke meg eller holde meg nede. Jeg tror dette er årsaken:
Jeg tror jeg var et snilt barn. Alltid så flink og pliktoppfyllende. Flink på skolen, rolig hjemme og ingen krise i puberteten. På ungdomsskolen tok jeg valgfag som jeg ville ha nytte av senere i livet, ikke de som jeg synes var gøy. Alltid så fornuftig. Ville ikke legge noen byrde på foreldrene mine som hadde nok å stri med. Maten ble nok kanskje en trøst for meg. Overvekten er blitt min protest mot alt dette "perfekte". Min (destruktive) måte å vise at "jeg vil ikke alltid være så perfekt". Jeg tror at jenter har en tendens til å vende følelsene innover i seg selv, mens mennene er flinkere til å vende de utover. Har aldri hørt om en mann som sitter å trøstespiser. Jeg må ta tak i dette og heller finne andre måter å få ut disse negative kreftene på.

Ha en god dag allesammen.
5 i heiagjengen
c.AuthorAlias nataja14. august 2002
Heisan:-)

Skal bli spennende å følge med på målene dine fremover, og med den trimminga di så vil du nok se det gått på målene.

Teorien din om hvorfor du er blitt overvektig kan kanskje stemme den. Er imponert over at du greier å sette deg ned og spørre "hvorfor", for så å finne svaret. Det er ikke lett å gjøre det, vi overvektige har mye lettere for å skylde på f.eks gener, lavt stoffskifte o.s.v, og forsøker ikke å finne den reelle grunnen.

Har du tenkt å sette bort vekta for godt, eller skal du veie deg f.eks 1 gang pr.mnd?

Ønsker deg lykke til, du er kjempeflink!
*klem*
c.AuthorAlias Jannicke😃13. august 2002
Kjære Morgengry!

Flink- pike syndromet... Ja, det er nok flere som har opplevd det slik. Jeg var lik som barn jeg også, men tror ikke det er derfor jeg har lagt på meg. Mine grunner er nok andre (og jeg jobber med å finne ut hvorfor...).

Jeg synes du har trent veldig bra! To timers trening vil nok sees igjen på vekta. Uff, nei- du bruker jo ikke vekt: det vil sees igjen på målebåndet! Og jeg tror du merker fett- tapet bedre der enn på vekta!
c.AuthorAlias Ally❤️13. august 2002
Kjenner meg igjen her ja! Jeg var også flink streber, og gjorde bare det jeg fikk lov til. Alle mine venninner var også sånn, og mange har fått problemer i voksen alder. Enten depresjon, spiseproblemer eller helst begge deler. Flinkpike-syndromet er svært vanlig! En løsning kan være å bli litt mindre flink...? Si fra litt mer og gjøre mer som du vil uten tanke på hva andre mener. Hos meg handler maten mye om å sette grenser - det har jeg ikke vært flink til overfor andre. Derfor har jeg stengt meg inne med maten min innimellom.

På tide å tenke på oss selv?

Ally
c.AuthorAlias Mah😉13. august 2002
Hei.

Hadde akkurat skrevet et innlegg som jeg i farten trykket nullstill på, og dermed ble den borte. Akk ja. Jeg er sikker på at det bare er et lite tidsspørsmål før den dumme vekten tipper under 100. Antakelig er det en liten terskel som må foreseres, men det løsner nok skal du se....
Skal titte innom til uka...

Ha en hyggelig slankeuke.
Hilsen Mah
c.AuthorAlias Monica12313. august 2002
Hei!
Så flott da at du har tatt mål. Nå får du noe konkret å måle deg mot neste gang. Det lønner seg ikke å måle så ofte. Jeg tar det en gang i uka (men da har det nesten ikke skjedd noe) og så en gang i måneden - og DA ser man forskjell.

Så fint at du har funnet ut noe av problemet ditt. Det første skrittet for å komme videre er jo å bli kjent med problemet. Av og til kan bare det i seg selv være skremmende. Men det ser ut til at du har det ganske klart.

Ikke lett å være snill pike bestandig. Du får prøve å finne måter å utagere på nå, som ikke nødvendigvis har med mat å gjøre. Prøv kanskje å gjøre noe som du alltid hadde lyst til i ungdommen, men som du ikke gjorde fordi du skulle være så ordentlig. La fantasien løpe løpsk.

Skriv ned alt du kommer på, enten du synes det er fornuftig eller ikke. Etterpå kan du se på hvert enkelt punkt og finne det du synes er mest fornuftig, og så gjør du det!

Lykke til videre på veien!
Hilsen Monica
❤️100,6 kg

Tusen takk for all støtte!

Dette varmet skikkelig. Det er så godt å få noen oppmuntrende ord når man sliter. Nå har jeg kuttet ut vekten, og det føles godt (og litt skummelt). Hvis det ikke går så får jeg jo bare ta den frem igjen. Var borte i helgen og det ble litt snop på lørdag men eller så gikk det bra. Det som var så deilig var at jeg kunne sitte der og kose meg med dette uten dårlig samvittighet fordi jeg hadde ingen vekt jeg skulle veie meg på på mandag. Jeg tenkte mere på hvordan dette skulle gå inn i mitt nye kosthold. DEILIG!! Og jeg tok meg en joggetur - ikke fordi jeg skal på vekta men fordi jeg synes det er gøy å jogge!! Nå har jeg ikke jogget på mange år fordi jeg er altfor tung for dette (stakkars knærne mine), men guri malla så støl jeg ble. Hadde ingen anelse om at jeg skulle bli så støl i låra og rumpa. Morsomt også!!

Jeg tror jeg skal klare å holde meg på et sunt kosthold selv om jeg ikke har vekta som vokter. Jeg har tenkt litt over hva som har skjedd alle de andre gangene jeg har slanket meg. Jeg har gått ned og så har jeg gått opp igjen det pluss noen kilo til. Alt har begynt så bra med masse motivasjon og at nå skal jeg holde meg der. Så har jeg sultet meg og trent til jeg har kommet dit jeg skulle (i mine yngre år). Så har jeg sagte men sikker gått tilbake til den usunne livsstilen. Nå er det blitt vanskeligere å holde ut helt til mål fordi det er blitt så mye som skal av. Det er ikke gjort på noen måneder. Jeg setter igang for fulle rulle og går på en smell. Hvorfor? Mye pga sultingen, og også fordi jeg setter meg så høye mål. Jeg skal ned en kilo i uken - hvis ikke så blir jeg deppa (og trøstespiser). Jeg skal heller ikke ha noen sprekk. Hvis jeg så mye som spiser en sjokolade så blir jeg deppa - og trøstespiser. Tragisk. Men denne gangen må jeg klare det. Føler at det er siste sjans. Klarer jeg det ikke nå så tror jeg ikke at jeg orker dette styre mere. Så for å klare dette må jeg bryte alle dårlige vaner som har gjort at jeg ikke kommer i mål. Det første jeg har gjort er å kutte ut vekta (inntil videre). Da slipper jeg presset med antall kilo som skal vekk. Jeg er også kvitt lysten på godteri, og det er nok takke være kostholdet (lav GI). Jeg skal også trene fordi jeg synes at det er gøy - ikke fordi jeg må. Jeg må ikke trene 5 ganger i uken, det holder lenge med 3. Og en ting som er viktig - få nok søvn. Jeg merker at jeg stapper i meg masse usunn mat når jeg blir sliten. Fy!

Jeg tror jeg skal klare det nå, bare jeg er bevist på alle fallgruvene. Føler allerede at magen er blitt mindre, og det er så kjempemorsomt. Den er gangske stor.

I kveld skal jeg huske å ta målene mine, så i morgen skal jeg legge dem inn.

Igjen, tusen takk for all støtte.

Ha en god dag.
3 i heiagjengen
c.AuthorAlias Jannicke😊12. august 2002
Hei Morgengry!

Jeg tror det er viktig å ta omstillingsprosessen med ro- akkuratt som du gjør det. Vi trenger litt tid og tilvenning før vi klarer å snu om på livsstilen vår. EN ting er å gå på en kur/et kurs over noen uker- en annen ting er å forandre hele vårt levesett. Jeg prøver å ikke få panikk dersom jeg har spist noe jeg ikke bør (ikke like lett alltid!), men heller gå videre til neste fristelse og prøve å motstå den. En må se det positive i forandringene vi gjør- og ikke fokusere på skuffelsene!

Jeg ble imponert over deg som jogget frivillig. Jeg har aldri forstått meg på joggere. Å gå en lang, god tur DET er hyggelig- men å jogge... Men så har jo jeg heller aldri forstått facinasjonen ved areobic heller: 20 svette damer som står å hopper etter relativt dårlig musikk... Men det er jo meg da. Jeg liker bedre en god sykkeltur, en tur i fjellet, padling, svømming- ja, rett og slett ting jeg ser på som mindre anstrengende!

Ja, jeg tar hvis litt av her... Men uansett- det jeg egentlig ville få sagt er at jeg tror du er på rett vei- og jeg er sikker på at du vil nå målene du har satt deg.
c.AuthorAlias Blubba😌12. august 2002
Hei !
Du er nok inne på noe vesentlig når du sier at det må være lystbetont når vi skal ned i vekt. Kjente meg veldig igjen i beskrivelsen din. Man går på med friskt mot. "Sprekker", gir f... i en periode og har verdens dårligste samvittighet og selvbilde. + noen ekstra kilo. Har en bok som heter varig slank uten evige slankekurer. Her er det første man får anbefalt å gjemme badevekten, fordi det egentlig ikke er vekten men kroppsstørrelsen som betyr noe. Og den kan man måle med klesstørrelser eller målebånd. Og, og dette tror jeg er viktig, det er lettere å finne trivsels"størrelsen", når man ikke refererer til en vekt. Vi har så mange fastgrodde meninger om hva vi bør veie, men dette tar ikke hensyn til bygning eller treningsgrad. Så stå på, du er helt sikkert på rett vei!

Klem fra Blubba
c.AuthorAlias nite12. august 2002
Hei og velkommen til ny uke. Det var godt å lese meldingen til meg i dag. Det er veldit viktig for meg at dere faste jeg snakker med her inne, tar godt imot historien min. Det er klart man er jo litt skeptisk for reaksjoner hos andre når man går så ut av skapet som jeg nå har gjort. Så tb. meldinger som du gir meg varmer.

Nå er det ny uke, og neste gang du er på vekta er den under 100, det er jeg nesten sikker på, vil du vedde? (ha ha)

Klem fra Nite
😑100,6 kg

Skal jeg gjemme vekta?

Satt å funderte på dette i går. Jeg merker at hver gang jeg er på slankeren så får vekta styre veldig mye av livet mitt. Alt jeg gjør gjør jeg for at vekta skal gå ned. Og det helst så fort som mulig. Jeg trener for at vekta skal gå ned, ikke for at det er gøy. Og jeg kan veie meg hver dag, noen ganger flere ganger om dagen. Men hva er det jeg egentlig vil oppnå? Selvfølgelig vil jeg gå ned i vekt, det er jo derfor jeg slanker meg. Men hva er det viktigeste for meg? (tenkte mye i går). Det er tre ting som er viktigst for meg. Det ene (1) er å komme i bedre fysisk form slik at jeg slipper plager med bekken og rygg (et stort problem i forhold til jobben min) og det andre (2) er at det skal bli lettere å kjøpe klær jeg har lyst på og ikke fordi det er det eneste de har i min størrelse og til slutt (3) at jeg skal få mere overskudd til å klare den hektiske hverdagen. Alt dette oppnår jeg jo ved å gå ned i vekt. For å oppnå nr. 1 må jeg trene både kondisjon og styrke. Har gjort det før og jeg merket ikke til disse problemene. Nr 2 oppnår jeg ved å gå ned i vekt men også å bli fastere i fisken, og da er jeg tilbake til treningen. Nr 3 oppnår jeg ved trening og sunt kosthold. Så det det koker ned til er at jeg må trene og spise sunt for å oppnå dette. Vekten har egentlig ikke så mye å si for dette. At vekten vil gå ned er noe som kommer som en gevinst av det foran. Og hvis jeg lar vekten styre livet mitt så blir jeg så deppa når det ikke går så fort som jeg vil eller at jeg kan gå litt opp. Dette er jo helt feil. Jeg skal ned 30 kilo totalt og har satt fristen til 17. mai. Jeg har godt tid på dette og trenger ikke å stresse. Hva om jeg bruker 2-3 mnd lenger. Det er jo ingen krise. Det som er viktig her er at jeg får lagt om livsstilen min og at det går den rette veien. En gang vil jeg jo komme frem. Så min tanke er rett og slett å gjemme vekten for en periode og kanskje veie meg bare en gang i mnd for å se om det går rette veien. Det jeg er redd for at dette skal bli en hvilepute for meg slik at jeg ikke for tatt meg sammen. Man mister noe av kontrollen, kanskje? Jeg vet ikke. Leste i Hjemmet i går om ei som hadde vært tykk fra hun var barn og endelig klarte å ta det av seg i voksen alder. Det hun gjorde var å kaste vekten og spise sundt. Alle eksperter sier jo at du skal kaste vekten når man slanker seg. Men jeg er så redd for at jeg ikke klarer det uten den kontrollen. Kanskje jeg skal prøve i 2 mnd for å sae hvordan det fungerer. Bare bruke målebånd for å se cm jeg går ned. Og trene og spise sundt fordi det er min nye livsstil og ikke hovedsakelig for å gå ned i kilo. Hmfff. Vanskelig valg. Men hva har jeg å tape? At jeg kanskje må begynne på nytt igjen om to mnd. Det har jeg jo gjort mange ganger før, men jeg merker jo at det blir vanskeligere og vanskeligere for hver gang. Men jeg blir så deppa av vekten noen ganger og det fører meg ut i elendigheten. Jeg er så i tvil om hva jeg skal gjøre. Klart det er inspirerende å se at vekta går nedover, men da blir det sånn at vekta styrer humøret (og mye av livet) mitt. Er det riktig?

Konklusjon:
Nå skal jeg ta målene mine og skrive de inn hver. Jeg skal ikke veie meg før tidligst 1. september og kanskje gjøre det den 1. i hver mnd. Jeg skal fortsatt skrive her inne, men noen vektregistrering blir det jo ikke før den 1. Håper dere gidder å lese dagboka mi fordet.

Nå skal jeg reise bort i dag og blir borte til søndag. Men jeg kommer sterkt tilbake på mandag. Da med cm og uten vekt.
9 i heiagjengen
c.AuthorAlias Bonita❤️9. august 2002
Hei morgengry,
dette var kloke ord, jeg tror det er veldig lett å bli for opphengt i vekta! Og som du sier, du har jo god tid, det er jo endret livsstil dette handler om..
Ønsker deg lykke til, er sikker på at du vil klare deg bra!
Helgeklem fra Bonita ;-)
c.AuthorAlias Ally😉9. august 2002
Hei Morgengry, jeg er enig i alt du skriver her! Jeg satte jo bort vekta selv - dvs jeg fikk kjæresten min til å gjøre det. Fatter ikke hvor han har gjort av den, har lett én gang... Uansett, nå veier jeg meg egentlig bare for å se om jeg gjør det riktig det nye kostholdet. Hvis jeg ikke hadde gått ned noe, måtte jeg nok ha justert det litt mer. Men nå ser det bra ut, derfor kan jeg vente enda lenger med veiingen etterhvert. Jeg kjenner godt på kroppen at jeg går ned, dag for dag. Synes Augusta hadde en bra visjon - hun ser for seg små arbeidere inne i kroppen som spar ut fettet mens hun sover. Og det gjør de når vi stapper i oss protein istedenfor karbo!Gjem badevekta og begynn heller å lære deg å lage nydelig, sunn mat! Jippi!

Ally
c.AuthorAlias Monica1238. august 2002
Hei!
Jeg synes du har gjort et fornuftlig valg ang. vekta. Å måle seg av og til er jo like bra. JEg bruker begge deler og det fungerer fint.

Klart vi skal følge med deg selv om du ikke skriver vekta! Da får vi jo heller følge med på cm-målene, og ellers hvordan du opplever det på kroppen.

Når du kjenner at klærne sitter løsere og kan gå ned en størrelse vet du at du samtidig har gått ned i kilo.

Lykke til!
c.AuthorAlias Jojoen😃8. august 2002
Hei Morgengry :-)

Tankene våre er en stor del av oss. Vi må finne den metoden som er riktig for hver av oss, en gang treffer det. Og når du har funnet en måte å gjøre det på, vite hva du spiser, velger et kosthold som ser interessant og lovende ut.. ja, så vil jo vekta gå ned uansett om du sjekker den daglig eller ikke i det hele tatt.

Selv veier jeg meg hver morgen, men jeg flyr ikke på vekta i løpet av dagen. Jeg vet også at jeg må regne med noen opp og nedturer i løpet av uka. Det er ikke slik at jeg tenker hele tiden på hva den vekta vil vise i morgen.

Jeg er enig med deg i å gjemme hele vekta hvis det er selve vekt-tingen som plager deg.

Klart jeg vil lese dagboka di selv om det ikke er noen vektresultater der :-) Jeg synes det er fint å lese hvordan du har det likevel. Og du vil vel beskrive fremgangen i hvordan det føles på kroppen, klærne og målbåndet likevel, så det blir fortsatt spennende å følge med.

Lykke til!

Klem fra Jojoen
c.AuthorAlias Jannicke😉8. august 2002
Gratulerer med en sunn avgjørelse.

Den høres iallfall sunn ut. Jeg tror at hvis man skal ha effektiv og varig vektnedgang så må man forandre livsstil slik at man ikke er "på slankern", men faktisk lever slik hver dag. Man skal ikke være helt opphengt i vekta, men forusere på hvordan en føler seg i egen kropp.

Du har de beste forutsetninger for å klare dette tror jeg. Du har funnet ut hva som er viktig for deg- og som du sier selv Det er ikke nødvendigvis vekta som styrer om du får til forandringen i livsstilen din.

Skulle ønske deg kunne klare det samme, men jeg er avhengig av det "løftet" litt nedgang gir, og klarer derfor også skuffelsene (forhåpenligvis).
c.AuthorAlias nataja8. august 2002
Kjempeflott det du har skrevet her om hva du har kommet frem til. Du har satt deg ned og tenkt skikkelig over sakene, og bare DET er ikke lett når man er på slanker'n. Som oftest tenker man KUN vekt og kalorier og glemmer nesten hvorfor man gjør det.

Og hvis du føler at vekta styrer humøret og mye av livet ditt, så støtter jeg virkelig den avgjørelsen du har tatt nå:-)

Ønsker deg lykke til, og du må ha en fin helg.
*klem*
c.AuthorAlias nite8. august 2002
Tusen takk for din hilsen i dag. Ja det blir spennende å se om det er noen som enten tar sjangsen til å møte opp i dag, eller kanskje dette kom såpass brått at man ikke har tid/mulighet. Vel da går jeg alene. Dette er mest for meg å ha et forpliktene grunnlag til å bevege meg etter jobb, ellers blir det lett stillesittene hjemme.

Dette du sier om vekta og utilpass kjenner jeg så godt igjen.
Jeg har skrevet om dette tidligere, men vil gjenta.
For 13 år siden hadde jeg gått ned 30 kg. Noe før jeg ble gravid, og en del etter jeg hadde fått barn. Dengang syntes jeg allikevel jeg så overvektig ut, selv om jeg i dag ser bilder og var råflott. Men da var hodet mitt allikevel innstilt på at jeg var feit.
Så begynte vektøkningen, steg for steg. Det la seg til noen kg her og der, uten at jeg egentlig var så veldig bevisst på dette, og en dag var jeg virkelig feit igjen. Nederlaget over vektøkningen gjorde at jeg ble helt skrudd i hodet. Veide meg flere ganger om dagen, og ble mer og mer deppa over alle grammene som la seg til. Selvfølelsen var på bånn, og mine nærmeste ble direkte berørt. Jeg kunne ikke la min mann se meg naken. Han fikk ikke lov til å ta på magen min (og dette blir litt vanskelig i visse situasjoner *S*) enhver kommentar ble av meg oppfattet som drittslenging, selv fra min mann, som hele tiden har vært svært så tollerang, og elsker meg uansett.
Hver gang jeg passerte et speil, eller butikkvindu, måtte jeg slenge et blikk på meg selv, bare for å konstantere at jeg så helt jævlig ut, og bli ennå mere deppa. Til tross for dette, var jeg ikke i stand til å gjøre noe med problemet.

Det som fikk meg til å se klart, var en helgetur til Bergen. Vi hadde spist frokost på hotellet, og gikk rundt i byen. Så hadde jeg lyst på en is, men min mann spurte pent: Skal du spise det nå da? Vi skal jo spise middag senere i dag, med dessert.
Jeg ble så sykelig fornærmet, at jeg skjelte han ut, og beskyldte han for å synes jeg var så feit at jeg ikke trengte denne isen. Jeg nektet å snakke med han på mange timer.
Stakkars, han hadde ikke ment noe vondt, bare prøvd å gi meg litt bevisstgjøring.

Etter denne episoden forsto jeg selv at det var gått for langt.
Vet ikke helt hvordan jeg klarte det, men nå kan han se meg naken, og jeg digger når han tar på hele meg.
Jeg slenger fremdeles et blikk bort mot speil og butikkvinduer, men ser ikke med avsky. Ser heller ei voksen moden flott frodig jente.

Så kan du spørre hvorfor jeg vil slanke meg mye. Jo det er jo i visse situasjoner man ikke føler seg helt flott og frodig. På stranda f.eks. eller i selskap der alle har stroppeløse kjoler, og du føler deg som bestemora til disse, unge flotte....
Videre er det jo tanken på at jeg blir eldre, og det er ikke bra å være eldre å bli plaget av høyt blodtrykk, faren for infark eller slag. Det er ikke noe vits i å bære på alle disse kg. når de ikke har noen nytteverdi.
Derfor vil jeg ned i vekt, og du morgengry. Det er virkelig slike ord du gir meg i dag, dette med vekta som ikke rører på seg, og plutselig en dag gjør den det, ja det er slike ord som varmer, og som gjør at jeg fremdeles er med, og ikke har sprukket.

Klem nite

c.AuthorAlias Molla❤️8. august 2002
Heipådeg!
Flott avgjørelse! Jeg tror du gjør kjempelurt i å parkere vekta en stund. Står overfor den samme avgjørelsen selv, det er jo ingen vits i å løpe på vekta hver dag! Blir altfor opphengt og det er lett å bli deppa dersom vekta ikke har rørt på seg siden sist.
Dersom man spiser sunt og trener så vet man jo uansett at det går riktig vei. Og målebånd hver uke eller måned gir ytterligere inspirasjon.
Selvsagt gidder vi å lese dagboka di! Det er jo deg og tankene dine vi er interessert i, ikke nødvendigvis hvor mange gram du går ned hver dag. Så fortsett å skrive, så deler vi spenningen med deg hver måned når du skal oppdatere vekta.
Lykke til!
Slankeklem fra Molla
c.AuthorAlias Molla❤️8. august 2002
Heipådeg!
Flott avgjørelse! Jeg tror du gjør kjempelurt i å parkere vekta en stund. Står overfor den samme avgjørelsen selv, det er jo ingen vits i å løpe på vekta hver dag! Blir altfor opphengt og det er lett å bli deppa dersom vekta ikke har rørt på seg siden sist.
Dersom man spiser sunt og trener så vet man jo uansett at det går riktig vei. Og målebånd hver uke eller måned gir ytterligere inspirasjon.
Selvsagt gidder vi å lese dagboka di! Det er jo deg og tankene dine vi er interessert i, ikke nødvendigvis hvor mange gram du går ned hver dag. Så fortsett å skrive, så deler vi spenningen med deg hver måned når du skal oppdatere vekta.
Lykke til!
Slankeklem fra Molla
😈100,6 kg

Jeg gikk rett i fella.....

At jeg aldri lærer. Blir så irritert på meg selv. I går var jeg dønn sliten fra da jeg stod opp og hele dagen. Fikk besøk og vi gikk ut og spiste (ikke lav GI-mat) og da jeg kom hjem tømte jeg fryseren for is, det var 3 ispinner igjen. Ikke mye is men det hadde vært nok med en. Jeg vet så innderlig vel at når jeg blir så sliten så tyr jeg til godteri. Hvorfor hvet jeg ikke, men det er en av mine fallgruver som jeg vet så godt om og derfor må unngå. Men nei da..... GRRRRRRRRR!!!! Jeg glemte helt å benytte Monica123 sin 7-minuttersregel. Det er som om autopiloten kobler seg inn og jeg tenker ikke i det hele tatt. Skal jeg aldri klare å komme på to-siffret? Vet at jeg har psykiske sperre på 10-tall, men trodde ikke den begynte før på 90. Men jeg får bare bite tennene sammen og fortsette.

Nå skal jeg ikke veie meg før på mandag og deretter blir det bare en gang i uken til jeg har kommet meg godt ned på 90-tallet. Jeg blir altfor opphengt i vekten og den får en negativ innvirkning på psyken min når det ikke går så fort som jeg skulle ønske. Jeg skal bort i helgen så det er ikke sikkert at jeg har gått ned så mye, men jeg skal ta med meg joggeskoene så får jeg håpe at det blir litt løping.

Augusta lurte litt på hvordan man finner ut at man har cøliaki, så jeg kan jo skrive litt om det. Dette er en sykdom med "tusen ansikter". Derfor kan det være vanskelig å stille riktig diagnose. Gjennomsnittstiden er faktisk 10 år. Jeg var heldigere. I fjor sommer fikk jeg voldsom diare som varte i 2 mnd. Etter mange prøver ble det til slutt tatt en blodprøve på matintoleranse. Den viste at jeg muligens hadde cøliaki (blodprøver gir bare en indikasjon). Da resultatet forelå var jeg kvitt diareen og legen min sa bare at jeg kunne være litt obs på hvete etc. Egentlig skulle han ha undersøkt dette nærmere. Like før jul var jeg veldig plaget med et voldsomt utslett på hendende og i vår fikk jeg magesmerte, svimmelhetsanfall og var så sliten at jeg ble sykmeldt. Så kom jeg tilfeldig over internettsiden til norsk cøliakiforening og der var det listet opp masse symptomer og jeg fikk da en aha-opplevelse. Så jeg ringte til Volvat og bestilte gastroskopi, for her var det bare 1 ukes ventetid. Man kan ikke forandre kostholdet før man tar gastroskopi, og jeg var så dårlig at jeg orket ikke å vente i flere mnd på det offentlige. Med en gang dette var overstått la jeg om kostholdet og merket veldig fort at jeg ble bedre. Det tok 1 mnd før jeg fikk resultatet, men jeg viste at jeg hadde det. Nå blir jeg fulgt opp av sykehuset med en ny kontroll om et år. Gastroskopien var ikke behagelig...

Dette ble jo mye, men kanskje det er interesangt for noen. Det blir flere og flere som får matintoleranse og det kan være interesangt og hvite symptomene på noe av det.

Ha en god dag allesammen.
4 i heiagjengen
c.AuthorAlias Andungen😉7. august 2002
Tusen takk for innlegget!

Du er jo ved en magisk grense! Gratulerer!
Og la ikke fölelsene ta overhånd nå, jeg skal skrive dagbok hver dag i tillegg til denne, og tror det kan ha en positiv innvirkning.
Man kan se tilbake på dager der man har gått "berserk" og se hva det virkelige problemet var...
Sterkt at du klarer å trene i denne grusomme varmen.
(Og misforstå meg ikke, jeg elsker solen, men dette blir bare for mye for meg).

En sak lurer jeg på m GI
Hvor ligger sånn ca grensen? Jeg mener 40-50 höres lite ut,
er oppimot 70 for mye, hvor setter du stopp?

GÅ IKKE PÅ VEKTEN FÖR PÅ MANDAG! PLIIIIIIS?
(det er varmt, man samler vann, du trener mye, kroppen bruker lang tid på å omstille seg!)

Kos fra Andungen!
c.AuthorAlias nataja7. august 2002
Heisan.
Uffda, det ække noe ålreit når man hiver i seg noe man ikke burde, for man får så dårlig samvittighet etterpå. Men is er vel ikke det værste man kan spise, og 3 stk er jo ikke sååå mye da. Hadde vært værre om det var en pose potetgull... Selv så greide jeg ikke motstå en sjokolade som ble plassert rett foran meg da jeg lå på sofa'n og så på tv i går..

Fint at du fant ut om cøliaki og merka forandring når du la om kostholdet. De plagene du hadde, hørtes ikke særlig behagelige ut, nei. Og gastrokopi har jeg hørt folk sier er VELDIG ubehagelig, blir ikke det veldig likt pumping?

Har begynt å tenke på å veie meg kun 1 gang i uka jeg også. For jeg merker at de dagene jeg ikke er gått ned noe eller er gått opp litt, så blir jeg i dritthumør. Og blir da mere sulten, og har lettere får å putte noe i munnen. Tenkte litt på å ha fredager som veiedag (for den ukedagen veier jeg minst). Men jeg vet ikke om jeg greier å veie meg bare en dag i uka, vi får se.

Du MÅ bite tenna sammen og fortsette selv om du hadde den lille utskeielsen i går ja. Ikke tenk for mye på de isene, gjort er gjort.

Ha en fin dag, og glem isene du, ikke la de ødelegge humøret ditt:-)
*klem*
c.AuthorAlias Molla😌7. august 2002
Heipådeg!
Joda, før eller siden lærer du! Men husk at det tar laaang tid å innarbeide nye vaner, så du må nok dessverre regne med sånne "småsprekker" en gang i blant. Men det viktigste er: Umiddelbart etter en "sprekk" så er det tilbake til slankeopplegget. Og det klarte du jo! Så det viser at du er kommet et godt stykke på veg allerede!

Det ligger nok en sperre på 100, ja... Slet der en stund selv, men etter litt intensiv slanking slapp det plutselig og så var jeg kvitt 100-tallet for godt! Fortvil ikke, snart kommer du under, og da er det strake veien nedover! Men det er litt pussig, for det virker som om det ligger en sånn sperre på alle runde tall. Men når vi tar i bruk vår eminente viljestyrke og selvdisiplin må også disse sperrene gi tapt!!! ;)
Stå på!

Slankeklem fra Molla
c.AuthorAlias Ally😉7. august 2002
God morgen Morgengry! Jeg går også i samme fella når jeg er sliten, trøtt og/eller sulten. Men det er jo lenge siden sist du hadde det sånn?!? Det var vel litt pga middagen (høy GI) at du fikk kjempelyst på is da du kom hjem? Det betyr at med dette kostholdet vil du få slike lyster sjeldnere enn før. Tenk på at du er i en læringsfase, og bruk slike dager til å finne ut hvorfor du føler at du MÅ ha godis. Var det kanskje også fordi du ikke har "lov"? Kanskje du er for streng mot deg selv til daglig? Jeg vet ikke, men du har ihvertfall tid til å tenke over det, og tilpasse deg ditt nye liv med hode og kropp i takt. Noen dager er man sliten uansett, og hvis dette er måten vi takler det på så er vel det kanskje greit en gang imellom.

All mat er lov, du må bare velge om du vil spise den. Alt som er forbudt er gøy, føler ihvertfall jeg...

Kanskje du har rett i at du bør tenke mindre på badevekta en stund. Til du er sikker på at du har glidd forbi det første psykiske sperret og er godt nede på tosifret.

Lykke til ihvertfall!
😵100,6 kg

Det går så tregt....

Huff, jeg er så lei av det tre-siffra tallet. Hadde håpet at jeg skulle få se det to siffra nå. Trodde vekten i går var mye vann pga spekematen på søndag, men den er jo fortsatt høy. Nå trente jeg jo mye i går også da, og jeg vet at muskelene mine binder vann når jeg trener hardt. Kanskje jeg skulle holde meg borte fra vekten til mandag? Ingen dårlig idè tror jeg. Men det spørs om jeg klarer det.

I går trente jeg i to timer (60 min rotex + 30 min steppemaskin + 30 min ergometersykkel). Men det var nesten så jeg droppet det. Det var så varmt i går og jeg hadde så lyst til å gjøre noe annet. Det jeg har gjort før når jeg har droppet treningen er å spise (godteri). Hos meg så har det vært enten-eller (trening - spising). Så tenkte jeg på det Monica123 skrev i dagboka si om 7-minutters metoden. Den brukte jeg og fant ut at "jeg har jo ikke lyst på godteri". Sånne tanker overaske meg stadig. Den er ganske ny for meg (Hurra for lav GI-mat!!!!). Så tenkte jeg at jeg kan jo like gjerne trene som å sitte å slappe av i parken. Jeg går ikke glipp av noe viktig om jeg drar på trening. Så da dro jeg av sted. Og det er så deilig etterpå. Nå har jeg slanket meg i snart tre uker og jeg har ikke hadd lyst på godteri i det hele tatt. Før gikk det ikke en dag uten. Kveldene er alltid værst men så lenge det er så fint vært så sitter jeg på verandaen. Hva skjer når det blir dårlig vær? Den tid den sorg.

Hvis noen har lyst til å lese litt om GI så har jeg funnet noen linker her:

http://www.iform.no/kosthold/glykemiskeindex.shtml
http://overvektige.no/dokumenter/Glykemisk%20indeks%20i%20praksis.htm
http://www.lommelegen.no/overvekt/glykemiskindeks.htm
http://www.nrk.no/distrikt/rogaland/lokalen_pa_nett/1659373.html
http://www.mozon.no/Publish/iFrontInfo.asp?UID=907


I dag blir det treningsfri men jeg får se i morgen.

Takk for alle koselige innlegg i dagboken min, og ha en fin dag allesammen.
6 i heiagjengen
c.AuthorAlias nite7. august 2002
Jeg føler så med deg. Når vi føler vi er så flinke, så er det så urettferdig at vi ikke får belønning i vektreduksjon. Men om vi gir oss, får vi aldri vite, får vi....
Klem Nite
c.AuthorAlias Augusta❤️6. august 2002
Kjære Morgengry!

Takk for din fortelling om cøliaki i hverdagen. Det var mye der, som var nytt for meg. Straks hadde jeg spørsmål til deg om å vite mer. Vær så snill å ikke føl deg forpliktet til å svare straks, men om du har litt tid en dag, vil jeg veldig gjerne høre om hvilke metoder, som brukes for å teste og påvise dette problem.

Hver morgen venter jeg spent på å se om du er på '2-sifret' :-) - og jeg tror flere har sagt dette til deg før, men likevel - muskler fyller MINDRE enn fett - mer veier MER - så flink du er til å trene - vil du få VELDIG, VELDIG gode og varige resulteter - fordi de nye muskler du danner ved treningen - de er svært AKTIVE - også når du hviler. Slik at hele natten igjennom guffer de trente muskler i seg fettet som sitter så FAST, at det ellers ikke er lett å få det av.

Så også fra meg - STÅ PÅ - det kommer snart.

Mine tanker om Svigermor - er nettopp lagt ut nå.

Hundre tanker med godt mot fra
Din Augusta
c.AuthorAlias elisacat6. august 2002
Hei Morgengry!
Tusen takk for kommentar, det virker som om dette er et veldig hyggelig sted å være for en sliten slanker...

Du spurte om Eurodietten. Ja, jeg har kjøpt den hos Dr. Lindberg, eller rettere sagt et lite firma som er tilknyttet hans klinikk. Men man må ha henvisning fra lege for å få kjøpe maten, og man kan etter min erfaring like gjerne prøve å leve på vanlig proteinrik mat først - for den maten er bare utrolig vond. Nutrilett er kanskje hakket vondere, men ikke mye...;-/
Også må man kjøpe all maten på en gang, og man får ikke smake på den først (da hadde vel firmaet gått konkurs med én gang).

Men å være i ketose, det er helt fantastisk! Jeg er glad og fornøyd, mett hele tiden og har masse energi. Hadde det ikke vært for at jeg har så lyst på frukt og mat med tomatsaus, kunne jeg gått på dette i all evighet...
det er ikke helt sunt å bare spise proteiner i lengden, men for en periode går det greit. Jeg har gått på det i tre uker nå, og tenker at jeg avslutter og går over på vanlig GI over helgen.
Det blir spennende - håper jeg fortsetter å gå nedover i alle fall...
Stå på, dette greier vi!

-elisacat
c.AuthorAlias Monica1236. august 2002
Hei"
Tusen takk for kommentar i dagboka mi. Du synes det går tregt nedover ser jeg, men det går jo rette veien! HOld ut!! Så fint at du legger ut linker. Skal sjekke dem i kveld.
c.AuthorAlias Jenta*S*😃6. august 2002
Heisann og takk for kommentar! Trengte den i går!:0)
Går litt bedre i dag,men det er tydelig at vi skal slite litt for skjønnheten,hehe...huffameg,nei..men det ER viktig å ha det godt med seg selv og det ER viktig for oss å klare dette! Åååhh...jeg vet akkurat hvordan du har det.Husker når jeg lå og vippet på 100 og ventet på tosiffra! STÅ PÅ! Det er så deilig å se bare 2 tall på vekta! Da VET du at du er på rett vei! Kjempeflink som trente så mye da! Det er iallefall noe av det lureste du kan gjøre for å sikre nedgang!Pluss at du blir fast og fin i kroppen og det er jo også veldig viktig for å slippe løshud! Dette klarer du!! Tenk da! 700 usle små gram til du er på 99,9!! JIPPI!
Heia deg!!
Klem fra Jenta*S*
c.AuthorAlias texas6. august 2002
Hei på deg Morgengry!

Nå er det jo ikke lenge til du er på 90-tallet. Neste gang du går på vekta så skal du se at du får deg en positiv overraskelse!
Jeg føler også at det går litt tregt for tiden. Spiser lav GI-mat og føler at det går ganske bra, men blir litt matlei. Man blir jo så opphengt i hva man skal spise hele tiden.

Du er jo kjempeflink til å trene, husk at muskler veier mer enn fett. Måler du deg? Det har jeg tenkt til å begynne med, men ting tar tid. Skal prøve å få gjort det snart.
Kos deg i solen!!
Klem fra Texas!!

😑101,2 kg

Mye vann i kroppen

Ja vekten er jo ikke den aller beste, men jeg vet at den består av masse vann så jeg tar det litt rolig ang. den. Fredagen gikk fint, og også lørdagen. Fulgte Augustas råd og spiste noen egg før jeg inntok alkoholen. Kuttet også ut bakt potet til grillmaten. Og ingen etegilde i etterkant av festen, som jeg ofte har hatt før. Lørdag var vekten på 99,9. Men i går ble det spekemat med tilbehør og masse is, det var jo så varmt. Så jeg har nok mye vann, men ikke så mye annet håper jeg. Får se i morgen.

Jeg har fortsatt ikke rørt sjokoladen. Det er rekord dette her. Jeg forundrer meg stadig over at jeg har ikke lyst på det. Dette er jo det jeg alltid har drømt om.

Glemmer stadig å ta målene mine. Skal prøve å huske de i kveld.

Augusta lurte på om jeg kunne fortelle litt om cøliaki (glutenintoleranse), og det kan jeg gjøre, ofr dem som gidder å lese. Mange sier til meg at "ble du ikke debba da du fikk vite det". Nei sier jeg da, jeg ble bare glad. Endelig viste jeg hva problemet var. Jeg hadde vært dårlig så lenge. Jeg har hatt diagnosen i bare 3-4 mnd, men bestemte meg tidlig for at dette skulle jeg bruke til noe posetivt. Gluten finnes i masse forskjellige produkter, flere enn man kan forestille seg. Det opplagte er brød, men også pasta, øl, sprit, noen eddik, noen krydder, noen soyasauser - så dere forstår at det er et nitidig arbeid å kartlegge alt. Ikke minst å bli klar over at det kan finnes. Det blir mye prøving og feiling i begynnelsen, men jeg ser jo fort det hvis jeg skulle få i meg gluten, jeg blir syk. Pga at jeg ikke kan spise vanlig brød (glutenfritt brød er ikke noe særlig) bestemte jeg meg for å legge om kostholdet til mat med lav GI. Dette passet jo bra i forhold til min situasjon - da brød og pasta er C-delen av kostholdet her (skal spises svært lite av). En del som legger om kostholdet til lav GI-mat føler nok stort savn over brødet, men for meg så ble det annerledes. Jeg savner brødet men i og med at det ikke smaker noe særlig så finnes det mye annet godt man kan spise til frokost. Det som det er mest styr med er når jeg skal spise borte. Kun en liten prikk med gluten, og jeg blir syk. Man må være nøye på at glutenfri-mat ikke blir smittet av gluten. Dette er ofte et problem på restauranter at man bestiller mat som skal være glutenfri også har de ikke vært "renslige" nok når de har laget maten. Det er surt. Når tarmen blir utsatt for stadig gluten-angrep som vil den etterhvert få problemer med å bygge seg opp igjen og det er litt skremmende at man da må leve med de problemene det fører med seg. Men nå som jeg har lagt om kostholdet til lav GI-mat så føler jeg at det er svaret på mitt problem. Jeg bruker min cøliaki til noe posetivt. Og det tror jeg er viktig - ikke tenke på alt du ikke kan spise men tenkte på alt du får. Og etterhvert så blir man flink til å vite hva som inneholder gluten og ikke. Uten cøliaki så hadde jeg kanskje aldri lagt om kostholdet så dramatisk?

Målet denne uken er å få trent 3 ganger på sats. Jeg reiser bort på torsdag og skal være borte hele helgen. Skal ta med meg joggeklær. Er lenge siden jeg har jogget, for egentlig er jeg for tung til det. Men skal jeg få trent så må jeg gjøre det. Vi får se....

Ha en god dag alle sammen.

3 i heiagjengen
c.AuthorAlias augusta❤️6. august 2002
Kjære Morgengry!

Er bare på en visitt med et par ord om det du skrev.

Jo, øl mener jeg også må unngås - i hvert fall på hverdager når vi er hjemme - og når vi ønsker resultater på vekten :-)

Men i selskap kan man jo bli nødt for det, hvis det bydes - og da har vi vårt egg-i-håndveska-triks :-)

For meg er det værste jeg kan gjøre: å spise høy-GI-karbohydrater på tom mage - fordi det utløser en skrekkelig reaksjon på grunn av insulinresistensen.

Så hvis jeg skal drikke øl - må det bare ikke være på tom mage - men bare etter et 'riktig' proteinmåltid.

Men jeg gjetter på, at det vil gå flere dager før vekten vil begynne å gå ned igjen.

Selv om vi alle er GIdioter - er det nok stor forskjell på hvor kraftig vi reagerer.

Og joda, trøstespising det kjenner jeg også - snoking i skap, skuffe og fryseboks osv alt sammen. Men i disse uker, siden jeg startet på dette opplegget - har jeg ikke hatt et eneste 'tilfelle' - jeg er så mett og ulysten på søt og 'godt' - at jeg kjenner meg nesten ikke igjen.

Det er skrekkelig å tenke på det, men jeg har hatt perioder, hvor jeg syntes, alt var så håpløst, at jeg absolutt ikke kom igjennom dagen uten en kake 'til dessert' etter LUNSJ - OG til kaffien når jeg kom hjem fra jobb i tillegg! Så kakesyk har jeg vært - nesten som jeg var styrt av en makt uten for egen kontroll.

Men nå synes, jeg det er en tillegs fordel med lav-GI-kostholdet. For hvis det hender en dag, at jeg er trist eller urolig - så kan jeg jo UTELUKKE, at det har noe med kosten å gjøre denne dag - nettopp fordi jeg vet, at blodsukkeret ikke har vært provosert.

Når en slik situasjon oppstår, så må vi søke å forstå, hva det ellers kan være i veien med humøret. For eksempel dette med om vi er i nærheten av et 'smertefullt' tall på vekten.

Om du kjenner dette fra deg selv? Jeg forstår nå, at jeg selv har gått på mange smeller på denne måten i årenes løp.

Så jeg tror, at trøstespisingen din også vil klinge av med dette kostholdet. Hvis du får denne trangen likevel - så håper jeg, du vet å sette deg og la fingrene danse litt på keyboardet. Skriv om det her - bare kom frem med all jamring og klaging her - vi kan saktens tåle det :-)

Hvis vi går rundt med et problem, som egentlig ikke har med overvekt å gjøre, så kan det jo være en grunn for trøstespising. Så er det bare å hyle opp. Bare det å få det skrevet ned hjelper godt.

Her er jo alltid noen, som kan komme med et råd og kanskje en løsning - og så kan livet gå videre på et helt nytt nivå.

Takk for at du tok deg tid til å skrive om cøliaki - jeg leser innlegget dit mellom kl. 8 og 9 i morgen.

Så bare på de siste linjer, at du vil begynne å jogge litt og det er jo veldig bra. Min erfaring er, at her er det godt å investere i virkelig gode løpesko - likeså god en investering som titan-stekepanne på kjøkkenet :-)

Med jogging er det som all annen trening: hardt i starten - men godt - spesielt når man er hjemme igjen etter turen :-)

Godnatt og tusen takk for brevet ditt!
Din Augusta
c.AuthorAlias Monica1235. august 2002
Så flott da at du har holdt deg unna sjokoladen!!! (Det er det ikke alle som klarer --- les meg...) Jo dette 7-minutterstrikset tror jeg ikke er så dumt. Skal huske på det neste gang selv.

Så fint at du tar det med cøliaki så positivt!
c.AuthorAlias nite5. august 2002
Takk for din morgenhilsen.

Så du var nede under 100. Vel da vet du at du er der rett rundt hjørnet. Men spekemat har jeg så dårlig erfaring med at dette holder jeg meg langt unna. Dagen derpå kan man formelig høre bølgene skvulpe i kroppen, og ringer er plagsomme å ha på, samt sko presser på foten. Men da vet du morgengry at et par dager nå, så er du under 100. Det er også mitt mål denne uken, og gå ned til under 100.

God slankeuke, vi er sammen om dette
Klem Nite
☹️100,1 kg

Hadde håpet på to-siffret.

Jeg går ofte på vekten om kvelden og får da en pekepinne om hva morgenvekten skal være. Det stempte ikke i dag. Men jeg tror at jeg binner en del vann i dag. Det ble litt salt mat i går og jeg har også trent masse (tror at det også binner vann). Ingen store utskeielser, det er bare den ene pinneisen som jeg MÅ ha hver dag nå som det er så varmt. Jeg får se på vekten på mandag. Håper bare at jeg klarer meg igjennom den uten utskeielser.

Trening onsdag:
2 timer (30 min rotexmaskin + 30 min steppemaskin + 30 min ergometersykkel). Måtte rette opp utskeielsen på tirsdag.

Trening torsdag:
30 min rotexmaskin + 30 min steppemaskin + 30 min ergometersykkel.

Desverre så blir det ikke noe trening før på mandag. I ettermiddag så skal jeg på fest og i helgen så er barnepassen på sats stengt. Har lett for å bli litt usunn når jeg ikke får treng. Treningen gjør at psyken min bli mye mere posetiv til slanking. Men jeg får bite tennene sammen. Blir det fint vær så er jeg jo reddet. Da sitter jeg på verandaen og den er langt unna kjøkkenet.

Takker for all oppmuntring. Kjempekoselig.
5 i heiagjengen
c.AuthorAlias augusta❤️3. august 2002
Kjære Morgengry!

Var så i farten når jeg skrev sist.

Takk for dine hyggelige brev. Dine ord varmer!

To egg i håndveska - fin idé den. Du vet at damers håndvesker ofte har vært gjenstand for morsomhetet - men egg er det kanskje ikke noen, som har hatt mistanke til, at vi bærer rundt med :-)

Du skriver om cøliaki - vil gjerne høre mer om hvordan og hvor vanskelig det er å få passet inn i hverdagen. Hvis du har lyst til å fortelle om det - selvfølgelig.

Håper det gikk bra i går og at du hadde en fin kveld.
Mange hilsener og ønsker om en god helg fra
Augusta

c.AuthorAlias nataja2. august 2002
c.AuthorAlias nataja2. august 2002
Nå er du snart to-sifra, ække det kjempedeilig å tenke på?:-)

Det du skriver om trening og psyken, stemmer på meg også. Trimmer jeg, så er jeg mye flinkere med maten. Har gjort det til en regel at jeg ikke putter annet enn kaffe og røyk i munnen før jeg har sykla mine faste 20 min om morgenen. Har t.o.m sittet og trasket på den sykkelen når jeg har vært rimelig fyllesjuk:-)))

Du er jo kjempeflink til å trene, jeg er virkelig imponert! Her jeg bor, finnes ikke noe sats, og det er litt dumt. Men det er et treningsstudio her, så jeg får se om jeg får dratt med meg noen dit når unga begynner på skolen igjen.

Ha en fin helg, og kos deg på festen i kveld:-)
c.AuthorAlias nite😊2. august 2002
Hei igjen morgengry.

Takk atter en gang for hilsnen din i dagboka mi. Når har det gått litt ned med meg og, og får prøve å trene noe neste uke.
Skal til Stockholm i helga, og tar med meg Fendon, og så får jeg forsøke å styre unna de værste utskeielsene der i øst.

Ønsker deg en fortreffelig helg, så snakkes vi på mandag, uansett hvordan helgen har gått. Vil ha dere alle her inne i bakhodet når jeg føler fristelsen for noe snop. Men is blir det helt garantert, softice , fast konsistens, stor med masse nøttestrø hmmmmmmmmmmmmmmmmm, så litt vin, så litt god salat (eller kanskeje bestille kyllingretter fra en meny) hmmmmmmmm, dette går jo så det griner.
God helg, og god fest i helge.
Klem Nite
c.AuthorAlias augusta❤️2. august 2002
Kjære Morgengry!

Takk for morgenbrevet ditt! Lykke til og ha en kjempefin kveld!

Dette er grunnen for, at jeg skriver dette i en fart og legger det inn her:

Først når jeg så ditt råd, ble jeg så glad fordi jeg trodde kalkunpølsene også inneholder hvetemel. Men nå ser jeg at de inneholder POTETMEL - så jeg er nødt for å 'henge et blålys ut her' - for å forsøke å hindre, at noen går på et insulin-nederlag, hvis de ikke ser det.

Den pølsepakke, som jeg nettopp har sett på er: Prior - Grillpølse - kalkun. Så du lever med cøliaki - og det forklarer sikkert feiltakelsen. Du trenger ikke passe på med potetmel (regner med den er uten gluten?) - og jeg ser etterhvert 'hvetemel' overalt :-) - men for insulinresistens er potetmel og hvetemel 'ut' begge to.

Snakkes snart
Augusta

PS Skrev dette i egen dagbok først.
Noe gikk galt. Last inn på nytt 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.