← Alle dagbøker
Monica123
55 år168 cm49 innlegg
2002
0 følgere
Start73,9 kg
Sist69,7 kg
Endring−4,2 kg
BMI nå24,7
📓 10+ innlegg🔥 30 dager på rad
👋
Er dette din gamle dagbok?
Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka Ikke stort å si
I dag er jeg helt tom og vet ikke hva jeg skal skrive. Får se om jeg kommer innom senere hvis jeg får noe på hjertet.
Kos dere alle sammen!!
Hvor lenge var Eva i paradis?
Ikke lenge...
Før jeg visste ordet av det satt jeg i dag med Se & Hør forran meg OG et tomt papir fra en snikkers!!! Da hadde jeg spist hele den uten nesten å vite det jo...
Men vet dere hva, jeg nekter å gi meg. Jeg SKAL ikke opp på 70-tallet igjen!! Jeg er nå sååååå nærme målet mitt.
Flink? Jeg? Tja, innimellom så. Så lenge det er flere dager uten gotterier enn de med, er jeg fornøyd.
Jeg håper dere har bedre motstandskraft enn jeg hadde i dag. Lykke til videre.
Endelig, der kom det!
Endelig kom tallet jeg har ventet så lenge på. Ikke mer enn 100 gram ned fra i går, men det føles mye mer!!
I går gikk det også bra med dietten. Nå synes jeg at jeg har vært flink leeeeeenge. Det føles som jeg har "holdt meg" i en evighet, men det er jo ikke mere enn 4 dager!!
Det å holde seg unna sjokolade og annet snop har enda ikke blitt en del av mitt nye kosthold. Hver dag er en kamp. Så at jeg faller for gamle syner igjen kan nok hende. Men jeg gjør så godt jeg kan....
Stå på jenter! Dette klarer vi!
Ha en strålende dag!
HIlsen Monica
Tenke det, ville det, gjøre det!
Riktig god morgen alle sammen!
Vet dere hva? I dag er jeg i strålende humør!!
Dette ble den første helgen på lenge at alt gikk etter planen! Jeg spiste "riktig", jeg trena som planlagt OG det ble ingen utskeielser.
Når JEG klarte det denne gangen, kan alle klare det!
Dette sier jeg til meg selv i dag:
Uansett om helgen din har gått skeis med tanke på slankingen: i dag har det startet en ny uke. Den ligger der ren og pen og klar til bruk.
Bruk den godt!
Lev bra!
Bruk av din indre styrke og ukjente krefter og stå imot fristelser!
Du klarer alt du vil!
Du bestemmer over maten!
Du når dine mål!

2. dag av helga unnagjort
Dette går bra. Lørdagen som liksom er "værstingen" for meg gikk også bra. Mye jobbing og litt ekstra soving = lite mat. Og den maten jeg spiste var "riktig".
Var å handla på lørdags ettermiddag. Da kom den lille stemmen snikende: "Bare en liten sjokolade da, det kan du vel unne deg?". Men jeg holdt stand. Gikk fort og effektivt forbi alle hyllene med sjokolade og andre godsaker. Tok i steden en ekstra runde om fruktdisken. Så lørdagsgottet mitt i går ble en bolle med herlig fruktsalat. Vel så hadde noe av fruktene høy GI, men det må da være bedre med fersk frukt (og alle vitaminene og mineralene som de tross alt inneholder) enn en plate sjokolade (med E-stoffer og greier)??
Da er det bare dagen i dag igjen, og så er helga over. Den beste på lenge...
1. dag i helga unnagjort
Så var første dag i helga unnagjort. For helga mi starter på fredag. Og det gikk KJEMPEBRA!! Trimming etter planen, spising etter planen og ikke noe tull!! YES! Tror kanksje jeg spiste litt mindre enn normalt. Og endelig gjorde vekta et kjempehopp. 70 kg da gitt. Nå er det minus 10 kg.
Fikk forresten ei bukse i går som jeg bestilte i H&M. Str. 40. Jeg visste jo at den ikke ville passe enda. Etter mye åling og hopping fikk jeg den på meg – uten å ødelegge glidelåsen. Den satt stramt ja, og glidelåsen spriket med hele 10 cm!! Ble jeg deppa? Ja kanskje litt. Men jeg har ikke tenkt å gi meg før den buksa passer. BASTA BOM! Kanskje H&M har små størrelser? Nei, det er nok bare ønsketenking....
Oi nå oppdaget jeg noe: JEG ER NORMALVEKTIG!!!! Tenkt at jeg kunne bli det igjen da!! Det var bare en fjern tanke da jeg startet slankinga.
Jeg håper dere andre også har hatt en fin start på helgen.
Helg
God morgen alle sammen!
Jeg er i strålende humør, og kanskje stråler jeg litt på deg?!
Først vil jeg takke dere for at dere stikker innom dagboka mi og legger igjen hyggelige beskjeder til meg. Det synes jeg er så koselig, og jeg setter stor pris på det. Alt går liksom så mye letteren når man føler at man ikke er alene.
I dag når jeg stod opp var jeg helt sikker på at det var lørdag. Da jeg hentet avisen kunne jeg ikke helt forstå at lokalavisa kom på en lørdag, det skal den da ikke gjøre. Pytt pytt tenkte jeg, sikkert noe nytt det der da. Det var ikke før jeg leste datoen på avisa at jeg måtte bøye meg for sannheten; det er bare fredag.
Erfaringsmessig er helgene det svake punkt i slankinga mi.Og helga begynner på fredag, og i dag er det fredag. Da skjer det en tankerekke i mitt hode:
Helg = kos
Kos = mat
Mat = ”fy-mat”
”Fy-mat” = dårlig samittighet
Dårlig samvittighet = Nedstemt, deppa, følelse av utilstrekkelighet.
Jeg har en veldig god følelse nå. Føler jeg har det godt med meg selv og at denne helgen skal bli annerledes. Jeg ser for meg følgende tankerekke:
Helg = kos, men ikke bare mat.
Mat = mest ordentlig mat, og litt ”fy-mat”
Mest ordentlig mat + litt ”fy-mat” = En følelse av seier og kontroll.
En følelse av seier og kontroll = Jeg har det helt topp på mandag, endelig!
Jeg ønsker dere alle ei riktig fin og innholdsrik helg!
PS!
I dag er det akkurat 4 mnd sinden jeg startet slankinga. Og på den tiden har vekta gått fra 80 kg til 70.7 = 9.3 kg
Det synes jeg er bra jeg.
Det er 2.3 kg pr mnd og ca 0.6 kg pr uke. (altså ganske likt det som er anbefalt reduksjon i uka)

Jada, her går det i........ sneglefart!!
Jeg har egentlig ikke så mye å si akkurat nå. Etter mange dager uten vekt, var det på''n igjen i dag. Usle 100 g ned. Hadde vel egentlig ikke forventet noe annet.
Men jeg gir meg ikke!
Kommer sterkere tilbake neste uke - helt sikkert!!!
Like fint i dag!
Humøret mitt er akkurat like fint i dag! Jeg trives godt med meg selv og har det topp!
Skal ut med venner i kveld. Erfaringsmessig blir det da litt "utskeielser", men det gjør ikke noe...
kl.13.00
Jeg pleier vanligvis å trene om kvelden. Det passer best, for da har barna lagt seg. Men siden jeg skal bort i kveld, hvide jeg meg på sykkelen nå. Var da for ille å utsette treninga også? Så nå er jeg ferdigsykla. Rød som en tomat, våt som en svamp og helt "høy". Har lest om trening og endorfiner. Tror jammen jeg har fått noen nå, for jeg er helt salig.
Håper deres dag blir fin.
Masse positive hilsener fra Monica
Livet er herlig dere!!
Livet er herlig dere!! Om jeg var nedfor i går, er jeg på topp i dag. Alle tanker om å avslutte denne slankegreia er som blåst bort. Hadde jeg virkelig slike tanker?? Alledager, hva var det som gikk av meg da? Grunnlaget for dette gode humøret la jeg i går, for da trena jeg.
Ikke at det i seg selv er noen sensasjon. Det er mange her som er veldig flinke til å trene. Men for meg var det en seier. Jeg hadde egentlig ikke noe lyst til å trene. Hadde mest lyst til å levere tilbake ergometersykkelen som jeg har lånt. Så slapp den å stå der og lyse dårlig samvittighet mot meg hver gang jeg passerte.
Men hadde jeg egentlig noen grunn til ikke å trene? Neida, mensen var snart over, barna hadde lagt seg og jeg hadde ikke noe spesielt på planen. Så jeg bestemte meg for allefall å sette meg på og tråkke bare litt. Jeg tråkka i vei og det gikk faktisk bedre og bedre. Faktisk gikk det så bra at jeg syklet fortere og lengre enn noen gang. Etterpå hadde jeg det utrolig godt med meg selv! En liten seier til meg!! I dag er det hviledag, i mårra er det på’n igjen.
Er det forresten noen som vet gode øvelser for å styrke baken?
I dag har jeg MASSE godt humør og gode vibber, så mye at jeg deler ut i øst og vest. Har du lyst på, så bare ta.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
:) :) :) :) :) :)

Ny dag, nye muligheter
I går var jeg så nær å slutte med slankigen som det går an, uten å gjøre det.
Tenkte nøye gjennom saken, og bestemte meg for å fortsette. Har ikke veid meg på en stund, venter til torsdag.
Veie-pause og modellbilde
Jeg har tatt en pause i den daglige veiinga. Ble så lei av disse små variasjonene fra dag til dag. Får se på torsdag om jeg ikke trår litt lett på vekta. *s*
Jeg var på mvm.com og fikk laget et modellbilde av meg. Jeg måtte justere det litt for jeg hadde ikke slik flat mage som modellen. Dessuten har jeg strekkmerker og cellulitter. Der stod jeg da, halvnaken på stua, forran PC'n med speil. JA dere synes vel dere ser meg? *s*. Men nå stemmer det allefall bra med originalen.

JIPPIIIIIIIIIIIIIII!!!
Sprett - hopp - sprett - hopp - piruett - piruett - - -
"dere synes dere ser meg, ikke sant?"
I dag er jeg glad dere.
Jeg har hatt ei bukse liggende i skapet. Den brukte jeg da jeg var på det tynneste sist (69,8 kg). Jeg har prøvd denne buksa med jevne mellomrom, men den har sprika fælt. I går prøvde jeg den igjen; OG DEN PASSA!!! Den satt som støpt.
Er det forresten bare jeg som er Trønder her?
Konkurransestart
Hei og hopp!
Så var det ny konkurranse da. Det å vinne den er ikke så viktig for meg. Men det er jo fint å være med. Jeg har 3,3 kg til jeg er i mål - allefall tror jeg at jeg er i mål da. Den største konkurransen blir nok med meg selv.
Lykke til alle medkonkurrenter.
Nå er det akkurat 1 mnd. til jeg skal i et selskap. Skal bruke det som gulrot nå framover. Det hadde jo vært fint å kunne kjøpe seg et nytt smart antrekk i anledning dagen?!
ADVARSEL: sterke scener
Jeg bare advarer deg: Sent i går kveld var jeg i en sånn emosjonell tilstand. Tankene bare strømmet på. Og jeg satte meg forran data’n og lot fingrene løpe over tastaturet. Heldigvis kan jeg toutch-metoden så det går i forrykende fart.
Advarselen er som følger: Mange tanker og følelser og MYE er skrevet.
Tirsdagen hadde gått fint hva spising angikk helt til middagen kom. Jeg laget lasagne til familien og hadde tenkt å spise bare kjøttdeigen og salat selv. Det er hvetemelet i lasagneplatene og evt. hvetemel i sausen som gjør meg litt tilbakeholden med å spise det. Jeg har bestandig syntes at lasagne er godt, så det ble 1 posjon på meg også. (ikke bare en smak nei....) Litt senere kom suget etter noe godt (sikkert pga lavt blodsukker) og jeg bare måtte ha litt sjokolade. Av mangel på sådann i huset ble det 2 ts. nugatti. *smil*.
På kvelden kom spørsmålene.
· Hvorfor fikk jeg dårlig samvittighet av denne posjonen lasagne?
· Skal det være sånn at jeg aldri kan spise ”forbudt” mat uten å få dårlig samvittighet?
· Har jeg satt meg selv på en evig diett som er dømt til å mislykkes? Jeg har jo tross alt spist ”galt” etter hva GI-diett angår i 30 år.
· Klarer jeg å legge om helt til et nytt kosthold?
· Men det viktigste spørsmålet er vel om jeg virkelig VIL det.
· Vil jeg virkelig at hver eneste vaffel eller kakestykke skal få meg til å føles mislykket?
Når det gjelder tanker og følelser kan jeg være veldig opp og ned fra dag til dag. Akkurat nå føles det riktig å lempe litt på kravene. Jeg klarer ikke å se meg selv spise bare riktig GI-mat hele tiden for resten av livet. Jeg tror ikke jeg kan kalle noe forbudt, for vi vet jo hvordan det er med det som er forbudt!
Jeg gir meg derfor frihet under ansvar.
· Det finnes ikke lenger noen matvarer som er forbudt, men det finnes mat som er mindre heldig å spise i store posjoner og over tid.
· Det finnes gode dager hvor alt er etter GI-planen, og det finnes mindre gode dager hvor jeg spiser mat som ikke nødvendigvis er så bra for kroppen min med spesielt tanke på vekta.
· En mindre god dag (tidligere kalt utskeielser) betyr ikke slutten på alt. Den betyr ikke at jeg skal kaste meg inn i dager med enorm overspising av ”dårlig mat” og bryte nesten sammen psykisk av negative tanker og følelser.
· Det er like tillatt å ha en mindre god dag, som en god dag. Begge er deler av det komplekse som jo er MEG. Jeg er ikke enten eller, men begge deler!
· Det er hvordan JEG opplever å ha det som er viktig, ikke tallene på vekta. Hvis jeg føler meg slank og vakker og er stolt av kroppen min, så ER jeg det. Enten vekta viser sånn eller sånn.
At jeg fremdeles vil ned i vekt, skyldes vel både at hodet bruker lenger tid på å omstille seg enn kroppen, men også at jeg bestandig har vært lubben. Og akkurat det siste er ikke noe å betvile. Har sett det på bilder og fått hørt det ofte. Synes ikke jeg har vært direkte feit, bare i såkalt godt hold. I og med at jeg har typisk pærefasong, har det vært vanskelig å finne bukser som passer. Når jeg endelig fikk dem over baken, var de jo alt for lang i beina! (jeg synes selv at jeg ikke er så lang da). Dessuten har jeg besandig hatt mye mage. Jeg har vel egentlig bestandig sett ut som om jeg har født mange barn - helt siden jeg var tenåring. Og nå HAR jeg jo gjort det, og magen og midja er deretter!
Derfor VIL jeg fremdeles litt ned i vekt. Bruker str. 44 i klær nå. Skulle gjerne brukt 42 eller 40. Da blir det allefall straks mer utvalg i butikkene. Synes bestandig at det bare er klær i str. 42 og nedover som henger der når jeg kommer for å handle!
************************************************************************
Etter å ha lest gjennom det jeg har skrevet, er det akkurat som om det er 2 stemmer inni hodet mitt.
Den ene stemmen sier:
”Dette var flott Monica. Hvis du bare holder deg til disse tankene vil du komme langt. Dette er løsningen for et nytt og bedre liv. Et liv uten depresjoner for en stakkars bamsemoms eller vaffelhjerte. Et liv uten skam og skyld, offer og forsakelse. Et liv som er bra for psyken din og den fysiske helsa di. Stå på! Dette kan bare ende på en måte, nemlig BRA!”
Den andre stemmen sier:
”Sludder og vås. Dette tror du vel virkelig ikke på selv engang! Skal du være slank MÅ følge dietten. Et hvert skritt utenfor den oppmålte veien vil gi deg mange kilo på baken og enorme negative tanker. Det skal koste å skeie ut. Livet skal være en kamp. En kamp mot kilo, fristende mat, negative tanker og følelser. En kamp mot deg selv!”
***************************************************************************
Til deg som har lest helt hit ned; takk for at du leste mine tanker. De trenger ingen kommentar, de bare MÅTTE ut! Og nå er de sluppet fri...
Ja, jeg håper VIRKELIG at jeg klarer å se 70 tallet i morgen igjen!!!!
Ja da, det funket fint med tallbestilling.. se her, jeg bestiller et 8-tall til deg.
Komme åttetall :-) Kom her :-)
Klem fra Jojoen
Gratulerer med 60-tallet forresten, tror selv jeg har en sperre der. Kommer aldri under 70. God tur videre!
Ally
Så deilig at vekta smyger seg nedover. Trenger ikke så si så mye; vekta taler for seg!!! he-he... Og når det går nedover med vekta så finner vi jo ut da hva vi må gjøre og ikke gjøre for at den skal fortsette nedover, for ned det skal vi. S**S*
Ha en fin dag.
Klem fra Sola
Jeg er adskillig bedre form i dag, og håper du kvikner til i løpet av dagen....
Jeg har ikke heller så mye å skrive annet enn atjeg skulle ønske jeg var på det tallet som du er...
Du har nå uansett vært kjempeflink!!
Jeg er adskillig bedre form i dag, og håper du kvikner til i løpet av dagen....
Jeg har ikke heller så mye å skrive annet enn atjeg skulle ønske jeg var på det tallet som du er...
Du har nå uansett vært kjempeflink!!
Dette måtte du jo bare feire!, og det går bra med en snickers!!
Du KAN unne deg noe når du har vært så flink! Vi lever bare en gang og om vi spiser litt usunt innimellom har det ingen ting å si...mener jeg iallefall. Det er de STORE utskeielsene og småspising av godis hver dag som er det store problemet.
Derfor: Kos deg med god samvittighet og nyt livet!!
Nå har jeg da endelig fått tatt målene mine, takk for oppmuntring og mas... ha-ha.
Ha en god dag!
Klem fra Texas
Her kommer en litt forsinket velkommen-til-60-tallet-gratulasjon! Kjempeflink har du vært! Da spiller det ingen rolle om man har en liten utskeielse en gang i blant (leste om snickersen i går...), det viktige er at det ikke skjer så mange ganger!
Ha en strålende dag!
Klem fra Minelli
PS! Du tar meg snart igjen, jo!!!
Man kan ikke være full av krestivitet og skrivelyst hver dag vet du..... kommer sikkert utover dagen!!! Ser du kryper videre nedover 60 tallet, kan ikke få sagt hvor deilig jeg tror det må være!!! Dette går jo rett den rette veien, det er bare å fortsette det supre opplegget, og så unne seg litt en gang i mellom, så går dette akkurat som vi vil, ikke sant???
Ha en flott dag!!!!
Klem fra Svime