← Alle dagbøker
diarist.Alias

Marikken

52 år164 cm27 innlegg 2002 0 følgere

Start75,0 kg
Sist69,8 kg
Endring−5,2 kg
BMI nå26,0
📉 Ned 5+ kg📓 10+ innlegg🔥 7 dager på rad
Er dette din gamle dagbok? Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka
28. juni 200228. august 2002
😵69,8 kg

Vanskelig å skjerpe seg ........

Har problemer med å hente meg inn igjen etter helgen utskeieelser. Både mandag og i går var jeg ikke flink, så nå er jeg nødt til å ta meg selv i nakken igjen. Vet jo at dette fungerer, det er bare å gjennomføre det.

Er det noen som kan gi meg en liten puff ?

Klem, Marikken
1 i heiagjengen
c.AuthorAlias Monica12328. august 2002
Hei!
I dag veier vi akkurat like mye. Det ble en snikkers på meg i dag. Spist nesten i svime. Angrer jeg? Tja kanskje.

Dette med å hanke seg inn etter helga kan være vanskelig, det vet jeg godt. Prøv bare 1 dag da. 1 dag uten noe tull i matveien, kanskje du da får mere inspirasjon til å klare enda en? Sender med et bilde som liksom skal illustrere at vi hjelper hverandre mot toppen (ikke toppen av vektkurven, men toppen for våre mål). Stå på! Kanskje vi når 69,7 i morgen?
Bilde
🙂69,8 kg

Oppdatering og veiedag (og litt sprekk !)

Veide meg i dag, og som dere ser så sto jeg i ro på vekten. Regner med at dette kommer av at lørdag og søndag i stor grad bestod maten i kaker,potetgull,sjokolade o.l. pga av bursdag i huset. Lørdag var første gang på 3 uker at jeg spiste noe med hvetemel i. Vet ikke om det var fantasien eller om det var reelt, men jeg var ganske dårlig på lørdag og søndag. Litt svimmel og kvalm, nesten som om jeg var litt fyllesyk.(selv om jeg ikke har rørt alkohol på flere uker) Så nå er det på''n på nytt, med lavt GI kosthold.

Håper alt er bra med dere alle !

Klem, Marikken
4 i heiagjengen
c.AuthorAlias Mah😌28. august 2002
Hei.

Gratulerer med å komme under 70. Det må jo være kjempefint å klare dette. Jeg har nå langt dit - vet ikke om jeg klarer det en gang, for det er et mål veldig langt i det fjerne, men kanskje en dag?

Lykke til videre med GI.

Hilsen fra mah

c.AuthorAlias Monica12327. august 2002
Hei igjen!
Takk for gratulasjoner. Ja nå gjelder det å holde seg under 70 da. Vi får hjelpe hverandre. Lykke til.
c.AuthorAlias svime😌27. august 2002
Hei du !!!
Jeg er mektig imponert, dette går jo kjempebra!!!!
Holdet deg på 60 taqllet gjør du også, det er jenta si det!!
skulle ønske jeg kom meg ned dit snart, det går saaaaakte nå, men jeg er like blid :-) ser du??

Ha en super dag!
Klem fra Svime
c.AuthorAlias Monica12326. august 2002
Hei!
Jeg kjenner meg igjen i det du skriver om hvetemel. Når jeg har klart å holde meg unna det lenge, og så skeier ut med sådann mat får jeg vondt i leddene og symptomer på en skikkelig forkjølelse.

Vi må nok holde oss til GI-mat. (Men akk så vanskelig noen ganger)
Lykke til.
❤️69,8 kg

Ja..........det må jeg vel si meg fornøyd med !

3,2 kg ! På 2 uker ! Det er vel bra !

Må ærlig innrømme at jeg var litt skeptisk til dette 0-karbo opplegget, men må nå innrømme at jeg er overbevist ! Kommer garantert til å følge dette opplegget en stund til framover. Når det gjelder veiingen, skal jeg prøve å holde meg til mandager som veiedag. Tror ikke det er bra for meg å veie meg hver dag !

Nei, nå må jeg komme meg på arbeid !

STOR klem, Marikken
3 i heiagjengen
c.AuthorAlias Monica12319. august 2002
Hei igjen!
Takk for kommentar. Jeg vet jo egentlig hva som fungerer for meg når det gjelder å gå ned i vekt. Men det var det er å gjøre det da. Akkurat nå er det ingenting som fungerer her føler jeg. Alt er bare dumt og leit. Jeg lover å tenke positivt og komme sterkere tilbake....og snart er JEG der du er i dag på vekta.
c.AuthorAlias Monica12319. august 2002
Hei!
Grattos med flott nedgang. Der ser du, 0 karbo virker. Det har jeg visst lenge, det er bare det å gjøre det da....
Nei hold deg unna vekta du. Måler du deg forresten?
c.AuthorAlias svime😉19. august 2002
Heisann Marikken!!!
Det var da helt suverent :) Grattis med nedgangen. Hmmm, dette får meg til å vurdere dette GI greiene selv, selvom jeg synes det virker litt drastisk i forhold til kostholdet til barna som jeg ikke vil skal påvirkes av mine greier???? Noen tips?

Grattis igjen og klem fra Svime
😊73,0 kg

Mega Sprekk

Huff, huff, i går skjedde det !

Har vært superfling i lang tid, men i går fikk jeg så enormt lyst på melkesjokolade. (freia, MÅ det være) Prøvde å spise div. substitutter som energisjokolade o.l., men neida, er det sug etter melkeskolokade, så er det KUN det som kan tilfredsstille meg. Så det endte med at jeg stoppet på kiosken når jeg kjørte fra arbeid å kjøpte en sjokolade til 12 kr. Så det var ikke den aller største, men heller ikke den minste. Spiste vel 2/3 deler av den (mannen min spiste resten for å lette på min dårlige samvittighet) å den var bare HELT nyyyydelig ! Men når jeg hadde spist den så var hungeren over, men da kom jo selvfølgelig den dårlige samvittigheten sigende.

Da dro jeg en tur på SATS å trente høy puls u/hopp + 1/2 time på rotexen + sit-ups, å det lettet nok litt på samvittigheten. Nå er jeg igang igjen med 0 karbo mat, å det fungerer fint !

Ha en flott dag !

Klem, Marikken
4 i heiagjengen
c.AuthorAlias Mah🙂15. august 2002
Kjære deg, fortvil ikke over melkesjokoladen. Så lenge det skjer en gang i mellom så tror jeg ikke det spiller så stor rolle. Noe godt må man unne seg innimellom.
Etter treningsøkten så tror jeg nok at det meste forsvant, slik at du kan glede deg til 19 august som er veiedag. Skal følge spent med da.....

Stå på videre.

Klem fra Mah
c.AuthorAlias Monica12315. august 2002
Hei!
Jeg har hatt slike sprekker selv og vet hvilke følelser som kan settes i sving av dem. Men du, det kunne gått mye værre. Jeg synes du var flink som stoppet etter 2/3! Ikke la den dårlige samvittigheten komme å ta deg. Se framover. I dag er en ny dag! Lett å si det, men det er faktisk sant. En eneste sprekk kan ikke velte hele slankegreia di vet du...
c.AuthorAlias Molla😌15. august 2002
Heipådeg!

Jaja, shit happens! :) Må man, så må man! Og så flink du er med kostholdet, så spiller en liten sjokolade ingen rolle! Da jeg gikk på mitt første Grete Roedekurs spiste jeg sjokolade hver dag, 2-3 smågodtbiter etter middag. Gikk ned 10 kg, så det gjorde ikke noen skade. Poenget var å holde det totale kaloriinntaket lavt, jeg la ikke så mye vekt på hvor kaloriene kom fra. Spiser sjelden sjokolade lenger nå, etter at jeg har begynt med GI-kosthold har jeg ikke hatt lyst på det. Sjokoladekake derimot frister mer... ;) Kunsten er naturligvis å spise litt i stedet for enorme mengder slik som før. Og å gjøre som du gjør, en ekstra treningsøkt og rett tilbake til fornuftig kost igjen. Jeg synes du er flink, jeg!
Slankeklem fra Molla
c.AuthorAlias svime😊15. august 2002
God morgen Marikken!!!
Jeg tror nesten den var så god at det var værdt det jeg??? Tror forresten ikke at det er noen krise å ha en sånn liten sprekk, så flink som du er!!!! Som det er nevnt her tidligere, så er det hverdagene som er viktige, og at vi alle bør unne oss litt en gang i mellom for ikke å sprekke totalt.
Jeg har klart det mesterstykket å legge på meg 600 gr. siste uke, uten å sprekke med en eneste liten bit av noe slag, så man vet aldri med denne kroppen og disse vektene, av og til vil begge deler spille oss et puss, men takket være disse sidene kommer vi oss ovenpå igjen :)

Ha en strålende dag, klem fra Svime!!
😊73,0 kg

0-karbo dag 10

Det går fortsatt veldig fint. Har ingen problemer med å ikke spise brød, patsa, ris el. Føler at klærne sitter løsere (tror jeg, det KAN være innbildning eller ønsketenking). Har innimellom problemer med å spise nok måltider, men jeg venner meg nok til det også.

Håper dere andre har det bra!

Klem, Marikken
1 i heiagjengen
c.AuthorAlias svime😌14. august 2002
Hei på deg Marikken!!!
Jeg er så imponert over dere som klarer å unngå brød, pasta, poteter etc. det ville jeg aldri klart!!!!
Kjenner igjen problemet med å "rekke" nok måltider i løpet av dagen, men det er jo lettere nå når ferien er over :)

I morgen er vi i gang med konkurranse igjen da, det blir bra!!! ( skal du være med forresten?, mener du nevnte noe om å ikke veie deg på en stund, stemmer det?)

Det stemmer nok at klærne har blitt løsere, jeg merker det godt etter i overkant av 4 kilo ned jeg også, jeg har tilogmed fått kommentar av en kollega, at hun synes jeg var blitt slankere!!! Det er moro.

Lykke til videre fra Svime
❤️73,0 kg

0-karbo dag 8

Alt går fint, har litt problemer med å spise 5 ganger om dagen. Er litt deprimert i dag, men håper det snart går over.

Håper alt er bra med dere.

Marikken
1 i heiagjengen
c.AuthorAlias svime😌12. august 2002
Heisan Marikken
Nå er jeg tilbake fra ferie, og ville bare si hei til deg, som jeg fulgte litt før ferien.
Det er en utfordring det og få i seg nok måltider.... med nå når hverdagen setter inn igjen blir det litt lettere.
Vi melder oss vel på ny konkurranse i vår klasse???
Slakeklem fra Svime
😊73,0 kg

0-karbo dag 6

Synes fortsatt det går strålende, og er heldigvis ikke sulten i det hele tatt. Det hender innimellom at det rett og slett byr meg litt i mot, det siste mellommåltidet (kl.1900), men det er som oftest en youghurt + litt peanøtter, så det går bra. Jeg vet jo også at det er nødvendig i forhold til kroppens balanse.

Har bestemt meg for en ting i forhold til veiieng.

Jeg skal IKKE veie meg før mandag 19 August !

Da har jeg holdt på med 0-karbo i 2 uker, og er det ikke kommet resultater til da, ja da er det ikke noe for meg !
Men jeg skal som sagt gi det 2 uker. Føler ikke som jeg har gått ned noe, men føler meg bedre til mote nå enn tidligere, så jeg skal holde på det foreløpig.

Var forresten på fjellet igjen i går, så jeg hat klart å holde avtalen jeg hadde med meg selv om å trene min 3 ganger i uken i minst en time.

Ønsker dere alle en fortreffelig lørdag og søndag !

Klem, Marikken
😀73,0 kg

0-karbo dag 5

Har egentlig ikke så mye å rapportere. Synes fortsatt at det går strålende med lav GI mat. Spiser godt og variert og er aldri sulten. Har ennå litt søthunger innimellom (kan henge sammen med at jeg fikk "besøk" i dag), men da spiser jeg litt av proteinbaren min, eller litt melkesjokolade (dietorelle).

Det er så jeg nesten ser fram til å veie meg søndag (eller mandag)!! Håper selvfølgelig på nedgang, men er ikke helt overbevist, med tanke på at jeg har spist godt, og i tillegg en del mat som før var helt ulovlig, f.eks bayersk postei og peanøtter !

Håper dere andre har det bra, og ønsker dere en fortreffelig helg !

STOR klem, Marikken
3 i heiagjengen
c.AuthorAlias augusta❤️10. august 2002
Kjære Marikken!

Takk for gratulasjon og kjempekoselige brev!

Så herlig å se, at du trives branngodt med det nye kostholdet!

Er så spent på å se din neste veining!

Lykke til og beste ønsker om en riktig god helg,
Din Augusta
c.AuthorAlias Monica1239. august 2002
Takk for kommentar.
Så flink du er da som klarer 0 karbohydrater. Er sikker på at det vil vises på vekta neste gang du veier deg. Det blir spennende å følge med....
c.AuthorAlias Bonita😊9. august 2002
Så flink som du er nå er jeg sikker på at resultatet kommer når du veier deg!!
Ha en kjempefin helg,
klem fra Bonita :o)
❤️73,0 kg

0-Karbo dag 4

Begynner å komme skikkelig inn i det her med 0-karbo. Spiser godt, og har ingen problemer med å holde meg unna brødmat. Spiste litt pasta i går sammen med kjøttdeig og masse salat. Må innrømme at det går med noen egg og mengder med salat hver dag, og at jeg bruker litt fettfri dressing på salaten. Vet ikke hvordan jeg ev. skal lage en dressing som er bedre selv. Noen som har forslag ? Jeg liker Thousand Island type dressing, IKKE noe med rømme, eller Cottage Cheese (desverre!)

I går var jeg på fjelltur i nesten 1 1/2 time. Kjempedeilig !
Så i følge planleggingen har jeg bare 1 treningsøkt som jeg er nødt til å gjennomføre denne uken.

Håper bare resultatet kommer ved neste veiing.

Håper det går bra med dere andre !

STOR klem, Marikken
🙂73,0 kg

0 karbodag 3

Synes gårdagen gikk forsåvidt greit. Hadde lyst på noe godt i går ettermiddag, så da spiste jeg litt nøtter ! (av alle ting ! som tidliger har vært bannlyst i forbindelse med slanking! )

Har problemer med å la være å veie meg. Har SÅ lyst å gå på vekten, men jeg har jo en avtale med meg selv om å ikke veie meg før på søndag eller mandag. I morges spiste jeg egg, bayersk postei og salat til frokost. Savnet ikke brødet noenting. Skal gjøre det samme til lunch, men må antageligvis spise bittelitt brød i kantinen, ellers så kommer alle til å lure på hvorfor jeg bare spiser pålegg og grønnsaker. Så jeg må ta meg en brødskive på tallerkenen, så får jeg heller spise minst mulig av den!

Håper dere andre har det bra, og at slankingen går strålende !

STOR klem, Marikken
4 i heiagjengen
c.AuthorAlias Marikken❤️7. august 2002
test
c.AuthorAlias Marikken❤️7. august 2002
test, igjen
c.AuthorAlias Marikken❤️7. august 2002
test 1
c.AuthorAlias Mah😐7. august 2002
Hei og velkommen hit.
Må sende deg noen forsinkede gratulasjonshilsner - vi har faktisk bursdag på samme dag. Det blir spennende å følge med på dette 0-karbo opplegget ditt. Jeg har også lest en del om det som er skrevet her inne i forbindelse med 0-karbo og mat med lav GI. Har selv ikke noe kjennskap til dette, men tror jeg får ta meg en tur på biblioteket og låne boka til Feldon (eller hva han heter). Det virker som om dette er en fin måte å gå ned i vekt på, men det er jo ikke garantert at det fungerer likt for alle. Jeg har dog en god del flere kilo enn deg som skal vekk, så jeg skal følge med å se hvordan det går med deg. Alle tips mottas med takk.

Lykke til fra Mah
🙂73,0 kg

0-karbo dag 2

Har bestemt meg for å prøve dette med 0 karbo ut uka. Så skal jeg veie meg søndag eller mandag morgen.Har det ikke vært noen nedgang til da, så går jeg tilbake til det "vanlige" systemet mitt, med kaloritelling. Synes allerede det går bedre. Har lest mer i boken til Lundberg (?) (var det det han het?), og føler mer forståelse for det som står der nå. Der står også en del fine lister til hvilken mat som er bra.

Må også skryte litt av meg selv. I går var jeg å gikk tur
i 1 1/2 time. Gikk ganske fort, så jeg var svett og god når jeg kom hjem !

Ok, jenter.........snakkes senere !

STOR klem, Marikken
3 i heiagjengen
c.AuthorAlias augusta❤️6. august 2002
Kjære Marikken!

Først tusen takk for alle dine deilige brev. Jeg leser alle brev og følger deg hver morgen. Så prøver jeg å få besvart brevene, men føler, at jeg ikke har kunnet gi deg den oppmerksomhet, som jeg gjerne ville i den siste tid.

Det er bare herlig, så mange vi nå er, som forsøker å få det til med lav GI- kostholdet. I begynnelsen var vi bare noen få.

Du forteller om Matvaretabellen – hvis det er en slik lang, smal ting, som ikke er til å få inn i noen bokhylle – så er den lik min.

Generelt vil jeg si, at det må være slik, at om en matvare har lavt karbohydrat innhold, så må den også være lav GI.

Tabellen er ganske god, synes jeg. Når jeg finner matvarer, som ikke er tatt med – så skriver jeg de selv inn som tillegg.

Her kommer mine svar på den fine og ordentlige oversikten med spørsmål, som du sendte meg for flere dager siden. Jeg så, at du også hadde lagt de inn til Jojoen – og at hun svarte fort.

Jeg tenkte, at jeg vil svare også – så kan du se om det er veldig ulike oppfattelser – for jeg husker ikke lenger, hvordan Jojoen svarte :-)

Etterpå kan jeg jo gå inn å finne hennes svar, og så se på om jeg ’har stått’ - men jeg håper faktisk, at du vil finne veldig ulike svar – for det vil fortelle deg mye om, at dette kostholdet er enkelt å få til, men svært personlig.

Min egen erfaring, sier meg, at jeg reagerer veldig dårlig, hvis jeg spiser i feil rekkefølge – så med den ’straffen’ hengende over hodet – er jeg jo tvungen til ekte Gidioti :-)

Men altså her kommer dine spørsmål og mine svar:

1. Jeg tar Xenical som jeg har fått hos legen. Tror du jeg kan fortsette å ta disse selv om jeg går på ”GI-diett”?

Jeg TROR det – men fordi jeg vet, at Xenical er en reseptpliktig medisin i Norge, må du nok få legen til å svare på, hvordan du kan forholde deg.

2. Når man går på ”GI-diett” kan man ALDRI spise f.eks pizza fra Dolly Dimple. Eller er det greit at man ”skeier ut” kanskje innimellom på lørdagene?

Hvis du for alvor går inn for vekttap ’her og nå’ så er pizza jo ’ut’ – men hvis JEG ble invitert ut på Dolly Dimples, ville jeg spise godt med proteinmat – før jeg dro hjemmefra – så får du i hvert fall ikke den blodsukkerreaksjon med søthungeren etterpå.

Hyggekvelder er hyggekvelder – så ikke vær sikker på, at ikke Augusta sitter ved nabobordet på Dolly Dimples :-)

3. Det som plager meg mest er hva jeg skal spise i stedet for brød/knekkebrød.Hva skal man spise i stedet?

Personlig spiser jeg BARE det tyske rugbrødet, som fås i butikkene i pakker med tykke skiver. Den typen uten hvetemel.

Det er ikke sikker, at DU trenger kutte ut knekkebrød. Bare prøv deg frem – kanskje det går bra, hvis du spiser gul ost eller egg FØRST. Dessuten tror jeg, det var en herinne, som fortalte om knekkebrød UTEN hvetemel – det er jo en annen mulighet.

4. Middagen går greit for jeg er ikke særlig glad i poteter og ris. Men bruker en del pasta. Er det bra?

Det må bli samme svar som i Sp. 2.

5. Kan man spise lav karbo mat hver dag, hele tiden ?

Ja, det mener jeg er helt i orden.

6. Er ALLE matvarer med lav karbo bra ?Man får ikke for lite i seg av diverse ting da?

Første Sp: Nei, for eksempel er jo ikke majones ’bra’ – men jeg bruker det bare som krydder. På kokte egg for eksempel, sammen med dill eller grassløk og et drys med pebber – herlig!

Andre Sp: Med kokte grønsaker, rå salater, frukt, rugbrød og alle de sjømat- og kjøttprodukter vi får i oss daglig – så tror jeg det er bra nok. Saken har ellers blitt diskutert frem og tilbake i minst 50 år – ikke alle enige ennå :-).

Men jeg vil her si til deg, at som du kanskje vet, blir alle kommende gravide og gravide kvinner anbefalt å spise 400 MIKROgram Folinsyre hver dag.

Det siste er, at det samme nå også anbefales til ALLE andre voksne. Folinsyre er viktig for sentralnervesystemet vårt – og det er påvist, at Folinsyre bare finnes i liten grad i maten vår i våre dager. Bare et hint – altså.

7. Og til slutt; Vet at tidligere når jeg har slanket meg så har jeg måttet passe på aå spise nok, slik at kroppen i går over på sparebluss. Er det noe jeg må passe på her?

Slik som jeg har forstått – så blir forbrenningen og stoffskiftet speedet veldig opp på grunn av alt det proteinet vi spiser. Så jeg tror, ikke det krever særlig hensyn. Hvis du føler deg mett hver dag – tror jeg resten kommer av seg selv.

Ja, kjære venn, nå ble det vist en diger lekse igjen. Håper det hjelper deg litt også.

Godnat
Din Augusta


c.AuthorAlias Jojoen😃6. august 2002
Hei igjen Marikken :-)

Jeg skjønner at du leser og studerer fælt for tida :-)

Du spør om det er allright å spise moderate mengder av saker og ting med 0 karbo..

Det kommer vel litt an på hva det er. Alt slags kjøtt, fisk, fjærkre, egg og skalldyr er helt greit synes jeg. Det inkluderer alt fra ferskvarer til hermetikk, slik som tunfisk og sardiner, skinkebokser osv. Jeg driver ikke å plukker bort fettet fra biffen heller, men jeg fjerner som oftest skinnet fra kyllingen. Kjøttdeig er også greit nok, det er ikke nødvendig å kjøpe dyr, mager karbonadedeig.. Leverpostei spiser jeg helst ikke.


"Hvis man spiser proteiner først" ?? Disse matsortene som jeg har skrevet om her er jo våre beste proteinkilder.

Alt slikt er greit å spise, men du trenger fiber og vitaminer/mineraler fra planteriket også, så spis like mye elelr vel så det av grønnsaker i tillegg til kjøttet.

Det er mange andre ting på lista som inneholder 0 karbohydrater. F.eks. rømme, majones, margarin, ost, fete dressinger osv. Disse tingene inneholder også mye protein, men det er spesielt melke- og soyaproteiner, og i tillegg er det fryktelig fett.. Det er ikke naturlig å spise så mye fett, selv om noen sikkert synes at det også er helt ok. Dette synes jeg helst vi skal ha minst mulig av, men en liten klatt av slikt er jo likevel bedre enn ei ekstra brødskive. Alt med måte på alle områder, synes jeg da..

Stå på, og fortsatt lykke til vennen :-)

Klem fra Jojoen
Bilde
c.AuthorAlias ANNE❤️6. august 2002
Hei igjen! Det lønner seg nok å lese litt i boken igjen,og kanskje gule ut det som er viktig, og blåse i resten. Ihvertfall i begynnelsen. Det er viktig å ta et skritt av gangen, slik at du kan vende deg til det litt etter litt.Noen ganger når en skal endre ting, vil en gjøre det fort og gæærnt, men det ender som regel med at en gir opp fordi det blir komplisert. Da er det bedre med forandringer som ikke er så merkbare. Derfor synes jeg det eggtrixet var bra til å starte med, så får en utvide etterhvert som en får mer forståelse. Vi får hjelpe hverandre slik at vi lettere kan få det! LYKKE TIL!ANNE
🙂73,0 kg

Prøver meg på en 0-karbo dag

I dag skal jeg prøve meg på en 0-karbo dag. Spiste til frokost i morges 1 kokt egg, 1/4 knekkebrød (ryvita) med 1/2 boks bayersk postei (0,5 karbo.) I den rekkefølgen. Er det bra ?

Til lunch (vi har kantine) har jeg med meg et egg (som jeg skal spise før jeg går i kantinen, en bitteliten brødskive, masse kokt skinke og tomat og agurk. Er det bra ?

Til middag skal jeg ha hvitt kyllingkjøtt, blandet i en salat bestående av salatblader, agurk, tomat og paprika. Jeg kan vel ikke bruke mais, for det er vel "FY!". Er dette bra?

I tillegg skal jeg prøve å spise 2 frukter i løpet av dagen. Drikker mye vann (av flaske, men fra springen, det er best!) og mye te med suketter. Er det lov?

Jeg er spent !

STOR klem, Marikken
5 i heiagjengen
c.AuthorAlias ANNE❤️5. august 2002
Hei, kort innpå!
Har du muligheten til å låne boken naturlig slank,med kost i balanse, av fendon a.lindberg(f.eks. på biblioteket), vil du se at en balansert kost ikke er så ensidig som en kan tro. Slik jeg har forstått det, er det lov til nå spise pasta,naturris,grove korn produkter og meget grovt brød en gang om dagen, men da må det være mindre av dette enn av proteiner, og lav gi grønnsaker ANNE
c.AuthorAlias Jojoen5. august 2002
Hei igjen Marikkenvennen :-)

Ups.. du må ikke tro at jeg vet så allverdens, du må tro på deg selv og tillate deg å prøve og feile litt vet du :-)

Jeg har lest spørsmålene dine og forsøker å svare litt..


1. Jeg tar Xenical som jeg har fått hos legen. Tror du jeg kan fortsette å ta disse selv om jeg går på ”GI-diett”?

Svar: Det jeg har lest om Xenical er bl.a.
"Xenical virker bare lokalt i tarmen der den påvirker oppsuging av matfett fra tarmen uten å sette ned matlysten:

Når du har spist mat som inneholder fett, vil matfettet bestå av store molekyler i tarmen. For at disse skal kunne bli sugd opp fra tarmen og komme kroppen til nytte, må det først brytes ned til bittesmå fettpartikler ved hjelp av såkalte lipaser. Lipaser er enzymer som kroppen produserer og som sprøytes inn i tarmen når du har spist.

Xenical påvirker hvor godt disse enzymene greier å dele opp fettet, ved at virkestoffet ”klistrer” seg på enzymene og hindrer dem fra å bryte ned en del av fettet i måltidet.

Når du bruker Xenical vil ca. 30% av matfettet du har spist gå rett gjennom tarmen i steden for å bli suget opp. Xenical tas ikke opp fra tarmen selv, og har derfor bare virkning lokalt."
----

Ikke så rart at mange har lyst til å prøve dette, skjønner det godt jeg. Har selv bitt på alt sånt i altfor mange år.

Jeg vil for all del ikke ødelegge morroa for deg, eller prøve å påvirke deg i noen retning. Men når du spør så kan jeg jo si hva jeg mener:

Nå tror jeg heller at det er andre løsninger som er bedre, for vi TRENGER FETT! Når vi får kroppen til å bruke fett som drivstoff i stedet for sukker så går vi ned. Det er bare når vi får i oss for mye karbohydrater - slik som brød, poteter, ris og pasta at problemene dukker opp. Da narres kroppen til å produsere for mye insulin, et hormon som legger energien på lager og vi legger på oss.. osv. Du finner ganske mye gøy å lese om dette på www.roli.no Bare klikk litt på de forskjellige linkene der.





2. Når man går på ”GI-diett” kan man ALDRI spise f.eks pizza fra Dolly Dimple. Eller er det greit at man ”skeier ut” kanskje innimellom på lørdagene?

Svar: Vi skal jo leve også, så en utskeielse må vi jo tåle. Men hver gang vi skeier ut så får vi jo problemer etterpå ved at det blir verre å komme tilbake til de gode rutinene og kroppen kommer i ulage. Jeg skeier jo også ut selvsagt, men ønsker jo å gjøre det minst mulig :-) Prøv heller å ta en grillkylling i stedet for pizza... hehe.

3. Det som plager meg mest er hva jeg skal spise i stedet for brød/knekkebrød.Hva skal man spise i stedet?

Svar: Ja, det er vanskelig å vende gamle vaner. Jeg tror man må prøve å ta det litt gradvis. Prøve å redusere matpakka fra 3 brødskiver og etterhvert til ingenting, men heller mer av andre ting. Jeg er glad i brød. Tykke brødskiver med ost eller skinke.. men det jeg har på matpakka er heller dette: Ei tynn knekkebrødskive, fire-fem salatblad, omelett av ett egg med masse persille og kanskje skinke i. Og noen tomat eller agurkskiver oppå. Eller jeg har en halv boks med tunfisk eller noen røkelaksskiver i stedet for omeletten. Knekkebrødet er bare for å samle pålegget på noe. Det er pålegget som metter. Nå føler jeg at det er greit å ha pålegget i en boks og droppe knekkebrødet. Altså gradvis..

Hvis jeg har glemt matpakka så kjøper jeg meg ei pakke skinkepålegg og et eple. Det går greit.

4. Middagen går greit for jeg er ikke særlig glad i poteter og ris. Men bruker en del pasta. Er det bra?

Svar: Pasta er laget av korn, altså mel. Det er ikke noe bedre enn brød i denne sammenheng. Å, jeg forstår deg godt, for jeg er også glad i pasta, alle slag. Men kjøp fersk champignon og stek lett i wok eller panne. Det er veldig bra og metter med en slik mel-følelse. Sammen med kjøtt, kjøttsaus eller fisk osv. da. Du kan også koke blomkål og helle kjøttsausen over, det blir som en slags pastarett. Det ligger en oppskrift på det her et sted.

5. Kan man spise lav karbo mat hver dag, hele tiden ?

Svar: Ja :-) Men tenk heller enkelt: Halvparten av tallerkenen med kjøtt/fisk/kylling/egg/skalldyr og den andre halvparten med grønnsaker eller frukt. Ikke stress med å fjerne alt fettet. Hell gjerne over litt olivenolje på grønnsakene eller salaten. Bruk masse gressløk, persille, løk osv.. og krydre og prøv deg frem. Dette blir tilsammen lite karbohydrater og passe GI. Hvis du er veldig usikker på mengdene så kan du tenke på hvor mye som går oppi handa di. Så mye kjøtt og like mye grønnsaker.

6. Er ALLE matvarer med lav karbo bra ?Man får ikke for lite i seg av diverse ting da?

Svar: Huff nei. Det er noe som kalles for Atkinsdietten. Der spiser de masse smør, fløte, majones osv. hele tiden. Det må jo være måte på. Det er greit med all slags kjøtt/fisk osv, men veldig fint å bruke fet fisk som makrell og laks. Og av grønnsaker så er det mindre stivelse i de som vokser over jorda enn de som vokser under. Heller kål enn gulrot, spis gjerne litt gulrot, men helst rå. Heller grønnsaker enn frukt også. Og heller honningmelon og ananas enn appelsin. Men varier og varier osv. osv..


7. Og til slutt; Vet at tidligere når jeg har slanket meg så har jeg måttet passe på å spise nok, slik at kroppen i går over på sparebluss. Er det noe jeg må passe på her?

Svar: Du holder fettforbrenningen i gang når du kutter ut brød osv. og spiser nok proteiner. Da stopper ikke kroppen opp og setter på sparebluss. Spis regelmessig med slik mat og du blir mett hver dag. Klart at du kommer til å kjenne sult. Det tar litt tid til å venne seg til nye rutiner.


Godtespøkelsene surrer alltid rundt oss, men de blir mindre skremmende etterhvert.

Jeg tar ikke ansvar for noe av dette, dvs. du spurte hva jeg synes og jeg har bare fortalt hva jeg synes og selv gjør. Jeg er ikke utdannet i dette og alt sammen må bare leses som kjerringråd på eget ansvar :-)

Dette ble langt gitt.... lykke til Marikken :-)
c.AuthorAlias Jojoen😉5. august 2002
Hei Marikken :-)

Takk for hilsen :-)
Du spurte meg om noe. Jeg skal gjerne svare, men det finnes sikkert like mange svar som personer, hihi..

Den baren du kjøper inneholder jo en del karbohydrater, herav sukker.. og kaloriinnholdet og prisen er jo som et lite måltid.

Sikkert greit nok hvis man har det travelt og det ikke finnes annet å spise, men jeg tror heller jeg ville valgt litt annerledes selv. F.eks. egg/frukt, ei påleggspakke med kjøtt/salat, en halv grillkylling, en boks tunfisk eller noe annet slikt.

Noen ganger, når jeg vet at jeg skal være lenge på jobb, eller bort, så lager jeg meg ei ekstra matpakke. Da tar jeg et lite knekkebrød og har på salat, laks, kylling eller omelett + agurk/tomat. Det skulle mette like godt som en slik bar + at du vet hva du får i deg.

Det er også greit å blande sammen en salat i en tett boks og ha med seg. Problemet med brød/knekkebrød i matpakka er jo at det blir mykt. Det beste er forresten å kutte ut hele brødmaten :-)

Vann er bra og te er best uten suketter. Det er lettere å venne seg til det etter en stund med lite søtt. Etter en stund blir jo søtbehovet mindre.

Det er mange meninger om kunstig søtstoff, men jeg tror det er best med minst mulig av slikt. Det tilfredsstiller og opprettholder jo søthungeren, må jo være bedre å slippe.

Jeg synes menyen din i dag ser veldig fin ut.

Lykke til.

Klem fra Jojoen

c.AuthorAlias augusta❤️5. august 2002
PS - bare meg igjen

Den bar du beskriver gjør meg veldig usikker - synes det er veldig mye karbohydrat.

Men en slik treningsgreie ligger uten for hva jeg vet noe om - så prøv å hør med Jojoen.

Hei igjen
c.AuthorAlias augusta❤️5. august 2002
Kjære Marikken!

Bare noen ord i hast: Det opplegget du beskriver lyder helt OK. Dette er hva du har funnet frem til - så stol bare på deg selv - det vil være bra for deg!

Når du prøver og så ser fremgang vet du at du er på rette sporet :-)

Lykke til - og mer kommer senere

Din Augusta
😛73,0 kg

Motivasjon er lik null !

Veide meg i dag, som dere ser, og mine verste antagelser kom opp i lyset ! Har gått opp 800 gr ! Var vel egentlig ganske sikker på det for matinntaket siste uken har vært enormt, men bevegelsen siste uken har vært lik null !

Men, men det er bare å begynne på''n igjen. I morgen er det arbeidsdag igjen, og jeg vet at det faktisk er litt lettere å holde kostholdet når jeg er på arbeid. For det første blir det mer rutinerte spisepauser, å ikke småspising, for der er ikke noe å småspise, og for det andre er det letter å komme igang med trimmen igjen når rutinene faller på plass. Føler meg ennå for usikker til å begynne med med bare GI mat, men ser ikke helt bort fra den muligheten. Jeg må bare gjøre meg litt mer kjent med det først. Så videre er det bare å telle kcal og være flink å bevege meg.

Skal prøve å sette meg opp noen konkrete mål i bade kg og tid. Her kommer det;

Skal ned tilsammen 15,5 kg
Vil helst være nede til jul.
Det blir 20 uker å gjøre det på.
Det vil si ca.800 gr i uka
Det burde være mulig, ikke sant, eller er det litt hardt ?
Mitt første delmål blir da de neste 5 kg, altså ned til 68 kg.
Det burde jeg klare på 6 uker, eller la oss si dato mandag 16 September. Er dette realistisk. I tillegg må jeg trene min. 1 time tre ganger i uka.

OK, jenter hva ynes dere om dette ?

STOR klem, Marikken
1 i heiagjengen
c.AuthorAlias augusta❤️4. august 2002
Kjære Marikken!

Har nå skrevet en diger lekse om hvordan vi lever med lav GI-kosthold - i dagboka min i dag.

Det besvarer en del av spørsmålene dine - og bare spør igjen.

Skal prøve å besvare fler av spørsmålene i brevene dine - og skrive snart igjen.

Husk at motivasjon og energi forsvinner når blodsukkeret har vært ute på en berg-og-dal-banetur.

Høres ut som du trenger en 0-karbohydrat dag :-)

Lykke til!
Augusta
😵72,2 kg

Så var ferien over for denne gang !

Er kommet hjem fra ferie i dag, og kan IKKE si (desverre) at jeg hat god samvittighet. Har nok ikke vært noe flink disse dagene, så jeg er nok i tvil om at vekten som står oppe på dette innlegget er riktig. Men, men, jeg vil være sterk å vente til mandagen med å veie meg igjen. Så har jeg også noen dager på å få litt bedre samvittighet, hvis jeg er KJEMPE-flink de neste 3 dagene. Har vært "urven" i magen de siste dagene noe som kan komme av at Xenuicalen jeg tar ikke er enig i kostholdet (og mengden) jeg har hatt de siste dagene.

Huff, huff, men sånn er det nå bare,

Håper dere andre har det bedre enn meg, og kan noen være så snill å fortelle meg om GI mat ? Hva skal man spise og hva skla man ikke spise. Eller ev. adressen til internet sider om emnet, eller kanskje bøker ?

STOR klem, Marikken
6 i heiagjengen
c.AuthorAlias Monica1233. august 2002
Her er et forsøk på spørsmålene du stiller meg 3.8.02:

Glykemisk indeks (GI) er en metode som rangerer matvarer basert på deres virkning på blodsukkernivået. Karbohydrater finnes i matvarer som brød, frukt og grønnsaker. Det er karbohydratenes virkning på blodsukkeret som er GI.

Dessverre står det ikke GI i varedeklarasjonene. Hver enkelt matvare må testes på personer. I boka til Lindberg står det en liste bakerst med matvarenes GI. Etter det jeg har funnet ut er GI over 55 høy, 54-36 middels og GI under 35 lav.

Han anbefaler å spise litt protein før måltidet, samt at intet måltid skal være uten protein.
c.AuthorAlias augusta❤️3. august 2002
Bare meg igjen - er ikke det morsomt? Mens jeg skrev dette innlegg over her til deg - var du inne hos meg og kom med spørsmålene :-)

Når du har lest dette - så bare spør igjen, hvis det er noe uklart. I butikkene kan man ikke lese GI tall direkte. Men når jeg så en boks med Lofotpostei - så leste jeg pr. 100 gram vare er det 0,4 gram karbohydrat - så tenkte jeg: "Den er fin, denne her kan ikke være så farlig - så den prøver jeg!" - og godt smaker den også - til stekt egg for eksempel.

Og så tusen takk for de mange varme ord - og ha det riktig godt!
Augusta
c.AuthorAlias augusta❤️3. august 2002
Kjære Marikken!

Kort og enkel forklaring om GI:

Forestill deg en gammeldagse vekt - en slik med en stang med to skåler.

Når de to skåler står i samme høyde - er det likevekt.

Nu tar vi et tankebilde:

På den ene vektskålen har vi karbohydrater, som produserer insulin.
På den andre vektskålen har vi proteiner, som produserer glukagon.

Når du spiser karbohydrater tynger du ned insulinvektskålen.
Når du spiser proteiner tynger du ned glukagonvektskålen.

Insulin lagrer fett på kroppen.
Glukagon frigjør fett fra kroppen.

Når vi skal ned i vekt og derfor bli kvitt fettet. Så må vektskålen med protein og glukagon hele tiden være tynget mest ned.

I alle de timer du klarer å gi glukagonet lov til å være det fremherskende hormonet i blodbanen din - ja, da står dørene åpne til fettlagrene - og fett blir omsatt i kroppen til muskelarbeid og varme i store mengder.

Psyken reagerer positivt på dette også - du føler deg sterk og i godt humør. Og vekten går ned.

Matens GI tall er et mål for dens evne til å 'tynge ned vektskålene'.

Karbohydrat med høy GI må vi unngå, fordi det tynger ned feil vektskål med STOR kraft.

Karbohydrat med lav GI er OK, fordi det bare tynger ned feil vektskål med LITEN kraft.

Proteinene derimot tynger ned RIKTIG vektskål.

Du er på vei til å gi til deg selv en gave for livet - du er ung - og slipper derfor å slepe rundt med overvekten den dag du blir 40 :-)

Dette jeg har skrevet her, er som sagt bare en enkel fremstilling. Kan på det varmeste anbefale deg de mer grundige GI råd du har fått allerede.

Med beste ønsker om fortsatt god slanking fra
Augusta
c.AuthorAlias Monica1232. august 2002
Hei igjen!
Jeg har kuttet ut brødet helt. Spiser nå knekkebrød uten hvetemel. Dessuten spiser jeg knekkebrød TIL maten og ikke SOM maten. Dvs. mye mer pålegg (huff og huff det blir litt dyrere da)

Du kan jo spise litt brød hvis du vil. Men det er forskjell på grovt brød og boller/ osteloff etc.I boka til Lindberg står det visst oppskrift på brød også. (Jeg har ikke sett så nøye på oppskriftene enda).

Jeg tror dette med å spise GI mat er en treningssak. Se på s. 24-28 i boka. Der kommer han med forslag til gode valg av alle salgs matvarer. Prøv å velge gode alternativer der, spis deg mett og glem alle kalorier! Hørtes enkelt ut sant? Sikkert ikke så lett hvis man har kaloritelling i fingrene. Men prøvd det en dag da.
c.AuthorAlias Molla😌2. august 2002
Heipådeg!
Jeg er en amatør innen GI-kosthold, men har lest en del tips på disse sidene og spiser ut i fra det. Og jeg har aldri spist så variert og god mat før i mitt liv! Jeg er singel og en elendig kokk, så mitt kosthold har vært ganske enkelt og ensformig. Nå har jeg byttet ut brød med knekkebrød, kuttet ut ris og poteter og spiser forskjellige typer grønnsaker i stedet. Finner mye spennende og godt på boks, f.eks. bambusskudd, bønnespirer, asparges m.m. Og jeg spiser en del egg, røkelaks, kylling, karbonadedeig m.m. Som mellommåltid bruker jeg eple og kiwi. Bær (rips, multer, jordbær m.m.) er fint både som mellommåltid, pålegg og dessert. Da strør jeg litt fruktose over. NAM! Endret kosthold har ført til: mer energi, stabilt blodsukker, ingen søthunger, bedre humør og - vekta tipper nedover :D
Lykke til og ha en deilig helg!
Slankeklem fra Molla
c.AuthorAlias Monica1232. august 2002
Hei og velkommen tilbake fra ferie!
Og kanskje jeg skal ønske deg velkommen til GI klubben også? Vi er ganske mange her inne nå som går på GI-diett. OG MANGE GJØR DET KJEMPEBRA!!

Se på www.ibalanse.com. Der står det mye fint. Det er hjemmesida til Dr. Lindberg. Han har også skrevet en bok som heter Naturlig slank med kost i balanse.

Hovedbudskapet er at man ikke skal spise så mye mat som gir rask økning i blodsukkeret. Dette gjelder spesielt karbohydrater.

Ugunstige karbyhydrater er: brødmat (spesielt de med mye fint mel), kjeks og kaker, cornflakes, popcorn, ris, pasta. Av frukt er banan, svisker, rosiner, vannmelon og fruktnektar ugunstig.

Hva står man igjen med da?
Salater og grønnsaker, kjøtt, fisk, kylling, frukter som eple, appelsin, aprikos, jordbær, kirsebær, grapefrukt, druer, kiwi, pære.

De som går på GI-diett (som jeg vet om allefall) er:
Ally, Augusta, Jojoen, Bambi, Morgengry, Betamiks, Trulte, Molla, Texas, Augustina og Helena.
Noen av dem har holdt på lenge, andre har nettopp starta.
Du kan jo spørre dem om råd og vink også1

Lykke til! (Det er ikke så kjedelig som det kanskje høres ut som skjønner du)
😊72,2 kg

Dagen derpå.............

I går hadde jeg bursdag og var så heldig at 2 gode venninner hadde satt igang en overraskelse til meg. Den resulterte i 3 retters middag på byen, vorspiel og club-gåing. Hadde det kjempefint, og spiste helle desserten uten dårlig samvittighet ! Var litt nervøs før jeg gikk på vekta i morges, men ble positivt overrasket. Vet ikke om det er all dansingen (håper det !) eller om det er væsketapet i forbindelse med alkoholinntak (det er vel helst det !) som gjorde at jeg var gått ned ytterligere 200gr. Har i hverfall et godt utgangspunkt når jeg i dag drar på ferie igjen. Siste uka nå, så det blir nok en stund til jeg får veid meg igjen.

Håper dere andre har det bra, og at dere er flinke alle sammen !

STOR klem, Marikken
2 i heiagjengen
c.AuthorAlias augustina29. juli 2002
Grattis på etterskudd!
Er vel helst mellom bursdagene kiloene kommer på.....
Hver dag matinntak som om det var fest, og hver helg som julehelg. Må jo bli flesk av sånt!
c.AuthorAlias Minelli😃28. juli 2002
Hei Marikken!

Tusen takk for hyggelig melding i dagboka mi! Ja, tro meg, det ER en virkelig lettelse å ha mistet 25 kilo! Jeg tenker på det spesielt når jeg kjøper to 10-kilossekker med kattesand!

Gratulerer med gårsdagen! Selvfølgelig er det lov å unne seg godsaker på bursdagen sin...det er jo ikke det vi legger på oss av! Synes ikke du skal bekymre deg om de 200 grammene ned plutselig går den andre veien etter den lille utskeielsen...det er jo det lange løp som teller!

Kos deg på ferie!

Klem fra Minelli
Noe gikk galt. Last inn på nytt 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.