29. august 2002
😌108,0 kgSpinning må da være effektivt!
Ja, overraskelsen var stor da vekta i morges viste 108.0 Betyr vel at treningsøkten igår tok kverken på en del kalorier. Instruktøren var ei lita snelle med energi i bøtter og spann, og hun syklet omtrent dobbelt så fort som meg på spurtøvelsene. I tillegg la hun inn noen laaaaange seige motbakker, så det gikk så svetten silte. Etter 40 minutter på sykkel var det klart for styrketrening, og da fant jeg ut at mine stakkars armer definitivt treninger litt mere styrke. Det må da nødvendigvis være tøffere for meg på 108kg å ta armhevinger i forhold til ei lita snelle på 50kg? Må innrømme at kroppen er litt stiv og støl idag, men det betyr vel at jeg har gjort noe riktig? Trente med vekter for første gang i går, og det tok i hvert fall godt på armene.
Så mor trenger mens far er barnevakt. Far hadde tenkt til å overraske med biffmiddag igår siden vi hadde 3 års bryllupsdag, men jeg fikk overtalt han til å ta den på lørdag i stedet. Kanskje vi skulle prøve å få barnevakt til dattern vår så kunne vi ha en romantisk middag.......
Idag har jeg lovt dattern min at vi skal kose oss sammen. Nå har jeg vært borte 3 kvelder på rappen, så idag skal vi tilbringe litt kvalitetstid. Ellers pleier vi å sitte å se på barnetv sammen. Det er koselig. Men hvis disse kiloene skal av, må det vel til en gåtur med bikkja idag også.
Ellers har jeg som tidligere nevnt begynt på Grete Roede kurs. Skal i første omgang ta et kurs for å se hvordan det er. Ideen er å fremdeles forsøke å unngå poteter, pasta etc. så jeg får se hva jeg har lov til å spise. Kanskje noen kan fortelle meg hvordan brun ris (dvs. upolert ris) er i GI sammenheng?
28. august 2002
😊109,0 kgMorgentur
Hei alle sammen.
Idag startet jeg morgenen med å få en times tur med bikkja i tåkehavet. Bikkja har løpetid, så hun skal snuse på ethvert gresstrå hun finner, så jeg brukte faktisk lenger tid på turen idag enn jeg har gjort før. Deretter var det rett på jobb.
Igår begynte jeg på Grete Roede kurs. Det er første gang jeg har meldt meg på slankekurs så jeg var jo litt spent. Fant ut at i opplegget der, så er all mat lovlig å spise, men noe i mindre mengder. Kursboken inneholdt en masse om brødporsjoner, potetrasjoner og påleggsrasjoner, samt melkekvoter og grønne merker. Det tar nok litt tid å sette seg inn i dette tror jeg, men det skal nok gå. Har som mål å fremdeles holde meg mest mulig til mat med lavt glykemisk innhold, slik at det fremdeles vil bli knekkebrød og rugbrød til frokost for meg.
Igår ble det smaking på plommer. En hyggelig kollega hadde med seg masse gule plommer, og gjett om de var gode (og søte).
Det forsvant likevel 200g fra igår til idag, men dette var kanskje vann. Ikveld skal jeg på sirkelspinn, det håper jeg blir morsomt.
27. august 2002
😌109,2 kgLitt spinning gjør susen
Hei alle sammen.
Ser at det henger plakater på veggen i treningsstudio som sier at spinning er "the calorie killer". Det ser jo unektelig ut som om det virker. Igår ble dattern plassert hos barnevakten mens jeg var å trente. Det kjennes utrolig deilig ut etterpå.
Dette var altså min andre tur på spinning, og jeg synes det var tyngere igår enn første gangen. Tror jeg trodde jeg var litt tøffere enn jeg var. Uansett, her gjøres alt for å forbrenne noen kalorier. Hvis jeg skal nå målet mitt må jeg henge i stroppen utover høsten og avstå fra de store utskeielsene.
Har tenkt til å finne frem et gammelt bilde av meg den gang vekten var adskillig mindre, og henge på kjøleskapsdøren til skrekk og advarsel neste gang søthungen kommer over meg. Det bør jo virke. Eller har jeg tenkt hardt på 7 minutters regelen, og den fungerer av og til den altså.
26. august 2002
😐109,0 kgTilbake fra en rask ferieuke
Hei.
Fant plutselig ut at jeg måtte benytte det fine været til en ferieuke (har ennå to uker igjen), så jeg pakket sakene, tok med min mor og min datter og dro avgårde. Det var deilig, været var fint, og jeg var til og med på stranden. Det hører liksom med når man har små barn. Stort sett hadde vi stranden for oss selv (bortsett fra vepsene som det krydde av), så det var helt greit å gå i badedrakt (bikini er tabu).
Som seg hør og bør i ferietidene, så blir det litt ustabile matvaner, så jeg var veldig spent på hva vekten ville vise i morges. Ble glad da jeg så at den hadde gått noe ned. Har en viss følelse av at den vil gå opp igjen, etter å ha syndet litt med både sjokolade og potetgull i går kveld. Da bare måtte jeg ha noe! Etterpå synes jeg ikke at det var noe godt, men gjort er gjort og spist er spist!
Ikveld skal jeg på min andre spinningtime. Egentlig synes jeg det er leit å sitte inne på et helsestudio og trene når det er så fint vær, men sykkelen min har godt i stykker, og min venninne ville gjerne ha meg med, så hva gjør man ikke for gode venner? Skal prøve å komme meg i treningsstudio 2 til 3 dager i uka - tenk at man må bli over 30 år for å våge å sette sine ben der. Idag er det spinning som står på programmet, og da forsvinner forhåpentligvis alle de kaloriene jeg fikk i meg igår. Hvordan kroppen fungerer ellers i morgen, kommer det senere referat om.
16. august 2002
😊109,8 kgFremdeles er alt bra
Hei alle sammen.
Ja, det er gledelige meldinger hver morgen nå, men jeg regner med at det stopper opp litt snart.
Vi har en kjempesnill dagmamma som i går inviterte foreldre og barn til kaffe og kake på kvelden. Der var mye godt, men jeg stod over alt ....... unntatt Daim iskake, for det er noe av det beste jeg vet. Så det ble to små kakestykker, men det får være greit. Det ble ikke tid til noe trim heller, så idag må jeg til pers.
Begynner også å bli litt lei av å knaske grønn salat til lunch, så siden det er fredag slo jeg til med baguette med ost og skinke. Var så flink at jeg stod over vaffelen, så det må jo være bra. MEN, så skal det være bursdagsfeiring på jobben, og her har heldigvis sekretæren tenkt positivt og kjøpt gulrotkake. (det virker i hvert fall mye mere sunt, men inneholder sikkert nok kalorier - særlig i glasuren).
I morgen er det 60 års lag med nye fristelser. Tror at jeg står over vekten fram til mandag.........
Ønsker alle medslankere en hyggelig helg.
Klem fra Mah
15. august 2002
😃110,0 kgTra la la - Mah er glad
Noen må ha krysset mange fingrer, for idag var det 1 1 0 blank!
Å så deilig. Mange av dere vet sikkert godt hva jeg snakker om nå. Det har vært ca 5 kg på en måned, og det må jeg si meg fornøyd med. Har vært relativt flink til å bevege meg, og det viser tydeligvis resultater.
Igår dro jeg ut på sykkeltur rett etter jobb. Det var steike varmt, og jeg må jo ha mistet en del kalorier slik som jeg svettet. Middagen besto av kyllingfilet med grønnsaker. Ingen ris (selv om jeg hadde lyst på).
Nå skal jeg sette fokus på de neste 10kg.
Regnestykket blir da som følger:
Med 1kg i uka - 100kg innen uke 43 (31.10.02)
Med 1,5 kg i uka - 100kg innen 40 (01.10.02).
Målet må være alternativ 2, men jeg vet ikk eom jeg klarer det. Det vil jo naturligvis stoppe litt underveis, det er jeg oppmerksom på, så jeg skal prøve å ikke være alt for skuffet når det skjer.
Ønsker alle en hyggelig dag.
14. august 2002
😊110,4 kgSnart over en terskel
Hallo alle sammen.
Ja, jeg er veldig positiv om dagen, for jeg følger nå at ting går veldig bra. Ned 200g til fra igår, enda det ikke ble noe gåtur eller sykkeltur på kvelden. Synes selv at kroppen har forbedret seg litt i fasong, og mine positive øyne kan se at magen er blitt mindre. I morgen er det "offisiell" veiedag, og da skal jeg samtidig ta målene mine. Ser at mange er flinke til dette.
Takket være disse sidene føler jeg at slankekuren går som en lek. Jeg vet at andre følger med meg, og det synes jeg er en inspirasjon. Hvis ting butter litt i mot, er det straks oppmuntrende ord å finne. Det er også en trøst å lese andres dagbøker, og se at det innimellom går tregere. Det hadde vært kjempegøy å se 110 kg lyse mot meg i morgen, men jeg kommer ikke til å bli skuffet hvis det ikke skjer. For skjer det ikke i morgen, så vil det kanskje dukke opp på fredag.
Igår gikk kvelden med til maling av lister etc. Når man har hus, hjem, mann og barn, så er det ikke alltid mulighet til å ta disse trimturene som kanskje kan kalles egotripp. Til vanlig er det husvask, gulvvask, og klesvask, tilberedning av middag og legging av barn. Igår ble det lettvint middag i form av to små hamburgere i brød. Ikke det verste å spise kanskje, men jeg har også vært litt bevisst på dette med ikke å spise poteter, pasta og hvetemel. Har derfor som så mange andre her gått over til Ryvita knekkebrød til frokost, salat med brødskive til lunch, og to knekkebrød før jeg drar fra jobben. Det er nemlig lettere å trimme etter jobb hvis middagen ikke ligger tungt i magen. Derfor blir det middag på kvelden sånn ca kl. 1900. Dette ser ut til å fungere.
Jeg blir litt deprimert når jeg tenker på at jeg har lagt på meg 20 kg på snaue 2 år. Det er mer enn 10 kg i året, og omtrent 1 kg i måneden. Skremmende! Og hvor kommer så disse kiloene fra, og hvordan har jeg kunnet gå så langt? Det har jeg spurt meg selv om mange ganger. En av årsakene er nok at det har blitt litt mye potetgull- og sjokoladespising. Synes at sjokolade er veldig godt. Men dette har stort sett begrenset seg til helgene. I tillegg har jeg innimellom vært ute på raske turer med bikkja. Gubben spiser sikkert dobbel så mye slikkerier som meg, og selv om han ikke akkurat er slank han heller, så legger han i hvert fall ikke på seg. Urettferdig spør du meg. Nei, nå er tiden inne for å ta et oppgjør med dette. 110,4 kg idag - 110,0 i morgen?
13. august 2002
😌110,6 kgJeg er så fornøyd!
Hei og god morgen alle sammen.
Ja idag er jeg veldig fornøyd, for idag viste et svært positivt tall. Det var vel omtrent dette jeg veide i fjor sommer, men den gang klarte jeg ikke å sette igang noen slankekur. Nå føler jeg at jeg har funnet en fin måte å gjøre dette på.
Igår hadde vi besøk igjen, og siden det var et fryktelig vær, og vi hadde arbeidsfolk som holdt på på kjøkkenet, så ble det pizza. Jeg tok to sykker (måtte jo ha noe jeg også), og hadde faktisk litt dårlig samvittighet for det, men så sa jeg til meg selv, at jeg må ikke blir helt tullete.
Det ufyselige været satte stopper for en hver aktivitet utendørs. Dessuten kjente jeg igår at tre dagers nattevåk var nok, så når klokken var 22 15 la jeg meg i sengen og fant frem en god bok. Det var deilig.
I morges var jeg oppe kl. 0540 (da kom noen små barneføtter tassende opp i sengen), så siden jeg først var oppe tenkte jeg at nå kan jeg gå morgentur. Og det gjorde jeg. 40 minutters rask gåtur med bikkja ble det, og når tåka letta ble det ganske fint. Idag får jeg ta frem sykkelen og tråkke runden min.
12. august 2002
😌111,2 kgKanskje jeg har funnet resepten?
Hei.
Det å gå på vekten er blitt en hyggelig beskjeftigelse. All nedgang mottas med takk, og når det går så bra selv etter en helg med litt diverse spising, så er dette morsomt.
Lørdag var jeg i sildelag, men det er ikke noe problem, for sild liker jeg ikke. I stedet hadde min snille mor laget røkt svinekam, og dette kombinert med masse grønnsaker (og en liten potet, så det ble ganske bra likevel. MEN, selvfølgelig ble det smaking av kaker, men bare to små skiver. Trimmen uteble denne dagen.
Søndag klarte jeg å starte med en gåtur med både barn og hund. Det var fryktelig lummert, så svetten rant. Det forsvant vel noen kalorier der tror jeg. På ettermiddagen var vi på åpen gård, så der ble det i hvert fall gått en del. Kvelden sluttet med besøk (og et lite kakestykke, men det har forhåpentligvis ikke satt seg fast ennå. Har derfor som mål å trimme det vekk idag, men vi skal få hjelp til å ordne en del på kjøkkenet (vi blir aldri ferdig med den kjøkkenbyggingen!), så jeg får se om jeg kommer meg ut. Dette med å gå tur er nå blitt en livstil, og jeg føler at jeg må ut å gå særlig for min egen del.
Med litt innsats idag kanskje jeg kan se 110 i morgen?
Jeg skal i hvert fall stå på. Det er så mange andre som er flinke her inne, at jeg kan jo ikke være noe dårligere.
Yes! Yes! Yes!
Etter en forferdelig natt (resyme kommer senere) krabbet jeg meg søvning opp på vekta i morges og hva viste den? Jo, Det var ned nesten en kg fra igår. Er det mulig?
Grunnen er kanskje at det både har blitt sykkelturer og raske gåturer hver dag. Mulig at det hjelper på forbrenningen. Ellers har jeg også kjøpt forbrennings te, men jeg vet ikke om dette er tull eller ikke. Uansett, det ble ikke noen tur for å mate ender igår (kom for sent hjem), men jeg og datteren min syklet til lekeplassen, og jeg ble faktisk svett av det også. Så lekte hun en time, mens jeg slappet av og husket litt. På kvelden gikk jeg en times gåtur med bikkja, og siden jeg var litt sint og amper, så gikk det ganske fort. Vi har som tidligere nevnt bygget kjøkken, og nå er jeg utålmodig fordi vi aldri blir helt ferdig. Det gjenstår noe listverk etc. og det får vi aldri gjort.
Eller har datteren holdt oss våkne fra kl. 0020 til kl. 0510 i natt, så jeg er fremdeles ikke helt våken. Sitter her å har problemer med å se forskjell på bokstaver og tall, samt at jeg er trøtt, kvalm og svimmel. Tror det blir en tidlig slutt på arbeidsdagen idag. Skal prøve å så sove noen timer før krapylet kommer hjem fra dagmamma. Lyspunketet var som sagt vekta, håper det ikka bare var et bløff idag.
Yes, endelig litt utslag på vekten
Idag tippet endelig vekten ned på 112,8, og det var en god følelse. Det kommer ikke av at jeg trente spesielt mye igår, men det ble en koselig sykkeltur sammen med datteren min på snart 2 år. Siden vi bor i landlige omgivelser, tok vi turen innover skogen for å se på kuer og traktorer. Lille frøken var i hvert fall fornøyd, hun satt og sang og pratet hele veien.
Idag er planen klar. Tenkte at jeg skulle plukke opp lille frøken hos dagmamma, og ta en tur for å mate endene. Det er vel en sykkeltur på ca 12km, så det gjør seg vel godt. Forsøkte å kommem tidlig opp idag også, men er så forferdelig trøtt for tiden. Igår var jeg i seng kl. 22.45, og det må være ny rekord i sommer. Det er kanskje varmen kombinert med slanking som gjør at trøttheten kommer sigende.
Får vel avslutte dagen med å gå en tur med bikkja. Problemet er bare at hun skal snuse på hver bittelille gresstust hun finner, så det blir til at jeg drar henne med rundt. Dessuten er hun ikke i best form hun heller stakkar, så i denne varmen peser hun fælt. Men, i morgen vil jeg se 112,6, basta bom.
Ja endelig litt ned........
Hei alle medslankere.
Ja forhåpentligvis har jeg nå gått ned 200g (eller har jeg bare vært ekstra mye på toalettet?. Siden været forsatt er fint, tror jeg nok at det blir en sykkeltur idag også. Det lureste er nok å finne frem sykkelen med en gan jeg kommer hjem fra jobb, for hvis jeg skal vente til etter middag, så kommer dorskheten sigende.
Synes disse kiloene begynner å sitte litt fast nå. Føler selv at jeg er flink med maten, tillater ikke å drikke brus eller spise andre godterier, men likevel virker det som om lørdagens kaker og rødvin virkelig klamrer seg fast. Tålmodighet er heller ikke min fremste egenskap, så det er klart at jeg gjerne skulle ha funnet vidunderkuren som hadde gjort meg slank over natten. Når jeg sitter å blar i diverse kleskataloger fra Ellos og H&M så ser jeg bare bilder av søte modeller som går inn i str. 36/38. (Gjelder spesielt H&M). Slikt kan man bli deprimert av.
Har sett litt på BMI kategoriene og funnet ut følgende:
Idag:
113,2 kg tilsvarer fedme (for et ekkelt ord)
86 kg da byttes kategori over til overvekt
78 kg da byttes kategori til lett overvekt
72 kg da bytte kategori til normal
Dette betyr at jeg har en lang vei å gå, men nå har jeg i hvert fall startet. Har ikke veid 72 kg på 12 år, men kanskje det nå er muligheter. La på meg masse kilo under graviditeten min, og som så mange andre jenter/damer sliter jeg med å få de av igjen. Det er bare tull at kiloene raser av når man ammer. Jeg ammet i ett år, men kom ikke å fortell meg at alle kiloene da forsvant!
Første mål er å komme ned under 100 kg - da kan også jeg skryte av å veie et to-sifret tall. Innen 1. November skal definitivt 99 tallet vises, og det betyr at jeg har 12 uker på meg. Å miste en kilo i uka bør jo være et realistisk mål. Ser jo at det er flere her som har rast ned en hel masse, men jeg tror ikke at forbrenningen min er spesielt god. Er ellers ikke noen godtesnop til vanlig, så jeg er litt usikker på hva det er jeg legger på meg av. Mannen min spiser daglig sjokolade og drikker masse brus, men han holder vekten stabil enda han sitter på rompa hele dagen (og kvelden). Det er egentlig ganske urettferdig. Hadde jeg spist det samme, hadde jeg definitivt trillet. Nå skal det også sies at jeg tror genene mine også er overvektige. Både mor og bestemødre har veid (og veier) godt over 100, så jeg har vel noe å slektes på.
Innser at det å slanke seg er en omlegging av kostholdet, og det følger jeg at jeg er i gang med. Kommer dog ikke til å forsake is, pasta og pizza i all fremdtid, men jeg kommer nok til å la være å stappe i meg så mye som før.
Vil ellers takke for hyggelige hilser. Jeg prøver å være inne å lese litt hver dag, men det er ikke lett å følge med alle.
Idag har jeg vært sprek!
Har nå fått et lite treningskick, og det gjelder det å utnytte.
Igår fant jeg frem ergometersykkelen min (har vært ubrukt de siste 4 år) og syklet 4 km. Det var beintøft, og svetten silte. Det skal dog sies at det var godt over 20 grader ute også. Idag har jeg vært flink. Spist 3 Finn Crisp med mager pålegg til frokost, 1 brødskive med egg + liten salat til lunch og kyllingsuppe til middag. Nå i kveld har jeg spist 2 knekkebrød med lettere brunost (som forøvrig er håpløs å skjære). Da jeg kom hjem fra jobb skinte solen så fint, så jeg bestemte meg for å ta en liten sykkeltur - and so I did.
Syklet 14 km, og det kjentes veldig deilig ut. Måtte bare stoppe to ganger underveis, og da var bena ganske skjelvende.
Nå i kveld har jeg tatt med bikkja på tur og gått i en time.
Dette må da gjøre utslag på vekta i morgen?
Det er forøvrig torsdag som er hovedveiedag, men jeg må innrømme at jeg smugveier meg nå hver dag etter at jeg fikk den nye digitale vekten. Imidlertid har ikke vekten vært særlig samarbeidsvillig, men nå krysser jeg fingrene og håper på nedgang.
5. august 2002
☹️113,4 kgJippi - ny uke
Ja jeg er egentlig glad for at det nå er en ny uke, og denne har jeg planer om at skal bli bra......
Har vært borte i hele helgen og bl.a. feiret 50 dagen til min manns onkel. Det sier seg selv at der var det mye godt, men jeg prøvde å tenkte litt smart, og begrenset meg til loff med karbonade og roastbiff samt to små kakestykker.I tillegg ble det nok en god del rødvin...... Stakkar''s kona til onkel hadde holdt på i flere dager med å gjøre istand, og det smakte virkelig godt. På søndag morgen var det frokost sammen med hele familien. Etterpå satte vi kursen til Svinesund (man er ikke i Halden uten å ha vært på harry tur til Svinesund). Der ble det handlet sunn kyllingfilet og annet rent kjøtt. Mens min mann satte kursen for godtebutikken, satt jeg og solte meg i bilen. Dama kan være stå når hun går inn for det. Idag har jeg fremdeles ikke smakt en eneste sjokoladebit!
Hadde vekkingen på kl. 0530 idag i den hensikt å komme seg opp for å gå en times rask tur med bikkja. Men hva skjedde? Jo, datter''n våknet kl. 0415 og holdt det gående til 0510. Da hadde mor definitivt ikke lyst til å stå opp om 20 minutter, så hun satte vekkingen på kl. 0700 i stedet. Tar nok turen med bikkja i kveld i stedet - så får far legge krapylet......
Møte med en ærlig digitalvekt!
Ja, slik ble det altså. Jeg tok en tur innom OBS! for å kjøpe meg en digital vekt, men der fikk jeg jo prissjokk! Jeg nektet å betale kr. 698 for en vekt, så jeg dro innom Elkjøp i stedet, og der fant jeg en som var litt billigere. Så i morges testet jeg altså ut dette nye vidunderet - og ble som jeg egentlig ventet - skuffet. Jeg måtte sjekke med den gamle vekten min og den viste ca 110,5, så dette er altså status.
Jeg trøster meg med at kiloene som er borte, i hvert fall er reelle, så jeg får vel gå inn og oppdatere resten av dagboken her med riktig vekt. Bortsett fra å irritere meg over den digitale vekten er alt bra. Idag SKAL jeg ta med bikkja ut og gå en rask, lang tur. Dermed basta!
7- min regelen hørtes riktig så fornuftig ut. Jeg tror jeg kan klare meg uten mange fristelser dersom jeg begynner å praktisere denne: så takk skal du ha!
Spinning: Ja, jeg har også den tro at dersom jeg er stiv og støl etter trening, så har jeg virkelig jobbet. Skuffelsen er derfor stor drsom jeg følr jeg har lagt meg i selen- men ikke kjenner det dagen etter. Trolig er det jo fordi jeg har strukket bedre ut og ikke fordi jeg har brukt kroppen mindre!
Hvis det dukker opp gode oppskrifter på kurset ditt må du jo bare legge dem ut her- vi er jo flere som gjerne kunne tenkt oss å spise noe annet en bare kylling Tortillas når vi skal kose oss!
Klem jannicke!
Så flink du er til å trene. Det er ganske mye tyngre å tråkke i vei for oss som har noen ekstra kilo, en for en slank liten dame på 50 kg. Men gevinsten er jo at vi forbrenner ennå mer!:-)
Selv går jeg litt og sykler litt (ikke spinning), samtidig som jeg variere med å trene vekter. Har såvidt kommet i gang, og denne uken har jeg ikke fått trent ennå. Bare holdt burdsdagsselskap for sønnen min, og det ble en alt annet enn sunn opplevelse.. Men nå er det skjerpings.
Lykke til med GR-kurs. Har gått der selv, og det funket fint. Gikk den gangen ned ganske mye, men så kom kiloene gradvis tilbake igjen da. Og slik kan det vel ofte gå dersom man kutter ut alt under en slankekur, for så å gå tilbake til gamle uvaner igjen nå man er lei og ikke orker mer slanking. Denne gange prøver jeg derfor å ikke kalle det slanking, men en gradvis omlegging av kosthold og livsstil. Går kanskje ikke så fort ned, men har tenkt å holde meg nede når jeg kommer dit. For det er vel en felles målsetting, og et indelig ønske som vi alle har...
Klem fra Ninni
Takk for innlegget i dagboka mi. Koselig å høre fra deg.
Den "konkuransen" jeg har med Nite er veldig fin å ha. Da passer vi på hverandre. Og selvfølgelig er vi begge vinnere, uansett hvem som når frem til 95 først. Denne konkuransen er mere en pådriver, slik at vi ikke skal falle fra.
Så fint at du har begynt på GR-kurs. Det hjelper å ha noe som forplikter. Er ikke så lett å skeie ut da. Vet at det er flere som vil legge merke til utskeielsen.
Du spør om ris, men ser at du allerede har fått noen svar på det. Jeg har lest at jo mere klebrig risen er jo høyere GI har den. Men brun, upolert ris kan du spise, men sats på den med lengst koketid (helst 40 min). Var på Meny for å kjøpe basmatiris men der var koketiden bare 20-30 min så jeg gikk på helsekostforetningen og kjøpte.
Lykke til på GR-kursen og ha en fin helg.
Klem fra Morgengry
Det høres jo veldig koselig med en romantisk middag uten barn(det er veldig deilig å bare være "kjærster" en kveld innimellom) Når det gjelder brun ris i GI sammenheng vet jeg ikke. Men det jeg vet er at det gjelder å kutte ut alle stivelses rike matvarer og matvarer med sukker. Jeg spiser ikke poteter, pasta,ingensorter ris, brød og heller ikke mye søte frukter eller stivelses-holdige grønnsaker. Til nå har dette funket veldig bra. Spiser reint kjøtt(uten fett),knekkebrød,oster(ikke de søte som gudbr.dal...osv) masse isbergsalat, avokado,broccoli, kikkerter, linser, bønner,fisk(både magre og fete),skalldyr.
Jeg drikker kun sukkerfrisaft, te med sukketter, kaffe,farris og vann( i bøtter og spann...masse væske)
At du trener spinning er jo kjempe bra. Det er skikkelig slitsomt, men det hjelper virkelig(gjorde det før, men har en kne-skade,så det gikk ikke mer)
Og snella på 50kilo, som trår dobbelt så fort som deg, skal du bare blåse i. Tenk på at du også skal bli slank og deilig.Hiss deg opp litt over det, så får du kanskje litt ekstra energi neste gang!!! lykketil
Lealea
Må tørke svetten bare av å lese innlegget ditt, du er jammen flink! Gikk på spinning selv for et par år siden, og det er flott trim. Forbrenner masse fett og får bra kondis.
Brun ris har høy GI (55). Naturris eller Basmatiris har middels GI = 50. Tror ikke det betyr all verdens hvilken type du velger. Men spis risen til slutt er mitt tips. Hvis vi feks. har kylling med ris og salat forsyner jeg meg med litt ris også. Men jeg spiser kyllingen og salaten først. Og da er det ikke alltid jeg har lyst på risen. Du kan jo også øke kjøttrasjonen med tilsvarende antall kalorier som brød eller potetrasjonen utgjør... I GR opplegget står du jo helt fritt til hva du vil spise, og du vil sikkert få en effektiv vektnedgang hvis du kombinerer de to metodene.
Lykke til med trening og GR!
Slankeklem fra Blubba