← Alle dagbøker
diarist.Alias

Lonelyboy

60 år175 cm16 innlegg 2002 0 følgere

Start105,5 kg
Sist93,8 kg
Endring−11,7 kg
BMI nå30,6
📉 Ned 10+ kg📓 10+ innlegg
Er dette din gamle dagbok? Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka
1. februar 20023. mai 2002
93,8 kg

Kort innom

Jeg har vært på sykehus i 14 dager og fått noen skikkelige øyeåpnere. Sliter litt fremdeles merker jeg, men nå får jeg hjelp og jeg må jobbe med meg selv. Det er ikke lett for jeg tenker veldig på eksen. Jeg har veldig lyst til at vi finner tilbake til hverandre, men det virker som hun har et behov for å "rase" ifra seg. Det tar fokus fra det jeg skal jobbe med og jeg blir vel for masete. Jeg er veldig redd for å støte henne lengre vekk fra meg og jeg er veldig usikker og redd for hvordan dette vil gå. Jeg er veldig glad i henne.
Det går veldig fint med kosten, trimmen og vekta nå som jeg har vært på sykehuset så lenge. Gruer litt for hvordan det blir når jeg kommer hjem igjen for godt.
2 i heiagjengen
c.AuthorAlias Lakki❤️6. mai 2002
Hei og velkommen tilbake!

Fint du er tilbake, og med så fin vektnedgang også da! Huff, det er ikke så lett med den kjærligheten. Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver der, heldigvis er jeg kommet helskinnet gjennom det (dog mange kilo tyngre).

Håper og tror det går mot bedre tider for deg også - kommer til å følge med deg framover!

Klem fra Lakki
c.AuthorAlias pæreformen❤️3. mai 2002
Hei Lonelyboy !
Håper det ikke er noe alvorlig !
God bedring - sender mange gode tanker din vei. Håper det ordner seg mellom dere.
97,4 kg

Dårlig periode

Siden sist har livet bestått av
1. nederlag
2. nederlag
3. nederlag
4. nederlag
5. nederlag
Lista fortsetter egentlig i det uendelige. Jeg hadde aldri forestilt meg at jeg kunne deppe og slite så mye.
Det er en positiv ting. Vekta har ikke gått opp, men litt ned siden sist.
5 i heiagjengen
c.AuthorAlias Bamse😃1. mai 2002
Kom igjen, kamerat!
"Keep your chin up and look on the bright side"! Det kan gå opp og ned her i livet - det er nok de fleste enige om, men det er alltid viktig å reise seg etter å ha falt, selv om det mange ganger kan være vanskelig å få det til. Det sies at det er i motbakke det går oppover! Stå på med slankinga di - hent inspirasjon og støtte her inne på slankere.com og ikke mist målet av syne: En slankere og sunnere kropp! Stå på - sammen er vi sterke!
Slankehilsen fra Bamse
Bilde
c.AuthorAlias April😃22. april 2002
Håper du snart får det bedre med deg selv og at du blir litt glad også. Er det ikke fint at det er vår??
Håper du finner tilbake til den gode følelsen, skal følge med på hvordan det går med deg videre! April
c.AuthorAlias HelenaX19. april 2002
Hei Lonelyboy!

Det er nok en mager trøst, men alle har vi vel vært inne i perioder der absolutt alt synes svart og man ser ingen løsning i det fjerne. Jeg har vært der. For snart 9 år siden mistet jeg han jeg var glad i en ulykke. De første månedene er man bare i en tåke, men etterhvert så skjønte jeg at jeg ville leve også. Det går an å leve med sorg, og den blir lettere å takle. Selv tok jeg på meg en forpliktelse som førte til at jeg måtte ut av huset hver eneste dag, jeg anskaffet meg hest. Det var min terapi. Hver dag måtte jeg ut, uansett vær og humør, og jeg innrømmer at det enkelte ganger var blytungt. Det viktigste er imidlertid at man kommer inn i en rytme slik at livet kommer i gang igjen.

Uansett hvilke nederlag du har lidd så kan du komme det ut av det, og du kan lære noe om deg selv. Noen nederlag kan man selv forandre. Mistrives du i jobben så forsøk å bytte jobb! Ønsker du nye venner så finn noe du trives med å gjøre og oppsøk andre som liker det samme! Har du kjærlighetssorg så tillat deg selv å sørge, men pass på å ikke dyrke den andre. I slike perioder har ihvertfall jeg lett for å tenke på alt det positive jeg har "mistet", men det er fullt lov å tenke på alt som ikke var så bra også! Husk at forandring ofte er positivt! Prøv å se selv hva du kan gjøre for at du skal få det bedre!

Det er lys i andre enden av tunnelen, men du er selv med på å bestemme hvor lang tid du skal bruke på komme deg igjennom tunnelen! Lykke til, jeg er sikker på at du klarer det!

Klem fra Helena
c.AuthorAlias Lakki19. april 2002
Hei!

Fikk så veldig lyst til å skrive noen gode ord til deg... Vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Jeg har deppa sjøl jeg, i lange perioder, og etter enhver oppgangstid, sto det alltid nye nederlag i kø! Jeg tror etterhvert at nederlagene mine kom av at jeg er utrolig flink til å leve i framtiden. Jeg har alltid gått og drømt om hva jeg skal gjøre, og hvor godt livet skal bli når jeg bare blir slank. Åsså ble jeg jo ikke slank av å tenke sånn da!

Jeg ble tvert imot større og større. Jeg spiste og spiste, og ble en mester i å tenke på de tingene jeg ikke klarte, og da ble det jo bare verre! Maten var vel den eneste trøsten jeg hadde i tunge tider, alt anet var bare trist.

Nå prøver jeg innbitt å legge om tankesettet mitt! Jeg har funnet ut at det er mye viktigere å leve her og nå, enn å tenke på livet som slank i framtiden. Flere ganger hver dag tenker jeg etter hvordan jeg kan få det best mulig akkurat den dagen, og jeg vet jo at spiser jeg for mye får jeg det i hvertfall ikke noe godt. Jeg får vondt i magen, og alt blir tungt og vanskelig. Jeg tenker nå mye mindre på mat og det å bli slank. Jeg tenker IKKE på at jeg må være flink i et halvt år framover for å gå ned i vekt, da ville jeg sprekke med en gang! Jeg tenker på dagen i dag, og hvor godt jeg har det med kroppen min hvis jeg ikke spiser for mye, og ikke minst på alt det andre man kan finne på når sola skinner! (Hva jeg skal tenke på når vinteren kommer, får jeg finne ut til vinteren...)

Jeg tror det handler om å lære seg å sette pris på øyeblikket. Hvis jeg føler meg ensom, går jeg enten ut, eller jeg går inn på en eller annen chat og ser om jeg finner noen mennesker.

Det er ikke lett å gi andre riktige råd i en vanskelig situasjon, men håper i alle fall at noe av det jeg har skrevet gir mening for deg! Legg gjerne inn noe i dagboka mi hvis du vil. Og du - du er jo ikke totalt mislykket da, du har jo gått NED i vekt siden sist! Håper den vonde perioden din er over, og at du kan se litt lysere på livet nå...

Stor klem fra Lakki!
c.AuthorAlias pæreformen18. april 2002
Hei Lonelyboy !
Tror at hvordan man har det er hvordan man tar det.
Ikke noe som heter nederlag, men utfordringer med nye muligheter. Utfordringene kommer til deg og gir deg mulighet for personlig vekst, ny innsikt, forståelse og selvtillit. Alle forandrer seg i løpet av et liv som et resultat av reisen vi er med på og alt vi opplever på dens vei.
Lykke til med de nye mulighetene :-)
99,0 kg

Hjelp

Jeg har ikke noe særlig pågangsmot lenger. Det har skjedd noe i det siste, jeg er så fysen på godteri og går og småspiser på noe hele tida.
Send meg noen gode vibber folkens.
4 i heiagjengen
c.AuthorAlias Bamse2. april 2002
Opp med nebbet, kompis! Her er ingen grunn til depping! Klart vi får lyst på både det ene og det andre, - og det hender vi "faller i synd", men det er bare å reise seg og si: "På'n igjen!". Enig men "nunnen" som sier: "bedre sint enn trist". Stå på - kom igjen! Dette skal vi klare sammen!!
Go'vibrasjonshilsen fra Bamse
c.AuthorAlias ella22. mars 2002
Hei.

Fra den ene småfysne, godtersugne slankeren til den andre, ta imot, her kommer noen gode vibber:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~:-)

Håper du får det bedre etterhvert, det gjør jo som regel det. (Selv om det ikke alltid kjennes slik der og da)...

Ønsker deg lykke til videre, og ha en riktig fin påske !
~Ella~
c.AuthorAlias tøysa22. mars 2002
Hei på du...
Stå på gutt,ikke henge med hodet nå.Hittil har du greid deg flottings.Og flottings greier du deg videre også.
Opp og Hopp...
vibbvibbvibbvibbvibbvibb til deg~~~~~~~~~~~~~~~~~~fra meg tjohei.-.-.-.-.-.-.-
c.AuthorAlias nunnen22. mars 2002
Heisann,
Du søker trøst i mat, du også?!? Det er bedre å bli sint enn trist, for sinne skaper overskudd i motsetning til tristhet.
Husk på at du har kjempet av deg seks kilo, som lett vender tilbake hvis du gir etter nå. Nå er det DU som må gå i tenkeboksen og vurdere om spising/overvekt skal være din vei videre. Så hardt og så brutalt!
Jeg håper at det som har skjedd ikke er så tragisk at det slår beina under deg. Det meste er ikke så svart/hvitt når man får perspektiv på tingen. Lykke til og god helg!
99,0 kg

Igang igjen

Ikke stort å fortelle egentlig. Jeg er igang igjen og det går i en etterhvert "vanlig" tralt. Jeg spiser den vanlige maten min, trimmer litt mindre enn det jeg egentlig har planlagt. Litt trim er bedre enn ingen trim.
i dag skal vi, den "gamle" turkameraten min og jeg, prøve en kveldstur. Jeg håper at det går bra. Det er så kjedelig å gå alene, og det er ok med litt avveksling fra ergometersykkel og tredemølle.
Jeg har fått prøvd pulsklokka en liten stund nå og det er en artig liten sak. Det er fint å følge litt med og jeg føler på en måte at kvaliteten på treningen blir bedre.
I ukedagene går det veldig greit å følge opplegget mitt med å spise ca hver tredje time, men i helgene er ikke det like enkelt. I helgene har det blitt sjeldnere og større måltider + noen ganger litt snop. Jeg må jobbe litt med dette.
Ha en god slankehelg alle sammen.
2 i heiagjengen
c.AuthorAlias ella17. mars 2002
Hei !
Takk for oppmuntrende ord i dagboka mi! Enig, det er ganske kjedelig å gå tur alene, lurt å få med seg en turvenn. Nei, det er ikke helt lett å spise lite og ofte i helgene, jeg kjenner meg igjen i det. Vi får prøve å jobbe litt med dette begge to...Lykke til videre, håper du får en fin uke etterhvert !

~Ella~
c.AuthorAlias nunnen15. mars 2002
Virker veldig fornuftig opplegget ditt, med å stabilisere vekten før du på ny rykker nedover. Da får du samtidig innarbeidet mat-/trimvanene, og det blir ikke noe nederlag å unne seg noe godt innimellom. Det er også enklere å la være å gå opp igjen. Vi er mange som kan alt om jo-jo slanking! Ha en riktig fin helg!
hilsen Nunnen
99,5 kg

På stedet hvil

Siden forrige gang jeg registrerte vekta har det ikke skjedd stort, eller det er vel ikke helt sant. Jeg har tatt meg en liten pause og ikke tenkt så mye på slanking. Jeg har ikke veid meg hver dag, men siden forrige registrering gikk vekta litt opp. Var et lite øyeblikk med i tresifferklubben igjen, så gikk det nedover og jeg har sett 98 ogetellerannet tallet. og nå i dag var det helt likt som forrige registring. Synes det er greit jeg at det står på stedet hvil når man tar en liten pause. Viser vel at energiinntaket er likt som forbruket og det er vel det ideelle. Det har ikke vært en pause i den forstand at jeg har hivd innpå alt mulig, neinei. Prøver å holde på den nye livstilen hvis ikke er veien til gamle høyder kort. Det er jeg sikker på.
Vel vel, satser i hvertfall for fullt igjen mot neste delmål, (96 kg) og skal begynne å oppdatere dagboka oftere igjen.
1 i heiagjengen
c.AuthorAlias nunnen13. mars 2002
Hei,
Hvis du føler at du har tid er det vel OK å ta en pause i ny og ne. Iallefall dersom du har sånn kontroll at du ikke går opp.
Hvordan går det buksene? Kjøpt nye eller flørter du med de gamle?
hilsen Nu
99,5 kg

JIPPI, Et delmål er nådd

Første delmål på under 100 er nådd. Egentlig viste vekta i går morges 99,9, men jeg ville ha litt mer å gå på. Jeg er klar over at vekten svinger så det kan hende at dette ikke er et permanent medlemskap i tosifferklubben, men jeg vet at oppmelding til tresiffer vil være veldig kortvarig.
Jeg har vært hos kostholdseksperten igjen for litt oppfølging. Hun kjeftet litt på meg, synes jeg spiste for lite brød og for mye frukt. Jeg fikk i meg for mye fruktsukker og for lite fiber. Jeg kjøpte meg en slik matvaretabell og ved å bytte ut 10.00 og 13.00 måltidet fra frukt til brødskive med salat og magert pålegg + en ekstra potet til middag har jeg regnet meg til at jeg kommer over 1200 Kcal pr dag. Jeg har også fått trent de siste dagene etter at jeg fikk lånt ergometersykkelen. Jeg tar tre 20 minutters økter pr dag. En på morgenen før frokost og 2 på ettermiddagen/kvelden. Det må da hjelpe veldig. Jeg har også begynt å gå oftere til jobben. Det er ikke så langt ca 10 minutter hver vei, men det er hvertfall ikke bil. I dag skal jeg kjøpe meg en slik pulsklokke som belønning. Alle "belønninger" før har bestandig vært å unne seg noe mat/godteri. Det blir litt merkelig å ikke gjøre det nå, men skitt au, jeg tror jeg "flesker" til med en ekstra gulrot til kvelden.
I dag er det akkurat 1 måned siden jeg begynte og skrive dagbok her, ganske nøyaktig 4 uker. Startvekten var 105,5 i dag 99,5. Det blir 6 kg på 4 uker - 1,5 kg pr uke. Det er vel egentlig i overkant av hva som er anbefalt, men det er veldig deilig at det går litt fort i begynnelsen. I begynnelsen av enhver slankekur er det bestandig mye vann som forsvinner før fettforbrenningen begynner. Jeg vet at jeg gikk ned 3-4-5 kg fra eksen bestemte seg for å flytte i midten av desember fram til jeg var hos legen 4 januar. Jeg veide meg hos legen og da veide jeg 109 kg (med klær). 21 februar var jeg på nytt hos legen og veide 102 (med klær). Det tyder på at min vekt stemmer rimelig greit med legen sin vekt. I alle fall, jeg tror hvertfall at jeg er over den vanngreia som skjer i begynnelsen av slankekuren og det som går av nå er fett (og litt muskler).
Jeg må bare si dere at det er utrolig hva et medlemskap i tosifferklubben gjør med humøret. Nå skal jeg tenke litt litt rart her, men hvis man legger godviljen til her kan jeg også regne med at jeg har nådd delmålet. Hvis man i tillegg tar med at jeg skal kjøpe pulsklokke blir jo dette tre ting på en gang. Det blir jo rene kinderegget. Ja ja, hvilke rare tanker man kan gjøre seg for at gleden over noe slikt skal bli maksimal.
Jeg merker vektnedgangen veldig godt nå. Bukser som var veldig trange, henger og slenger. Jeg må stadig løfte dem opp for de sklir ned over rompa hele tida. Skjorter som jeg ikke har brukt på lenge (har vært redd for å skade andre med potensielle knapper som spretter av gårde) har faktisk blittt ganske romslige. Og sist men ikke minst noe som jeg synes er veldig fint (jeg er kanskje ikke helt normal) er at jeg slippr å bøye meg så langt frem for å se til min kjære lille venn som henger der nede med en stadig minkende mave til tak.
Ha en fortreffelig slankehelg alle sammen, jeg vet at det skal hvertfall jeg.
Hilsen meget lykkelig Lonelyboy.
13 i heiagjengen
c.AuthorAlias Celia11. mars 2002
Hei!
Du har vært veldig flink som har gått ned så mye allerede!!
GRATULERER med å ha kommet under den magiske 100 kilos grensen!
Selv har jeg noen ilo igjen dit.
Det er oppmuntrende når klær som før var for trange, plutselig er vide og romslige.
Fortsatt lykke til :)
Hilsen fra verdens navle
c.AuthorAlias Mary6. mars 2002
Hei Lonelyboy

Jeg tar meldingen din som et tegn på at du er med i konkurransen. Lykke til i alle fall.

Mary
c.AuthorAlias Mary5. mars 2002
Har du lyst til å være med på minus-fem-konkurransen for de på 90 kg og over? Den starter på førstkommende onsdag. Vil du være med, så legg inn en beskjed i dagboken min før torsdag. (Ta med vekta di i meldingen hvis oppdatert vekt ikke står i dagboka di).

Vennlig hilsen Mary

PS: GRATULERER!
c.AuthorAlias fett nok.2. mars 2002
Hei!

GRATULERER SÅ MYE!
Deilig ikke sant?

Det var litt morsom å lese innlegget ditt, humøret ditt er i alle fall på plass, måtte flire litt.Fikk i alle fall meg i bedre humør.

Ønsker deg lykke til med neste delmål.

Kos fra Rita
c.AuthorAlias ella2. mars 2002
Hei.
Gratulerer med fin vektnedgang!
Skal si du har fått opp tempoet når det gjelder mosjon. Er enig i at det kan bli for mye fruktspising, personlig spiser jeg bare en frukt pr. dag, for ca. en halv time etter fruktinntak får man en naturlig sultfølelse. Jeg spiser heller et knekkebrød eller en lettyoghurt hvis jeg må ha et mellommåltid. Når det gjelder "sagging", ja det har jeg også fått en tendens til å gjøre, må nok skaffe meg et belte snart. Uansett, lykke til videre !
;-)Ella
c.AuthorAlias ella2. mars 2002
Ooops, ble en dobbeltkopi, det er nok for tidlig på morgenen for meg ennå...
c.AuthorAlias "A_P"2. mars 2002
1,5 kg pr uke er bra!
Gratulere med nådd delmål. Det er alltid gøy. Mitt delmål er Normalvekt, og det er ikke lenge til.

Du er flink!

A_P
c.AuthorAlias Annie1. mars 2002
Gratulerer!

Det er tydelig at humøret stiger når vekta minker!! Det er en fornøyelse å lese dagens innlegg i dagboka di!

Ha en flott helg!

Annie
c.AuthorAlias pæreformen1. mars 2002
hei lonelyboy !
Det var da en standhaftig kar vi har her. Gratulerer masse, masse til deg. God helg :-)
c.AuthorAlias Vibeke1. mars 2002
Hei! Gratulerer!!!!!! Jeg har bare en komentar: Jeg er imponert! Så utrolig bra! Er virkelig imponert over tre treningsøkter om dagen! Det må bare innrømmes: Det hadde jeg aldri klart selv! Du må ha en utrolig vilje til å stå på! Er det ikke deilig når klær blir store? De sier jo at når du går ned fem kilo er det en størrelse...Deilig å tenke på hva? Lykke til videre, og igjen: GRATULERER!
c.AuthorAlias HelenaX1. mars 2002
Gratulerer så mye med to-sifret, Lonelyboy!

Jeg har ingen problemer med å skjønne at du er lykkelig :-)) Men dette har du ærlig fortjent, du har vært flink og jobbet mot målet selv i tunge stunder. Slikt lønner seg! Nå kommer de små belønningene på rekke og rad; bukser som henger og slenger, skjorter som er blitt romslige osv :-)

Din innsats med å sykle blir også belønnet. Må si jeg er imponert over at du tar en økt før frokost, men det er klart at 60 minutter på sykkel hver dag vises på vekta. Og enda morsommere blir det å trene når du får kjøpt pulsklokke!

Ønsker deg en strålende helg! Lykke til med pulsklokken og videre vektnedgang :-)

Klem fra Helena
c.AuthorAlias moms1. mars 2002
Grattis med under 100! Det må da være en deilig følelse! God helg fra Moms
c.AuthorAlias Nunnen1. mars 2002
Grattis!!
Når du merker vekttapet så godt på klærne er det nok fett og ikke vann som forsvinner. Du er flink å trimme og får bonus i form av en flottere kropp i tillegg til raskere vektnedgang. Tenker du har mer overskudd nå enn for noen måneder siden? Og så får du ekstratrim ved at du må dra opp buksene hele tiden? Med den ekstra-utsikten du nå har fått(!!!) blir det vel til at later som at du ikke merker at buksene er glidd ned???
Ønsker deg en strålende helg!
100,1 kg

Kort innom

Jeg er bare kort innom for å oppdatere vekta. Den har gått litt opp og ned og stått på stedet hvil. Det ser ut som den har begynt å bevege seg den riktige veien igjen, sakte men sikkert.
Jeg har lånt meg en ergometersykkel som jeg kan bruke den uka når jeg har barna. Jeg håper at får trent litt mer enn det jeg har gjort de siste ukene. Jeg har også kjøpt en slik matvaretabell slik at jeg litt lettere kan justere meg inn med riktig antall Kcal pr dag. Tror jeg skal prøve å ligge på ca 1200 Kcal pr dag.
Når jeg når første delmål skal jeg kjøpe meg en slik pulsklokke.
4 i heiagjengen
c.AuthorAlias HelenaX27. februar 2002
Hei igjen :-)

Grattis med beslutning om å kjøpe pulsklokke! Tror ikke du kommer til å angre et sekund, spesielt ikke siden du liker sånne "duppeditter" :-) Har du vært inne på Løplabbet og sett? Jeg bestilte derfra over nettet, men måtte ringe og purre etter 14 dager. Skal du kjøpe derfra kan det lønne seg å ringe direkte og bestille.

Lykke til videre! Det skal ikke mange tråkk til på sykkelen så er du nede i to-sifret vekt :-))
c.AuthorAlias Molla27. februar 2002
Heipådeg og takk for kommentar!
Ser du snart runder den "magiske grensen"! Gled deg, det er en deilig følelse!
Jeg teller selv kalorier, og da er jo tabellene kjempefine å ha. Det er godt å ha litt kontroll på hvor mye man putter i seg. Etterhvert går dette av seg selv, når jeg spiser et måltid nå så kan jeg regne ut i hodet hvor mye kcal. dette utgjør. Pass bare på at det ikke blir for lite! Da stopper ihvertfall vekta mi opp, uansett hvor mye jeg trener!
Lykke til med trimmingen!
Slankeklem fra Molla
c.AuthorAlias moms27. februar 2002
Hei på deg!
Svaret på spørsmålet ditt en enkelt og slett ingen hemmelighet: Jeg er begynt å trimme! Samtidig som jeg bestemte meg for å gå ned noen kilo i vekt, bestemte jeg meg for at dette skulle skje på en fornuftig måte. -Så nå benytter jeg trimrommet på jobben to ganger i uka pluss at jeg prøver å gå meg en tur på ca. 45 min. hver dag. Det funker! - Og det gjør faktisk at utskjeielser kan nytes en gang iblant og at vekta likevel går nedover, sakte men sikkert. Lurt av deg å låne en ergometersykkel. Sykling er fettbrenning! Dessuten er du jo nå godt i gang, så dette klarer du. Skal følge med deg.
Moms
c.AuthorAlias Pernilla27. februar 2002
Hei på deg og takk for oppmuntring.
Jeg har ikke holdt på i 3 mnd. Var så vidt innom noen ganger og noterte lit, før jeg begynte for alvor i starten av februar.

Ser det går bra nedover med deg! Snart er du nede på det to-siffra, det må vel være en kjempeinspirasjon!! Lykke til videre iallfal!

Klem, Pernilla :)
100,7 kg

Litt opp og litt ned

Onsdag viste vekten 100.6 Torsdag og fredag gikk det bare oppover og så gikk det nedover igjen på lørdag og søndag. Jeg ser jo i andre dagbøker at dette skjer med flere og det ser ut som jenter har dette problemet i forbindelse med menstruasjon. Av åpenbare årsaker har jo ikke jeg det problemet, men vekta spretter opp og ned for det. Jeg har ikke spist noe annerledes så det er litt deprimerende når slikt skjer, og man mister litt motet av det. Får innimellom litt lyst til å gi opp hele greia, men jeg tror det hadde vært veldig dumt psykisk (evig taper på en måte). Nei, jeg får bare krumme ryggen og gå på med friskt mot. Det må da være mulig å vinne over alle de SA#"!#%"*ns ekstra kiloene med ufyslig fett!!
3 i heiagjengen
c.AuthorAlias HelenaX25. februar 2002
Hei igjen :-) Litt om pulsklokken min kan du få vite, den er en investering gull verdt når det gjelder motivasjon. Kjøpte en Polar M21 til kr. 1380 hos Løplabbet på internett. InZone defineres hver gang du trener om du ønsker det. Da begynner du gradvis oppvarmingen og øker tempoet over 8-10 minutter. Pulsklokken vil da stille inn et område der pulsen din bør ligge for mest mulig effektiv fettforbrenning og kondisjonstrening. Dette området varierer avhengig av dagsform, men klokken har også et område bestemt av alder og kjønn så du trenger ikke å stille inn InZone hver gang. Jeg gjør det for jeg må jo uansett varme opp, og har sett at den har lagt seg lavere og høyere i takt med hvordan jeg har følt formen har vært.

Skal man forbrenne fett er det som sagt mest gunstig å ligge i InZone. Ved høyere og lavere puls reduseres fettforbrenningen mer (spør meg ikke om vitenskapen bak :-). Det maksimale man kan oppnå er 60% fettforbrenning (om jeg ikke husker feil). Siden klokken også viser hvor mange kalorier du har forbrukt i løpet av en økt kan du regne ut hvor mange gram fett du er kvitt for godt! For meg er dette kjempemotiverende :-) Bruker å samle opp antall forbrukte kalorier på trening i løpet av en uke, og så regner jeg ut. Da ser jeg hvor mye jeg har tjent eller tapt (alt etter hvordan man ser det :-) på å trene!

Har også hatt på meg pulsklokken når jeg har gått tur, og siden den ikke teller kalorier før pulsen er over 100 blir det til at man øker tempoet for å komme opp i høyere puls. Siden du liker tekniske duppeditter bør du absolutt vurdere en pulsklokkke, kanskje som belønning ved neste delmål? Har ikke møtt noen her inne som ikke er storfornøyd med sin klokke ennå ihvertfall :-))

Har du flere spørsmål er det bare å komme med dem :-) Og husk at nå er snart halve mandagen, som ofte er den verste slankedagen i uken, over. Stå på!

Helena
c.AuthorAlias HelenaX25. februar 2002
Du må ikke gi deg fordi om vekten svinger litt, Lonelyboy!!! Det kan skyldes mange forskjellige ting, ikke bare menstruasjon. Kanskje har du litt ekstra vann i kroppen eller litt tregere fordøyelse slik at magen/tarmene inneholder mer?! Blir du deprimert av dette vil jeg anbefale deg veiing kun en gang i uken. Jeg tør ikke å veie meg ofte fordi jeg vet at jeg, som deg, vil få en liten knekk om den plutselig går opp! Men du får bare krumme nakken, og spørre deg selv om du blir lykkeligere om du gir opp slankingen. Mest sannsynlig er svaret nei, og da er det bare å stå på videre. Alle dager er ikke like, og noen deppa-perioder vil man få. Trøst deg med at de går over!!!! Og at du kommer styrket ut av dem! For klarer du å holde dietten din når humøret er som svartest er det en stor seier i seg selv! Du er ingen taper, husk at du har seiret over mange kilo allerede! Glem ikke det positive i en tung stund :-) Jeg ønsker deg kjempemasse lykke til, og håper at du forblir her til nå har nådd målet ditt. Du er så godt i gang, og motet og humøret vil komme tilbake! Klem fra Helena
c.AuthorAlias skilpadda25. februar 2002
Hei Lonelyboy! Nei, du må da ikke gi opp bare fordi vekta "vingler" litt! :-) Det er nettopp derfor mange sier at det er litt dumt å veie seg hver dag. Vekta varierer gjerne med et par hundre gram, ut fra hvor mye vann du har i kroppen (kommer f.eks. an på om du har spist mye salt, eller om du har trent), hvor mye og tung mat du har i magen, hvor lenge det er siden du var på do etc. Selv om du veier deg til nøyaktig samme tid og uten klær hver dag, så er det jo slik at du spiser ikke _nøyaktig_ det samme hver dag, og beveger deg heller ikke _nøyaktig_ like mye. Så det er lurt å sammenligne med hva vekta viste for en uke eller to siden, i stedet for å sammenligne fra dag til dag. Og du har jo gått ned kjempefint hittil!

Hvis du blir deprimert av å se vekta gå opp og ned, så kan du jo bestemme deg for bare en bestemt veiedag i uka - eller kanskje to? Og så må du huske at vekta er ikke alltid helt "oppdatert" på hva som skjer i kroppen din - men spiser du mindre enn du forbruker (så lenge du ikke sulteforer kroppen din), så _må_ du bli slankere etter hvert. Samme hva vekta sier!

Så bare stå på videre! Du er kjempeflink! Og nå har du en helt ny uke foran deg, med muligheter for å kvitte deg med enda mange hekto. Friskt mot er tingen, ja!

klem fra skilpadda
100,6 kg

Nye delmål og milepeler

Nå har jeg snart nådd mitt første delmål som er medlemskap i tosifferklubben.
Jeg har satt opp ny delmål som baserer seg på min BMI verdi.
Viktige delmål kaller jeg milepeler og er der hvor BMI verdiene skifter fra fedme til overvekt, fra overvekt til lett overvekt og fra lett overvekt til normalvekt. Siden dette blir store sprang har jeg også satt opp delmål som er når jeg er ca halvveis mellom milepelene. Jeg håper dette var forståelig. Listen blir da som følger.

96 kg. Delmål
91,5 kg. Milepel fra fedme til overvekt
87 kg. Delmål
82,5 kg. Milepel fra overvekt til lett overvekt
79 kg. Delmål
76 kg. Milepel fra lett overvekt til normalvekt

Jeg ser det er mange som mener jeg spiser for lite og det stemmer nok det, men jeg er ganske komfortabel med den mengden mat og er aldri sulten når jeg spiser så ofte. Jeg kommer til å justere opp matmengden etter hvert, men jeg må få tak i en tabell slik at jeg kan regne meg til riktig mengde. Jeg tror det er lettere å justere seg opp enn ned. I forrige uke når vekta stoppet opp litt merket jeg at jeg var veldig kald og jeg klarte ikke å få varmen selv om jeg satt foran ovnen med pledd. Kan det bety at forbrenningen stoppet opp i en periode der?
Jeg er fremdeles for dårlig til å trene så mye som jeg har bestemt meg for, så der har jeg en jobb å gjøre.
Utenom det har jeg fått en del tankevekkere fra dere angående barna og eksen. Det er veldig lett å miste fokus på det som er viktig og heller gå med "hevntanker" og krangle om alt mulig. Det er veldig fint å bli penset inn på riktig spor igjen. Takk for det alle sammen. Forøvrig er det veldig greit egentlig å slanke seg når slikt skjer for da har jeg noe annet å tenke på, og det er veldig viktig for ellers tror jeg at jeg hadde blitt gal.
Jeg må også få skryte litt av meg selv. Helgen gikk bra uten utskeielser og på jobben kjøper de bløtkake med marsipanlokk (det er godt det) hver gang Norge tar gull i OL. Jeg har takket nei hver eneste gang og det blir lettere og lettere. Husk at Norge har 9 gull nå.
Det var alt for nå, jeg skal skrive i andre sine dagbøker senere i dag.
2 i heiagjengen
c.AuthorAlias Pæreformen20. februar 2002
Det er meg du ser i støvet sammen med cat74. he. he
Imponert over at du kan klare å ta vare på deg selv oppi det hele, og at du ikke mister fokus på det som er viktig for deg.
Du virker som en reflektert voksen mann med sunne tanker, så dette kommer til å gå veldig bra på alle måter.
Lykke til videre ! :-)
c.AuthorAlias cat7420. februar 2002
Jeg bøyer meg i støvet - tenk å stå over 9 bløtekakestykker! Du imponerer virkelig.
Når det gjelder den kuldeperioden din kan det godt ha hatt med sparebluss å gjøre, ja. Men du kan å ha vært småsyk. Hvem vet?
Når det gjelder kaloritabeller så anbefaler jeg den som heter "Matvaretabellen". Den finnes i stor og liten variant. Den lille er bra nok. Der får du vite alt om nøringsinnholdet til nesten alle matvarer, og alt av frukt, bær, kjøtt osv.
Klem og lykke til videre.
101,5 kg

en liten depp her

Vekten viste 101.5 idag. Det har gått tregt noen dager, og så gjør den et kjempehopp nedover. Jeg har spist litt mindre porsjoner med middag de siste 2 dager og ikke saltet maten (litt unaturlig å ha salt på suppa). Vektapet er derfor kanskje mest vann? I noen dager nå blir det kjøtt eller fisk til middag (litt fastere føde). Jeg liker å ha litt salt på maten, gir jo bedre smak da. Vekten vil kanskje stoppe opp og kanskje gå litt oppover?
Eksen og jeg har endelig blitt enige omm hvordan vi skal fordele tingene våre. Det har vært en veldig slitsom periode for vi har stått ganske langt fra hverandre. Vi måtte få hjelp av en tredje person for å komme til enighet, deilig å være ferdig med det. Jeg blir ganske forbannet når jeg tenker på hele greia. Jeg klarer meg bra, men jeg synes veldig synd på barna. vi har 3 små barn. Det er forkastelig at man går til dette skrittet p.g.a filleting og kanskje en såret stolthet. Små barn forplikter ganske mye. Det er alt for lett å løpe fra annsvaret her. Vi må være 2 superegoister.
9 i heiagjengen
c.AuthorAlias skilpadda17. februar 2002
Hei Lonelyboy! Du har fått mange gode kommentarer her, jeg ville bare si at jeg synes det tyder på at du er en god far, når du skriver som du gjør om forpliktelsene ved å ha barn og at det er viktig å ta ansvaret for dem. Skjønner at det føles vondt å "dytte" på dem et samlivsbrudd, men verden er ikke ideell, og det er ingen som kan forlange at du skal gjøre verden ideell for barna dine. Men du har den rette innstillingen, og hvis du og samboeren greier å samarbeide fint og klokt og stille opp for barna begge to, så fortjener dere masse ros begge to. :-)

Og så må du få en ekstra stjerne i boken for å greie å tenke slanking og spise sunt midt oppe i en slik vanskelig periode. Det er ikke lett! Men det er veldig lurt, fordi et sunt kosthold nok gjør deg sprekere og gjør det lettere å takle stress. Så jeg ønsker deg all mulig lykke til!

Kommentaren om at du nok spiser litt lite henger jeg meg på. Du er jo mann og ganske stor, og kan helt sikkert spise ganske mye mer enn du gjør og fremdeles gå ned i vekt. Og dette vil være positivt for forbrenningen i tillegg til at du vil bli mettere og få mindre lyst på snacks. Så prøv å øke litt på mengdene, særlig på kjøtt/fisk og litt på grovt brød og slikt også.

Håper du har hatt en så fin helg som mulig, og så er jeg spent på vektoppdateringen din til konkurransen i morgen!

klem fra skilpadda
c.AuthorAlias maia16. februar 2002
Hei, Lonelyboy.
Du har vært flink ifht. slankingen.
Du forteller at du og dine barns mor har hatt et samlivsbrudd "pga. filleting og såret stolthet." Jeg har absolutt ikke noe med dette, selv om jeg ofte forholder meg til barn som har opplevd at mor og far har gått fra hverandre.
Nå vet jo ikke jeg hvor gamle barna dine er, men med tre stykker, er det vel sannsynlig at i alle fall en av dem nærmer seg skolestart. Det som barn ofte uttrykker er viktig for dem ,er at far og mor er venner og kan snakke sammen, komme sammen på hyggelige arrangementer o.l.
Dere har sikkert vært gjennom obligatorisk megling ifht. hvor barna skal bo, ha samvær etc.
Hvis jeg har lest boken din riktig, tror jeg at de bor en uke hos deg og en hos mor. Det er viktig at barna har kontakt med begge og det høres ut som om dere har greid dette bra. Antagelig bor dere ikke så langt fra hverandre, ellers ville det skape store problemer ifht.barnehage og skole.
Du sier at du synes synd på barna. Hvis det stemmer, kan det kanskje være fornuftig å tenke på hva du som far kan gjøre for at det skal være mindre synd på dem. Jeg er sikker på at du har tenkt på det samme selv, og håper at du har noen du kan snakke med dette om.
Uff, nå bryr jeg meg, men jeg er engasjert i slike ting og da kommer det ofte mange ord.
Lykke til med den nye livssituasjonen som deltidsfar og med slankingen.
Hilsen maia.
c.AuthorAlias "A_P"16. februar 2002
Synes du har vært flink, mht. situasjonen din.
STÅ PÅ!!

Per Arne
c.AuthorAlias ceci15. februar 2002
Hei !
Leste i dagboka di og synes du spiser for lite ! (Jada, det er mulig det !)
Hva med å øke kaloriinntaket til 1500 kcal, da får du det lettere. Jeg pleier å spise en hel del i løpet av en dag, trives med maten, og jeg holder meg stabil på 73-74 kg ved å spise 1500 kcal til hverdags og skeie ut med kaker og god middag m/rødvin i helgene. Dette betyr at du kan gå ned massevis med å følge samme "dietten".
Forslag til hva du kan spise:
Frokost: 2 skiver grovbrød med magert pålegg+grønnsaker, 1 lite glass juice eller 1 stort glass skummet melk. Alternativt kan du spise frokostblanding med skummet melk, men pass på så du ikke spiser for mye av dette, det blir fort mange kalorier.
Lunsj: Gjerne en salat med 1 ts dressing og 1 skive brød ved siden av.
Middag: Høres bra ut med fiskesuppe, fisk og kyllingfilet. Spis masse grønnsaker som kan fylle opp, pass på så du ikke spiser altfor mye poteter og pasta, for det er mye kalorier i dette. Suppe er veldig lurt, det er lite kalorier i tomatsuppe og grønnsaksupper også.
I løpet av dagen er det lurt å spise 2 mellommåltider. Du kan godt bruke eple, appelsin, gulrot osv. Jeg sverger til ryvitaknekkebrød (bare 27 kcal i ett knekkebrød !), spiser jeg to stykker forsvinner sultfølelsen en lang stund.

Etter en stund går det greit å holde seg til denne kosten i hverdagen. Jeg sier konsekvent nei til godteri og kaker på jobben, de andre har nå begynt å betrakte meg som sunn og fornuftig ! Det beste rådet jeg kan gi deg tror jeg må være at du spiser litt mer i løpet av dagen, for da er det lettere å ikke sprekke på kvelden.

Ønsker deg en god helg !
c.AuthorAlias pæreformen15. februar 2002
Hei lonelyboy !
Sender mange gode tanker din vei. Håper jeg ikke får oppleve det du nå holder på å gå igjennom. Det som er posetivt er at 1) Du trøstespiser ikke.
2) Dere er ferdig å fordele ting.
3) Nye muligheter står for tur, og hvem vet, karnsje du kommer styrket ut på andre siden.
4)fyll ut selv
5)fyll ut selv

Ikke lett dette her !
Take care ! :-)
c.AuthorAlias Ragnhild15. februar 2002
hei, og takk for en liten oppmuntring i dagboka mi!

Samlivsbrudd er noe herk - og ofte glemmer vi som er voksne å tenke på hva som er best for barna. (enten det, eller så klarer vi å bli uenige om det også..) Ser at du gjør det du kan for ungene - BRA!

Du har nok rett i at det går litt fram, og litt tilbake når man slanker seg. Noen dager går det saaakte - og jeg er en utålmodig sjel!!

Nå er det snart helg, og tid for å kose seg litt ekstra - det er visst kake på jobben i dag, og lørdag er den store "skeie litt ut og kose seg-dagen" for mitt vedkommende.

Ha ei riktig god helg!
c.AuthorAlias cat7415. februar 2002
Takk for koselig hilsen. Og - det er ikke jeg som har kakedag, de er jobben... Så siden jeg ikke så godt kan gjemme meg til lunch hver fredag så får jeg prøve å ta et lite stykke og heller spise et knekkebrød mindre den dagen. Det har fungert greit enn så lenge. Man kan jo ikke så lett fråtse med 20 tilskuere heller. ;) Heldigvis.
Så håper jeg bare at du og eksen iallfall kommer til en rimelig enighet nå - slik at dere og barna får til en grei ordning. Om dere er egoister? Nja. Det kommer an på hvordan man ser det. Jeg tror ikke en kjernefamilie hvor foreldrene krangler/ikke snakker sammen/ikke kan vise at de har det bra sammen er bedre enn to familier. Hovedpoenget nå er at dere ser framover og får til et samarbeid som gjør at barna deres blir trygge på at dere begge er glade i dem, selv om dere ikke bor sammen.
Det er sannelig ikke greit å "ta vare på seg selv" samtidig med slike tøffe tider. Jeg synes du er sterk, jeg.
Lykke til videre og god helg.
c.AuthorAlias Ventura15. februar 2002
Takk for Ibux!
Jeg syns du er ganske flink, som klarer å holde på med slanking midt i et samlivsbrudd med tre barn å tenke på.
Det er fælt når det må megles, at man ikke får det til på egen hånd, men av og til trengs det, for man går der i sin egen verden og ser seg litt blind.

Faren min brukte alltid mye salt på alt frem til for ti år siden. Da bytta han det ut med en krydderblanding med litt salt i, og da bruker han mye mindre. Kanskje et tips?
Det funka i alle fall for han.

Ønsker deg lykke til videre!

Stooooor klem fra E
c.AuthorAlias savanna15. februar 2002
Heisann og takk for hyggelig kommentar!

Under deg ikke et samlivsbrudd, men ser hvertfall at du har de helt riktige holdningene når det er snakk om barna... Uansett håper jeg at alt kommer bra ut til slutt, men det er jo synd at dere ikke har klart å bli enige bare dere to.

Vi har skrevet samboerkontrakt heldigvis...så det blir ting vi kjøper i fellesskap vi må samarbeide om! *s* Litt er bedre enn ingenting...

Et lite tips når det gjelder maten er å spise rolig og legge ned bestikket mellom hver bit, (ekstra trim samtidig *s*) og ikke spise til man er mett men til man ikke er sulten lenger..
Er ikke flink nok til det selv, men prøver....
Jeg vet det fungerer, for sist jeg var flink med det klarte jeg å gå ned 5kg på 1-2 mnd..*s*men nå satser jeg for fullt igjen... skal ned i trivselsvekt og holde den litt før vi setter igang baby-produksjon.... og da er det bare å ta opp kampen med kiloene, jo fortere jeg klarer dette jo fortere blir det barn! *s*

Så stå på, skal følge med deg og se hvordan det går! Nå skal vi ned i vekt vet du! Får få opp motivasjonen vår og rase nedover! *s*

Klem fra Savanna
102,7 kg

En typisk dag

Her er hva jeg typisk skuffer i meg i løpet av en dag

07.00 1 grov brødskive med et tynt lag smør, et salatblad og fiskepudding eller noe magert kjøttpålegg.
10.00 et eple
13.00 en banan
15.00 et eple
16.00 en potet, laksefilet, mager saus? (lages av vann, buljongterning, krydder og jevnes med litt mel), mye grønsaker (Broccoli, erter, gulerøtter og blomkål)
Det er ikke laksefilet hver dag selvfølgelig, men det er fiskemiddag 4 dager pr uke. 2 av dem er lofoten fiskesuppe hvor jeg køler på med ekstra blomkål, brokkoli, fiskepudding og reker.
3 dager pr uke blir det noe magert kjøtt f.eks kyllingfilet uten skinn.
19.00 samme som 07.00
ellers hender det at det blir noe gulerot videre ut over kvelden.
Som dere ser prøver jeg at det ikke går lenger enn 3 timer mellom hver gang jeg spiser, samt at jeg spiser noe litt før middagen.
Noen ganger bytter jeg ut 10.00 og 13.00 måltidet med en brødskive som beskrevet som i 07.00 måltidet.
Er det noen som har noe ide om hvor mye kalorier det er i denne dietten? Er det for mye eller for lite?
Forøvrig har jeg som mål og trene hvertfall 3 ganger pr. uke. (fysioterapaut, spaserturer og squash).
Dette har ikke gått så bra i det siste, desverre.
2 i heiagjengen
c.AuthorAlias Pæreformen13. februar 2002
Hei Lonelyboy !
Måtte jo bare regne litt, for det så ut som du fikk veldig lite i deg: Anbefalt daglig, mann mellom 31-60 år: 11 300 kj eller 2690 cal.Du ligger nå ifølge det du har skrevet opp på 3363kj eller 807 cal. Dette gjør antagligvis at kroppen din tror det er hungersnød på gang. Dermed lav forbrenning.
Det er jo da altfor lite mat. ;-)
c.AuthorAlias cat7413. februar 2002
Tror A_P har postet noe om en kalorikalkulator? Men jeg synes egentlig at det virker lite. Som mann bør du forbrenner mer "default" enn kvinner gjør...
Jeg spiser:
Før middag fordelt utover dagen - 4 knekkebrød med pålegg + en frukt/lettyoughurt
Til middag prøver jeg å spise en vanlig posjon med en potet. (Mye grønnsaker og nokså lett middag...)
Til kvelds går det gjerne enten noe frukt eller 1-2 knekkebrød.

Klem.
103,4 kg

En dårlig helg

Det ble en dårlig helg. Jeg hadde planlagt en bittebittebitteliten sprekk på lørdagskvelden for å kose meg. Skulle lage bakt potet med skinke og bittelittegrann bacon. Plutstelig så var det potetgull og sjokolade og annet snacks også, klarte ikke å la være (sukk).
I dag har jeg bakt med sammen med barna, og det gikk fint. Tok med meg det jeg bakte ut til mora mi så hun, barna og søskenene mine kunne spise det. Hadde bestemt meg for å ikke ta noe, men tror dere det funket da. Neida, langet innpå med diverse kaker og brus. FAEN TA.
Dette er vanskelig, virkelig vanskelig. Jeg tror jeg må planlegge en liten "sprekk" f.eks. hver 14 dag? Skal jo leve også da. Føler på meg at dette kan bli en forferdelig uke. Dragen har akkurat hentet barna og skal ha dem en uke. De andre ukene barna ikke har vært her har jeg slitt forferdelig, og vært skikkelig på bunn. I tillegg har turkameraten min sviktet, han har i det siste bestandig hatt en unnskyldning for ikke å gå tur. Kanskje det finnes et sted på internet hvor folk som søker turkamerater kan søke etter hverandre? Det er så fint å ha noen å gå sammen med, det forplikter en del synes jeg. Jeg er ikke interessert i noe annet, bare en turkamerat.

************************************************************
Oppdatering
************************************************************
Er det noen her som trenger en forpliktende turkamerat som kan gi, og trenger til tider et spark bak for å komme seg ut.
Raske spaserturer på kvelden ca. 3 ganger pr uke.
Jeg bor i verdens navle, d.v.s Sandefjord.
Tilbakemelding for interesserte kan legges igjen her eller ta kontakt via ICQ nr. 103322022
3 i heiagjengen
c.AuthorAlias Trultemor10. februar 2002
Hvis du skriver inn i dagboken din om hvor du bor, kanskje det er noen her inne på slankere.com som bor på samme sted som deg som kan være turkamerat?

Hilsen Trultemor
c.AuthorAlias pæreformen10. februar 2002
Hei lonelyboy !
Tips for å gjøre det litt vanskligere å sprekke:
*kjøp kun det barna spiser av godterier, og gi det til dem.
(da er det ikke noe til deg)
*ha en nutrilett bar, rosiner og frukt i skapet til krise situasjoner for deg selv. Bedre å sprekke med det enn en konfekt eske.
*Det er bedre å sprekke med bakevarer som feks boller, framfor bløtekake.

Dette er bare forslag, og ikke prøvet.
En sprekk er intet nederlag, kun en ny mulighet.
Du kan klare det. -lykke til videre. :-)
c.AuthorAlias Ariana10. februar 2002
Kjære deg! Jeg vet at helgene kan være gusomme!! Barna må jo ha gotteri til barne-tv og der ligger det rett foran en!!! Jeg må di jeg var heldig fordi jeg klarte den første helgen uten sprekk, og neste helg får jeg en venninne på besøk og vil jo ikke sprekke foran henne!!Har du ikke noen du kan ringe å prate med når "sprekken" nærmer seg? Eller kast deg inn på denne siden og chat med noen! Tror det er lite trolig at du bor her jeg bor ellers så hadde jeg gjerne blitt med på en spasertur, helst hver kveld. Dette går nok bra skal du se!! Ønsker deg lykke til med neste slankeuke!! Slankeklem fra Ariana c",)
103,0 kg

Ting fra kostholdseksperten

Vekta mi på morgenen var 103 kg. Jeg fikk ikke gått tur her forrige dagen for jeg måtte jobbe til over kl 22.00 Da orket jeg ikke å gå tur etterpå. I går fikk jeg heller ikke gått ute, (kan ikke gå fra barna) men jeg tok fram den gamle tredemølla. Jeg hater den mølla, for den er så forferdelig tung å gå på. Den er ikke elektrisk men står litt i "oppoverbakke" og bandet drives rundt med egen vekt. Det er ganske tungt og jeg orker ikke mer enn en 20 minutter, da går blodpumpa for fullt. Men jeg setter den opp foran TV og ser litt på TV samtidig som jeg går.
Jeg ser at mange skriver om sine opplegg og det tror jeg at jeg også skal gjøre og begynner med noen tips som jeg har fått av kostholdseksperten. Det er sakset fra sunhetsbladet nr 1 2002.
Jeg kan ikke gå god for det som står her, men det virker fornuftig. Mine egne kommentarer i parentes

lur deg selv ned

Hvem lurer hvem?
Kroppen din har ikke lyst til å gå ned i vekt, og den gjør alt den kan for å forhindre at det skjer. Den lurer deg på mange forskjellige måter, for å få de kaloriene den er vant til og helst litt til. De gode nyhetene er imidlertid at du er enda
smartere enn kroppen din, og kroppen kan også lures.

1.
Slik lurer kroppen deg:
Sultsenteret lar være å registrere kaloriene du drikker. Du kan helle i deg 500 til 1000 kalorier og fremdeles være like
sulten.

Slik lurer du kroppen:
Unngå å drikke kalorier. Drikk mye vann i stedet. Du kan redusere ditt daglige energiinntak med opptil 30% ved å kutte ut brusen, uten å bli mer sulten av den grunn. Kaloriene du drikker slår nemlig ikke ut sult-senteret.

2.
Slik lurer kroppen deg.
Sultsenteret venter med å reagere på maten til du har spist i ca. 20 minutter. Du kan spise 1000 kalorier på et kvarter uten å bli mett.

Slik lurer du kroppen.
Spis en frukt 15-20 minutter før måltidet, begynn middagen med en deilig, fettfattig suppe. Bestem deg for å nyte maten og spis sakte.

3.
Slik lurer kroppen deg:
Kroppen sier ikke fra når du spiser mer kalorier enn du trenger. Sulten er du støtt og det er plagsomt. Men kroppen har ikke noe tilsvarende måte å si ifra om at du burde spise mindre en stund.

Slik lurer du kroppen.
Det er tre ting du kan gjøre for å lure kroppen din her:
For det første kan du lure kroppen til å tro at den får like mye mat som den er vant til. Kroppen er nemlig litt dum her. Du kan spise ganske store porsjoner av kalorifattig mat, og kroppen tror da at den har fått like mye mat som den pleier. Kutt ut fet mat og og mat med mye sukker i, og spis i stedet mye fersk frukt og grønnsaker og grove kornkornprodukter. Da kan du spise "like mye" som du pleier og likevel redusere kaloriinntaket dramatisk. Og du slipper å sulte så veldig.
For det andre kan du venne magen til å spise mindre porsjoner. Det tar bare noen dager - kanskje en uke. Bestem deg for hvor mye du skal spise til hvert måltid, før du setter deg til bordet. Spiser du alene, kan du smøre brødskivene, og så rydde bort resten av maten, før du setter deg til å nyte måltidet sakte. Spiser du middag alene, kan du til og med vaske opp og rydde bort før du setter deg til å nyte måltidet. Da er det viktig å spise sakte siden du ikke får mer mat enn det du har satt fram.
For det tredje må du lære deg å nyte sultfølelsen. Det er nemlig følelsen av fett som forbrenner. Tenk på hvordan kroppen pleier å lure deg, og gled deg over at du nå er herre over den. Gi den vann og eple, heller enn brus, potetgull og sjokolade, og fryd deg over hvor lett kroppen er å lure.
(Litt uenig. Har hørt at forbrenningen avtar etter ca 3-4 timer)

4.
Slik lurer kroppen deg:
Sultsenteret sender signaler om sult når du egentlig bare er tørst. Tørste-mekanismen er i det hele tatt dårlig hos oss mennesker. Vi burde drikke mye mer enn vi egentlig har lyst på. Noen ganger når kropen sier at vi er sulten, er vi egentlig bare tørste.

Slik lurer du kroppen.
Drikk mye hele tiden. Bli kjent som "hun med vannflaska". Drikk så mye du orker. Ikke bare demper det sulten. Mye vann senker saltkonsentrasjonen i kroppen. Mer vann mellom magen - mindre vann i kroppen. Og du ser slankere og penere ut.

5.
Slik lurer kroppen deg:
Når du spiser mindre skrur kroppen ned forbrenningen for å spare på fettet. Dette er virkelig irriterende. Du har lagt om dietten og funnet ut at du nå spiser 1000 kalorier mindre pr. dag enn du pleier. Og siden du hadde en stabil vekt før du begynte og slanke deg, burde kroppen nå ta de 1000 manglende kaloriene fra fettet. Desverre gjør den ikke det. Den merker nemlig at du prøver å slanke deg, og går over på sparebluss. Den sparer på energien så godt den kan og forbrenner derfor mindre kalorier enn den gjorde før slankekuren begynte.

Slik lurer du kroppen:
Beveg deg. Trening vil i seg selv ikke føre til at du går ned i vekt, med mindre du trener flere timer hver dag. Men 1/2 til 1 times frisk bevegelse hver dag vil hindre kroppen å skru ned energiforbruket, og til og med bidra til at det går litt opp. Dessuten motvirker det slapphetsfølelsen som ofte rammer de som slanker seg.

6.
Slik lurer kroppen deg:
Kroppen husker hvor mye du veide før du begynte og slanke deg og vil i mange år prøve å komme tilbake dit. Det er som kroppen har en egen hukommelse uavhengig av hjernen. Og snart du har nådd vekten dit du ville, og slapper litt mer av, begynner kroppen sakte men sikkert å lure seg tilbake mot den vekten du hadde før du begynte å slanke deg. (motstand mot forandring, også kalt "ting sine iboende faenskap")

Slik lurer du kroppen:
Dette er det verste med slankingen, og også det beste. Dette betyr nemlig at du må lage deg et slankeprogram du kan leve med. Du må lære deg å lage energifattig mat som virkelig er god. Du må finne en måte og bevege deg på som du virkelig koser deg med. Lærer du deg dette kan du glede deg over at du ikke bare vil kunne holde deg slank. Du vil også holde deg sunn og frisk mye lenger. Bestem deg for at du vil begynne et nytt liv. Nyt den nye vekten din. Kjøp nye klær, Kast eller gi bort de gamle. Hold øye med vekten din hver uke. Fortsett å lure kroppen din med mye frukt, grønnsaker og mye vann.
1 i heiagjengen
c.AuthorAlias Pæreformen8. februar 2002
Jeg syntes du er veldig flink som klarte 20 min. på tred mølla. jeg har en orbitrek, den er pyton å gå på. Har satt den i kjellern, så du er flinkere enn meg. Ellers det du har sakset ut høres veldig fornuftig ut -
ønsker deg lykke til videre og god helg !
103,4 kg

Kort innom

I dag (morgen) viste vekta 103,4. Jeg har kikket litt i de andre dagbøkene og ser at hvis man veier seg hver dag så spretter vekta litt opp og ned. Kanskje en gang i uka er nok? Veldig mange som er flinke her, Det er veldig inspirerende.
Jeg var hos fysioterapauten og trente i går (ca 45 min.) og skal prøve å få gått en tur i dag.
5 i heiagjengen
c.AuthorAlias vimsen7. februar 2002
Heisann!
Så flott at du søkte råd hos legen og fikk rekvisisjon til fagpersonell. Det er ikke bare bare å slanke seg og da er det viktig med litt veiledning sånn i starten. Ble litt interessert i hva du gjør når du er hos fysioterapeuten din. Har toren på deg!

Hilsen "vimsen"

Ps! Jeg har sansen for disse spaserturene dine - skal love deg at de vil gi deg positiv effekt på både kropp og sjel!
c.AuthorAlias Moken7. februar 2002
Hei, og takk for at du skrev i dagboka mi! Det er liksom litt mer gøy å skrive når en får respons.
Leste din kommentar i Ellas dagbok der du sa at det tok 3-4 uker før kroppen venner seg til en ny livsstil. Det stemmer perfekt med hvordan jeg opplever det.

Var skikkelig colaholiker og kunne ikke drikke noe annet da jeg begynte denne slankekuren. Vann var bare dritt!! Spiste også mye snacs mellom måltidene, men for meg er dette suget borte nå.

Bare for moro skyld tok jeg et glass cola i går da jeg var tørst. Kan vel heller si at det var en test for meg selv. Jeg drakk colaen og, hva skal jeg si, den smakte godt den, men etterpå var jeg like tørst. Drakk et stort glass vann og tørsten var slukket. Så colaen for meg ga ingen mersmak, og jeg kommer til å holde meg til vannet mitt på hverdager..

Jeg synes også det er best å ikke veie hver dag, så slipper jeg den GEDIGNE skuffelsen hvis vekta går opp litt i forhold til dagen før. En gang i uka gir vel en grei pekepinn, ikke sant?
Klem Moken
c.AuthorAlias HelenaX7. februar 2002
Hei Lonelyboy og velkommen hit! Disse sidene er kjempefine å ha under slanking, jeg føler dem både motiverende og forpliktende! Hvor ofte man vil veie seg er vel egentlig en smakssak, men jeg blir lett slått ut av små forandringer og prøver derfor å veie meg bare en gang i uken. Da får man som regel alltid vektnedgang! Prøvde å veie meg to dager på rad, men vekta viste dag 2 en oppgang på 400 gram til tross for at jeg hadde spist min vanlige diett (på 1100-1200 kcal).

Når det gjelder trim og barn, kan du ikke ta med barna på noen aktiviteter da! Vet ikke hvor små barn du har, men en tur i skogen eller bare å være i bevegelse ute sammen med dem hjelper på! Ønsker deg uansett lykke til på veien mot en sunnere og slankere liv :-) Du vil sikkert oppleve at du får mye mer energi etterhvert!!
c.AuthorAlias Ella7. februar 2002
Hei!
Ble skikkelig oppmuntret da jeg leste innlegget ditt, takk skal du ha ! Dette visste jeg ikke, at det kan ta så lang tid som tre uker etter "slankestart" før man begynner å gå ned i vekt. Ok, da er det bare å smøre seg med tolmodighet. Flott at du delte denne kunnskapen med meg !

Din vekt har iallefall begynt å røre på seg, det er artig å se ! Du, hvordan gikk det med turen idag ? Du har vist vijestyrke ved å fortsette å gå, til tross for dine "nær døden opplevelser" på de første turene! Ja dårlig kondis er noe herk!! Lykke til videre !
c.AuthorAlias skilpadda6. februar 2002
Heisan! Jøss, et helt halvt kilo siden mandag jo. Det er kjempebra! Og trening er veldig lurt, både for å forbrenne mer og for å trene opp muskler, som både ser penere ut og er sunnere enn fett. Turgåing er fin fettforbrenning (og så er det godt å få litt frisk luft!), mens treningen hos fysioterapeuten sikkert er mer styrke og "stretch", så det er en veldig god kombinasjon.

Du har rett i at vekten kan variere en del fra dag til dag, så om man veier seg ofte, er det viktig å se litt mer langsiktig på det. Dersom man har gått opp et hekto en dag, kan man f.eks. heller tenke "jammen jeg har gått ned en kilo siden forrige uke, og det er det som teller!". Det holder å veie seg en gang i uken (jeg gjør det, for jeg veier meg bare på Grete Roede-kurs på mandager), men mange syns jo det er morsomt å følge med fra dag til dag da. :-)

Håper du får en riktig fin dag! Dette var jo en flott start på konkurransen.

klem fra skilpadda
103,9 kg

På rett vei

Min første veiing her var på kvelden og i dag var den på morgenen så jeg tror ikke vekttapet er helt reelt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om det vektapet. Kostholdseskerten sier at 0,5 til 1 kg pr uke er det beste og mest varige.
Jeg har ikke fått gjort noe av det jeg hadde planlagt denne helgen. Men det er den første helgen på lenge uten potetgull og sjokolade. Jeg har hatt noen gjester og da har jeg satt fram julekakene. Har spist noen selv (gjestene blir mistenksomme og lurer på hvilken jul de er i fra hvis ikke jeg smaker). Jeg hentet barna på søndag kveld og nå skal de være her en uke. Det kan bli vanskelig å få gått turer med små barn i huset. Det høres ut som en dårlig unnskyldning for ikke å trimme. Vel det er jo egentlig det! Jeg får få tak i barnevakt. Det er jo bare 1-2 timer 3 kvelder i uka.
Jeg så noen hadde skrevet kommentarer og oppmuntringer til meg. Jeg ble helt rørt. Trodde ikke at vilt fremmede skulle bry seg om og med meg. Tusen tusen takk til dere. Det gjorde underverker med humøret mitt når jeg så det på lørdag. Fredag derimot var jeg skikkelig deppa og det gikk med, desverre, større mengder alkohol. Jeg ble lettere tilslasket av forfriskningene. Det er mye kalorier i det, er det ikke? Vel vel, gjort er gjort, spist er spist og drukket er drukket. Jeg må skrive i andres dagbøker, en genial måte og bry seg om totalt fremmede på.
Jeg ser det er mange som har delmål. Det er nok ikke dumt. Hvis jeg skal ned slik at jeg får en BMI på under 25 må jeg ned til 76 kg. Det er 28 kg ned det, mye å ta i en jafs det der. Mitt første delmål er å melde meg ut av tresifferklubben og inn i tosifferklubben.
3 i heiagjengen
c.AuthorAlias April5. februar 2002
Så flott at du er i gang, da!!
Og våren er en fin tid for å legge litt om på kostholdet og røre seg litt mer. Slutter meg til kommentarene over her om at det er masse god mosjon i å leke med barna. Dessuten er de som regel veldig positivt innstilte til at forldrene er med på fysiske leker. Selv kjøpte jeg en haug med treningsvideoer da barna var så små at jeg ikke kunne gå fra dem et kvarter en gang. For meg funket det veldig bra, og det funker bra enda. Det er selvsagt ikke så veldig sosialt, med det funker for kroppen. Lykke til videre vi heier på deg!!! April
c.AuthorAlias skilpadda4. februar 2002
Hei lonelyboy! Velkommen hit. :-) Jeg synes du er veldig flink som har tatt deg sammen og begynt å legge om livsstilen til en sunnere, og tar imot de gode rådene fra legen din. Du må ikke være skuffet hvis du ikke klarer å følge opp _alle_ de gode forsettene _hele_ tiden! Det tar tid å legge om både kosthold og vaner - det vet jeg masse om! Fokuser på det du greier å få til, og så tar du et skritt av gangen - og en dag av gangen - det er det beste. Og vi andre her inne skal nok hjelpe til med å motivere deg også!

Det er ganske mye kalorier i alkohol ja, men det er jo godt innimellom. ;-) Men når man er deppa er det ikke alltid det beste å drikke alkohol. Vel vel, gjort er gjort og spist er spist - eller drukket, da. Det viktigste er å se fremover og ikke tilbake! Lørdagen er over nå - nå er det en ny uke som ligger foran oss.

Har du lyst til å være med på "minus fem"-konkurransen vår? Den starter i dag (mandag) så det rekker du fint. Det er bare en uformell konkurranse for gøy, vi heier på hverandre, men konkurranseaspektet gir litt ekstra motivasjon kanskje. Si fra i dagboken min dersom du vil være med!

Ha en flott dag og en god slankeuke! Lykke til på veien mot - i første omgang - tosifret!

klem fra skilpadda
c.AuthorAlias Mulle4. februar 2002
Joda, dette er stedet skjønner du om du vil ned noen kg! - og ikke minst om man har andre frustrasjoner man vil ha ut av seg. (dette henger jo gjerne ihop også) Du er jo kjempegodt i gang! Lykke til videre! Du har helt rett i at det ikke er så greit å få trent "tradisjonelt" med småbarn. Men det er mye som kan defineres som trening! Jeg har gjort stor lykke med "krabbesisten", sittefotball, trekke barn opp akebakker etc.. Det gjelder å være aktiv! Kanskje du kan danse/leke aerobic?? Det pleier mine 2 å le godt av i alle fall!!

Mulle
Noe gikk galt. Last inn på nytt 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.