← Alle dagbøker
diarist.Alias

Heloise

56 år156 cm50 innlegg 2013–2016 0 følgere

Start63,8 kg
Sist61,2 kg
Endring−2,6 kg
Mål56,0 kg
BMI nå25,1
Framgang mot målet33 %
📓 50+ innlegg🕰️ 1+ år i dagboka
Er dette din gamle dagbok? Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka
4. april 20131. mars 2016
61,2 kg

Vekt i dag

Har stått lenge stille på denne vekta - flere uker :(
🙁65,3 kg

Tilbake her - vekt 4 januar

Jobbet meg sakte med sikkert opp til rekordvekta 65.3, og bestemte meg for å ta tak på nyåret. Tenkte jeg ikke skulle registrere, men husket fortsatt passord :)i tillegg kan det være greit å være her for bevisstgjøring.
Legger derfor inn dagen jeg startet å slanke meg (4/1) og dagen i dag.
Legger opp til å registrere en gang i uka.
Fortsatt er det litt tid til sommeren :)
😟60,3 kg

blæh

opp
bakt lavkarbobrød - mer kan jeg ikke skryte av
59,5 kg

litt ned

kosten er ikke bra i det hele tatt. Nedgangen skyldes at jeg ikke er i form og ingen matlyst.
Tom for brød - skal prøve å få bakt lavkarbobrød i dag, så er det kanskje litt lettere å spise sunt.
59,8 kg

Ikke helt etter planen

Er sliten og plages fremdeles av utslett. Mister derfor lett motivasjon for det meste.
Er derfor ikke så flink i matveien som jeg burde, men matlysten er heller ikke på topp.
Spiser noe søtt hver dag - huff huff
😃60,2 kg

greit nok

Litt mer kos har det blitt, men 3 lange skiturer også.
Satser på å være tilbake til forriges uke vekt om en uke
😃59,6 kg

Endelig ga kroppen etter

Utfordringene står riktig nok i kø de neste dagene - så vi får avvente neste onsdags veiing. Ligger jeg under 60 er jeg fornøyd.
60,5 kg

litt ned

Synes fortsatt at jeg får lite igjen for innsatsen. Spiser lite - kanskje for lite. Denne dietten har funka som bare det tidligere, men nå virker det som om kiloene bare ikke vil gi slipp.

Hadde en skikkelig nedtur for litt over en uke siden. Sliten og trøtt og på toppen får jeg utslett over halve kroppen. Derfor hadde jeg et par dager jeg ikke orka stort, og spiste akkurat hva jeg ville. Straffen for dette er brutal. Det lille jeg hadde tatt av kom tilbake og satt hardt :(

Men jeg skal ikke gi opp - sprekker jeg, skal jeg allikevel bare fortsette. Ble helt rørt av tilbakemeldingene jeg fikk her sist. Elsker engasjerte mennesker!
2 i heiagjengen
c.AuthorAlias Airi😌26. mars 2015
Hei, hei! Gratulerer med nedgang! DU må feire all nedgang selv om skrittene ikke oppleves som så store vettu. =D Krysser fingrene for at det bare er starten på et lite ras. ;)

Tusen takk for hyggelig kommentar. :) Og så fint at du likte oppskriftene! Håper du liker maten du lager med dem også.

Ja, vi får gjøre en ekstra innsats nå før påske. For da har jeg tenkt å unne meg både litt sjokolade og litt påskemarsipan og litt kakapo og til og med litt sterkt i glasset om kveldene. Så noen dager med godt kaloriunderskudd nå trenger vi! (særlig fordi ski og andre aktiviteter i påskesnøen ser ut til å utgå for min del).

Som det er blitt sagt her: husk å spise. Kroppen trenger noe å gå på for å klare å forbrenne det vi spiser også. :) Slik jeg ser det handler suksessfull slanking ikke om å ikke å spise, men om å spise riktig, slik at man kan fylle magen og samtidig få et kaloriunderskudd hver dag, sånn til hverdags. =D Hvis du har stillstand tross store kaloriunderskudd pr dag, kan det å spise så man dekker en større del av dagsbehovet bidra til at vekta plutselig går nedover enda mer.
c.AuthorAlias Charon😃25. mars 2015
Gratulerer med nedgang! Rart dette med vekten; noen ganger skjer det ingenting, eller da hopper den opp og ned... uansett hva man gjør. MEN: forbrenner man mer enn hva man får i seg, går vekten nedover etter hvert. Det er helheten som teller. Så bare stå på! (Og pass på, at du ikke spiser alt for lite, ja.)
60,9 kg

Et slit

Er skikkelig feig. Har ikke vært her på lenge - og grunnet til det er at jeg plutselig hoppet en kg opp, uten at jeg kunne forstå det helt. Da blir jeg så demotivert.
I dag er jeg på dag 10 hvor jeg holder meg til lavkarbo. Kiloen har riktig nok forsvunnet, men jeg synes det er lite i forhold til innsatsen. Tidligere har vekta rast om jeg har vært såpass streng.
Nye rutiner med å gå trappene, stå og jobbe har jeg holdt på hele tiden :)
Dette må jeg bare klare - det er viktig for meg. Jeg har ikke råd til noe annet heller i og med at jeg skal inn i en bunad til datterens konfirmasjon
4 i heiagjengen
c.AuthorAlias småbarnsmor81😊11. mars 2015
Tusen takk for hyggelig og oppmuntrende kommentar i dagboka mi. Jeg tenker prve stabilisere vekta nr jeg kommer ned til 65 kg.
Du kan jo trøste deg med at kilo som forsvinner sakte, kommer antakelig også saktere tilbake om de kommer i det hele tatt.
Ellers mener mannen min at man må finne klær til kroppen sin og ikke endre kroppen til å passe til klærne, men bunad er jo et litt spesielt plagg.
Lykke til videre!
c.AuthorAlias vilje😄11. mars 2015
Ja, bunad er god motivasjon :P Min har ikke væært i bruk på et par år, men håper jeg kommer inn i den i år! Kanskje du har lagt på deg litt muskler?
Klem
c.AuthorAlias Airi😉11. mars 2015
Kjenner meg forresten igjen i den "ikke vært her på lenge fordi jeg har gått opp". Jeg også får lyst til å holde meg borte når jeg går opp. Løsningen for meg er å tenke at så lenge jeg ikke har gjort så dårlige valg over tid at jeg har god gunn til å tro at jeg reelt sett har gått opp vekt pga mer fett, så registrerer jeg bare det samme tallet som før. hvis det er sannsynlig at jeg har lagt på meg vannvekt, vil jeg derfor ikke registrere det. Og så holder jeg fast i tanken på at den laveste vekta jeg har registrert de siste dagene - den ville ikke vært mulig før, og er derfor den riktige vekta i forhold til nedgang. Det hjelper meg å holde meg motivert til tross for litt variasjoner i vekta. Det er tross alt sjeldent den er stabil / bare går ned om en veier seg oftere enn en gang i uka, og det er ukas kalriinntak / kaloriforbruk som teller ikke en eller to dager... ;) Selv om alle må finne sin måte å motivere seg på, tror jeg at de fleste kan vinne litt på å endre hvordan man tenker rundt ting. :)
c.AuthorAlias Airi😉11. mars 2015
Er enig i at torsk er grusomt kjedelig slik som mange folk lager den. Jeg var lite glad i torsk helt til mamma fikk samboer fra sørlandet, som viste meg at torsk - til og med varianten bare med smør (han lager det veldig tradisjonelt) - er noe helt annet enn hva mamma og pappa hadde tilberedt til oss til alle tider. ;)

Ellers er det jo mange måter å tilberede torsk på. Her er noen (ikke nødvendigvis slankeoppskrifter, for jeg synes litt fett ofte må til for å gi god smak, men den kalorifattige torsken gjør at det blir ok kaloriinnhold i rettene likevel):

1. Denne oppskriften fra Rema 1000 har mye sterke smaker, og tar nesten helt vekk smaken av fisken (noe som ikke nødvendigvis er bra, men retten er god likevel synes jeg)... Mariner fisken (ca 500 gram) i en blanding av 1ss finhakket ingefær, 1 dl soyasaus, 4 ss akasiehonning, 1 fedd hvitløk, 2 ss epleeddik, 1/2 ts pepper. Grønnkål grovdeles og las fosskoke i lettsaltet vanni 30 sek. avkjøles og tørkes godt. finhakk 1 fedd hvitløk, 1 rød chili, 1/2 ss ingefær, 1 purre og 2 sjarlottløk, og stek i olje til løken er myk. Ha oppi grønnkålen og 1 ss sesamfrø. bak fisken på 250*c i 7 min. server med grønnkålen og ris eller poteter. ;)

2. ovnsbakt torsk med baconstekt rosenkål og rotmos (fra Adams matkasse) er veldig god - med baconbiter på torsken blir det god og spennnende smak: Lag rotmos av 1/2 pakke gulrøtter og 1 stk kålrot, 2 ss smør og 2 dl melk (kan erstatte smør med melk om du vil), ha salt og pepper på torsken og bak i ildfast form på 220 *c i ca 12-15 min. Stek ca 150 gram bacon i teringer gyllent i panna, og ha rosenkålen ( delt i to) oppi med baconet ca 3 minutter. serveres med baconbiter / baconfett over torsken. ;)

3. Torsk i folie: pensle fire flak med tykk aliminiumsfolie med olje. Del fisken i fingertykke skiver og fordel på arkene. dryss på salt, hakket purre og paprika (1) i terninger, drypp sitronsaft (1/2 sitron) over, liten klatt smør på, lag pakker og stek ved 200 *c i ca 15-20 minutter. Server med ris eller kokte poteter. kraften i pakka kan brukes som saus.

4. boullabaise -skikkelig smakfull og enkel suppe: finhakk 1 løk, stek myk i litt olje. ha i en boks hakkede tomater, masse hvitløk (minimum 1 hel), og safran. kokes opp. ha i vann og fiskekraft / fiskebuljong (eller, for en enda bedre suppe: blåskjellkraft fra evt blåskjell hvis du vil ha i). Ha i noen dl hvitvin eller appelsinjuice (for å tilføre syre), og kajannepepper eller chili. kokes opp igjen. lag suppebiter av stangselleri, gulrot, fenikkel, cherrytomater og ha i. Ha i pepper og godt med salt. kutt opp torsk og evt laks (skal tradisjonelt ha flere typer fisk / skjell i, og man kan bruke de fleste typer fisk, men kan også spises med en type), og ha i suppen en 10 min før servering - så det rekker å trekke ferdig. serveres med hakket frisk basillikum på toppen, og godt brød (og hjemmelaget safranmajones eller aioli til fest). dette går til hverdags, men er også en populær, billig og lettlaget (til mange) festrett. Uten brød og uten aiolien er den også veldig kalorifattig...

Håper noen av disse kan inspirere deg til å lage litt annerledes og gode torskeretter? Jeg har mange andre også. ;)
😑61,0 kg

61 blank

.. i dag
fornøyd med det, men det overrasker meg ikke om vekta er en halv kg opp i morgen.

Første delmål er under 60.
Sist jeg gikk ned, trodde jeg virkelig at jeg hadde knekt koden. Lavkarbo funka som bare det. Føler ikke at det har samme effekten denne gangen. Uansett prøver jeg å holde meg mest mulig unna sukker og hvitt mel. Den gangen begynte jeg å bake lavkarbo-brød, og det er noe jeg har holdt meg til hele tiden. Først og fremst fordi jeg har mye mindre vondt i magen når jeg holder meg til det.
Har aldri vært noen racer i idrett. Sitter og jobber hele dagen. Om ikke annet prøver jeg å innføre nye vaner. Går trappene hver dag - 7 etasjer. Har hev-senk pult så nå skal jeg stå og jobbe minst 3 timer pr dag.
Alle monner drar - heter det visst :)
2 i heiagjengen
c.AuthorAlias Småbarnsmor81😌7. februar 2015
Gratulerer med flott nedgang. Ser du helgarderer slik som meg og venter oppgang i morgen. Sikkert bare vann osv. Gjør det vel for ikke å bli skuffet, men la oss nyte nedgange istedet.

Lykke til med å komme under 60. Ikke langt igjen!
c.AuthorAlias Airi5. februar 2015
Gratulerer med en kilo ned! SKjønner jo at du er fornøyd da! =D

Takk for motiverende kommentar! :) Ja, jeg er fornøyd med meg selv når jeg går over 12000 skritt.

Jeg har mer tro på et variert kosthold med de gode karbohydratene (grove produkter) enn lavkarbo selv. :) Men hver sin greie. Håper du finner det som funker for deg!

Så flink du er som går trappene. Jeg har sett at forskning viser at de som klarer å være i naturlig aktivitet hele dagen (gå trapper, gå til jobb osv), brenner i gjennomsnitt 500 kalorier ekstra hver dag, og ofte mer pr uke enn de som trener ett par ganger i uka. SÅ ett av mine mål er å bli en av disse naturlig aktive. Blir du med på å prøve å komme dit kanskje?

Jeg også sitter vanligvis mye ved dataen når jeg jobber. Nå har jeg begynt å ta meg pauser med skyggeboksing i stolen mens jeg ser på noe på youtube. :p slik skyggeboksing skal visst være veldig effektivt i forhold til hvor lite slitsomt det er. ;) hehe. Men kanskje ikke så greit om man sitter i kontorlandskap... :p har du noen triks for få rørt seg foran skjermen innimellom jobbinga?
😐62,0 kg

jaja

mista litt motivasjon da jeg selv synes jeg hadde vært så flink og resultatene så dårlige. Etter et middagsbesøk og utskeielse på lørdag - fortsatte jeg gildet i to dager til.
Så dum jeg er.
Det er jo nettopp det som er nøkkelen - å kunne unne seg noe innimellom - men la det være med det...
2 i heiagjengen
c.AuthorAlias Småbarnsmor81😌31. januar 2015
Kjenner meg dessverre så utrolig godt igjen i det du skriver. Jeg mister også lett inpirasjonen og lar alt skli helt ut. Vi må bare prøve å reise oss igjen!
Lykke til til oss begge og alle andre som sliter med samme problemet!
c.AuthorAlias Airi😃28. januar 2015
Ja, det er det som er nøkkelen. Men ikke fortvil - bare noen dager som du er flink fremover, så er det som det aldri har hendt. ;) Når jeg ikke klarer å dy meg, og skeier for mye ut en dag, finner jeg alltid trøst i at det er ukas inntak av kalorier som teller, og at det ikke er så farlig med en utskeielse en dag. Da blir det lettere å ikke gi etter i flere dager. Jeg tror det er en svært utbredt tankefeil å tenke at "jaja, nå klarte jeg ikke holde meg, da kan jeg like godt skeie ut litt ekstra". men det stemmer jo ikke. Er sikker på at du klarer det neste gang! :)

Ikke mist motivasjonen. Vær flink de neste dagene, så får du sikkert belønning fra vekta etter hvert... :) *heia, heia*
😑62,2 kg

Skuffende lite nedgang

Synes ikke at resultatet står i forhold til innsatsen. Har holdt meg til lavkarbo hele uken - uten unntak. Utslaget pleier jo å være størst den første uka, men jeg har altså bare gått ned usle 0,6 kg :( Vekta har riktig nok vært lavere tidligere i uka, men jeg skjønner bare ikke hvorfor. Dette har jeg jo klart før, med "samme oppskrift".
Jeg får bare fortsette. Å gå ned en halv kilo i uka er greit nok, men skuffende første uka.
Tenker gjennom hva jeg har spist, og om karbohydrater kan ha sneket seg inn i kostholdet???
1 i heiagjengen
c.AuthorAlias Småbarnsmor81😊21. januar 2015
Gratulerer med nedgangen! Selv om den ikke er så stor som du skulle ønske, så går det jo riktig vei. Vekta kan jo hoppe litt opp og ned av ulike årsaker, så kanskje var den litt vel lav sist uke eller litt vel høy i dag, eller kanskje begge deler. Det viktigste er å holde fokus og fortsette med det du vet fungerer, så kommer nedgangen før eller siden. Bare ikke mist motivasjonen pga dette. Lykke til videre!
62,8 kg

Trist

Mista fokus fullstendig - det har vært så mange andre ting å bekymre seg for.
For prøve å komme i gang igjen - har ikke vært her siden august!
Dårligere form når jeg ikke spiser riktig - ikke tvil om det
1 i heiagjengen
c.AuthorAlias Charon😃14. januar 2015
Velkommen tilbake! Når du er i gang igjen, skal det gå fint :-)
😟60,0 kg

har gått eenda lengere

og da går det sånn :(
57,9 kg

2 måneder siden sist jeg var her

ikke helt etter planen, men sånn er det nå

Har ikke skjedd så mye men jeg ser jo at jeg den 15 mai i fjor veide 61,5 kg - 3,6 kg mer enn nå.
Jobber videre med saken :)
Noe gikk galt. Last inn på nytt 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.