hei igjen.
Hei og hoppla!
Jeg er en liten snartur innom sidene igjen.
Siden sist har det vært så mye å gjøre,
Har jobbet mye
Datteren min var 2 år 30.april, full vask og mye baking....
Søsteren min var konfirmant 12. mai.
Og så det værste......... jeg ble 30 år den 16. mai.
Må si jeg hadde litt panikk.
Det er jo ikke dette som har tatt all min tid, jeg har ved siden av jobbingen begynt å studere hjemme. DET TAR TID.
Har startet å studerer til interiør-konsulent på NKI.
Men husk! Jeg glemmer dere ikke selv om jeg ikke er har så ofte lenger.
I lengre perioder har jeg ikke hatt mulighet siden vi ikke har hatt den bærbare hjemme (bare den vi får inn internett på).
Gubben har begynt å kjøre motorsykkelen til jobben og da er det ikke alltid like praktisk å dra med seg datamaskinen.
Slankingen går det så som så med, men jeg har IKKE gått opp, selv om jeg på den annen side ikke har gått ned heller.
Håper dere har det bra der ute i alle fall, ser det er mange nye her, lykke til til dere også.
Vårklem fra Rita
Endelig!
HEi igjen!
Måtte bare innom å fortelle om at vekta går den veien jeg vil.
Deilig!
Var hos legen i dag, fjernet en føflekk på magen som hadde blitt blå-svart i løpet av et par dager. Skummelt.
Må si jeg var ganske redd. Har litt vondt nå, men det litt med at datteren min sparket meg rett på stingene 2 timer etter at jeg hadde sydd(hun er snart 2 år). Hun vet hvor hun skal treffe.
Håper dere har det bra der ute.
Klem fra Rita
hei igjen!
Hei!
Jeg må bare fortsette å beklage, men jeg har så mye fore om dagen at jeg ikke har tid/orker å sette meg på dataen.
Håper jeg blir tilgitt, husk at dere blir aldri glemt.
Har ikke slanket meg på noen måte, men vekten holder seg stabil og det er jeg glad for, dietten min består ikke akkurat av bare sunn mat, heller det motsatte.
Håper dere har det bra der ute, og LOVER at jeg skal ta en skikkelig runde når jeg har tid til det.
Stor vårklem fra Rita
UHU! Hva skal vi gjøre?
Hei!
Nå ble jeg trist i dobbelt forstand,
først leser jeg at siden skal legges ned,
så leser jeg innlegget til Elisabeth (jeg gråter ennå).
Hva gjør vi nå?
Legger gjerne ut email-adressen min til dere,
vil ikke miste dere.
Kast inn forslag, pliiiiis!
Klem fra Rita
Rikshospitalets, har dere prøvd den?
Hei!
Jeg har vært igjennom den for mange år siden, tror jeg tok av ca 12 kg, men gikk opp ca 15 igjen etterpå.
Er fristet til å prøve igjen, Tita skal begynne på mandag og jeg lurer på om jeg skal henge meg på........men denne gangen må jeg jo i tilfelle være ekstremt flink etterpå.
Men er det noen her som har prøvd?
Hvordan var resultatet?
Jeg begynner å få litt panikk, rett og slett for at jeg skeier ut nesten hver dag, jeg må ha en kur å følge hvis jeg skal kunne fortsette.
HJELP MEG!
Takk for fine kommentarer gjennom hele slankekuren hittil, dere er unike.
Kjempeklem fra Rita
Sorry, kjære slankevenner
Hei igjen!
Jeg er kjempelei meg for at jeg ikke har vært her inne og støttet dere, det har vært noen hektiske uker.
Jobben min består av å ta det som er, og jeg lover dere;
det er VELDIG mange som vil klippe seg og vaske huset om dagen.
Håper dere kan tilgi.
Er helt skutt nå også, men ikke umulig at jeg tar en skikkelig
svare/støtte-runde på fredag.
I matveien er det så som så, det er noe som driver og stritter imot når jeg tenker slanking, det gikk jo så bra ned til -10, men det er ikke like lett nå.
Treningen får jeg vel mest i vaskingen om dagen, og det er trening skal jeg si dere. I dag tok jeg alle tak i en leilighet, en godt innrøyka en vel og merke. 4 ganger gikk jeg over takene. Men begynner å bli vandt til det.
Håper dere har det bra der ute, jeg savner dere veldig.
Lover på tro og ære at jeg kommer sterkere tilbake.
Stor vår-klem fra Rita
F**N, gir påsken skylden
Hei og hopp!
Dette er ikke morsomt å skrive om, men det har ruslet opp 2 kg siden forrige gang her inne.
Ikke noe merkelig, reiste på hytta på onsdag, siden satt jeg i solveggen, med unntak av to 5-minutters gåturer,ski er ikke min ting.
Dette er skikkelig deprimerende, men "fort på, fort av".
Ikke kommet helt i rutine igjen, men har begynt med vannet i alle fall, DE KILOENE SKAL BORT IGJEN!
Håper dere andre her inne har vært flinkere enn meg.
Klem fra Rita
Vekten holder seg på plass, enn så lenge.
Hallo alle sammen!
Foreløpig holder vekten seg, men det kan bli spennende å se etter noen dager på hytta i neste uke. Har bestemt meg for to kosedager i påsken. Skjærtorsdag og påskeaften, av erfaring vet jeg at de planlagte sprekkene inneholder mye mindre godteri enn ikke-planlagte sprekker. Prøve å gå masse turer i fjellet for å ikke gå opp i vekt, regner med at datteren min vil ake masse, så jeg får vel trening i å dra henne opp bakkene igjen.
Maten er rimelig greit om dagen, har mye å fylle dagene med, har jobbet (vasket for andre, ikke dum trening) i 2 dager, og i morgen og søndag skal jeg ha 5 unger her samtidig, det er kaloriforbruk i det. Alder på barna er 22 mnd, 7 år, 8 år, og to på 12 år, alle de eldste er gutter. Hehe, ser på det som trening.
Tok en tur på trimsykkelen i går kveld:
32 min/15,5 km/363 kalorier.
Vanligvis prøver jeg å sykle ca 45 min eller til jeg har brent bort ca 500 kalorier, men fant ut at jeg ville starte forsiktig siden jeg ikke har trent på en stund.
God påske alle sammen, skal prøve å komme innom her før jeg reiser på hytta. Oppdatering på¨onsdag, og den vil jeg ha med meg, selv om jeg ikke akkurat ligger godt ann (som vanlig).
Påskeklem fra Rita
Måtte bare innom å fortelle om vekt.
Hei!
ENDELIG!
Nå begynner det å skje noe igjen, 2 kg siden sist jeg var innom her. Den ene kiloen går av seg selv, men ellers har jeg stått stille så lenge at jeg trodde aldri jeg kom til å se 86-tallet.
TUSEN TAKK for innlegg, jeg har ikke tid til å besvare dem i dag, men lover å ta en titt for å se hvordan det går med dere en av de første dagene.
Ha en fortsatt god helg, kjære medslankere!
Klem fra Rita
Opp en kilo! Hmmmm!
Hei igjen!
Har gått opp en kilo siden forrige veiing, men kan vel skylde på "the red week", og masse mat........................huff a meg!
Mat i dag:
frokost--------ingenting (ikke med mening, men forsov meg)
Lunsj----------1 rundstykke uten pålegg
Middag---------hjemmelagd hamburger m/salat, og løk (2 stk)
Kveld----------blir nok et knekkebrød tror jeg
Drikke---------ca 1,2 liter vann,1/2 l tab + 3-4 glass tab
Trening--------vasket ned et helt hus, det var jaggu tungt nok, selv om jeg tok litt av det på mandag.
Stå på medslankere, snart sommer vet dere (bare jeg kunne forstått det selv også).
Fortsatt lykke til!
Klem fra Rita
Står over veiing til i morgen.
Hei!
Er det noen som vet hva etegilde er?
Jeg vet, det har jeg erfart hva er, og jeg vet ikke hvordan jeg skal komme ut av det igjen.
Hele dagen (og deler av helgen+mandag) har det bare vært feil spising, greit nok, fikk mensen på søndag, men det får da være grenser.
Litt om min spising i dag:
Frokost------1 brødskive m/leverpostei (ikke så ille)
Lunsj--------ikke noe
Middag-------2 1/2 potet, 2 stk kjøttpudding, 1/2 kjøttkake
grønnsaker, surkål.
Kveld--------is, 2 hele plater med vafler m/brunost, 2 små sjokolader
Drikke-------1 1/2 liter vann, 6-7 glass tab
Dette er ikke morro, jeg liker ikke helt meg selv nå, tør rett og slett ikke gå på vekten, mensen gir meg som regel et par ekstra kilo og all denne maten over flere dager gjør det ikke noe bedre. Men i morgen er det oppdatering av -5 konkuransen og da må jeg luske meg oppå.(kanskje jeg skal ha en finger på benken for å minske vekten litt, hehe).
Ha en fin slankeuke alle sammen.
Stå på!
Klem fra Rita
Litt bedre.
Hei igjen!
Bestemoren min på 85 år var den som reddet meg i dag, "neimen, Rita, så mye du har gått ned, driver du og slanker deg? Nå må du ikke gå ned så mye mer." Den siste delen av setningen tok jeg med en klype salt, men det er vel lenge siden hun har sett meg under 90 kilo (ikke siden midten av svangerskapet og det er over 2 år siden). Men for en deilig bestemor jeg har.
Over til maten i dag:
Frokost 2 knekkbrød m brunost
Lunsj det samme som frokost
Middag kokt laks, 1 liten potet, agurksalat og gulerøtter
Snop resten av ispinnen til datteren, 1 liten sjokoladebit
Drikke 3,8 l vann og to glass tab
Trening dårlig med det gitt
Håper alle har det bra der ute, det unner jeg dere!
God fredagskveld!
Klem fra Rita (som har funnet igjen deler av motivasjonen, men ikke på langt nær alt, leter iherdisk)
Ikke i humør til å slanke meg.
Hei alle sammen!
Takker SÅ mye for alle flotte svar jeg har fått av dere, det er snålt å si det for jeg har ingen anelse om hvem dere er, men jeg må si at jeg er UTOLIG GLAD I DERE! Takk for at dere er til og at dere er her inne på slankere.com.
Jeg gidder ikke å slanke meg mere.
Dette har jeg tenkt hver dag i det siste, men jeg holder foreløpig ut. Jeg skeier ut med altfor mange knekkebrød, men det er vel kanskje ikke det værste. Men pålegget begynner å skli ut. Har totalt dill på brunost (med litt smør under).
I dag har jeg trøkt(drammensdialekt sier du)
frokost: 2 kn.brød m/brunost
Mellom: 1 brødskive m/brunost
Lunsj: 2 1/2 knekkebrød m/brunost
Middag: spaggetti m/hjemmelaget kjøttsaus
Kveld: Har ikke spist kveldsmat ennå, men har veldig lyst på knekkebrød med "ja gjett hva" hehe.
Drikke: 3 liter vann, 1/2 liter tab og 2 glass ekstra lett melk.
Hva omtrent tilsvarer dette i kalorier, middagen besto av ca 100 g spagetti og kanskje 150 g kjøttdeig m/knuste tomater og løk. Er det noen som er flink på dette?
Hadde jeg hatt sjokolade her hadde jeg gått bæsjærk (skrives det sånn?)tror jeg. Heldigvis og gudskjelov for at det er ribbet for den slags her.
HVA SKAL JEG GJØRE?
Jeg visste jo at vekten stopper opp etter en stund, men nå synes jeg det er nok stillestående. Jeg trneger snart å se 86-tallet. PLIIIIIS!
Takk for at dere finnes!
Klem fra Rita
Mer oppskifter hentet fra Grethe Roede
Hei igjen!
Får nyhetsbrev fra Grete Roede hver uke (tror jeg det er),send etter dette dere også, det kommer en del ideer der når du blir lei det du vanligvis spiser.
Må fortelle at kyllinggryten var nydelig, selv om jeg byttet ut ananasen med en 1/2 løk og hadde i en halv grønn paprika.
*************************************************************
Wrap - et sikkerstikk når du har lyst på noe godt
Vi har tatt en titt i den nye kokeboken Lett Mett, og funnet frem til en av Jeanette Roedes favoritt-retter. En skikkelig godbit når du får lyst på noe som er lett å lage, mettende og midt i blinken for oss som ønsker å holde et øye med vektnålen.
4 porsjoner:
500 g karbonadedeig
1 ts salt
1/2 ts pepper
2 ts Worcestershiresaus (kan sløyfes)
1 paprika
1/2-1 chili, rød
1/2-1 chili, grønn
1/2 løk
4 tortillalefser
Stek karbonadedeig og smak til med Worcestershiresaus, salt og pepper. Varm tortillalefsene som anvist på pakken. Finhakk paprika, løk og chili (ta ut frøene).
Legg fyllet midt på øvre del av lefsene. Brett nedre del av lefsen over fyllet. Brett så sidene over fyllet slik at det blir en pakke.
Serveres med en lett salat.
Antall porsjoner:
Kvinner: 1 tortillalefse, 270 kcal.
Menn: 2 tortillalefser, 540 kcal.
***************************************************************
Bak Grete Roede-brødet
Godt brød er viktig for helse, appetitt og fordøyelse. Det bør inneholde mest mulig av næringsstoffene i kornet og være godt stekt.
Prøv gjerne denne oppskriften neste gang du skal bake brød.
(3 brød):
7 1/2 dl lunkent vann
1 dl skummet kulturmelk
1 dl appelsin juice
1/2 dl yoghurt naturell
900 g hvetemel
180 g kli
100 g linfrø
100 g finmalt rug
100 g grovmalt rug
100 g solsikkefrø
320 g sammalt hvete
40 g olivenolje
25 g salt
50 g gjær Rør ut gjæren i litt av det lunkne vannet. Ha i resten av væsken, og tilsett det tørre. Elt deigen så lenge du orker, eller alt helst i en eltemaskin.
Dekk bollen med plastfolie og la deigen heve i ca 30 minutter. Ta deigen på bordet og del den i tre emner, som du elter til glatte, smidige brød og legg dem på stekeplaten så langt fra hverandre som mulig.
Dekk brødene med et håndkle eller lignende og sett dem på et lunt sted til etterheving i ca 40 minutter. Dusj evt. brødene lett med lunkent vann før de settes i ovnen. Stekes på nederste rille i 40 - 50 minutter ved 200 - 225 grader.
Kcal per 50 g (2 tynne brødskiver): 115 kcal
**************************************************************''
Pastagryte
Kcal: 390/470
(2 porsjoner):
1 1/2 stor løk
200 g sjampinjong
1 1/2 dl buljong
2 ss tomatpuré
salt og pepper
litt paprikapulver
kokt, mager skinke
(125 g pr kvinne, 200 g pr mann)
2,5 dl erter, fryst
pasta (35 g rå pasta pr kvinne, 50 g rå pasta pr mann)
Legg hakket løk og rensede, skivede sjampinjonger i en skål med 1 ss vann. Dekk til med lokk eller mikrofolie og sett skålen 2,5 minutter i mikrobølgeovnen på full styrke (700 W).
Tilsett buljong, tomatpuré, krydder, strimlet skinke og erter og bland dette sammen. Gi den 2 minutter til under lokk på halv styrke (350 W) og la skålen stå tildekket til pastaen er ferdig.
Hell pasta, 1 liter vann og 1 teskje salt i en høy glasskål eller porselen. Kok 6-7 minutter under lokk for full effekt, rør rundt etter 3-4 minutter. Og la pastaen trekke tildekket 4-5 minutter. Hell pastaen i en sikt og bland den i soppsausen. Klipp litt frisk persille over og server en grønn salat til.
Pr. porsjon: Kvinne: Mann:
Skinke: 125 g 200 g
Kokt pasta: 100 g 150 g
Kcal: 390 470
***************************************************************
Det får holde for denne gangen. Håper det er noe her som kan falle i smak, jeg skal i alle fall prøve å bli flinkere til å lage Roede-mat.
Lykke til alle sammen, vi fikser dette, ikke sant?
Klem fra Rita
Oppskrifter på slankemiddager.
Hei!
Jeg har vært og snoka litt i slankebøker og funnet noen oppskrifter jeg ville dele med dere. Spør meg ikke hvordan de smaker, jeg skal forsøke de forskjellige rettene i dagene som kommer.
KYLLING-GRYTE.
800 g kylling (550 g rent kjøtt)
3 epler
150 g ananas (1/2 middels boks)
2 ss rosiner
3 ss sammalt fint hvetemel
5 dl kjøtt eller grønnsaksbuljong
1 ss margarin
3 ts karri
litt salt og pepper
300 g upolert naturris
Eplene deles i terninger og brunes med margarin og karri i en gryte.
Dryss på melet og spe med buljongen, la dette småkoke mens du deler opp kyllingen og ananasen.
Kylling, ananas og rosiner has i gryten. La det småkoke i ca 30 min.
1/5 av retten gir ca 650 kalorier
POTETGRANTENG FOR SLANKERE
10 poteter vaskes og skjæres i tynne skiver med skrellet på.
3 løk skjæres i tynne skiver og egges lagvis med potetene i en ildfast form.
Lag saus av 3-4 dl melk som er jevnet med fin sammalt hvetemel.
Kokes i 10 min.
Rasp 1/2 dl hvit ost i sausen, dette gis et oppkok.
Hell dette over den ildfaste formen.
Smak til med hvit pepper eller reven pepperrot og litt salt.
Gratiner v/175 grader i ca 1 time m/4 tomater og en grønn paprika.
83 kalorier pr 100 gram.
10 KARBONADER.
500g karbonadedeig
1 egg
1 dl vann
2 ss kli
1/2 løk
1/2 ts salt
litt pepper
paprikapulver etter ønske
2 karbonader=140 kalorier.
INDONESISK GRYTE.(hentet fra tidl. Grethe Roede-bok)
ca 500 g renskåret svinekjøtt
1/2 dl soyasaus
2 dl eplecider/eplejuice
1 løk
1 1/2 ts karri
1/2 ts ingefær
2 hvitløksbåter
2 ss vineddik
1 ss hvetemel
Bland soyasaus, cider/juice, løk, karri, ingefær, presset hvitløk og vineddik i en bolle.
Skjær kjøttet i strimler og legg det i marinaden. La det trekke i ca 6 timer i kjøleskap.
Legg alt over i en gryte. Strø over hvetemel og rør om. Småkokes under lokk på svak varme i 15-20 min.
Smak til med krydder
Server med ris og salat.
DIPP.(grethe Roede)
2 1/2 dl lettrømme, yoghurt eller kefir
3 ss hakket persille
3 ss hakket løk
3 ss hakket dill
1/2 ts salt
1/2 ts pepper
litt søtstoff
saft av 1/2 sitron
Denne var visst å anbefale etter tidligere Grethe Roede-deltager. Jeg tenkte jeg skulle prøve i kveld med gulerøtter og kålrot.(hadde kosedagen i går så i dag er det full skjerpings).
Over til meg:
Ikke vært noe flink, begynner å bli lei, vet ikke helt hvor jeg skal lete etter inspirasjonen min akkuat nå. Den har gjemt seg, men av egen viljestyrke skal jeg nok holde ut helgen. Gubben er på guttetur, så han kan ikke friste meg med sjokoladen sin. Hehe!
Har lovet meg selv at innen helgen er over skal jeg ha syklet 4 mil, og da bør jeg sette opp dampen, for nå har jeg trenet kun en gang på over en uke. Opp av sofaen, kjærring!!!
Håper alle klarer seg bra der ute, og at den dårlige lysten min til å fortsette ikke smitter.
Stå på jenter og gutter.
Helgeklem fra Rita
Velkommen tilbake !
Du verden, jeg ble helt svett av å lese alt du har gjort i det siste... Du har klart å bevare vekta, det er godt gjort, og det lover da bra på lang sikt ? (I forhold til stabilisering, mener jeg).
Uansett, lykke til videre med slanking og studier, kos deg i vår / sommersola !
~Ella~
Så fint at du kom innom igjen. Og kjempefint at du ikke har gått opp på denne stunden. Du har sannelig hatt mye på gang.
I dag så jeg på et program på Discovery om slanking. Der sa de at det kunne være tøft nok for unge, dobbelt-trippelarbeidende kvinner, for slankingen er i seg selv en JOBB. Så da er det ikke så rart at du ikke har klart å fokusere så mye på det denne tiden.
Håper du får bedre tid til deg selv og slankingen fremover. Nå er det jo snart sommer også, kanskje det kan gi en ekstra piff på innsatsen?
Lykke til, dette klarer du!
Jojo-klem