← Alle dagbøker
Eterna
66 år160 cm63 innlegg
2002
0 følgere
Start75,6 kg
Sist60,6 kg
Endring−15,0 kg
BMI nå23,7
📉 Ned 10+ kg📓 50+ innlegg🔥 7 dager på rad
👋
Er dette din gamle dagbok?
Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka 24. august 2002
❤️60,6 kgBMI og BMI
God lørdag i sommervarmen og velkommen til en jubilant.
Ja, nå er det femten kilo siden jeg startet med nytt kosthold. Det burde jeg feiret, men skal gå videre med samme opplegg en stund til. Har nemlig egentlig ikke begynt på slankekuren ennå. Har jo bare lagt om til annen mat som kroppen min tåler mye bedre.
Ser at det foregår en debatt her inne om BMI og problemstillinger rundt dette. Folk må vel kunne si sin mening uten at det blir tatt opp i verste personlige mening. Tror ikke alle skjønner dette her med BMI. Jeg som er veldig spinkel (egentlig, er bare skjult av en del fett) og ikke særlig veltrent må ligge i nedre skala av BMI-området. For mitt vedkommende skal jeg ligge der BMI sier at jeg er undervektig, men det er ikke tilfelle i det hele tatt.
Selvfølgelig er slanking til undervekt et alvorlig problem for mange unge. Det blir anderledes med oss oldinger på over førti. Vi har helt andre motiver enn forfengelighet og press fra omverdenen når vi går til det skritt å lege om kosten. Jeg klarer i alle fall ikke å gå uten mat og sulte meg ned. Det er hverken sunt eller særlig nødvendig for å kunne trives i sin egen kropp. Her gjelder det å spise med fornuft å sørge for å få i seg nok og riktig mat. I volum spiser jeg nok mer enn de fleste og flere ganger om dagen enn det som er vanlig. Men jeg spiser utvalgte matvarer som jeg vet kropppen min trenger og som jeg tåler og som smaker godt. Hva er vel bedre enn det. Jeg skal si fra når jeg begynner på slankekuren. Har satt 9. september som dato for vurdering av dette.
Ha en strålende helg og nyt sommeren så lenge vi har den her. Kanskje vi møtes på Sjusjøen?
23. august 2002
❤️61,2 kgStødig vekt selv med bryllup og fest
Hei alle sammen!
En liten kommentar får jeg ta meg tid til. Her er det ikke stort nytt å melde annet enn at vekta er nokså stabil for tiden. Men med det livet jeg har levd den siste tiden er det ikke noe å si på det. Koste meg stort i bryllupet, med mat og kaker. (ikke noe med poteter eller hvetemel)Men det ble nok sukker, men pytt sann det takler kroppen fint. Heldigvis er det det daglig som teller. Fest er fest.
Jeg må prøve å bli litt flinkere å skrive til dere her inne. Det er så hyggelig med alle menneskene her. Er det mange tro, som skal til Sjusjøen i høst. Er nok litt redd for å reise opp der helt alene. Men et kjempefint tiltak som helt sikkert blir vellykket. Keep smiling. God helg. Hilsen Eterna
Litt bevegelse igjen
Bare kort innom her igjen. Alt jeg skrev til morgenen ble borte og prøver nå en gang til.
*******
Det gikk bra ser jeg.
*******
Jeg er glad for hvert gram som går ned nå, men deadline for bunaden har vel gått ut nå. Imorgen er det bryllup og alt henger klart. Det har vært mange frberedelser i forbindelse med bryllupet. Det er ikke meg som skal gifte meg, men en nær slektning. De skal gjøre alt selv og det vil si alle fmiliemedlemmene. I går var det dugnad og sangøvelse. I kveld er det ny dugnad med pynting av lokale, forberede middagen, dekke border, kjøre drikkevarer osv. Det skal bli deilig når selve dagen er der og vi bare kan nyte brudeparet. (bortsett fra at vi har ansvar for filming og fotografering)
Hunden er i hus og det blir daglige turer med den. Det er bare moro selv om det er litt pes å få et nytt familiemedlem. Hun ulte og skrek hele den første natten, men det går bedre nå.
Når det gjelder slankingen går det litt tregt for tiden. Skal evaluere hele opplegget 9.september og da får vi se. Har gått til innkjøp av elektronisk vekt til å veie maten på og det ser ut til at min gamle vanlige har vist alt for mye. Kanskje det vil hjelpe i første omgang.
Ellers blir det liten tid til å surfe her inne. Det er så utrolig mye å gjøre på jobben for tiden. Jeg prøver å være der hvor de renger meg mest og motivere til framdrift. Jobben skal være både utfordrende, trivelig og morsom og det er ikke lett bestandig. Glede er den største motivasjonsfaktoren som finnes og det er viktg og ikke miste den.
Det gjelder vel også for oss som slanker oss: ikke miste gleden. Håper dere får en fin helg alle sammen. Jeg lover at jeg skal ta meg tid til uka å besøke en del av dere. Jeg er så spent på hvordan det går med dere. Inntil videre: ha det bra og stå på.
Eterna
Utdrikkningslag......
Hei og hå for en mandag. Helgen har vært lang og våt for vår familie. Utdrikningslag både fredag og lørdag. Søndagen brukte vi til å komme oss igjen. Jeg var ute på fredagen og mannen min lørdag. Jeg var taxisjåfør hele lørdagen og natt til søndag så det ble sent i seng denne kvelden også.
Det nærmer seg bryllup og bunaden er klar. Skal bare stryke skjorta. I kveld blir vi hundeeiere også for ni månder. Gleder meg til å se hvordan det kommer til å gå. Bikkja har løpetid også nå så det blir litt ekstra pass til og begynne med.
Har prøvd å komme inn på sidene her før i dag, men det har vært noe feil. Har ikke rukket å se inn til noen av dere ennå. Er spent på hvordan livet er for dere. Mange dukker nok opp igjen etter ferien nå. (137 brukere inne nå) Kos dere i sommervarmen som ennå velsigner oss, selv om det regner akkurat nå. Det er litt deilig å høre regnet sildre ned etter mange uker med godvær. Naturen trang dette nå. Lykke til med en ny god uke her inne og håper nye mål og forventninger innfris.
Litet jubileum i dag
I dag er det nøyaktig fem måneder siden jeg startet min offensiv mot kiloene. Det føles ikke så lenge siden og jeg kommer sikkert til å holde på i minst fem måneder til. Og jeg kommer aldri til å gå tilbake til gamle matvaner. Nei, nå er det slutt på hvetemel, sukker, poteter og annet som øker insulinnivået for alltid. Har snart tenkt å bestille time hos legen for å få målt mine blodverdier for å se om kanskje kolesterolet har gått ned og om jernlagrene har gått opp. Jeg blir som regel aldri ferdig til å gå til legen.
Snart er det bryllup og sølvet på bunaden er pusset og gjort klar for bruk. Jeg får faktisk på meg bunaden, men den sitter ikke særlig pent. Kunne med fordel ha gått ned fem kilo til som egentlig var mitt mål, men det går ikke nå. Jeg får være fornøyd slik det blir nå og heller satse på jul eller neste 17.mai. Da skal den sitte perfekt. Vekta har tatt seg ferie skikkelig nå ser det ut til. Den rikker seg nesten ikke. Må innrømme at det har blitt dårlig med mosjon i varmen de siste ukene, men det skal rettes på ganske snart. Til mandagen får vi hund som skal være hos oss til juni 2003 og det blir hyggelig med selskap på turene. Håper det går fint med dere her inne. Jeg får ikke så mye tid til overs for tiden. Kveldene er dessuten fulle av strandliv og familie. Vi hjelper til med alt mulig i forbindelse med bryllupet. Nå har jeg diktet tre sanger til brudeparet fra forskjellig. Har ikke talt etter hvor mange vers tilsammen men den ene sangen er på syv vers og syv forskjellige refreng. Blir gående å tenke på sangene hele tiden mens jeg holder på å dikte. Men etter den 17. august blir det i alle fall roligere kvelder.
Jobb igjen
Vekta har ikke beveget seg særlig, knapt merkbart, men har i alle fall ikke gått opp. Det vil kanskje rette seg når jeg er godt i gang med jobben. Hadde første dag i går etter ferien. Det var så hektisk at jeg fikk ikke tid til å lese e-posten min før alle de andre hadde gått hjem. I dag har ingen kommet ennå og jeg må forberede både befaring og møte. Heldigvis er det fint vær og ettermiddagene går med til bading og soling. Har våget meg i sjøen etter flere år på land. Jeg har nemlig ikke vist med offentlig med badetøy på mange år. Er ikke helt fornøyd med vekta, men det hjelper. Må skjerpe meg å svare dere andre her inne. Det er så koselig med tilbakemeldinger. Håper dere har forståelse for at det er litt hektisk nå, men jeg lover å komme tilbake. Ha en riktig god dag alle sammen. Vi snakkes!!
Slutt på ferien
Har ikke veid meg på flere dager så oppgitt vekt er helt sikkert ikke riktig, men det er den sist kjente vektstørrelsen jeg hadde før siste ferieuke. Og vekta er helt sikkert ikke blitt lavere. Det har jo vært et fantastisk vær og de fysiske utskeielsene har begrenset seg til opp og ned av vannet. Aldeles nydelig vanntempereatur selv for pyser som meg. Men nå er det snart tilbake til hverdag og stramme tøyler. Har ike skeiet helt ut, men litt ekstra har det blitt innimellom. Lurer på hvordan det har gått med alle dere her inne i sommer. Tenker det blir stor aktivitet her inne når skolen starter opp igjen. Så lenge må dere ha en riktig god helg alle sammen. Jeg stikker innom her snart igjen med ny vekt. Huff oh Huff....
Vekta har også tatt ferie
Bare en kort tur innom her for å oppdatere vekta. Det har ikke skjedd noen ting siden sist enda jeg har gått i fjellet hver dag en hel uke. Det ble turer på opptil seks timer hver dag. Ser ikke ut til at det har hjulpet på vekta men batteriene er fulladet. Jeg elsker fjellet, sommer som vinter. Stillheten, naturen, dyrelivet, luften, ja alt du kan oppleve på fjellet. Lengter tilbke og håper ikke det blir lenge til neste tur.
Ellers skal vi bare noen småturer rundt omkring. Litt familiebesøk og en del arbeid i hus og hage som har vært utsatt en stund må vi også få gjort. Jeg skal se om jeg ikke får tid til å besøke noen av dere i løpet av sommeren. Men inntil videre ønsker jeg dere alle en fortsatt fin sommer full av aktiviteter uansett vær!!!
Klem fra Eterna
God sommer til alle
Ja. nå reiser jeg på ferie og kommer ikke innom her før tidligst 20.juli. Vekta har stått stille denne uken foreløpig og det skal vel holde hart om det skjer så mye med den i ferien. Målet er å ikke gå opp i alle fall så får vi heller fire litt på kravene om og gå ned 5 kilo innen 17 august. Det tror jeg ville vært urealistisk uansett.
Vil bare ønske alle mine slankevenninner en riktig god fortsettelse på sommeren. Nå kommer godværet på østlandet og vi som begynner ferien vår nå kan bare glede seg. Vi sees snart igjen med rapport om hvordan feriehverdagen kan kombineres med slanking. Klem fra Eterna
Nå har jeg lyst på ferie
Mann og barn er hjemme i gråværet og har startet ferien. Selv må jeg jobbe denne uka og det er tungt å gå hjemmeifra når de andre ligger og koser seg i sine senger. Sent blir det om kveldene også. For meg er det full hverdag og nesten mer å henge fingrene i enn vanlig. De hjemme gidder ikke en gang å lage middag til jeg kommer hjem, men venter heller til jeg har servert alt etter at jeg har vært på jobb. Kanskje de er litt bortskjemte? Ellers ser det ut til at vekta har slått seg til ro en stund igjen. Det går hverken opp eller ned. Blir spennende å se til helga og neste uke hva som skjer da. Vi skal på fjellet og tre ukers ferie begynner. Håper jeg klarer å holde meg til mitt vanlig kosthold og lage "vanlig" mat til de andre slik jeg pleier. Er været brukbart blir det også en del mosjon mens vi er i fjellet og det er positivt. I dag skal vi sannsynligvis avgjøre om vi skal passe en hund fram til neste sommer. Jeg gleder meg til å ha den i hus og gå mange lange turer utover høsten og vinteren. Det står og faller på min mann. Han har det siste ordet i det meste. Vi har hatt hund bestandig før, men han har nå fått det for seg at han blir tett i nesen av hunder. Det må jeg bare respektere. Hunden kommer på besøk i kveld for tredje gang og vi må nå bestemme oss. Ha en strålende dag alle sammen og nyt sommeren selv om det regner litt.
Jordbær er sundt
Må innrømme at det har blitt litt mye jordbær i helga. Selvfølgelig tar jeg de bare, men føler at jeg nesten har syndet. Vekta har gått litt ned og det er bra. Kunne sikkert ha vært bedre dersom jeg hadde holdt meg i skinnet. Ellers går det greit å styre unna fristelser. Men det spørs hvordan det går til uka når jeg skal begynne ferie. Vi reiser til fjells på fredagen og skal være der en uke. Så er det hjem for å vaske klær og innom vekt og slankedagbok. Vi har ikke planlagt noe mer reising, men vi kommer sikkert til å ta en tur til Gøteborg der jeg har familie. Gruer meg litt for jeg forventer vektoppgang da spising og det å få tak i riktig mat kan være et problem på reiser. Kan bare ikke gi meg nå som bryllupet nærmer seg. Har i alle fall nådd mitt mål på minus 12 kilo til denne dagen. Får se om det blir litt tid til å kikke hvordan dere andre har det utover dagen. Ha en ny super slankeuke alle sammen.
12-KILOS JUBILEUM!!!
Kort melding: Jeg er normalvektig (så det ikke før i dag) og jeg har gått ned 12 kilo. Hurra, jeg greide det innen 8. juli som var mitt lille delmål. Kanskje jeg snart kan unne meg minus ti-kilo belønningen som var en softis. Får vel vente til ferien og kose meg sammen med de andre en gang de skal ha is. Nå har jeg allerede begynt å se ned på 59-tallet selv om det er litt tidlig. Det lønner seg å ikke gi seg vekta vil gå ned bare man er tålmodig. (og det er ikke jeg) Men jeg er sta og det har hjulpet meg i slankingen. Ha en strålende dag alle sammen.
Jeg er litt blidere i dag
Vekta er litt snillere nå og kanskje jeg rekker minus 12 kilo innen 8.juli. Da blir det tre kilo i måneden. Ikke verdensrekord akkurat, men kan det fortsette slik vil jeg ha nådd mitt mål innen jul. Prøvde bunaden igjen. Den sitter godt, men kan til nød has på. Burde ta av fem kilo til før den er ordentlig passe. Kan nok klare tre kilo innen bryllupet i august og får håp det holder. Tenker ikke jeg skal prøve bunaden før etter sommerferien nå så får vi se. Det litt ferie stille her inne og har ikke hatt tid nok til å besøke så mange av dere som jeg gjerne ville. Uansett ønsker jeg dere en riktig god slankeuke og nyt ferien selv om været ikke er av det beste.
Helgen har gått greit
Ingen utskeielser å snakke om, men derimot masse mas med barnepass og hyttetur. Klarer liksom ikke å slå meg til ro noe sted og har både kjedet meg og hatt vondt i hodet hele helgen. Ungene har da fisket krabber og kost seg, men blir lei av at de ikke hører noe på hva vi voksne sier. Jeg er ikke noe ferie menneske og liker meg best i det hverdagslige. Dessuten er det alt for mange fristelser når det er fri. Resten av familien lever jo "normalt" og det skal noe til å holde humøret oppe når de koser seg med is og andre godterier.
Skal jobbe to uker til og så skal vi til fjells. Svigerfar skal være med på ferie i år også. Lurer på hvordan det ville vært å reist alene med bare ungene en gang. Svigerfar er da snill og grei han, men føler at jeg må underholde og aktivisere han også. Det blir litt slitsomt i lengden.
Har tenkt å sette inn sluttspurten før bryllupet i august nå i håp om at bunaden skal passe. Vet ikke hvordan jeg skal gjøre det, men gir meg ikke så lett.
Dette kommer ikke til å gå
Nå må jeg snart tenke på et annet antrekk enn bunad i bryllupet den 17.august. Prøvde livet her om dagen og det er pinetrangt. Kommer til å ødelegge bunaden dersom jeg går med den en hel dag. Må nok ned over fem kilo til dersom den skal passe. Med det tempoet jeg holder nå for tiden utgjør ikke det mer enn en halv kilo i uka. På syv uker blir det bare 3,5 kilo. Nei jeg var nok for optimistisk i vinter da jeg satte meg dette som mål. Grrrr....
Ellers spiser jeg som før og trener nok mer enn jeg har planlagt. Været er litt kjøligere og det fører til mer lyst på trim. Har ei runde i skogen som tar en time å gå raskt. Har begynt å jogge mer og mer. Her om dagen klarte jeg å jogge hele runden bortsett fra i oppoverbakkene. Da gikk jeg (prøvde ikke å presse meg en gang)Målet mitt er å klare å jogge hele veien i rolig tempo. Klarer det kanskje til neste år. Vi får se. Har ikke tid til¨å titte innom her så ofte som før, men må prøve litt i dag. Vet ikke hvordan det går med konkurransen en gang. Ha en fortsatt fin sommer og nyt ferien selv om du er på slanker''n.
Kjempeklem maiken
Synes du er kjempeflink med vektnedgangen - GRATULERER!
Skal du til Sjusjøen?
Er veldig i tvil selv, om jeg ønsker å oppgi anonymiteten.
Men det hadde jo vært hyggelig med en fjellweekend med likesinnede da.
Teller på knappene, men svaret varierer utfra hvilket humør jeg er i.
Vi snakkes vel? Hilsen maia