29. august 2002
❤️107,0 kgSeg selv nok..
Hei alle sammen!
Fikk mail fra en venninne i dag, med oppfordring om å være med å støtte Amnesty i deres kamp for å få stoppet steiningen av en nigeriansk kvinne, hvis eneste synd var å få et barn utenfor ekteskapet.Hadde ikke problemer med å støtte en slik aksjon, men det fikk meg også til å stoppe opp litt. Vi som slanker oss er jo litt egofikserte. Vi skal og må være det hvis vi skal klare å nå de målene vi har satt oss. Nettopp derfor tror jeg det er nyttig å løfte blikket litt av og til, slik at vi ikke begraver oss i egne bekymringer og sorger. Jeg føler i allefall at mine sorger er små sammenlignet med hva millioner av mennesker sliter med. Det er bokstavlig talt et luksusproblem. Vi skal selvfølgelig ikke bruke det som unskyldning for ikke å gjøre noe med det. Men kanskje vi også skal bli flinkere tilå glede oss over alt det som er bra, og over hvor heldige vi er som lever i vår del av verden. Og skulle vi et øyeblikk ønske å gjøre noe for en kvinne i dyp nød så gå inn på amnesty.no.
Dagens lille oppfordring fra Blubba, klem til dere alle!
27. august 2002
😄107,5 kgDette var i morges, nå er det kvelden...
Hei alle sammen!
Ja den vekta var klokka syv i morges, før jeg hadde avlagt min storesøster et besøk. Kransekake og is er ikke akkurat slankekost, men akk så godt da. Spiste nok mer enn jeg burde,og er litt sur på meg selv. Men jeg får bare gå videre i morgen. Nå er vi ferdige med sommerens oppussings prosjekter så det blir tid til litt tur også.
Målte meg i går. Har gått ned 7 cm rundt brystet og ikke noe rundt hoftene. Kiloene forsvinner i motsatt rekkefølge av de kom på. Blir veeeldig pæreformet etterhvert. Men med litt tålmodighet forsvinner vel min brede bak også.
Målene er som følger:
Hals: 36 cm
Overarm: 39
Byste: 112
Midje: 100
Hofte: 126
Rumpe: 129
Lår: 75,5
Legg: 48
Ankel 29,5
Som dere ser, har tatt mange mål. Skal måle en gang i måneden.
Klem til alle mine slankevenner fra Blubba
26. august 2002
❤️108,0 kgNy uke, mange muligheter
Hei venner!
Denne helgen har vært super. Vi er nesten ferdige med opp-pussingsprosjektet og det er en enorm tilfredstillelse. Har spart mye penger på alt vi har gjort selv. Siden det har vært så mye jobbing har det heller ikke vært tid til de store sprekkene. Spiser litt peanøtter på lørdagene, men det er jo akseptabel GI kost i allefall. Ligger langt unna potetgullet, og det krever mye vilje for jeg er veeeldig glad i potetgull.
Synes alt er så greit for tiden, så jeg går på en måte bare å venter på hva som skal gå galt, eller når sprekken kommer. For den har jo alltid kommet før. Hm- nå får vi mobilisere all optimismen vi har, jeg ønsker nemlig en gang å kunne ha på meg en trang svart selskapskjole. En sånn som jeg ville kunne telle valkene i idag. Skal vi si neste høst( er jo ikke akkurat en sommerkjole)? Tror mine 35 kg må ha såpass med tid på seg!
Nei, nå er det atter en arbeidsdag, mobilen har fått den strømmen den trengte og jeg får komme meg ut!
Ha en flott dag og uke alle sammen
Klem fra Blubba
22. august 2002
😃108,6 kgHer går det unna ..
Hei alle sammen, og god morgen!
Som dere ser, vekten fortsetter å synke. Jeg er selvfølgelig glad for det. Men jeg vet også at det er pillene jeg tar som er årsaken til det. Jeg spiser alt for lite. Og det er ikke bare fordi jeg ikke er sulten og glemmer å spise. Men maten smaker ikke like godt lenger. Derfor gårdet mye i cottage cheese og andre enkle ting. Det er faktisk en bivirkning jeg synes er litt trist. Jeg bør nok også slutte litt forsiktig med disse, når den tid kommer, slik at jeg ikke får en helt ukontrollerbar sult. Det er selvfølgelig en dobbel effekt i dette for leg lever særdeles lavglykemisk for tiden. Får vondt i magen hvis jeg spiser brød, og poteter er ikke godt lenger. Det i seg selv er jo nok til at vekten går ned. Og pillene stimulerer forbrenningen slik at denne ikke stopper opp selv om det er lite mat i en periode. Vi får se hvor lenge jeg har råd til å fortsette, 800,- i mnd. er litt mye i lengden. Men absolutt verdt det. Og familien får jo en mye blidere mamma og kone, er ikke ille det heller...
Ha en god dag alle sammen, og jeg sier som Augusta-smil først!
Klem fra Blubba
21. august 2002
😃109,0 kgSolen skinner og jeg er så glad...
Hei dere!
Er egentlig bare inne for å oppdatere litt, ble så oppløftet etter mitt møte med badevekten i dag..!
Skal prøve å få skrevet litt mer i kveld!
Klem til dere alle fra Blubba
Ja, det nytter!
Hei alle sammen!
En sein oppsummering av helga. Det gikk egentlig ganske bra denne halga. Var litt usikker på fredag, for vi holder på å pusse opp badet, og da blir det dårlig med planlagte og gjennomtenkte måltider. Men disse pillene jeg tar er så effektive at jeg nesten glemmer å spise. Det er selvfølgelig ikke ønskelig. Det er egentlig litt merkelig å få hodepine på grunn av sult uten å ha sultfølelse. Er heldigvis litt mer strukturert i uka enn i helga.
Klarte å holde meg til GI kosten også i helga. Gjorde noen små endringer, kuttet ut potetene bla. så ble søndagssteika bra den. En ting irriterer meg og det er hvorfor man alltid må forsvare det man spiser. Vi hadde svigers på besøk ( hjalp oss med badet) og det var spørsmål og sukk og stønn fordi jeg kuttet ut potetene. Prøvde å forklare hvorfor poteter ikke er så lurt, men det er på en måte banket en gang for alle at potet er sunt. Egentlig er det litt frekt å kommentere andres mat, eller...
Nei nå hisser jeg meg opp kjennner jeg, og det er jo ikke lurt når det er senga som venter!
Natt alle sammen!
Klem fra Blubba!
16. august 2002
😉109,9 kgEndelig, to år siden sist!
Hei alle sammen!
Vekta kryper nedover den, og nå føler jeg endelig at jeg er ordentlig igang. Det er lenge siden jeg slanket bort disse kiloene forrige gang, og dette blir forhåpentligvis den siste gangen. Eller sagt på en bedre måte. Dette blir dn siste gangen. Har lest og forstått at vage uttalelser som kanskje, forhåpentligvis, hvis det går osv egentlig sender signaler til underbevisstheten om at vi ikke tror på det vi gjør. Og da kommer gi f.. følelsene fortere, for innerst inne tror vi at vi kommer til å sprekke. Derfor skal vi si til oss selv: Når jeg blir slank, ikke hvis jeg blir slank osv. Da blir det etter hvert selvoppfyllende fordi vi klarer flere og flere dager uten sprekker eller nederlag! Og husk, hver dag er en ny mulighet til å legge gamle laster bak seg. Og så positiv blir man bare fordi jeg hilste på et tall på vekta jeg ikke har settpå minst to år!
15. august 2002
😃110,2 kgLitt om Reductil
Hei alle sammen!
Dette er den tredje dagen jeg går på reduktil, og de har absolutt en virkning.
Først og fremst, hva er Reduktil? Det er en "slankemedisin", i samme gate som Xenical, men med andre virkemekanismer. Disse tablettene er ikke gdkjente i Norge enda, men er å få på sk. registreringsfritak. Legen din må søke legemiddeltilsynet, og hvis BMI er over 30, eller man har sykdommer relatert til overvekt ( BMI 28) får man innbvilgetn disse.
Hvordan virker de? De inneholder det stoffet som "normale" kropper skiller ut når de er mette. Dette gjør at man føler seg mett selv om man spiser mye mindre. Kroppen lures også til å tro at man akkurat har spist, og forbrenningen vil derfor holdes høy. I og med at de virker på sentralnervesystemet slipper man bivirkninger som oppblåst mage osv hvis man spiser fet mat.
Alt dette hørtes veldig fantastisk ut, og jeg er villig til å prøve mye for å bli kvitt kiloene. Prisen er stiv, drøyt 800,- pr. mnd.
Hvordan føles det så langt? Som jeg sa innledningsvis, de virker. Men jeg er ikke overbevist om at det er helt sunt. Disse dagene har jeg nemlig ikke tenkt på mat slik jeg pleier. Det gar ført til at jeg feks. ikke har spist lunch før jeg har vært helt tom. Rar følelse egentlig, å vite at kroppen er sulten, kjenne seg ør i hodet og at reaksjonene blir trege slik man er når blodsukkret er lavt. Men altså ingen sultfølelse. Jeg tror det er meget viktig med faste måltder når man bruker disse tablettene, ellers er det nesten mulig å slutte å spise.
Bivirkninger? Ja, man skal kontrollere blodtrykket regelmessig. Munntørrhet er nevnt, og det stemmer. Tygger tyggis. I pakningsvedlegget er det nevnt at hemorider kan bli verre. Trodde ikke jeg hadde noen, men det har jeg fått merke...
Nå vel, alt dette er til å leve med hvis de kan hjelpe meg i gang. Det føles jo litt som juks, med slike kunstige metoder. Jeg har heller ikke noe ønske om å bruke disse for lenge. Har fått for tre måneder, og tror nok jeg slutter etter det. Både pga prisen og bivirkningene. Men jeg tror også at man må innarbeide de gode vanene uten kunstige metoder, ellers blir det svært vanskelig å opprettholde det man har fått til!
Skal holde dere underrettet om hvordan det går, foreløpig er jeg jo bare så vidt igang!
Klemmer frA Blubba
13. august 2002
😃110,4 kgJøss, dette er jo over all forventning
Hei dere,
Dette var moro synes jeg. Var flink i går, fulgte GI kosten til punkt og prikke. Og jeg merket at kroppen gav slipp på mye vann. I dag har jeg startet med Reductil, en resepbelagt medisin som reduserer sultfølelsen og stimulerer forbrenningen. Prisen er stiv, 850,- pr. mnd. Men kan det hjelpe i en overgangsperiode er det verdt det. Det er ikke en vidunderkur, men skal følges opp av magert(riktig ) kosthold og mosjon. Skal holde dere oppdaterte om hvordan det går. Tablettene er på såkalt reseptfritak som legen må søke spesielt om, og man må ha BMI over 30 for å få dem. Mye styr, men kanskje er det verdt det. Tror de har effekt, for i dag hadde jeg ikke tid til å spise lunch til vanlig tid. Ble ikke sulten heller, før jeg plutselig oppdaget at hodet ikke hang med lenger. Nå har ikke jeg noe ønske om å slutte å spise, så dette var en vekker på at jeg heretter må passe måltidene. Kroppen gjør det tydeligvis ikke for med heretter! Kan leve med det tror jeg (Hehe)
Nå skal jeg ned og rive veggene på badet så dere får ha en fin kveld!
Klem fra Blubba
Klem fra Blubba
12. august 2002
😛111,2 kgLitt opp
Hei alle sammen!
ja her er resultatet ev helgens utskeielser. Godt det ikke ble mer, får jeg si. Det er litt ergerlig, men jeg har jo tatt et valg når jeg sier at vi har litt "fri" i helgene. Men jeg synes selv at det blir enklere og enklere å ha GI maten som en naturlig del av hverdagen og helga. Og i dag starter en ny uke, med nye muligheter. Skal bli enda flinkere til å gå tur, dvs. de jeg går skal bli lengre. Vi begynner med prosjekt opp-pussing av bad denne uka, så det blir neppe tid hver dag. Godt at jobben er ganske fysisk krevende på denne tiden av året!
Så får vi ta det litt etterhvert. Har definert et mål nå, nemlig at 11,2 til kilo skal være borte til jul. Årets julegave til meg selv skal være å stille vekta 5 år tilbake, til tiden før barnefødsler etc. Hvis jeg er litt standhaftig, burde det gå greit. Og det føles litt mer konkret når jeg har satt en dato på det. Med alle deres hjelp og støtte er jeg sikker på at jeg klarer det. Vet med meg selv at jeg ville vært tilbake tilgamle vaner for lenge siden hvis det ikke hadde vært for denne siden, så takk til dere alle!
Ha en fin mandag
Klem fra Blubba
11. august 2002
😉110,8 kgEn avslappende dag
Hei dere!
Denne helga har vi vært i bryllup, og vi har bodd på hotel. Hadde veldig flaks med sistnevnte. Hadde bestilt dobbeltrom, og ble oppgradert til suite fordi det var fult på hotellet. Til samme pris! Gjett om vi har levd luksuslivet.
Men jeg har også passet mitt GI kosthold. Forsynte meg ikke med brød til forretten, som var steibit og hummer. Til hoverdett var det helstekt kalvefilet og grønnsaker. Uten poteter! Desserten var frukt. Bryllupskaken smakte jeg på, men bare litt. Det var vanskeligere med frokosten, men det gikk å styre unna brødet. Er spent på om vekta har gått opp når jeg veier meg i morgen.
Veier meg jo hver dag, men det skal være fredag som er "veiedagen". Det er mest rettferdig i forhold til at vi ofte spiser mer usunnt i helgene. For jeg vil ikke nekte meg alle de tingene jeg savner hele tiden. Prøver å si til meg selv at man kan spise litt, og at jeg alltid kan få det igjen en annen gang. Kjenner meg selv så godt at jeg vet jeg sprekker lettere hvis jeg er alt for streng. Håper heller at omleggingen av kosten skal føre til at suget og savnet etterhvert blir borte, noe jeg synes å merke allerde. Denne tiden i måneden pleier jeg å jakte på søtsaker- men det har jeg ikke gjort i særlig grad denne gangen. Hm.. Er det forresten noen som vet om sjokolade med fruktose istedet for sukker er ok i GI kostholdet. Fant flere typer slike sammen med diabeteskosten. Synes den kjempemørke sjokoladen som er anbefalt blir for besk..
Hemmeligheten for en vellykket vektnedgang, der vi ikke går opp med en gang vi er ferdige, er nok å skynde seg langsomt tror jeg. Vi lærer oss vaner og uvaner gjennom flere år, og da sier det seg selv at disse ike kan avlæres over natta.
I morgen er ny uke, og nye muligheter!
Lykke til og klem til dere alle
Hilsen Blubba
Denne dagen blir bra!
Hei alle sammen!
Har ikke tid til å skrive hver dag, men nå var det litt rolig et øyeblikk. So dere ser, vekta kryper nedover. Det har stått stille i flere dager, men så prøvde jeg en "Protein-dag" og da løsnet det litt igjen. Takk for det Augusta!. I morgen skal vi i bryllup. Det skal bli veldig koselig, har barnevakt til barna og har tatt inn på hotel. Det skal bli avslapping og koselig samvær for alle penga.. Skal forsøke å følge Augustas råd om hvordan man spiser i selskapslivet.
Dere får ha en glimrende helg alle sammen. PS Skal gjøre fredag til ny veie-dag. Det blir ikke riktig å bruke mandag, for det blir lett mer spising i helga! DS
Første uka gikk jo bra!
Hei alle sammen!
Så er første uka gjennomført. Alt i alt synes jeg det har gått bra. Kan jo ikke forvente en tilsvarende nedgang videre, men jeg er optimistisk så lenge vekta går nedover.
Var på loftet i helga og fant noen klær jeg brukte før jeg fikk ungene, ca 10 kg siden. Har hengt dem på skapdøren som en ytterligere motivasjon. Har jo brukt dem før, så det må jo være mulig å komme dit igjen. Er litt bekymret for magen, dvs alt det løse skinnet på magen. Kommer det til å krympe? Ser for meg at det kan bli mye som henger når jeg blir så slank som jeg ønsker*ler*. Hva sier dere som har mistet mange kilo-følger huden med eller..
Nei nå er det kvelden, må prioritere litt søvn!
Klem fra Blubba
Og så ble det to syke barn
Hei!
a nå er storebror også syk, og det er kanskje like bra. At vi blir ferdige med det, mener jeg. Men jeg synes nok de kunne valgt et bedre tidspunkt, det må være grusomt med feber og utslett når det er så varmt.
Turen til storesøster gikk bedre enn ventet i matveien. Hun hadde laget pizza, ikke akkurat GI kost, men jeg overspiste ikke. Synes mange ganger det er vanskelig å stoppe, er mett og vet at jeg har spist nok, men man sitter og småspiser lenge etterpå. Særlig i sosiale sammenhenger. Men i går konsentrerte jeg meg om å spise sakte. Unngikk kommentarer om at jeg var småspist, og jeg ble nok mett på mindre mat. Metthetsfølelsen sitter jo i hjernen også. Det blir spennende å se hva mandagens veiing viser. Er på vekta hver dag, men det er bare en gang i uken som gjelder. En gang skal jeg slutte å veie meg hver dag, men akkurat nå er jeg litt for fiksert. Vel i morgen er det ny uke. Jeg får ta en prat med gubben, prøve å få organisert uka som kommer med tanke på barnepass osv.
Ha en fortsatt fin kveld!
Klem fra Blubba
Syke barn-det er et slit!
Hei dere!
Hentet den minste på ett år hos dagmamma i går med masse feber-over 40 på kvelden faktisk. Masse gråt og låt, og i dag hadde han fått prikker både her og der. Og vondt i halsen. Har så vondt av ham, orker ikke å svelge og er bare lei seg hele tida. Man blir sliten av sånt, samtidig som man får litt dårlig samvittighet for at man ikke er der nok. Feberen gav seg ikke, så i kveld var vi på legevakta. Halsbetennelse, kanskje Skarlagensfeber...Stakkars liten. Men nå har han fått antibiotika så blir det vel fort bedre. Men det er en forde om man kan si det slik. Nemlig at man får tankene litt bort fra seg selv. Det er nesten litt slitsomt nå i starten å være så fiksert på mat, rett mat, lite mat...you name it. Håper det faller mer naturlig etterhvert. Nei i dag blir det tidlig kveld, ha en riktig god helg alle sammen.-OG NOK EN GANG TAKK FOR KOSELIGE KOMMENTARER.
Klem fra Blubba
Klem fra Bonita ;-)