Hvorfor har ikke Ally gått ned?
Veiedag i dag altså, og denne gangen slo intuisjonen til. Jeg har ikke gått ned et gram! Hvorfor ikke?
- Jeg har hatt en junkkveld med ferdigpizza, sjokolade og popcorn.
- Jeg har hatt to kvelder med store mengder rødvin.
- Jeg har ikke planlagt måltidene mine godt nok, tatt ting litt på sparket
- Har dermed spist litt for lite ordentlig mat, særlig protein
- Har spist pannekake med litt hvetemel
- Jeg har vært slapp og trøtt hele uka, og uten matlyst
- Jeg er en halv kilo fra første delmål - har jeg en psykisk sperre?
Jeg vet ikke om jeg har vært slapp fordi jeg har spist for dårlig, eller om jeg spiser dårlig fordi jeg er slapp. Men jeg har vært forferdelig stresa på jobb denne uka, oppgavene har hopet seg opp, og jeg skal ha ferie neste uke. Da blir det krøll i matvanenen og dårlig matlyst. I dag har jeg ikke greid å spise frokost, har ikke lyst på noen ting.
Men jeg har jo fremdeles gått ned 4,5 kilo den siste måneden! Føler jeg har fått fasongen min tilbake og kan gå i topper som er smale i midjen igjen.
Til helga reiser jeg på to ukers ferie, da spørs det hvordan det går. Vi kommer til å spise ute for det meste, og jeg vet ikke hvor godt tilbudet er der vi skal.
Jeg beklager at jeg ikke har vært så flink til å skrive i dagbøkene deres den siste tiden, men jeg må prøve å få gjort unna endel arbeid, både på jobb og hjemme. Synd at det alltid skal bli sånn stress rett før en ferie!
Stikker innom dere senere i dag.
Ally
27. august 2002
☹️70,5 kgVeiedag og tankespinn
og jeg er som vanlig sikker på at jeg står stille, eller i verste fall har lagt på meg. Jeg følger GI-prinsippene sånn i det daglige, men det har blitt én junk-kveld denne uka, pluss endel vindrikking. Og jeg beveger meg svært lite, har liksom ikke tid til å trene etter jobb. Jeg bor ganske langt fra alle treningssentre for tiden, men det er selvsagt ingen som hindrer meg i å gå meg en tur. Tok en tur i marka i helga, da. Fytte rakkern så andpusten jeg ble!
Egentlig har jeg ingenting å skrive for tiden. Leser mye hos dere andre om overvekt og undervekt og BMI og hvem som har lov til å bruke disse sidene og hvor tynne vi har lov til å bli... Jeg synes denne diskusjonen er litt ubehagelig, og litt nærgående for de det gjelder. Synes også det er vanskelig å ha noe standpunkt på generelt grunnlag. Men det er jo helt klart at det kan være stor forskjell på hva som er normalvekt for den enkelte, denne BMI''en forholder seg jo bare til høyden vår! (For meg tror jeg imidlertid den stemmer ganske godt.) Kanskje er det beste ved disse sidene at vi tar alle disse diskusjonene, fordi vekt, fedme, slanking og spiseforstyrrelser er forferdelig tabubelagt ellers? Jeg vet ikke. Jeg synes jo også det er ubehagelig hvis alle heier på alle som vil slanke seg, enten de gjør det på den ene eller den andre måten, og uansett hvor tynne de vil bli.
Den aller beste debatten, som mange av oss har med oss selv jevnlig, er HVORFOR vil jeg slanke meg? Jeg har nå lagt om kostholdet og vil forhåpentlig beholde det. Dermed er det ingen slankekur - likevel prøver jeg å tilpasse det nye kostholdet slik at jeg går ned noen kilo. Men hvorfor? Mye pga helsa, men sånn til daglig er dette kun forfengelighet. Jeg vil være fin i dongeri, fin i trange kjoler, og kanskje tilslutt fin i bikini (when pigs fly!). Det er vel ikke noe galt med det heller, så lenge jeg gjør det på en sunn og riktig måte.
Bare tankespinn i dag - men som sagt, egentlig har jeg ingenting å skrive for tiden. Gruegleder meg til veiedag på torsdag!
Distré Ally
Kvalm i dag
Føler meg elendig i dag. Synes det er et forferdelig psykisk press å være ute på boligmarkedet. Spiste masse junk i går fordi vi var stressa, og i dag har jeg nesten ikke spist noe. Resultatet av alt dette er hodepine og kvalme, og jeg har nesten ikke greid å gjøre noe på jobb.
Jeg skal ikke la dette skli ut lenger, skal ta det litt med ro med ny bolig nå. Det er bare så trist når man har veldig lyst på en leilighet og ikke får den...
Ally
Uvirkelig...
Dette var da et vakkert tall? Nedgangen kan skyldes flere ting.
1. Jeg var premenstruell da jeg veide meg sist uke, dermed kan jeg ha veid mindre da sånn egentlig
2. Jeg var hyperstressa pga leilighetsgrublerier i går, og drakk derfor storparten av en flaske vin. Altså kan jeg være dehydrert.
3. Jeg har faktisk spist svært lite hvetemel, pasta og ris denne uka, nesten ingenting, heller ikke spelt...
4. Har derimot spist endel sukker (saftis, mørk sjokolade, bittelitt lys sjokolade), men prøvd å spise det bare når jeg er mett. Dvs når jeg har lavt insulin etter proteinrikt måltid.
Men det føles veldig rart, trodde ikke jeg hadde gått ned et gram denne uka! Jeg har altså funnet ut at jeg blir litt deppa rett før veiing, og sikker på at jeg ikke har gått ned noe. Dermed spiser jeg faktisk mer rett før D-dag. Merkelig, det burde jo vært omvendt, at jeg skeiet ut når det er lenge til veiing.
Men fornøyd er jeg! Målet mitt er jo faktisk 70 kilo i denne omgang, så det ser bra ut!
Ha en fin dag alle, må sjekke konkurransen til Pernilla nå.
----------
OI, NÅ SER JEG AT JEG ER NEDE PÅ LETT OVERVEKT! ALDRI SETT DET FØR!
Litt sløvt
Jeg er fremdeles litt sur og lei av varmen og mensen, og har vel sklidd litt ut i matveien. Måltidene er sunne nok, men det har blitt litt mye is og sjokolade innimellom. Dessuten har jeg ikke orka å planlegge lunsjen så nøye, ikke middagen heller. Dermed spiser jeg for lite protein til måltidene. Resultatet er at blodsukkeret blir litt for lavt i perioder, og jeg blir surere og snopsykere. (Ser ut som det står psykere - ja hvorfor ikke!)
På den positive siden har jeg på meg en bukse i dag som har vært litt for stram. Den har sånne lommer med borrelås, og tidligere spratt disse lommene opp hvis jeg bøyde meg, med et skikkelig ritsj! Festlig. Nå har jeg sittet i bil og på kontoret en hel dag, og de er fremdeles på plass! Mer skal det ikke til før jeg er fornøyd med vektnedgangen.
I morgen er det veiedag, og da får vi se hva sløvheten har gjort med meg. Men det verste med sløvheten er jo ikke at jeg ikke blir tynn, men at jeg er sløv. Det er kjipt å være sløv. Hele dette innlegget er sløvt, ser jeg. Brifhtwyo....ggggkssss.. der gikk lufta helt ut av meg, må ha påfyll. Sees i morra!
Ally
Får ikke sove
Klokka er to på natta og jeg har ligget lys våken i senga i to timer. Tenker bare på leilighetskjøp, har sett drømmestedet på finn.no og er dødsutålmodig etter å komme meg på visning! Har bestemt meg for å kjøpe noe sammen med kjæresten. Tror jeg. Statistikken tilsier at jeg kan forandre mening allerede mens jeg skriver dette. Sukk, hvorfor gjør jeg alt så vanskelig??!?
Synes forresten sidene våre har blitt veldig pene i løpet av de siste timene! Her er det tydelig at Baby og Ken er på hugget! Det eneste som plager meg, er å ha dagboka mi liggende så fullstendig åpen hvis disse sidene blir mer profilert og kjent blant folk flest. Kanskje jeg må gå gjennom alle mine 82 dager på nett og sjekke om noe er for privat til å ligge der.
Tror jeg skal krølle meg opp i sofaen og lese krim nå. Har allerede spist en skive rugsprø med pasté av kalkun og soltørket tomat.
Åja, må tipse om middagen vi laget i går! Marinert kalkunbryst med ost- og fløtegratinert blomkål (a la fedon), og rødvinssaus. KJempegodt! Naturligvis med rødvin til. I dag spiste vi restene, men to nye sauser: appelsin og ingefærsaus, og karrisaus. Ikke samtidig, da. Ble god og mett i dag også, men spiste litt m-kuler og mørk sjokolade på kvelden.
Håper dere sover godt nå, og vel møtt til ny uke når dere leser dette!
Nattaklem fra Ally
Modellbilde ble babe
Sjekk dette da, slik ble jeg da jeg plotta inn vekt, høyde og kroppsfasong etc på www.mvm.com, etter tips fra Monica123. Jeg er nok ikke så fin ennå, men kan jo bli det! Fikk ihvertfall veldig lyst på en sånn kjole... Har litt mer lår og mage enn dette, mer pupper også, faktisk. Velvel.

Folkehøgskoleslanking og sur Ally
Eh...dette høres rart ut, men av og til gir man råd til andre som man selv blir nødt til å tenke over etterpå. Jeg er ihvertfall sånn at jeg tenker mens jeg prater, og her inne former tankene seg mens jeg skriver. Dermed skrev jeg en kommentar til Morgengry her en dag, med tanker som jeg ikke har tenkt ut før. Derfor klipper jeg kommentaren inn her også. Litt usammenhengende siden den ikke akkurat ble kladdet først:
"Til dette du sier med at det er lett å skeie ut når du ikke skal veie deg på lenge: Jeg kom til å tenke på hvordan det var å gå på folkehøgskole(!?). Der ble det vanskelig å gidde å gjøre noe fordi vi ikke fikk karakterer. Jeg var jo alltid en streber, og i norsk skole blir vi lært opp til å jobbe for gode karakterer. Dermed glemte jeg jo alt jeg hadde lært dagen etter en prøve/eksamen. På folkehøgskolen prøvde jeg å finne tilbake til lærelysten, gleden ved å lese en bok eller skrive en tekst uten at noen ba meg om det. Det greide jeg tilslutt. På samme måte blir det med vekta; det kan ta tid å kjenne gleden ved å leve sunt uten at vi oppnår belønning i form av vektnedgang. Det er den indre motivasjonen vi er ute etter, både når det gjelder læring og kosthold.
Man kan selvsagt velge å si at jeg burde hatt karakterer på folkehøgskolen også, for da hadde jeg helt sikkert jobbet hardere. Men man kan ikke gå på skole alltid, og jeg får ikke karakterer på jobben, eller når jeg vasker huset. Derfor var det en nyttig lærdom å finne en annen motivasjon.
På samme måte kan vi ikke veie oss hver dag resten av livet, eller slanke oss til evig tid. Vi må finne en annen motivasjon for å klare oss i det virkelige livet.
Eller hur?"
Jeg lurer på om dette kan være en av årsakene til at det er vanskelig å stabilisere vekta. Da har vi ikke lenger belønninga i form av nye tall hver uke.
Det var ihvertfall en tanke.
I dag er det lørdag, og jeg har mensen. Dermed har det blitt endel sjokolade både i går og i dag. Men det har jeg ikke tenkt å bry meg om, for det er så fryktelig synd på meg når jeg har mensen! Min stakkars kjæreste er ute og kjøper bind til meg nå, med nøye instrukser om Hvis de har Always ultra så er pakken lilla normal til normal plus eller så er det Libresse og da kanskje oransje men det aller viktigste er at jeg slipper de jævla vingene som de absolutt skal sette på alle bind. Hvis han ikke finner frem i bindjungelen så får han ihvertfall et innblikk i industrien. Håper han ikke kommer hjem med Up&Go.
Nei i dag er jeg sur, så det er best å finne sofaen og tv'n med én gang, Dagens høydepunkt blir Kar for sin kilt.
God helg til alle, og min dypeste sympati med alle som lider den månedlige tortur.
Ally
Renessanse for buksebeltet
Jeg har dessverre veid meg i dag også, det skulle jeg jo ikke gjøre! Var nok litt misfornøyd med resultatet i går, og ville se om det så bedre ut i dag.... Men det gjorde det ikke, fremdeles 71,5. Men det er jo det minste jeg har veid i år! Skal absolutt være fornøyd med det da Ally, skjerp deg!
I går skjerpet jeg meg litt siden jeg oppdaget et jeg har spist (ur)hvete de siste dagene, dvs speltmel. Så da var det tilbake til følgende meny:
Frokost:
1 egg
1 skive rugbrød
litt chicken curry salat (med majones)
Lunsj:
1 egg
1 skive rugbrød
litt chicken tandoori salat (med majones)
Middag:
Salat med egg, andebryst og masse grønnsaker.
Ble litt dehydrert utover dagen fordi vi satt mye i bilen i varmen og hadde ikke med vann. Var derfor slapp da jeg kom hjem, og la meg tidlig (etter å ha slukt over 1 liter vann...)
Tok på meg ei bukse idag, som jeg ikke har brukt på lenge. Det er så rart når man har sånn kropp som min, for den virket ikke vid på magen eller over baken, men bak på ryggen! Der står den rett ut, og det ser helt idiotisk ut! Måtte ta på belte i dag, og det er lenge siden sist. Jeg tror alle 3,5 kiloene har forsvunnet fra magen, og det er helt greit.
Nå skal jeg IKKE veie meg før neste torsdag! Kjenner jeg fort blir opphengt.
God helg til alle sammen!
Ally
Spelt-misforståelsen
Altså, man skal jo ikke være misfornøyd med en halv kilo på en uke. Det er jo greit det. Men jeg lurer på om det hadde sett bedre ut dersom jeg ikke hadde innbilt meg at speltbrød var tingen. Kjøpte et sånt på helsekost her en dag, og mente jeg hadde lest hos fedon at det var et bra alternativ til hvetemel. Men det ER jo hvetemel! Litt mer økologisk og sunt, men med like høy GI. Har spist endel av det de siste dagene.
Det er mye annet jeg kan stramme inn på også, dersom jeg vil gå ned raskere. Men det er det ikke helt sikkert at jeg vil, vi får se.
Litt kjipt at kjæresten, som har spist både hvetemel, pastasalat og nugatti i det siste, har gått ned ett kilo. Men han trener jo mer. Mulig jeg skal begynne å bevege meg mer denne uka.
Som sagt, jeg har mye å gå på!
Samtidig bruker hjernen min sikkert masse kalorier på å gruble på hvorvidt jeg skal kjøpe meg leilighet, evt. om vi skal kjøpe sammen. Skjønner ikke hvordan jeg skal finne ut av det!
I dag er det rugbrød og egg til lunsj på meg. Ikke mer spelt!
Ally
Dongeri sucks
Ser det er mange av dere som ikke tør vise dere frem på stranda i sommer. Det er jo forferdelig leit, og viser hvor mye vi går glipp av når vi er, eller opplever oss som overvektige. Det er jo selvsagt også godt å se at jeg ikke er alene om å ha det sånn. I mange år gikk jeg ikke på stranda i det hele tatt, solte meg bare en sjelden gang på verandaen med masse tepper liksom hengende til tørk på rekkverket - ellers KUNNE jo noen tenkes å se meg... Ikke rart jeg har lite pigment nå. Fremdeles må jeg kvinne meg opp for å gjøre det, men det blir lettere etterhvert. Heldigvis fins det strender der folk ikke bare er kjempetynne, det var verre da jeg var tenåring og gikk på fjortis-strender.
Vel, jeg synes vi fortjener å innta strendene før eller senere, og håper at vi alle har det bedre med oss selv neste sommer!
Forøvrig la jeg merke til en rar ting i går. Jeg spiste havregrøt til frokost som vanlig, og det pleier å holde bra til lunsj. Men i går romlet det i magen like etter at jeg kom på jobb. Kan det være fordi jeg tok en tyggis?!?
Føler ikke at jeg har gått ned noe denne uka. Prøvde dongeribuksa mi i går, den som sprakk i vinter.... Den var fremdeles ulidelig trang. Men jeg veide jo fem kilo mindre enn nå da jeg kjøpte den, så det er vel ike rart. Pussig hvordan jeg forventer å bli tynn og fin med det samme jeg begynner å ta av. Jaja.
God dag?!?
Ally
Badekjærtegn
Å bade er som å bli kjærtegnet av vannet, det omslutter hele kroppen min og stryker på meg uansett hvordan jeg ser ut. Solen hvisker oppmuntrende og trekker meg ut av skallet av skam, avsky og sorg. Livet skal nytes, sola og sjøen er her for alle!
<--------- Usannsynlig moro!
Hvor har de to kiloene blitt av?? Dette var utrolig artig! Kjæresten min har også gått ned over ett kilo, selv om han spiser mer brød og pasta og sånt. Jeg har jo spist godt, så jeg føler ikke at jeg har savnet noe. Tvert imot har jeg spist mye bedre mat nå. I går fant jeg på en helt ny løsning, woka litt blomkål, broccoli, paprika og løk, og heiv tunfisk oppi. Så tok jeg en stor spiseskje pesto over det hele - kjempegodt!
Jeg har også spist sjokolade innimellom - litt m-kuler eller 70 % kakao-sjokolader. Og jeg har ikke trent.
Vel, de første kiloene er jo alltid lette å ta av, så jeg tar forbehold om fortsettelsen. Har ingen tidsmessige mål, men vil ned to kilo til i første omgang. Egentlig får vekten bare kjøre sitt eget løp nå, mens jeg fortsetter å lære meg mitt nye kosthold.
Deilig dag!
Ally
På hugget
Jeg føler meg stort sett i knallform, har hatt et par turbodager der jeg har fått gjort mye både på jobb og hjemme. Lagde eggerøre til frokost idag, og tok med restene som lunsjmat med et knekkebrød til. Har ingen problemer med å spise ordentlig frokost og lunsj hver dag!
Foruten at jeg spiser mer riktig mat enn før, føler jeg at det er lettere å holde måltidene. Dvs jeg spiser minst fire måltider om dagen, og ingenting i mellom. I dag har jeg på meg en kjole som jeg ikke har brukt på lenge, fordi den kjentes litt for stappa. Den føles ihvertfall litt løsere i dag, så jeg tror det går bra. Blir spennende med veiedag i morgen - hvis jeg ikke har gått ned noenting får jeg heller vurdere om jeg må endre flere kostvaner.
Ellers må jeg si at jeg ikke vet hvordan jeg skal reagere når jeg ser unge jenter her inne som kjører kroppen sin hardt både mht mat og trening for å bli tynne. Blir forbanna, samtidig som jeg kjenner meg igjen selv. Denne forbaska fokusen på at man er "flink" når man nekter seg selv mat og tyner seg avgårde i joggeløypa. Hvor kommer dette nærmest masochistiske (skrives det sånn?) idealet fra? Jeg hadde en klassevenninne som satt og skrøt av at hun kunne stå opp midt på natta og jogge i Nordmarka. Hun forventet seg applaus, men dessverre sa min skarpe tunge rett ut at dette kalles tvangstanker. Den metoden hjalp selvsagt ikke, hun ble bare forvirret og sikkert lei seg. Så hva gjør man?
Glad jeg er ute av den sirkelen selv!
Ally
Sol og mindre mage
Det er så fint vær her at jeg stormjobber for å komme meg ut og på stranda. Men status er at jeg spiser godt men riktig fortsatt, og at både jeg og kjæresten ser at magen min har blitt mindre! Jeg har altså våget meg til litt bikini-liv igjen, driter i det og legger meg ned og nyyyyter sola! Kjølebag er tingen for å få med seg riktig mat. Jeg har tatt med meg rugbrød og kokt egg, tubeost eller cottage cheese. En grillet kylling har også funnet veien til min sekk og mage, servert kun med cottage cheese på. Mens de andre griller og stapper i seg og barna pølsebrød, kjeks og godteri (ikke rart de må hjem tidlig), spiser jeg og min kjære ett måltid og drikker ellers vann. Godt er det også, selv om jeg ALLTID får lyst på potetgull og salte kjeks når det er sol. Fikk lyst på det nå også, men det var ingen kiosker i nærheten...
Ser at noen mener jeg spiser for mye og trener for lite... Vel, det kommer an på hvor opptatt jeg er av å slanke meg fort. Jeg skal selvsagt begynne å trene igjen når helsa tillater det, men foreløpig svømmer jeg bare litt i sjøen. Så får vi se på vekta på torsdag om kostholdet er for fett eller ikke. Men så lenge jeg går ned er det greit, jeg har det ikke travelt. Kalorier nekter jeg å forholde meg til.
Tror jeg går ut i sola nå! Ha det fint alle sammen!
Ally - i kroppsnær topp med stropper...
Det trenger jo ikke å være én av grunnene som du nevner over at du ikke har gått ned, men kansje en kombinasjon av flere? Men jeg tror jeg vil føye meg til å tro at dette kan være en mental sperre. Kroppen min har ihvertfall en tendens til å bevege seg etter hva slags humør og form jeg er i. Og det er det egentlig ikke noe man får gjort noe med. Når jeg har vært i slike bølgedaler i det siste, har jeg vært fullstendig klar over det og tenkt at; "nå må du ta deg sammen! smil, vær glad og lykkelig", men det hjelper ikke å prøve. Det er bare noe kroppen må jobbe med selv, og det går heldigvis fort og naturlig over. Nå kan jeg jo selvfølgelig bare snakke ut ifra min egen erfaring her da...
Men én positiv ting er jo å ta ferie! Du vil helt sikkert merke spenningen av å reise på kroppen, og selv om du spiser "normalt" der, er jeg helt sikker på at du har nådd 70,0 når du er tilbake igjen! Jeg gratulerer deg på forhånd med oppnådd delmål!
Så gleder jeg meg til du kommer med de gode nyhetene når du er tilbake igjen...
Kjempeklem Aasalill! =)
Så koselig å høre fra deg igjen. Kanskje du har en psykisk sperre nå? Jeg har ALLTID det ved runde tall. Forferdelig!! Nå sist satte jeg bort vekta og da jeg tok den frem igjen hadde jeg gått under den magiske grensen. Men det tok tid. Så prøve å ikke tenkt på vekta en stund.
Så koselig at du skal på ferie. Da må du kose deg skikkelig og slappe godt av etter alt stresset.
Ha en flott ferie.
Klem fra Morgengry
så koselig at du stakk innom meg.
Jeg har nok også en sånn sperre på 70-tallet. Fikk jo helt nåia når jeg kom under jo. Men det skal jeg komme over og så gå enda litt ned.
Det klarer du også!!!
Se for deg 69 tallet. Se hvor fint det lyser på vekta di. Kjenn hvor godt det er å stå der og se det tallet.
Drøm om 69.
Skriv dt på en lapp og heng det på kjøleskapdøra.
KOS DEG PÅ FEIRE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Satser på bedre tider etterhvert! Vi vet jo nå hva som er riktig mat å spise, må bare få "ånden" igjen! Men stress ødelegger mye, kombinert med trøtthet, så jeg skjønner deg godt.
Ønsker deg en god ferietur, Ally - VIKTIG BESKJED; KOS DEG! Ferier er bare en gang iblandt, og da må man leve litt og prøve å glemme hverdagsproblemer, eller hva!? Not easy, but possible :)
Stor klem fra Beatmik (som snart må skrive i dagboken sin igjen...)