← Alle dagbøker
diarist.Alias

Airi

50 år168 cm158 innlegg 2013–2015 0 følgere

Start95,0 kg
Sist98,5 kg
Endring+3,5 kg
Mål65,0 kg
BMI nå34,9
Framgang mot målet0 %
📓 100+ innlegg🔥 7 dager på rad🕰️ 1+ år i dagboka
Er dette din gamle dagbok? Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka
3. februar 201313. september 2015
😉98,5 kg

Jaja, har vært ok flink siden sommern...

...så har gått ned en kilo eller noe i august / september. Var nemlig oppe i 99.8 eller så i slutten av juli.

DKal bli mer aktiv her inne, men har liksom ikke fått det til så langt. Heller ikke skrevet opp maten jeg spiser, og slankeeffekten har med å gjøre at jeg spiser weetabix til frokost og generelt kalorifattig kost til flere måltider. :)
🐷97,7 kg

På tide å starte skikkelig etter sommerpause....

Jadda. Har selvfølgelig ikke klart å registrere maten i sommer. Og det har blitt både vin og øl og pottis og sjokolade og feit og god mat. Likevel ser jeg at jeg har fått mange permanente nye vaner i løpet av slankekarriæren min, som gjør at sommeren har vært sunnere enn sommerene var da jeg var i 20- årene. Feks at salaten til grillmaten enten er en deilig bønnesalat eller en salat med jordbær, feta og aspargesbønner i stedet for de ekle feite kjøpepotetsalatene. =D

I tillegg elsker jeg å bade, så det har blitt en del bading og svømming selv om varmen har uteblitt. BRA.

MEN. tror vekta likevel har gått opp. Fortsatt lite aktivitet pga vond fot (har vært vond siden mars! grrr..). Og når jeg ikke registrerer tar jeg fort en skive for mye, eller en ekstra porsjon til middag. Sammen med litt ekstra kos nå og da, og alt for ofte, har jeg nok gått opp litt igjen. Blir ikke overrasket om jeg igjen veier 100, men jeg håper det ikke er så ille. Ville vært deprimerende om jeg kom over det tallet igjen. Vi får se i morgen. Nå har jeg hatt to ganske sunne dager der jeg har registrert maten, og i går fikk jeg over 500 kal under. I dag fikk jeg ikke så stort underskudd, men jeg er heller ikke over dagsbehovet. Gruer meg litt til sannhetens time i morgen, men så er det sikkert deilig å være i gang igjen, og på starten på et godt og slankere liv. ;) Startskuddet går skikkelig i morgen. Nå skal jeg nyte et lite glass rødvin - et av de siste sommerkoseglassene....
1 i heiagjengen
c.AuthorAlias medas😃17. august 2015
Hei på deg! Nå skal det jammen bli deilig å starte på igjen. Jeg VET jeg har lagt på meg over sommern. Som om kroppen min har sugd til seg hver en kalori i nærheten og FORT. Vil ikke veie meg før neste uke tror jeg, men nå er jeg hvertfall skikkelig motivert.

Så bra at du har lagt til deg gode vaner underveis. Da blir veien videre mye lettere også :)

Kjipt med vond fot :( Jeg sleit selv med foten sist sommer og falt helt av treningslasset. Får håpe foten din bedrer seg snart.

Nyt siste dagen med sommerkosen. Fra i morgen sparker vi gang!

Lykke til til oss! :)
😌97,7 kg

Sommerferie! Og ikke gått opp. Utrolig deilig.

Ikke hatt så mye slankefokus i de siste ukene, men kost meg med masse forskjellige bra folk. Heldigvis har det blitt ganske sunne dager likevel, til tross for en øl eller ett glass vin nå og da. Og ikke gått opp. Faktisk gått ned 0.3! Ikke mye på 15 dager kanskje, men stort likevel når jeg faktisk ikke har tenkt på slanking. Dette skal bli bra. Og så setter jeg inn høygiret igjen etter sommerferien.
😊98,0 kg

Mer nedgang. deilig.

Utrolig deilig å ha fjernet seg litt ordentlig fra 100-tallet. Nå skal jeg bare videre ned!

Det ble ikke veldig sunn middag i går: risotto med masse smør og pharmasanost i. Men det var supergodt da, og gjorde at jeg holdt meg skikkelig mett hele kvelden. =D

I dag skal vi vaske terassen ute slik at vi kan få beiset den. Sammen med litt annet hagearbeid blir det nok litt aktivitet som teller positivt, til tross for den elendige foten min.

Vi har dessuten kjøpt små fotballmål til å ha i hagen, så jeg må nok til pers og spille litt ball med ungene. ;)
1 i heiagjengen
c.AuthorAlias medas😉30. juni 2015
Grattis med nedgang!
Deilig å ha lit aånn akikkelig hjemmeaktiviteter som besising og hagearbeid. Har ikke den gleden her hjemme, ettersom vi har en kjedelig leilighet i oslo, men vi har heldigvis en hytte vi er mye på og driver og pusser opp den :) Forbrenner noen kcalorier på det og ;)
😃98,5 kg

Helg...

Så er det helg igjen. Og jeg skal prøve å være flink, selv om det må til en pils eller to på kveldene. FÅr prøve å finne noe sunt og kalorifattig til middag, slik at det blir litt til overs.

Har snakket med en fysoterapaut om foten min. Hun sier at med en slik omfattende skade som jeg har fått i musklaturen tar det minst 6 måneder tilsammen å bli helt bra igjen. Det betyr tre måneder til med humping rundt omkring, og dårlige vilkår for alle de turene i skog og på strand som jeg og familien har sett frem til. Grrr... Jeg klarer heller ikke fått trent noe når det gjør vondt bare å bevege foten lett rundt. SÅ betyr det at jeg må være ekstra flink med maten.

Men nå. helga. Finne noe godt og kalorifattig mat. Ikke for dyr. Tenke på det litt utover dagen...
😃98,6 kg

Oppskrift på deilig og slankende suppe m choritzo

Her er en sunn og veldig god suppe med smak av choritzopølse, som man kan spise svært mye av og likevel få til et ganske lavt kaloriinnhold på middagen

Bønnesuppe
400g boksetomat
en stor løk
2 - 3 stilker stangselleri
1/6 nykål (litt kål)
2 poteter ca 100g
2 gulrøtter
buljongpulver (smak til)
3 - 5 dl vann (etter hvor mye suppe du vil ha)
40g choritzo (1/4) (den myke man kan steke, ikke påleggvarianten)
100g bacon
paprikapulver (gjerne spansk røkt)
hvitløk
1/2 ss olje
400g kokte røde bønner (ferdig kokte på boks - husk å sjekke nettovekt)

Løk, bacon og pølse i små terninger (Som erter). Fres dette i en panne (middels varme) med oljen hvitløk og en ss. paprikapulver.

Kutt gulrot, potet, stangselleri og kål i terninger (1/2 - 1 cm).

Kok dem i vann og hakkede tomater til de er møre. Ha i baconblanding og de kokte bønnene.

Mann og barn får brød og smør evnt. rømme eller kesam til.

Hvis du har noen friske urter passer det å ha i.

Dette er også en super restesuppe, bruke de grønnsakene man har i kjøleskapet. Man kan også bytte ut bønnene med linser eller kikerter. Men da kan jo kaloriinnholdet variere litt.

Denne har hjulpet meg å få til kaloribudsjettet på vanskelige dager. :)
😌98,6 kg

Halvkilo ned! =D Deilig.

Utrolig deilig å få uttelling så kjapt, og til tross for litt utskeielser i helga! Det gir masse motivasjon for å være flink fremover også.

Det gikk fint i går - kom "bare" 300 kalorier under dagsbehovet, men jeg er veldig fornøyd med det, for jeg var både sulten og godtesyk på kvelden i går. Klarte å dempe behovet med en bolle weetabix og en god kopp bringebærte. :) I dag har jeg startet med weetabix igjen. og så skal jeg få gjort litt hagearbeid utover dagen, som kanskje kan telle som litt trening. ;)

1 i heiagjengen
c.AuthorAlias medas😃17. juni 2015
Grattis med nedgang! :) Så bra du er i gang igjen. Vært MYE oppgang hos meg de siste månedene, men er heldigvis i gang igjen her og. Gruer meg litt for å entre vekta for å se om jeg har fått noe nedgang. Har ikke kommet i gang med treninga ennå, så i dag MÅ jeg bare.

😉99,1 kg

Helga gikk bare halveis. Ny uke, nye muligheter...

Noen utskeielser i helga, som øl på kveldene og smågodt litt nå og da. Ellers gikk det ganske greit tror jeg.

Må komme ordentlig i gang med å registrere maten igen. Prøvde litt forrige uke. Har startet på nytt i dag. Håper det ikke kommer noen fristelser i dagene fremover. Det har det vært alt for mye av i ukene som gikk. FOr eksempel skoleforestillinger med kake, sommeravslutning i bhg med grilling og kake, utdrikningslag i helgene etc.

Nå er det en uke som jeg har alle muligheter til å være flink med maten. Neste fristelse kommer nok på st hans. og så er det fest fredagen etterpå, Oslotur med besøk av venner (som sikkert baker kake) og sommertur til hvaler på programmet uka etterpå. Her er det bare å holde tunga rett i munnen og være flink, flink, flink, og tenke på hvor slitsomt det er å registere kaker og sånt i programmet mitt i tide og utide (det fungerer faktisk noen ganger når jeg er flink til å skrive opp alt jeg spiser; altså at det er lettere å avstå feks kake fordi jeg slipper å skrive det inn i programmet... hehe).

Vært flink i dag: weetabix til frokost (blir utrolig mett på få kalorier!), knekkebrød med makrell i tomat (en hel boks.. ;) ) til lunsj. Og så gikk jeg med vesla til barnehagen. 20 min tur der!

Jeg sliter fortsatt med at jeg halter når jeg går, og at alle bevegelser som innebærer noe form for balanse (som tur på ujevn bakke) gjør skikkelig vondt i foten etter at jeg ødla den i mars eller når det var. Grrr.. jeg har jo lyst til å gå skogsturer og springe opp bakkene i åsene så jeg kan brenne litt ekstra kalorier. Det blir det nada av nå. Fortsatt. GRRR, grrr, GRRRRRRR! Den forsiktige 20 minutters turen til barnehagen gjorde at benet ble hovent, og jeg må sitte med benet høyt. Det er jeg rimelig lei av.
😉99,1 kg

Så var det heldigvis ikke så galt som 99.9..

Har spist mye kalorifattig mat i dag som alt smakte supergodt. Deilig.

Kom litt over 500 kal under dagsbehovet i går, og det er fint. I dag er jeg i rute på ny. Deilig å vite at jeg har klart å være flink igjen. Dette skal rett og slett bli en slankende sommer... ;)

Ellers NYDELIG med varmt og godt sommervær i dag!!! SYnes synd på dere andre utenfor østlandet... Her var det Itt vind, men jeg fikk gått en lang tur med veslejenta - og det var som sommer... Og så har jeg sitti ute i solveggen og lest bok. Slik skal livet være. :)
🐷99,9 kg

Grrr... Opp, opp, selvfølgelig. Til pers igjen!

Ja, da skal jeg begynne på nytt - har gått opp igjen, og må komme seriøst igang igjen med slankefokuset før jeg er på 100 kg på nytt. Det har vært en periode med mye som har skjedd, og hvor benet har vært lite funksjonabelt. Det får være min unnskyldning for perioden som har gått.

Nå skjer det ikke så mye fremover. Og selv om jeg fortsatt halter, så kan jeg gå greit igjen. Er sånn passe motivert bare. Får ta en dag av gangen. Dagens to mål er å få registrert alt jeg har spist + å få et klekkelig underskudd på kaloribudsjettet mitt.
😉97,4 kg

Back in business... sånn ca.

Hei og hopp. En stund siden sist. Har både hatt disputas som har tatt tid og fokus bort fra slanking (med forberedelser og det hele, og nå er det kapittelet endelig helt avsluttet), og har slitt med beinet gjennom hele april måned. Nå kan jeg gå selvsagt, men jeg halter fortsatt sterkt. Utrolig kjedelig og demotiverende fordi jeg ikke får rørt meg noe som helst. Og så da - på toppen av alt dette - har jeg en h....... forkjølelse som har satt meg helt ut i over en uke, med feber og alt. Grr.

Alt dette har resultert i oppgang: en hel kilo dessverre. MEN: det kunne vært værre (jeg har ikke tenkt på slanking siden påske, bortsett fra at jeg har sørget for å avvenne meg fra snop igjen. Nå skal jeg være enda flinkere, og begynne å registrere maten igjen fra i morgen. så blir dette bra sikkert.

Så har jeg i mellomtiden oppdaget alt snopet som er kommet i form av knekkebrød med smak. Jeg digger de kanelknekkebrødene fra wasa! Med tilstrekkelig å drikke til (for de er jo litt tørre) er de vel så gode som kanelboller. :) De har hjulpet til med å bli kvitt søtsuget jeg hadde etter påsken.

Ellers ser jeg at det har skjedd lite her inne i april? Håper dere er her fortsatt alle sammen, for jeg gjør det mye bedre med deres aktive støtte. I mai skal jeg i det minste ned den kiloen jeg har lagt på meg. ser mer på målene mine i morgen.
1 i heiagjengen
c.AuthorAlias sampli😃12. mai 2015
Hei!

Du gir ikke opp, men er tilbake på banen du også ser jeg. Jeg ønsker deg en fin og slankende mai, små steg om gangen er mitt tips. Jeg tror ofte at jeg skal gjøre store forandringer på kort tid, men har vel kommet til at små forbedringer i det lange løp er det som skal til - for meg i alle fall. Drømmer fortsatt om å riste av meg noen kilo litt kjapt, men det viktigste er å holde en fin hovedtendens nedover. Okke som, lykke til!
🐷96,4 kg

Planen for påsken gikk i dass... :p

...av mange grunner. Har ikke veid meg ennå, men har fått startet opp med kaloribudskjettet igjen allerede. så det er jo bra.

Kommer sterkere tilbake her i midten av neste uka. Travel nå....
😌96,4 kg

Ha en god (og aktiv) påske!

Godt mulig jeg kikker innom her i påskeferien også, for vi skal være hjemme første halvdel av påska.

Planen for påska er:

*å bli frisk i beinet igjen så jeg kan være litt aktiv, gå på ski og leke med barna. :p (første del av påsken blir jeg sittende på sofaen).
*sikte mot å ikke overstige dagsbehovet, ikke gå for kaloriunderskudd - de siste 500 kaloriene får gå til noe påskegodt og en øl på kveldene ;) .
*ha med fiskekaker å steke i stedet for pølser (jeg liker ikke pølser - ser derfor heller ikke noen grunn til å stappe det i meg bare fordi det er påske).
*weetabix til frokost (og evt lunsj) pga det er lett å kontrollere porsjonene.
*spise kun en porsjon middag.
*spise LITT godteri når det serveres og jeg har lyst på noe, siden det er påske. Men holde meg til ett par biter (ok, jeg vet det er en av tankefeilene, men er jeg fokusert nok klarer jeg det - jeg har klart det før) Trikset er å huske: hver kalori skal være verdt det, og jeg kan nyte en liten bit sjokolade ganske lenge.
*kjøpe sunt snacks som oliven, appelsiner, vaniljekesam, bær, kalorifattig kakao, etc som jeg kan kose meg med når jeg har lyst på noe søtt.
*kjøpe med snacks som har færre kalorier pr gram, som popcorn.
*prøve å holde meg til en eller to enheter alkohol pr dag.
*ha med shaker jeg kan spise om jeg er sulten og har få kalorier igjen pr dagen.
*be bønner til han jeg ikke tror på, for at beinet skal bli BRA! Nå er jeg lei av smerter i foten og dager stillesittende på sofaen! GRR. ;)

Sikkert mulig at jeg kommer på flere ting. Viktig for meg å se for seg hvordan påsken blir og ha mål som gjør at jeg kan kose meg litt. Jeg er glad i påske. Fra torsdagen blir det påskefjellet på oss. Ha en fin påske alle sammen!
2 i heiagjengen
c.AuthorAlias medas😉6. april 2015
Høres ut som en god plan :) Og det ligger faktisk mye kraft i å be om man tror nok. Tankens kraft ;) Jeg ber til undiverset jeg, ettersom jeg heller ikke tror på han der.

Håper beinet ditt er på bedringens vei og at du har hatt en god påske!

Dessverre må jeg melde meg ut av håpet om å nå 95 denne måneden for jeg har bare surra!
c.AuthorAlias what-a-feeling27. mars 2015
Whow her er planen på plass. Så bra :) Lurt med en god plan. Det som er nytt for meg denne uka er å spise saktere. Legge ned bestikket mellom hver bit, og bruke goood tid. Får det ikke til hele tiden, men mer enn før.
Ha en strålende påske!
😊96,4 kg

Et mirakel: Ikke negativt utslag på vekta...

I dag veide jeg meg for første gang siden helga startet. Ville gi kroppen litt tid så ikke alkoholinntaket / saltinntaket i helga fucka med vekta. INGEN ENDRING! Jippi yey! Så deilig å kunne ha en slik helg innimellom uten at det går ut over slankinga (jeg forventet jo ikke å gå ned ;) ).

Dagen i går var jeg flink, bortsett fra et måltid på cafe der jeg bestilte fisk og oppdaget at den var av den fete innbakte typen, og så smakløs at jeg bare måtte spise majonesen som var med. Burde kanskje sendt den tilbake, men den var ikke uspiselig, så da ville jeg ikke det heller. Heldigvis kom den med masse salat og rugbrød, så alt i alt var det ikke katastrofe. Jeg klarte å motstå lysten til å kjøpe noe søtt til kaffen også. :)

I dag er nok en stille dag på sofaen og fjordlandsmat til middag. Den foten fikk kjørt seg skikkelig nemlig. Kan berøre gulvet med den nå. men å gå og ordne huset eller stå i en halvtime for å lage mat tror jeg ikke jeg skal prøve meg på ennå. At vi plutselig har en halv meter snø på terrasen utenfor utgangsdøra er dermed også lite relevant for meg... :p

Vært flink med mat så langt: weetabix til frokost og en appelsin. Blir knekkebrød til lunsj. At vekta fortsatt var fin var en god motivasjonsboost til å være flink videre.

Ha en fin dag!
1 i heiagjengen
c.AuthorAlias what-a-feeling😃26. mars 2015
Så bra! Både hyggelig og viktig at man skal kan kose seg litt innimellom. Det høres ut som en bra plan du har for påsken også å holde vekten. Heia, heia, heia! :)
😌96,4 kg

Fantastisk deilig helg - med en litt kjip slutt

Drømmehelg. :) så enkelt kan det sies. tre dager til ende sammen med gode venner, god mat og drikke, fest og levende rollespill. dype samtaler osv.

Tilsammen på fredag og lørdag gikk jeg over 30 000 skritt. det er fantastisk bra. =D Men ellers ble det ikke akkurat den sunneste helga, og de ekstra kaloriene jeg brukte på å gå ble nok tatt inn igjen til gangs. Rapporten er: spist peppes pizza til middag en dag, suppe med masse foccacha og aioli en annen dag, og gryterett med rømmesaus søndagen. Og så har det blitt is til dessert, sjokolade, potetgull og smågodt alle dager, pølse og egg til frokostene, og øl og vin i alt for store mengder både fredag og lørdagn. ;) Hadde tenkt å justere budsjettet med en skikkelig fastedag i går på mandag. Men lørdagsnatta klarte jeg å falle og vrikke beinet noe helt jævlig. SÅ siden har jeg liggi på sofaen med en blå og rød og hoven fot som verker infernalsk, knasket piller og sett på tv. Da kommer fort suget etter noe godt som kan bryte monotonien litt. Heldigvis er jeg noe bedre nå i kveld. Håper jeg kan gå igjen om noen dager.

I dag har jeg vært helt inaktv, men relativt flink med maten helt frem til rett før ungene kom hjem, da jeg gav etter og spiste litt tom og jerrykjeks jeg fant i en boks nærheten av sofaen. ;) rester etter ungene. Og så har det blitt fjordlandsmiddager både i går og i dag, siden det vanligvis er jeg som lager mat. De er vel ikke akkurat råsunne, men de er i allefall posjonert ut i pakker som vanligvis har et relativt greit kaloriinnhold, så det blir sikkert ikke så verst. Summa summarum klarer jeg ikke helt å få de store kaloriunderskuddene nå - synes nok litt synd på meg selv. Men jeg har ikke overskredet kaloribudsjettet i dag og i går, så det er jo noe.

I morgen må jeg til pers og jobbe litt igjen. Håper benet har sluttet å verke til da. Men det kan sikkert være godt for søtsuget å ha noe å fokusere skikkelig på, så det blir sikkert bra. Bevege meg får jeg nok uansett ikke gjort mye av i morgen heller...
3 i heiagjengen
c.AuthorAlias what-a-feeling25. mars 2015
Hei Airi. Tusen takk for oppmuntrende kommentar i dagboka mi. Ja skal klare det nå er planen! :) Ser du har hatt utfordring med det sosiale og å være flink i helgen, det er ikke lett. Men hyggelig at du har hatt en fin helg da. Og nå er jo påsken rett rundt hjørnet. Vi får være så flink som mulig :)
c.AuthorAlias Charon😀25. mars 2015
Håper, at benet ditt er blitt bedre! Lykke til!
c.AuthorAlias heloise😃25. mars 2015
Tuusen takk for tilbakemelding og alle oppskriftene du delte i dagboka mi. Jeg skal virkelig prøve dem - hvit fisk er noe vi spiser alt for lite av, men jeg synes jo at det er veldig godt når jeg spiser det på restaurant.
Oppegående og engasjert menneske som du er, skal du se at nåla vil peke i riktig retning :)
Håper beinet ditt blir raskt bra igjen - så får vi gjøre en liten innsats nå - i tilfelle utskeielser i påsken
Noe gikk galt. Last inn på nytt 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.