← Alle dagbøker
Ada
57 år168 cm15 innlegg
2002
0 følgere
Start81,5 kg
Sist75,2 kg
Endring−6,3 kg
BMI nå26,6
👋
Er dette din gamle dagbok?
Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka Puh - rette vei igjen!
Onsdag og veiedag, har trent for lite men vært nokså flink med kosten. Har trengt litt påskjønnelser i form av mat senere tid, dessverre, trøstespising? Men det er best å fokusere på hva jeg har greid og ikke hva jeg IKKE har greidd! Nå er jeg bare 300 g fra delmålet mitt som jeg hadde planlagt å nå innen mars. Det ser ut til å holde fremdeles, det!
Huff og huff
Ja, da er det bare å kommme med unnskyldningene da? Hatt besøk i helga, jobbet natt på mandag, har mensen etc. Men det er jo ikke det som er problemet, det har jo gått greitt før. Nei, det er motivasjonen...
Plutselig var jeg lei! Hadde rett og slett ikke LYST å være flink, og oppdaget at jeg begynte å boikotte meg selv. Gadd ikke trene, dro min mor som var på besøk med på cafe for å spise lunsj (spiste salat, men blir jo ikke like sunt som å spise hjemme, da!) Og på nattevakten småspiste jeg HELE tiden. Til og med søte kjeks, som jo verken er spesielt sunt eller spesielt godt.
I tillegg har jeg hatt dataproblemer og kunne ikke komme inn her å få hjelp, støtte, ris og ros fra DERE, og det var ikke akkurat en fordel heller - det er bra å være tilbake!
Men i dag fikk jeg nyheten om at jeg skal i bryllup i august! Antrekk galla! DA kjente jeg et blaff av motivasjon igjen - jeg har ikke lyst å kjøpe ny gallakjole i størrelse liten ferge bare fordi jeg ikke kommer inn i mine andre selskapskjoler! Ikke råd heller, for den saks skyld. Så NÅ! På an igjen.
Idag bestemte jeg meg for å spise skikkelig frokost og lunsj, jeg tror at det å fuglespise på formiddagen bare gir meg problemer på kvelden, og nå begynner sulten å komme igjen for fullt igjen.
Idag er det fredag og sushi-dag!
Er det mulig å "sprekke" på noe så sunt som sushi? Det vet jeg ikke, men hvis det går an så skjer det nok i dag! For sushi er bare det beste jeg vet, så idag sparer jeg inn alle kalorier jeg kan på dagen og så blir det sushifest i kveld...
Har besøk for tiden og så langt har det blitt slankekost på meg og så har gjesten klart seg selv. Men nå er det helg så da får man vel finne på noe litt mer oppfinnsomt? Men alkohol styrer jeg unna denne helgen, kan ikke både bevilge meg litt ekstra i matveien OG drikke alkohol, føler jeg må velge det ene eller det andre. Må benytte meg av motivasjonen mens man har den, ikke sant? Ha en god slankehelg, da!
YES!!! Og så ny BMI-kategori også!
Veiedag! Jippi!
Det har gått så tregt i det siste, har jukseveiet meg noen ganger og vekta sto limt fast til 77 og vel så det. Men resultatet måtte jo komme! Du lever ikke på sunn kost og 1150 kcal om dagen uten resultater til slutt?
Dette var deilig! Nå har jeg 4 uker på å nå mitt delmål som er 74,9 kg 01.03.02! Det MÅ jo gå bra?
Synes jeg er blitt spesielt god på å lage digge middager som er innenfor kcal. rasjonene. Så det eneste jeg virkelig savner er koseglassene med rødvin om kveldene, og en skikkelig fest med masse vin, chips og full pakke... Og så baking, da! Jeg elsker å bake kaker, boller etc. til "kos", spesielt nå om vinteren. Og brødbaking er ikke like kos, egentlig, mest fordi jeg ikke er noe flink til det. Men kanskje noen har en god, sunn brød/rundstykkeoppskrift?
Nei, dette var en bra inspirasjon. Full fart forover! Nå skal jeg være flink og trene enda mer!
Trent i dag også!
Tok en spinning 1 time i ettermidddag. Synes det vanskelig å fordele måltidene når en trener sånn i 18-tiden, skal man spise middag før (må bli noen timer før, ellers får jeg sånn hold i siden nå som jeg er så utreng) eller når jeg kommer hjem og har dusjet (20-tiden...) og det er litt sent.
Får finne på noe, kanskje spise en tyngre lunsj istedet?
I morgen skal jeg jobbe natt og da får jeg ikke oppdatert før lørdag. Ja-ja.
Æsj, litt lite...
men det er nå ned, i hvertfall. Skriver mer siden!
JEG HAR TRENT!
Og det var fælt, ikke deilig slik det pleier å være. Hadde null inspirasjon underveis og var som en klut etterpå istedet for pigg som vanlig etter trening. Spaserturen hjem tok 30 min istedet for 15...
Jeg trente en StyrkeStep-time, en step2 time intervall med manualtrening innimellom. Jeg tenkte det var bedre med litt pauser, men jeg hadde ikke ork til å ta i noe særlig, og oppdaget at jeg ikke engang fulgte med hva instruktøren gjorde... skal heller holde meg til de mer rene kondisjonstimene som HøyPuls, Total eller rene Step-timer. Eller kanskje spinning? Men blir så sår i rumpa... :-)
Men jeg har ikke tatt skrekken, altså! Tenker jeg trener igjen på torsdag, jeg. Hm... da er det en formiddag Spinn1 - akkurat noe for en nybegynner som meg???
Ellers har jeg spist dette idag:
Frokost:
40 g brød, 4 g kaviar, 10 g lett jarlsberg Kaffe m/ litt melk
Lunsj:
2 knekkebrød, 7 g kaviar, 22 lett jarlsberg Kirsebær-Yoghurt (vanlig, tom for lett!) + Jasmin-Te
Middag; Stor salat med 120 g Tacokjøtt (karbonade), 120 g pastaskruer, løk, paprika, 25 g lett norvegia og 3 ss yoghurt med Tatziki dippulver
Kvelds:
2 skiver brød med magerost/lett leverpostei og et eple
Imorgen er det veiedag og skulle ikke forundre meg om vekta er slem da; pleier å tviholde på vannet de første gangene jeg trener...
Til dere som trener ergometersykkel - spørsmål!
Jeg ser det er mange som har ergometersykkel hjemme. Er dere fornøyd med treningsformen? Blir det ensidig og kjedelig? Hvor har dere kjøpt syklene deres, og hvor mye kostet de?
Gubben har spesielt lyst på sykkel, for da kan han se nyhetene på TV mens han trener. Går det greitt, eller bråker hjemmevariantene for mye til det? Er det noen som har tredemølle?
Mange spørsmål - håper på noen svar???
Trenger hjelp til å komme i gang med trening!!!
Helgen har da gått på et vis, stort party på lørdag gikk sånn halvveis uten de største utskeielsene. Fredag var en LAAANG dag/natt på jobb og jeg var sulten store deler av dagen. Følte viljestyrken ble strukket så langt som det er menneskelig mulig, men heldigvis ble det nå lørdag til slutt!
Denne uken skal jeg liksom begynne å trene, da. Merker at det ikke går lenger å bare være flink med kosten, jeg har jo ingen muskler lenger og derfor også lav forbrenning, og eneste måten å få fortgang i slankingen nå er jo å få brukt kroppen litt. Men jeg er uhyre lat, sofagris og doven på en gang og har til dags dato ikke funnet noen sport jeg synes er bare gøy. Aerobic til bra musikk går til nød an når jeg er lett i kroppen, men det er så ork å komme igang! Merker hele meg "stritter imot" allerede nå, søndag kveld, med tanken på hvordan jeg kan få flettet inn et par økter i løpet av uken. Jeg vil ikke! Men jeg må! Medlemsskapet på treningsstudio ligger klart å det er bare å komme seg dit; nær er det også så det er ingen unnskyldning... MEN JEG HAR KRONISK TRENINGSVEGRING MED AKUTT FORVERRELSE AKKURAT NÅ!
Noen som har råd som kan hjelpe meg?
Jippi! Kunne ikke dy meg...
Selv om onsdag er veiedag MÅTTE jeg bare oppå vekta i dag også, for jeg synes -0,7 var litt lite siden jeg hadde spist så (ufrivillig!) innmari lite de siste dagene. Kan være et blaff, selvfølgelig, men skal IKKE veie meg før neste onsdag, så får vi se. Skal jobbe natt imorgen - huff - det er alltid vanskelig å strekke de tillatte kaloriene over så mange timer.
Men jeg har mine knep!!! : )
"Ser" dere snart!
Det går nedover!
Som vanlig synes jeg ikke det går fort nok, men men. Har jo vært kjempeflink, synes jeg, men spist rett og slett for lite. Det vil si, spist for lite og sjelden på dagen, slik at jeg har måttet spise mye på kvelden for å komme opp i ca. 1150 kcal som jeg har prøvd å ligge på. Når jeg spiser så lite forsvinner sultfølelsen helt, men jeg føler meg jo ikke bra, da.
Idag har jeg spist:
Frokost: et knekkebrød med lettsyltetøy på til frokost (er aldri sulten da, og må tvinge meg til å spise).
Lunsj: 2 knekkebrød med lett leverpostei og sylteagurk, noen minigulrøtter og 1,5 dl tomatsuppe med makaroni (NAM!)
Middag blir kyllingbryst med pasta (unner meg litt ekstra pasta siden jeg har spist så lite brød i dag) og litt lett-bearnaise, lett-tytterbærsyltetøy og brokkoli.
Til kveldskos blir det 1/2 pose micropopcorn og en lettyoghurt. Da lander jeg på rundt 1100 kcal og har hatt en fin dag!
Veiedag i morgen...
Uff, gruer meg litt. Søndag var det stort selskap (var flink men det er jo begrenset hva man kan gjøre når HELE menyen var i kategorien "absolutt fy-mat"!) Igår ble veslejenta lagt inn på sykehus, og jeg satt hele dagen uten annen mat enn sjokoladeautomat, brusautomat og en appelsin. Tror det ble for lite kcal på meg igår ja, og erfaringsmessig stopper vekta opp hos meg da. Heldigvis ble hun bedre, og hun har sovet hjemme på perm i natt. Idag er jeg på jobb og pappa har sykevakt hjemme. Det er så mye enklere å følge programmet når man bare slipper å gå hjemme hele dagen med kjøleskap, brødboks og fryser. Det er rart hvor fristende ALT blir når man skal begrense seg litt!
Ser dere imorgen!
Det hjalp da litt...
Da er første uken over - og (som vanlig) gikk det greiere enn forventet. Det er rart med det: Når først motivasjonen er på topp er det jo ikke vanskelig å være viljesterk! Den som klarer å produsere motivasjon i pilleform, blir rik... Nå står helga for tur og den er nøye planlagt, så det blir ingen overraskelser denne weekenden. Og når den er over, skal jeg begynne å trene!
Helgen er unnagjort...
Har ligget på rundt 1100 kcal hver dag, og ikke sprukket så langt! Kveldskosen har vært en popcornporsjon nesten hver kveld nå i overgangsfasen, må ha litt godteri hver kveld fremdeles kjenner jeg. Etterhvert som jeg ikke er så "fysen" hele tiden kan jeg nok slutte med det. Så langt har det gått greitt - snart har det gått en uke og det blir spennende. Resultater er det nok - men hvor mye?
Nyttårsforsettet
Nå skal det bort - alt det jeg ikke burde ha spist siden 1999, da jeg var nesten 15 kg lettere enn i dag. Et svangerskap og tilhørende permisjon senere er det tid for å snu trenden! Har prøvd litt halvhjertet det siste året, men det har blitt helt "2 kg ned, 2 kg opp" og det var slitsomt! Men nå er jeg motivert på en annen måte, og ved å telle kalorier og spise sunt satser jeg å se resultater snart... Veier meg (nesten) hver dag for moro skyld, men kommer til å ha onsdag som offisiell veiedag - kanskje også lørdag etterhvert hvis det blir nødvendig med litt ekstra motivasjon... Får se?