← Alle dagbøker
diarist.Alias

AUGUSTA

71 år169 cm42 innlegg 2002 0 følgere

Start81,5 kg
Sist71,0 kg
Endring−10,5 kg
BMI nå24,9
📉 Ned 10+ kg📓 10+ innlegg🔥 7 dager på rad
Er dette din gamle dagbok? Kapre den med det gamle aliaset og passordet, og fortsett der du slapp.
Kapre dagboka
29. juni 200229. august 2002
❤️71,0 kg

Om jeg kan få lov...

Kjære Venner i Klubben

Riktig god morgen til alle!

Ann-Merete har jo skrevet, at hun ikke hadde lest, at jeg skrev, at hele grunnlaget for snakken min, er den spinkle kroppsbyggingen min.

Slik ble altså hennes innlegg til meg skrevet på feil grunnlag

Jeg skrev til henne, at jeg ikke er uenig i hennes synspunkter. Jeg er ikke det, og det blir derfor helt feil å si, at jeg ikke kan la noen være uenig med meg.

OM jeg hadde vært en uansvarlig tenåring med tendenser til å ville slanke meg på en medisinsk ikke-forsvarlig måte, da hadde det jo vært annerledes. Men jeg ER 47 år og i stand til å ta vare på meg – og derfor virker innlegget til meg, ikke som en vennlig omsorg.

Om Ann-Merete hadde skrevet dette, IKKE som et innlegg til meg, fordi grunnlaget var feil, men som et innlegg hos seg SELV, ja, da ville jeg aldri noensinne så mye som ha løftet et bryn.

Men som det ble, oppfattet jeg det, som respektløst å legge det inn hos meg.

Jeg har ikke noen plass skrevet, at det er respektløst å være uenig, men at det var respektløst legge det inn til meg.

Nå kan jeg bare si at ved det, at vi bare kommuniserer ved hjelp av ord, så synes jeg, vi må passe på å lese det som står.

Og så til deg Ann-Merete:

Kjære Ann-Merete:

Du skrev så pent et brev til meg og forklarte, at du hadde ikke fått med deg, at problemet jeg skrev om var angående spinkel kroppsbygning.

Jeg tar med glede mot vennskapsklemmen din og gir deg en tilbake også.

Alt er i orden.

Jeg ønsker deg alt godt.

La oss gå videre med det, som vi har, som felles mål. :-)

Din Augusta

Kjære Klubben!

I de måneder jeg har vært med her, har dere hele veien gitt plass for alle. Uenighet har bare vært forfriskende og lærerikt. Og en slik holdning gjør, at klubben i tillegg til å være støttende, også er et fristed.

Jeg gir min støtte til de, som har bidratt på en eller annen måte. Enten ved sitt eksempel å gi inspirasjon til oss andre eller ved å komme med innlegg til felles fornøyelse eller viten og innsikt.

Jeg har aldri støttet noen på grunn av at de ’tilhører’ en bestemt gruppe – på ingen måte. Vi alle like på Jorden.

Jeg gjør, som jeg synes, at alle må få lov til: å si fra, om noen kritiserer meg på feil grunnlag.

Som jeg så ofte har sagt før, så finnes det i Klubben vår, veldig mange flotte, følsomme og deilige mennesker.

Så la oss nå komme videre.

Jeg ønsker dere alle bare godt og en god og berikende dag derute.

Deres Augusta
5 i heiagjengen
c.AuthorAlias ABBA❤️29. august 2002
Så fint å ha deg innom igjen. Har savnet deg masse. Blir så glad hver gang jeg ser du har vært innom dagboka di. Du gir en masse pågangsmot, noen vekkere og tar en diskusjon. Det er flott at du fortsatt klarer å gå nedover.Stå på AUGUSTA!
Jeg har også spinkel benbyggning 14,0 rundt håndleddene, skjønner godt hva du mener.
Sensommer klem fra ABBA
c.AuthorAlias ann-merete❤️29. august 2002
Kjære Augusta.
Først av alt- tusen takk for vennskapsklemmen- det varmet veldig!!!!
Jeg er enig med det du skriver idag, og jeg skjønner hvorfor innlegget mitt kunne misoppfattes.
Det er dette med ord.
Vi kjenner jo ikke hverandre, så det er bare via disse ordene vi kommuniserer, og vedlegget står slik vi selv skriver det.
Du kan jo ikke vite at jeg er en type som ofte utreder omkring ett tema.
Det er altså ikke peronlig ment.
Jeg knytter deg ikke direkte til det jeg skrev, men til tema du tok opp.

Jeg tror vi har klart å skvære opp i dette, og det gjør meg veldig glad !!!!
Jeg skal være tydeligere neste gang vi snakker om rundt ett tema, slik at det ikke blir oppfattet personlig og som en kritikk rettet mot deg.
Det var det som kjent ikke.
At vi nå er vel forlikte, gjør meg veldig glad.
Håper derfor det er greit at jeg stikker hodet innom fra tid til annen for å heie,oppmuntre,diskutere, og får lov å stjele litt inspirasjon og gode tips på veien nedover til vår drømmekropp.
Grattis så langt!!!

c.AuthorAlias nite29. august 2002
Velkommen tilbake kjære Augusta. Det er godt å ha deg her igjen. Ble litt ensomt vettu. Er på jobb nå, og må jobbe litt, men ville bare være her å si velkommen

Klem Nite
c.AuthorAlias svime😉29. august 2002
Heisann Augusta!!!
Ser det fortsatt går den rette veien med deg, håper jeg etterhvert skal gi deg skikkelig konkurranse.... ikke lett, du må være et kjempedyktig og målbevisst menneske, som klarer dette hver uke??? Ihvertfall vil jeg gratulere deg, og ønske deg lykke til videre!!!'

en strålende dag ønskes deg fra Svime
c.AuthorAlias Monica12329. august 2002
Hei Augusta!
Ser det går stadig nedover. Dietten fungerer greit? Du har ingen dager hvor du faller tilbake til gamle synder? Jeg klarer liksom ikke å holde meg helt hele tiden. Stadig vekk er det små utskeielser. Men jeg jobber med saken... Lykke til videre.
❤️71,4 kg

Moro og alvor - og om respekt for andre

Kjære Venner i Klubben! Lørdag i Augustas dagbok!

- og tid for både moro og alvor:

You have got mail!

A man was mowing his front yard when his sweet neighbour came out of the house and went to her mailbox. She opened the mailbox, looked inside, closed it, and went back into her house.

A little later, she came out of her house again, went to the mailbox, again opened it and shut it. Angrily back into the house she went.

As the man was getting ready to edge the lawn, the neighbour came out again. She marched to the mailbox, opened it and then slammed it closed - harder than before.

Puzzled by her actions, the man asked her, "Is something wrong?"

"There certainly is! My stupid computer keeps telling me I have mail."

***


The Perfect Couple

Once upon a time, a perfect man and a perfect woman met. After a perfect courtship, they had a perfect wedding. Their life together was, of course, perfect.

One snowy Christmas Eve, this perfect couple was out driving. They noticed someone at the side of the road in distress.

Being the perfect couple, they stopped to help. There stood Santa Claus with a huge bundle of toys. Not wanting to disappoint any children on the eve of Christmas, the perfect couple loaded Santa and his toys into their vehicle.

Soon they were driving along delivering toys. Unfortunately, the car came outside the road, and the perfect couple and Santa Claus had an accident.

Only one of them survived the accident. The question is: Who was the survivor?

Scroll down for the answer...











The perfect woman survived. She''s the only one who really existed in the first place. Everyone knows there is no Santa Claus and there is no such thing as a perfect man.




Women stop reading here. That is the end of the joke.
If you are a man go on reading...













So, if there is no perfect man and no Santa Claus, the perfect woman must have been driving, when the car came outside the road. And then, how perfect is she?

By the way, if you''re a woman and you''re reading this, this illustrates another point: Women never listen, either.

The end.


***



- eller er det noen, som ikke LESER så godt?


Jeg forstår, at jeg SKREV klosset eller uklart i går her i dagboka min. Og det er hermed bevist, at ikke heller jeg er den perfekte kvinne :-)

Jeg forstår, at jeg har skrevet veldig klosset og uklart – for noen har slett ikke oppfattet, at det jeg skrev er, at kroppsbygningen min er så spinkel, at jeg ikke kan oppfylle kravet om å bli innen for standard-NORMALen, til jeg når ned på trivselsvekten min.
***

De, som har kraftigere knogler enn jeg, er kanskje så heldige å nå trivselvekten deres på BMI 23. Og kan DERFOR bli sammen med oss andre i Klubben hele veien ned – så lenge de selv ønsker.

Og det er jo denne kjempekoselige klubben, som nettopp gir oss støtten til ikke å gi opp på halvveien.

Så det er jo en glede og fordel for de heldige.

Noen av oss, altså de med spinkel kroppsbygning, må altså siles fra på det siste stykket.

Det jeg vil frem til er jo bare, at denne siling er en ulempe for noen, men klart det er bra for de som trenger beskyttelse.

Det forstår jeg da så godt – at det var helt underforstått i innlegget mitt i går. Jeg kunne ganske enkelt ikke forestille meg, at det var nødvendig å skrive det.

Også i betraktning av, at det nermest er en høflighet, at noen vil tenke på å sammenlikne meg med en tenåringsjente :-)

***

Nitevennen har alltid skrevet mange riktige, modige og fine ting. Også den gang hun skrev, at hun er velsignet med et pent ansikt. Det synes jeg er flott. Vi kan skrive om alt det, vi har å være glade og takknemmelige for – på alle måter. Og dele det med hverandre – hvorfor dog ikke?

Så bidraget mitt kan være dette: Jeg har egentlig en pen og velproporsjonert figur. Velformet smalt hofteparti. Velformede ben og armer. Også et pent ansikt sitter det på meg – ikke skemmet av en rynke – og har ikke bruk for parykk :-)

Og mange deilige kommentarer har jeg fått nå: ”Tydelig at du har hatt en god sommer, så godt du ser ut!”

Bare at kroppens pene figur fremdeles er begravd i 25 kg fett – hvorav i alle fall de 17 - 18 kg kan unnværes – og nå har jeg endelig forstått hvordan.

Derfor er det ikke snakk om, at jeg er på noen slankekur – og kommer det aldri mer. Jeg går derimot seriøst inn for å finne frem til en god måte å leve med kostholdet mitt og vekten min.

Jeg går SERIØST inn for å gå ned i vekt.

Varigt.

Det er utelukkende mitt eget ønske å bli fri for denne overvekten. Ikke minst av helsemessige grunner. Mannen min har ingen andel i dette. Han er så glad i meg, for den jeg ER – utseende og figur, er for han helt underordnet.

Forresten har han skåret litt ned på karbohydrater for sin egen del bare for å se, hvordan dette virker på han. Og en dag for ikke så lenge siden, sa han, at han føler, at han får mer energi med mindre karbohydrater i kostholdet :-)

***

Det følgende er for å svare Nite på spørsmålet om hva, som egentlig hendte med vekten min – legger dette svaret til Nite inn her – da det kanskje kan være nyttig for en eller annen også:

Kjære deilige du:

Jeg fikk tre barn – og etter sistemann holdt vekten seg på trivselsvekten min, 52 kg i 6 år.

Jeg tror, at det som hendte var at insulinresistensen begynte å slå til – vekten gikk opp flere kg hvert år – og jeg følte meg maktesløs.

Det er det, som jeg tror i dag. I alle årene kunne jeg ikke forstå det – det er først nå i denne sommer.

Jeg har bilder av meg selv med og uten disse 30 skrekkelige kilo’er – du kan si, det er ’før-og-etter-billeder’ – men bare i omvendt rekkefølge av det vanlige :-) – Kan jo ta de med på oktober-treffet.:-)

Din Augusta

***

Jeg kommer ikke inn i Klubben fra nå og frem til onsdag. Skal på en liten reise. Ha det riktig godt kjære Venner!

Er med dere i tankene og vi snakkes neste uke!

Deres Augusta

Bare for at en eller annen ikke skal ta feil:

Dere har nå lest Augustas innlegg lørdag 24 august i hennes egen dagbok.

Og her kommer Augustas PS – også i hennes egen dagbok:

Kjære Venner!

Jeg føler virkelig deres vennskap og respekt. Det varmer og rører meg dypt.

Når jeg skriver innlegg i DERES dagbøker, så gjør jeg det med respektfull forsiktighet. Og helt med samme følelse av vennskap, som jeg mottar fra dere. Livet mitt er beriket av vennskapet deres!

Og jeg er forsiktig for ikke å være respektløs.


***


Jeg føler, at OM jeg kom inn i en dagbok (som en gjorde hos meg i går) og på en belærende, nedlatende ’bekymret’ måte kom med en masse skremsler og utsagn om truende farer, generaliseringer av et problem, som slett IKKE vedrører DEG personlig i DIN personlige situasjon.

Ja, så er DU i god rett til å si til meg:

”Hvorfor skriver du slikt i dagboka min? – det er bedre og mer passende, om du skriver om dette i din EGEN dagbok.”

eller slikt:

”Hva er egentlig problemet ditt? Om du har noen aggresjoner eller liknende du trenger å komme av med? – ja, så gå hjem til deg SELV i din EGEN dagbok.”

Det handler om å ha respekt for andre mennesker – ganske enkelt!

(Jeg har skrevet til den, som dette vedrører, direkte. Jeg har også skrevet til dere andre, at det ikke vedrører deres innlegg til meg i går)

***

Jeg føler, at det i Klubben vår er SÅ mange, flotte mennesker, som er parat til å støtte hverandre.

Som er i en nesten DAGLIG kontakt med hverandre. Som knytter vennskapsbånd mellom seg og andre, på en flott, meningsfull, respektfull og ordentlig måte.

Om dette med respekt, som jeg nå skriver i dag.

Om det er noen av dere, som ikke er enig med meg i, at uten respekt, så er det ingen god tone i Klubben? Og ikke heller i hjemmet vårt – og ikke heller ellers i samfunnet vårt?

Det innlegget, jeg skrev for en tid siden, om problemer med Svigermor.

Det handler om respektløse svigermødre, men passer OGSÅ på andre respektløse kvinner, som vi ellers møter i hverdagen vår.

Slike kvinner, som egentlig har dårlig SELVrespekt – og DERFOR ikke vet så mye om respektfull oppførsel i det hele tatt.

Ja, nå er det slutt for i dag – og god lørdag, søndag, mandag og tirsdag!

Deres Augusta
11 i heiagjengen
c.AuthorAlias Molla😌27. august 2002
Heipådeg!
Vil bare innom for å si hei og for å si at jeg setter pris på dine morsomme og ærlige innlegg i dagboken din. Det er alltid spennende å lese og mye å lære. Håper du har har en fin tur og at du snart er tilbake på disse sidene.
Slankeklem fra Molla
c.AuthorAlias NasseNøff❤️27. august 2002
Min kjære trofaste følgesvenn !

I mitt innlegg på søndag, lovte jeg at alle mine trofaste følgesvenner skulle få en personlig hilsen fra meg i sin dagbok, da jeg tar en liten pause… Det viste seg å være litt overmodig – jeg ’forbereder’ besøk fra min kjære elskede engelskmann, og det viser seg at jeg bruker tiden til alt annet enn å være ’sosial’ på nettet… Jeg ante ikke hvor mye tid som ville gå med til napping av hår, barbering, voksing osv osv osv *ler* Det er jo ikke småtteri som skal være shinet opp når elsklingen kommer *ss* Derfor har jeg laget en ’felles melding’ til dere mine trofaste følgesvenner, og håper at dere kan tilgi meg det.

For å berolige de av dere som er redd for at det har skjedd noe, så kan jeg fortelle at det har det ikke. Jeg har rett og slett tatt meg ferie :o) Men det skal sies, at dersom jeg ikke hadde hatt ferie, så hadde jeg allikevel tatt meg en pause. Den siste tidens ’småkjekling’ her inne, som jeg selv også dessverre er blitt en del av, er noe jeg klarer meg veldig godt uten (minner meg om ungdomsskoletiden *grøss*) så jeg håper at når jeg kommer tilbake etter ferien så er dette et forbigått stadium *ss*

Til slutt vil jeg bare få takke hver og en av dere, og dette går direkte til akkurat DEG som leser det: TAKK for at du så trofast følger meg på min vei mot et slankere liv. Det går ikke en dag uten at jeg tenker på deg, og du skulle bare vite hvor mye din støtte betyr for meg… Takk for at du er til ! ( Og når jeg er tilbake fra ferie, så håper jeg at jeg kan være den NasseNøff som du ble kjent med i begynnelsen…)

Ha det helt strålende, ta vare på deg selv, og stå på !

Stor klem fra NasseNøff
PS: Som forøvrig står på Sognsvann kl 18 i kveld for å gå tur, så for de som kan – kom da vel !??
c.AuthorAlias ivalodia😊26. august 2002
Kjære Augusta :-)

Velkommen tilbake til dagboka di :-) Jeg ønsker å fokusere på det positive, det fordi at at jeg ser på deg som en flott og oppmuntrende person! Man har alle mange flotte sider og noen mindre flotte, det avhenger også på dagsformen..
Men for meg er Augusta en oppmuntring, det leser man i innlegg da min svigermor kom med ufine kommentarer! Jeg reiste til Tyrkia med hevet hode :-)

Så kjære Augusta, har ikke så mye budskap i denne meldingen, men en liten velkommen hjem hilsen og klem får du av meg :-)

Ha en fin uke videre :-)
c.AuthorAlias ann-merete😌26. august 2002
Hei igjen kjære Augusta!
Ble litt paff av ditt angrep på innelgget mitt både her i egen dagbok og min egen.
Hvis du følte at jeg var respektløs i min uenighet, så beklager jeg dette på det sterkeste.Til tross for hva du måtte velge å tro, var dette langt fra min intensjon.
Men jeg har sterke meninger, det innrømmer jeg, og mulig vi har mistforstått eller pratet litt forbi hverandre.
Men jeg vil gjerne få prøve å rette på dette,da jeg ble veldig lei meg for dine angrep på en person jeg overhodet ikke kjenner igjen i, i den jeg er.
Før det første- vi har lov å ha ulike synspunkt på ting.
Ingen liker at noen er uenig i eget synspunkt, men det er ikke mangel på respekt for deg eller noen andre medslankere, at jeg tidvis benytter meg av min rett til å være uenig.
Nettopp fordi jeg synes du er et så flott og engasjert menneske,tar jeg til motmele når jeg synes at du- av alle reflekterte mennesker, begynner å snakke om triksing og miksing rundt BMI er. Jeg forstår at jeg muligens også har misforstått mye av din mening med innlegget, men jeg kan ikke se å noensinne ha sammenlignet deg med en tenåringsjente.
Det jeg refererte til er en del av de unge jentenes triksing og miksing her inne, som virkelig har bekymret meg.
Jeg kunne liksom ikke se for meg at du som moden kvinne ville befinne deg i samme situasjon.Dette ville for meg være et absurd senario, mest av alt fordi jeg anser deg som et spesielt begavet og reflektert menneske.
I bunn og grunn er vi enige i dette med BMI og dets feilmarginer, og jeg skjønner fra dagens innlegg(dette kom ikke godt nok frem i ditt forrige innelgg) at du er så spinkelt bygd at du må trikse og mikse med din vekt/høyde for å få lov til å forsette i det gode selskap når du kommer dithen at BMien din går over på den såkalte undervekts skalaen.
Jeg tror vi alle ser BMI ens begrensninger, men jeg kan ikke si jeg ser det som et problem eller hinder for deg.
Du står støtt og godt på egne ben.
Men jeg står ved det at jeg likevel synes det er godt at det finnes en nedre grense her inne, for ikke alle har din balast,livserfaring,selvtillitt og selvinnsikt.Noen trenger faktisk en vaktbikkje, eller i alle fall et lite hint om at når man krysser en slik grense,så KAN det være fare på ferde.

Jeg har alltid trodd at vi var her inne for å dele erfaringer, utveksle ideer og ikke minst synspunkter.
Når du velger å belyse et så kontroversielt tema som BMI ,må du regne med at en eller flere muligens kan være uenig, eller komme med innspill litt på sidelinja av hva du selv mener.
Jeg synes det burde være rom for dette, uten å bli stemplet som aggresiv, sjalu, eller respektløs.
For de som kjenner meg,er dette karakteristikker som hører veldig dårlig til min personlighet, og jeg kan heller ikke si jeg liker å bli stemplet på denne måten ut fra ett innlegg som ikke var skrevet ut fra noen av delene.
Jeg har heldigvis fått mange støtteerklæringer på dette i min dagbok.
Og til din opplysning, så har jeg mange slike innlegg også i min egen dagbok.
Jeg kan rase over litt av hvert.
Skjønnhetstyranni, forvrengte idealer, butikkpersonell som stempler deg som uverdig fordi du ikke glir inn i modellstrørrelsene ect ect.
Jeg har mye på hjertet, liksom deg selv.
Derfor blir jeg litt sjokkert når jeg ikke skal få lov til å komme med innspill,bare fordi de ikke behager deg.
Det blir litt galt å kalle meg respektløs bare fordi vi innehar noe forskjellige syn på en sak.
Jeg er ikke vant til å måtte jatte med for å bli akseptert- det er så fjernt for meg i egne rekker og vennekrets.
Vi kan krangle så bysta nærmest fyker, og være like gode venner etterpå for det.
Nettopp fordi vi er venner.
Vi trenger ikke veie våre ord på gullvekt, eller være livredde for at vi tråkker noen for nære-
Har vi sagt for mye, gir vi hverandre en klem etterpå og lar det være med det.
Så en klem skal du få også, for hvis jeg har såret deg så beklager jeg det på det sterkeste, men jeg vil gjerne likevel forbeholde meg retten til å være uenig.Også for fremtiden.
Såpass synes jeg vi må respektere hverandre.

Ha en herlig slankeuke.
Du er fantastisk flink!

c.AuthorAlias ann-merete😌26. august 2002
Hei igjen kjære Augusta!
Ble litt paff av ditt angrep på innelgget mitt både her i egen dagbok og min egen.
Hvis du følte at jeg var respektløs i min uenighet, så beklager jeg dette på det sterkeste.Til tross for hva du måtte velge å tro, var dette langt fra min intensjon.
Men jeg har sterke meninger, det innrømmer jeg, og mulig vi har mistforstått eller pratet litt forbi hverandre.
Men jeg vil gjerne få prøve å rette på dette,da jeg ble veldig lei meg for dine angrep på en person jeg overhodet ikke kjenner igjen i, i den jeg er.
Før det første- vi har lov å ha ulike synspunkt på ting.
Ingen liker at noen er uenig i eget synspunkt, men det er ikke mangel på respekt for deg eller noen andre medslankere, at jeg tidvis benytter meg av min rett til å være uenig.
Nettopp fordi jeg synes du er et så flott og engasjert menneske,tar jeg til motmele når jeg synes at du- av alle reflekterte mennesker, begynner å snakke om triksing og miksing rundt BMI er. Jeg forstår at jeg muligens også har misforstått mye av din mening med innlegget, men jeg kan ikke se å noensinne ha sammenlignet deg med en tenåringsjente.
Det jeg refererte til er en del av de unge jentenes triksing og miksing her inne, som virkelig har bekymret meg.
Jeg kunne liksom ikke se for meg at du som moden kvinne ville befinne deg i samme situasjon.Dette ville for meg være et absurd senario, mest av alt fordi jeg anser deg som et spesielt begavet og reflektert menneske.
I bunn og grunn er vi enige i dette med BMI og dets feilmarginer, og jeg skjønner fra dagens innlegg(dette kom ikke godt nok frem i ditt forrige innelgg) at du er så spinkelt bygd at du må trikse og mikse med din vekt/høyde for å få lov til å forsette i det gode selskap når du kommer dithen at BMien din går over på den såkalte undervekts skalaen.
Jeg tror vi alle ser BMI ens begrensninger, men jeg kan ikke si jeg ser det som et problem eller hinder for deg.
Du står støtt og godt på egne ben.
Men jeg står ved det at jeg likevel synes det er godt at det finnes en nedre grense her inne, for ikke alle har din balast,livserfaring,selvtillitt og selvinnsikt.Noen trenger faktisk en vaktbikkje, eller i alle fall et lite hint om at når man krysser en slik grense,så KAN det være fare på ferde.

Jeg har alltid trodd at vi var her inne for å dele erfaringer, utveksle ideer og ikke minst synspunkter.
Når du velger å belyse et så kontroversielt tema som BMI ,må du regne med at en eller flere muligens kan være uenig, eller komme med innspill litt på sidelinja av hva du selv mener.
Jeg synes det burde være rom for dette, uten å bli stemplet som aggresiv, sjalu, eller respektløs.
For de som kjenner meg,er dette karakteristikker som hører veldig dårlig til min personlighet, og jeg kan heller ikke si jeg liker å bli stemplet på denne måten ut fra ett innlegg som ikke var skrevet ut fra noen av delene.
Jeg har heldigvis fått mange støtteerklæringer på dette i min dagbok.
Og til din opplysning, så har jeg mange slike innlegg også i min egen dagbok.
Jeg kan rase over litt av hvert.
Skjønnhetstyranni, forvrengte idealer, butikkpersonell som stempler deg som uverdig fordi du ikke glir inn i modellstrørrelsene ect ect.
Jeg har mye på hjertet, liksom deg selv.
Derfor blir jeg litt sjokkert når jeg ikke skal få lov til å komme med innspill,bare fordi de ikke behager deg.
Det blir litt galt å kalle meg respektløs bare fordi vi innehar noe forskjellige syn på en sak.
Jeg er ikke vant til å måtte jatte med for å bli akseptert- det er så fjernt for meg i egne rekker og vennekrets.
Vi kan krangle så bysta nærmest fyker, og være like gode venner etterpå for det.
Nettopp fordi vi er venner.
Vi trenger ikke veie våre ord på gullvekt, eller være livredde for at vi tråkker noen for nære-
Har vi sagt for mye, gir vi hverandre en klem etterpå og lar det være med det.
Så en klem skal du få også, for hvis jeg har såret deg så beklager jeg det på det sterkeste, men jeg vil gjerne likevel forbeholde meg retten til å være uenig.Også for fremtiden.
Såpass synes jeg vi må respektere hverandre.

Ha en herlig slankeuke.
Du er fantastisk flink!

c.AuthorAlias Morgengry😌26. august 2002
Hei, kjære Augusta.
Når man har så mange meninger som deg så stikker man hodet frem. Desverre så er det ikke alle som setter like stor pris på dette. Kanskje bunner det i sjalusi? Vi jenter har en tendens til å lide av dette. Jeg synes dine innlegg er forfriskende og spennende. Gleder meg hver dag for å se om du eller nite har skrevet i dagboka deres. Det er DIN dagbok og du bør skrive akkurat det du vil. Hvis noen ikke liker det kan de jo bare la være å lese den.

Klem fra Morgengry
c.AuthorAlias maia😉25. august 2002
Hei Augusta.
Jeg har ikke skrevet til deg før, fordi jeg, av ulike årsaker har ligget lavt i terrenget og ikke hatt mulighet til å engasjere meg i alle innleggene og ordene dine.
Jeg har likevel fulgt med og ser at du har lykkes svært godt,primært med vektnedgang, men også med å dele dine tanker om ymse emner med andre.
Jeg ser at du har fått mange tilhengere som er enig med deg i det meste. Derfor forundrer jeg meg over en ting: Når en annen deltager i debatten uttrykker forsiktig uenighet med deg i et spørsmål, går du i forsvarsposisjon øyeblikkelig og kaller det manglende respekt.
Beklager, men dette forstår jeg ikke. Jeg er ganske sikker på at du, til tross for at du skriver lange setninger og mange ord, ikke har norsk som morsmål. Derfor lurer på om det ganske enkelt er forskjellige måter i å tolke ordet respekt som ligger bak?
Jeg ønsker ikke en lengre forklaring fra deg om dette, det er bare et uttrykk for undring.
Hilsen maia, som har mange betraktninger om utenomslanketanker, i sin egen dagbok.
c.AuthorAlias Viola🐷25. august 2002
Nå har jeg jobbet meg igjennom noe som jeg antar er Augustas dagbok, hvis jeg ikke tar feil...(fnis!) Her er det bare en ting å si: Du store min! (Ord blir fattige.)
Hilsen Viola.
c.AuthorAlias nite❤️24. august 2002
Kjære kjære Augusta. Ha ha jeg ser at helgen i oktober egentlig blir altfor kort. Tror et helt liv med deg blir for kort. Tror vi har veldig mye å gi til hverandre, og til andre.
Det er riktig at denne kanalen gir et så sammensveiset bånd til andre, at vi her får se den medmenneskeligheten som vi søstre virkelig er i besittelse av. Ofte er kvinner kvinner værst, og i en forsamling med bare kvinner, kommer ofte til syne misunnelsen, baksnakkingen, ondskapen og ikke minst intrigene. Denne kanalen motviser alle disse teorier. Selv etter såpass kort tid her inne i forhold til de som har gjestet dagboken over maaaaaange måneder, føler man så kjærlighet til mennesker og ikke minst til våre medsøstre. I dag føles det så utenkelig at når vi har oppnådd vårt mål, vil vi ikke lenger ha grunn for å ha den kjærligheten til våre medsøstre som vi får nå.
Men hvem har sagt at vi skal stoppe det vi har bygd opp over lang tid?

Ta gjerne med bilder av før og nå Augusta. Jeg skal gjøre det samme, ta med bilder i oktober.

Håndleddsmåling, ha ha du, ta rett under knoklen. Hvilken knokkel (*S*)Mine lubne barnehender har ikke denne knokkelen som du sier (eller var det ikke du som sa det), vel har den men den er så forbasket skjult. Men skal prøve her: 18 cm. Jeg har også korte fingre, og har alltid tatt "holde rundt håndleddet-trikset" for å teste vanninnholdet i kroppen. Når jeg får tommel og langefinger til å møtes, da er jeg fornøyd. Og det får jeg som regel..

Vi mennesker er så velsignet forskjellige, noen er smale, noen er fete, noen er spedbygd og noen er grovbygde. Det er det som gjør mangfoldet, og ære være det.

Nå går vi videre, du og jeg og alle de andre aktive her inne, og lærer av feil vi gjør, lærer av andres feil, og bare nyter resten av sommeren, og fram til høsttreffet. Jeg har da mange måneders oppsparte klemmer til deg og til alle mine venner jeg skaper vennskap til her inne.

Gleder meg til å snakke med deg til onsdag igjen.

Klem fra nite
c.AuthorAlias Monica12324. august 2002
Hei Augusta!
Endelig tid for meg selv. Nå kan jeg kommentere det du skrev om BMI. Det er lenge siden jeg har vært slank. Før siste barnet kom var jeg nede i 69,9 kg og da følte jeg meg ganske slank. Da var min BMI 24,9. Denne gangen ser jeg for meg en vekt på 67,5 eller noe sånnt. Det gir en BMI på 24. Etter måling av håndledd å dømme har jeg kanskje grov benbygning? Allefall er nok BMI-grensa riktig for meg. Hvis den blir på 20 vil det si at vekta mi er 56,1 kg. Og DA kommer jeg nok ikke til å se særlig vakker og kvinnelig ut lenger.

HIlsen Monica
c.AuthorAlias tutu😄24. august 2002
Hei og hopp


WOWWWW. Skal komme innom her litt oftere, du har så mange flott ord, tanker og du får dem ned i setninger.Mange kloke ord. Likte og vitsene dine, jeg leste helt ned.

Håper du vil fortsette her til du har komt der Du vil være, og jeg tror du kommer til å ha mange som kommer innom her til deg for å lese dine flott innlegg.

Håper du får en flott tur.
Klemmer fra tutu
❤️71,6 kg

Om BMI normalområdet

God morgen kjære Venner!

Jeg har vært inne på ’Test deg selv’ og funnet ut følgende:

Min trivselsvekt på 52 kg, som jeg holdt i mange år etter å fått barna – den svarer til BMI=18.2 og betegnes altså undervekt.

Jeg husker så tydelig, at når vekten begynte å stige, så kjempet jeg hardt, når jeg nådde opp i nærheten av 57 kg – følte den begynnende overvekt.

57 kg svarer til BMI=20 – og altså undergrensen for normalvekt.

Disse tall gjelder for meg personlig. Så jeg er altså et omvandrende eksempel på, at NORMAL-vekt området er ganske så elastisk i nedre del av området.

Jeg har sakset følgende:

**”For mennesker som ikke driver med sport som yrke vil vektindeksen fungere som en rettesnor. BMI-testen gjør ikke forskjell på kroppsbygning, alder, kvinner eller menn. "Normalvekt" har derfor et større område enn de andre. Kvinner ligger stort sett litt lavere enn menn i normalområdet.”**

Grunnen til at jeg er normalvektig (52 kg) – når jeg er undervektig etter denne BMI-standarden – det er jo kroppsbygningen. Jeg har veldig tynne knogler – og selv om jeg etter standarden snart er nede på NORMAL – så er det langt i fra sant. Jeg skal kanskje ned på BMI under 24 for overhodet å komme inn i NORMAL – området - i virkeligheten altså.

Vil gjerne høre om andre erfaringer med dette.

Og har noen av dere opplevd å føle seg NORMAL-vektige FØR BMI tallet ’gir lov til det’?

Jeg har målt rundt håndledd og funnet: 14.5 cm – er det noen andre, som vil bidra med mål rundt håndledd? – så kan vi prøve å se, hvor mye variasjon det er – bare en liten uoffisiell håndledd-måling i Klubben vår? :-)

Det er jo litt trist, å bli stemplet som undervektig – og bortvist fra Klubben av slik en årsak…

Ja, ja, jeg kan nesten høre dere :-)

”Jamen trøst deg nå Augusta – det er MANGE tunge kilo – før DET blir et problem for deg!”

Og det er jo så sant. Men likevel – det kan jo være andre. Og det gjør jo ikke noe, om vi snakker litt om det…

Dere vet jo planene mine: Augusta blir her i Klubben til siste, elendige, irriterende, uffu-buffe-gram er borte – så når jeg kommer ned i dette ’problem-området’ (er det ved BMI=21? ) - så slutter jeg ganske enkelt å registrere vektnedgang på vanlig måte – men skriver inn ny vekt som kommentar.

Hva sier dere til det? Vil dere akseptere det – eller? For det ER jo ikke rett å gjøre det slik.

Men på den andre siden, så må jeg altså ekskludere meg fra Klubben, når jeg kommer ned på 60 (svarer til BMI=21)

**drømme drømme**

Ja, det var nå de tankene, jeg gjerne ville frem med i dag…
En riktig god fredag til dere alle!

Og: fredag=SMILEDAGEN :-)

Deres Augusta


11 i heiagjengen
c.AuthorAlias sussi❤️26. august 2002
Hei,
Du spør om vi vil akseptere at du slutter å registrere vekten på vanlig vis når (om) du oppnår en BMI som betegnes som undervekt, for i stedet å registrere den i teksten.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke synes noe om en slik fremgangsmåte. Mulig din triselsvekt ligger under det normale, men synes vi bør akseptere grensene som er satt av Slankere.com.

Det er klart at man kan slanke seg ut fra ulike motiver, helse, trivsel eller for å bli mer attraktiv. Men personlig synes jeg at slanking som kan ødelegge helse er noe vi som voksne personer, bør være med på å ta ansvar for ikke blir akseptert her inne. Du kan sikkert styre din slanking, men til siden her kommer personer i alle aldre og med ulike motiv. Om vi på siden her godtar at voksne kvinner slanker seg langt under normal BMI, vil ungjenter som kommer inn her og ser at dette, trolig oppfatte dette som en aksept på ekstrem slanking også for dem. Dette vil inndirekte kunne støtte dem i en usunn og helsefarlig slanking.

Ha en god dag!
Sussi



Bilde
c.AuthorAlias tutu😄24. august 2002
Heisann

Så flott innlegg.
Jeg selv er bare 158 høy og har veldig tynn benbygning. Rundt håndleddene er det 14.5 cm.
Drømme målet mitt er å komme ned på 50-52 kilo, men skal være fornøyd om jeg klarer og komme ned på 55 og holde meg der.
Vet at blir sett på som slank av noen, men jeg vet at det ikke er sånn kroppen min trenger og se ut. Jeg gjør det for min skyld, og ikke for noen andre.
Så jeg syns du skal gjøre det du vil.

Håper du får en flott dag, og en nydelig helg.
Klem fra Trude
c.AuthorAlias Jojoen😃24. august 2002
Hei igjen :-)

Mange tanker og enda flere sannheter i dag. Jeg skjønner at du er veldig spinkel og at normalvekt for deg antakelig er mye mindre enn for meg. Jeg har en venninne som er 165 cm høy og veier i underkant av 50. Hun er veldig, veldig tynn, men det er helt naturlig. Hun har aldri slanket seg. Selv drømmer jeg om å nå 60-65 en gang i tiden. Målet må være å finne en trivselsvekt.


Rundt håndleddene har jeg ingen gram for mye, men der måler jeg 16 cm. Der rekker jeg fint rundt med tommel og langfinger. Jeg har alltid vært ganske bred over skuldrene og hoftene også dengang jeg var tålig slank.(men det er leeeeenge siden, 1980)

Du er så flink. Snart 10 kilo. Det må synes veldig godt på deg. Hver kilo som forsvinner blir mer og mer synlig. Får du masse skryt?

Klem fra Jojoen

c.AuthorAlias Eterna☹️23. august 2002
Hei Augusta!
Det er en stund siden jeg har vært innom her og ser at saker og ting har skjedd. Nytt design og en som må beklage misbruk av dagboka. Lurer på hva det går ut på?

Jeg måtte bare oppdatere meg i din dagbok. Det er jo så mange som skriver til deg. Håper du får tid til å lese alle innleggene. Synes det der med BMI er en snodig greie. Mitt håndledd er 15 cm og er smal over hoftene fra naturens side. Er vel heller spinkelt bygd. Når jeg var liten syntes folk at jeg var veldig spinkel. Etter hvert som fettet har stabilisert seg hørte jeg ikke noe om det. Men nå som mine kollegaer ser at jef har tatt av snart 15 kilo uten at det har blitt stygt skjønner de at jeg virkelig er spinkelt bygd. Jeg har som mål å komme ned på 50 kilo, da føler jeg meg vel og er ikke det minste for tykk. Til min store overraskelse så jeg nå at da er min BMI undervektig!! Kan vi virkelig ikke være med her da? Tror jeg må lese reglene en gang til. Jeg er tross alt over førti og det finnes overhodet ingen fare for at jeg skal bli syk på noe som helst vis. Hva de unge tenker er jo en annen sak og der er jeg litt mer betenkt. Men hvordan skal denne siden klare å redde alle de som slanker seg syke og mister kontrollen. Nei, jeg tror virkelig at det er helt andre mekanismer i samfunnet som påvirker unge jenter på en negativ måte.Dessuten vil de aldri kunne kontrollere om det jukses både med vekt og alder her inne. Da måtte de jo spore alle opp, måle høyden deres, vekten deres og be om legitimasjon som viser alderen. Hele filosofien må bygges på tillit og atter tillit, ellers blir det for dumt.

Jeg er derfor enig med deg at BMI kan være svært misvisende. Jeg er normal nå, men har da jammen meg litt av et fettlag rundt magen ennå. Puppene blir jo aldri de samme som før, men det kjennes ennå tungt ut rundt bringa. Det gjør bare bra å få minket dem også. Jeg er ikke så opptatt av kvinnelige former. De har jeg likevel ikke så mye av fra naturens side. Det er ikke noe moro med hengemage som danner en fold nederst på magen. Der blir det sårt og svett hele året. Må smøre med sårsalve for å få det til å gro noen ganger. Dette sliter jeg med ennå og jeg skal liksom være normalvektig!!! Noen vil kanskje si at jeg burde operere meg, men det kommer ikke på tale. Har jeg fått tre velskapte barn skal jeg altids kunne leve med en kropp som ikke er perfekt. Det kommer den heller aldri til å bli. Men at jeg ikke skal kunne gå ned til 50 kilo kan jeg ikke skjønne. Har veid 45 etter barn nummer to, men det er ikke noe mål for meg å komme lavest mulig. Nei jeg koser meg under veis. Spiser masse mat hele dagen. Unner meg et glass vin i hyggelig selskap. Holder på mine prinsipper om å unngå hvetemel, sukker, poteter osv. og trives godt med det. Mine allergier har også blitt påtakelig mindre plagsomme og psyken er helt på topp for tiden. Jeg blir syk av "vanlig" mat og hvis jeg går ned i vekt ved å spise mat som jeg tåler kan jeg vel ikke noe for at vekta sannsynligveis vil stoppe på 50 kilo av seg selv.

Nei, dette ble vel alt for langt, men måtte bare få det ut. Det var deilig. Ønsker deg en god helg og ser fram til å få noe bedre tid til å oppdatere her inne.
Smilende klem fra Eterna
c.AuthorAlias ann-merete😉23. august 2002
Hei, og takk for kommentar i dagboka mi.
Jeg lever som en asket etter GI prinsippet om dagen, nesten litt for mye av det gode til meg og være, men vekta står på sitt og vil ikke rikke seg.
Prøver å minne megselv på at tålmodighet er en dyd, men min natur er mer av typen at verden ikke går fremover av tålmodighet.
Men jeg biter i alle fall tenna sammen, og lar meg ikke knekke av motgang.
Men alle tips og kommentarer er velkomne, og jeg blir veldig glad for alle som er innom med et par trøstende ord, eller noe som gir et lite spark i baken.
Så takk for det.

men tilbake til deg og ditt innlegg her.
BMI.En stridens kjerne, uten tvil.
Vel, jeg er av typen som ikke heier når ungjenter slanker seg ned mot BMI er under 20.
Det har nok noe med min bakgrunn som danser å gjøre, hvor vi alle gikk rundt som levende skjelletter med BMi på 17.
En av oss døde av det, og det gjorde at mange av oss skjerpet seg i etterkant.
Jeg veit bare så alt for godt at grensa mellom sunn og uvettig slanking er en veldig skjør grense.
Og hvorfor skal kvinner ha mannekropp?
Det er jo kurvene våre menn tilber.Og selv om vi ikke akkuratt slanker oss for andre enn oss selv, så tror jeg man bør godta at kvinnekroppen er skapt med kurver, og at å prøve å slanke dem bort er fånyttes.
Jeg vil bare være slank.
At jeg veide ned i 53 kilo før jeg fikk barn, er ikke interessant for meg lengre.
Dessuten har jeg sett på bilder fra megsjøl fra denne tiden, og vakkert er det ikke.
Jeg er egentlig imponert over at jeg klarte å kapre en mann med en slik kropp!!!!Ha, ha
Nei, min drømmekropp når jeg på et sted mellom 64 og 65 kilo.
Da er jeg også godt innenfor normalen for BMI.
At BMI har feilkilder er opplagt, men jeg roper alltid varsku til de som slanker seg under.
Det er flere unge jenter her som har både gjort seg lengre underveis, og også unngått å oppgi ny vekt i headingen for ikke å bli oppdaget.
Da er det grunn til bekymring mener jeg.
At du som godt voksen vil gjøre det samme, er litt bekymringsfult synes jeg likevel.Ikke for å komme med pekefinger, men jeg stusser litt ved det.
Personlig synes jeg det er lett å se gammel ut når man blir for tynn i vår alder og oppover.Ser det på flere venninner.
Ansiktet blir så stramt, og rynkene ser ut som flombelyste elver i ansiktet.Ikke pent.
Men jeg setter også lit til folks intelligens her inne, og alle vet vel best hva som passer den enkelte.
Jeg kan ikke stoppe noen fra å ville ned på BMI under normalen, men jeg er ikke den som heier heller.
Jeg respekterer ditt valg, det gjør jeg.
Men jeg skjønner også bakgrunnen for at man blir ekskuldert fra det gode selskap når man velger å krysse grensen.
Selv om noen har full kontroll på det de gjør, er det mange som da raskt kan befinne seg over den skjøre grensa mellom kontroll og besettelse.Jeg er derfor av de som synes det er en grei regel at vi er velkomne så lenge vi slanker oss innenfor det medisinsk aksepterte.
Og uansett om BMI en har feilmargin, så er det ingen på BMI under 20 som trenger en slankekur.
Muligens å strammes opp og bli mer symmetriske,men den biten klarer man helt uten slanking når man er så tynn.
Jeg jobber deltid som treningsinnstruktør, og ser mye rart blandt kvinner og unge jenter.
Mye er skremmende, og derfor synes jeg det er på sin plass at det er noen som overstyrer oss når de ser at det kan bære galt avsted.
Jeg synes vi skal være takknemlige, og heller gå litt i oss selv på hva det er som gjør at vi vil slanke oss utover det som er sunt og utenfor "normalen".
Husk at det er fint om det er igjen litt kvinne av oss også.
Jeg elsker formene mine, og kunne ikke et sekund tenke meg tilbake til tiden uten rumpe,hofter og pupper.
Men slank vil jeg være, som alle andre her inne, men ikke på bekostning av mine kvinnelige former.
Da får jeg mannen min på nakken gitt!!!!

Vel, det var mitt syn.
Andre må gjerne være uenige.
Uansett ønsker jeg deg og alle andre en riktig fantastisk slankehelg.
Måtte vi alle juble på mandag!!!!Thi-hi!
c.AuthorAlias Morgengry23. august 2002
Hei.
Takk for kommentaren i dagboka mi. Koselig!!
BMI er vel bare en pekepinne. Kroppsbygningen til mennesker er veldig forskjellig. Min trivselsvekt i yngre dager lå alltid litt over 70 kilo (ca 72). Jeg er veldig grovbygd. Jeg har ikke tenkt å tenke over min BMI men heller komme inn i klærne som henger ubrukte i skapet. Da skal jeg bli fornøyd. Da skal jeg være på ca 70-75 kilo.

Ha en fin helg.

Klem fra Morgengry
c.AuthorAlias nite😌23. august 2002
Hei kjære Augusta

Tok utskrift av DB di i dag og tok dette med på røykerommet (ja fordi jeg desverre lider av lasten Røyking).
Når jeg leser deg i dag, nikker jeg gjennkjennene på hodet. Jeg har uttalt meg tidligere i dette forumet at jeg er uening i katogoriene som BMI sier. Jo jeg er feit, men tror at de som ser meg ikke vil si at jeg er sykelig feit. Jeg er lita og veldig kompakt. Mine venner sier at jeg er stor men delikat, ikke dvask. Men allikevel, jeg har jo overvekt og det henger og slenger her og der. Jeg må ned på 66 kg. for å komme på normalvekt. Dette er ikke meg i det heletatt. Har veldig tung benbygning, og jeg føler meg vel aller mest vel på rundt 75-80 kg.
På 75 kg. er jeg overvekt, på 80 kg er det fedme. Vel vel, jeg tar hvertfall ikke BMI som en pekepinn på hvordan jeg føler meg.
At du har et ideal på 52 kg. må jeg spørre deg om hvor lang tid siden var du der sist, og hva har skjedd i livet ditt i mellomtiden. For vi alle vet jo at det som var idealvekt når man var ung, og før barnefødsler, ikke er samme ideal når man er en voksen moden kvinne. Men dette vet du best selv, kjære Augusta.
Så håper jeg ikke at jeg får pepper for denne meningen da (ha ha)

Håndleddsmåling, ja den er jeg med på. Men må nok vente til jeg kommer hjem.

Jeg vil støtte deg og lese DB di uansett hvor du står hen, og hvis du en dag vil bli en "undervektig" og trikser med tallene dine, vil jeg allikevel være der å opprettholde båndet vi nå er i ferd med å etablere.

Du er god, kjære du.
Klem fra Nite
c.AuthorAlias Mulle❤️23. august 2002
Takk kjære Augusta for god og konstruktiv kommentar! Joda, jeg har ordnet meg advokat; han er proff men veldig menneskelig og "ser" hele meg føles det som. Selv om denne prosessen min er tøff så hører jeg hele tiden i hodet "No more drama" m/Mary J. Blige.... og det er litt beroligende. En fantastisk tekst!!

Håndleddsmåling er spennende saker, husker fra da vi var små hadde jeg alltid av de bredeste... litt over 15 cm er fasiten i dag!

God fredagsklem fra Mulle
c.AuthorAlias MonicaR❤️23. august 2002
Hei, Augusta! Jeg har ikke noe målebånd her på jobben, men skal måle håndleddet straks jeg kommer hjem. Mine håndledd er ganske smale tror jeg.

Jeg er enig i det du skriver om BMI. Ved å søke på nettet er det også ulike standarder på hvor normalområdet ligger. Jeg har sett en definisjon der normalen ligger fra 18-25. Og jeg har sett at for fotomodeller kreves en BMI på rundt 18... noe å tenke på? ;-)

Selv har jeg 60 som mål, dvs 21.2, det er rimelig bra. Men min helt ideelle vekt fra yngre dager var 58, dvs 20.5 og nesten undervekt. Vet ikke om jeg gidder å slite meg ned dit.

På den annen side av skalaen, en mannlig kollega som alle vil betegne som slank og "smålækker" (hehe) har en BMI på 26.2, altså lett overvekt.

Konklusjon: Alle må finne sin egen normal, og jeg synes man bør få være her uansett.

Monica
c.AuthorAlias ANNE❤️23. august 2002
Hei, jeg trodde vi hadde en konkurranse på gang, så så jeg at du hadde vunnet, gratulerer!Søren også, nå som jeg endelig hadde noe å bidra med!
Mitt håndledd måler 16 cm,(ikke der knoklen er) og jeg har også vært nede på 52 kilo en gang. Følte at jeg var fin da, men jeg vil ikke bli slik igjen. Jeg har nok det man kaller middels beinbygning, men har alltid sett på den som grov! Kiloene som går av meg, syns veldig godt, og når jeg veide 68 kilo før jul, var jeg meget fornøyd med det, og det ser jeg også på bilder fra julen. Jeg tror det er lurt å ta bilder av seg selv, la de ligge litt, og så vurdere det en ser
Det er stor forskjell på folk, men vi har stort sett de samme problemene.Jeg har ingen problemer med å akseptere at en på 60 kilo har lyst til å gå ned, men må jo innrømme at jeg blir bekymret nå jeg ser noen på 55-50 kilo som prøver å gå ned. Vi vet jo at noen får spiseproblemer, og vi må jo hjelpe dem også!
Vil du gå ned til 52 kilo, så er det din sak, men du kan kanskje regne med at noen hopper over innlegget ditt! ANNE
c.AuthorAlias Monica12323. august 2002
Hei Augusta!
Takk for kommentar til meg i går.
Jeg har ikke anledning til å kommentere det du har skrevet i dag så veldig mye akkurat nå. Men målte håndleddet mitt, forran den knokkelen og det var 17,1 cm. Og da er jeg ikke fet rundt håndleddet.

En annen ting jeg så i farta var at nå har du bare 100 g til du har gått ned 10 kg! Gratulerer. Dette var flott.
❤️71,8 kg

Augustas Fettregnskap

Kjære Venner!

Godmorgen til dere alle.

Angående fettregnskapet, så finnes det flere metoder. Jeg vet, det finnes et slags klypeinstrument til måling av fettprosent i kroppen. En slik har jeg aldri brukt.

Men jeg har en tabell i en amerikansk bok. Alt man trenger er et vanlig målebånd og så denne tabellen. Jeg brukte dette i lang tid – men boken er pakket ned sammen med andre bøker i noen flyttekasser for øyeblikket. Det vil ta meg en tid å finne frem til den. Men jeg skal prøve å finne den og så skrive tabellen inn her – så kan den bli tilgjengelig for de som er interessert.

Grunnen til, at jeg ikke selv lenger bruker tabellen er, at jeg en dag var i en butikk – og det vet dere jo selv, kan bli dyrt :-)

Altså jeg var i en butikk – og der så jeg en vekt.

Jeg spurte vekten: ”Hør, hva er du for en?”

Vekten sa til Augusta: ”Jeg er en ny vekt, jeg kan måle både totalvekt, fettvekt og mager vekt – bare prøv meg!”

Så måtte jeg jo det. Jeg tror omtrent 1700 kr. Men den vekten har jeg blitt skikkelig glad for. Så hver morgen når jeg står opp på vekten, så ’kjenner den meg igjen’ – vekten kan programmeres til å huske 4 ulike personer. Så først viser den kropsvekten, få sekunder etter viser den fettvekten og til slutt vekten av kroppens magre vev (muskler, knogler osv)

Det er skikkelig leketøy og veldig enkelt. Og så er det spennende å se, hvor mye det faktisk skjer i kroppen i de irriterende perioder, hvor ’vekten står stille’.

Anskaffelsen var jo dyr. Men den går med et enkelt batteri – en slik liten firkantet, som brukes i alle digitale vekter. Og batteriet varer og varer. Så slik sett er den billig i drift.

Når man holder øye med fettregnskapet, får man jo den trygghet, det er å vite, at slankingen ikke går ut over muskelmassen.

Så bare vær forsiktig! Hvis dere ’møter’ en slik stor, litt ’klosset’ lyseblå! vekt – med fire små stålplater, der hvor føttene skal plasseres – det er en slik vekt, som Augusta står og tynger på om morgenen – men det kan bli et møte til 1700 kr :-) – (forresten flere år siden – jeg vet ikke prisen nå).

Ja, det var litt om fettregnskapet, som dere lurer på.

Angående det TV programmet – så kom jeg for seint til å få med meg begynnelsen. Men det var også mitt inntrykk, at Lindberg ikke fikk skikkelig tid til å komme frem.

Ut fra det som Marit C sa, så forstod jeg, at hun visste om, at dette kostholdet uten hvetemel og sukker kunne hjelpe henne – men jeg fikk ikke med meg, om hun har prøvd det ut.

Men vinklen med, at det rett og slett er 30% av befolkningen, som ikke tåler det ’vanlige’ kostholdet, synes også jeg er god.

Lindberg fikk frem betydningen av den arvelige disponeringen på en fin måte, tror jeg. Fordi han uttrykte det på en slik måte, at folk kan få helsen tilbake, hvis de bare innretter kostholdet etter disponeringen sin. Det var ikke på den vanlige måte, som vi har hørt så ofte:

”Du er arvelig disponert for overvekt – så det må du bare leve med.” Det gir en slik maktesløshet.

Dette her var en positiv måte: OK vi er arvelig disponerte OG vi kan gjøre noe med det.

Nå de beste ønsker for en positiv dag med motto: SMIL først!

Takk for hilsener – jeg har også sagnet dere!

Deres Augusta
7 i heiagjengen
c.AuthorAlias Bitten😵22. august 2002
Beklager, det kom inn dobbelt :)
Bilde
c.AuthorAlias Bitten😊22. august 2002
Hei Augusta :)
Den vekta virker spennende, kanskje eg skulle se meg om etter en sånn :)
Så vil eg si at du er kjempeflink :)
Ønsker deg en flott kveld :)
Klem fra Bitten :)
Bilde
c.AuthorAlias Monica12322. august 2002
Den vekta di hadde vært no. Ja kanksje til jul?
c.AuthorAlias ann-merete❤️22. august 2002
Vil bare si en takk for ditt flotte innlegg i dagboka di igår.
Tar til meg dine tanker om vennlighets spiraler, og jeg har begynnt allerede.
Tror mange med meg blir innspirert av en slik "vekker".
Det er alt for lett å bare tenke på seg og sitt,og kjøre en egotripp.
Kanskje spesielt når man er på slanker'n.
Derfor synes jeg det er godt å komme hit inn, blandt likesinnede.
Få drahjelp, mange tankevekkende innlegg å lese, og masse å lære.Dere er en flott gjeng her inne, det er sikkert.
Dessuten vil jeg ikke belaste mine kjære med for mye innspill om slanking,og belemre dem med min frustrasjon over vektnåler som ikke vil rikke seg osv.
Dette er noe jeg har valgt å gjøre- for megselv, og selv om jeg later som jeg gjør det på egenhånd, er det altså ingen som vet hvor mye styrke, inspirasjon og entusiasme for den sunne linje jeg finner her inne.
Det er min lille hemmelighet, og mitt skjulte våpen - om du vil.

Jeg fikk ikke med meg programmet som Lindberg deltok i, men jeg tror ut fra salgstall på hans to bøker, at interessen og nysgjerrigheten for hans kosthold allerede er vekket, og bare vil øke ettersom resultatene står seg.
All reklame er god reklame, og man skal heller ikke undervurdere publikum.Mulig Lindberg ikke var medievant nok, og ikke fikk godt nok frem sitt budskap- men for de som er på søken etter slik kunnskap, vil nok interessen være vekket likevel- det tror i alle fall jeg.
Jeg er ikke fanatisk i forhold til dette med GI, jeg er faktisk ikke fanatisk i forhold til noe, men jeg ser at det har noe for seg.
Og du er jo et levende eksempel på det!
Lykke til videre, og ha en flott dag.
c.AuthorAlias Molla😌22. august 2002
Heipådeg!
Godt å *se* deg igjen! Den vekten din hørtes skikkelig spennende ut! Men jeg tror jeg må ta til takke med tabellen. En kjapp titt på saldoen min bekreftet det! Så når du finner tabellen igjen, hadde det vært fint om du kunne ha lagt den inn. (Tenker på de kassene jeg har på loftet som har stått uberørte av menneskehender siden jeg flyttet inn for tre år siden... Ooooops! Kanskje på tide å rydde litt?)

Jeg liker dagens positive motto, så her har du:
:D Et vaskeekte smil, fra meg til deg, som takk for mange morsomme og velfunderte tanker over mange forskjellige tema.

Slankeklem fra Molla.
c.AuthorAlias nite😄22. august 2002
Kjære Augusta

Den vekten hørtes jo interresant ut, men ettersom jeg sliter om dagen med å godta min nyanskaffede til 470.- så får jeg nok holde meg til den.

Jeg så delvis programmet du snakker om. Det vitnet om at Lindberg ikke er vandt til å takle det media som Tv er, og fikk dermed ikke helt ut sitt budskap på en god nok måte. Videre ble han jo kjørt litt ut av hun i rød overdel.
Men han holdt på at dette med overvekt var en sykdom, og der stiller jeg vel et spørsmålstegn. Hvis jeg har misforstått at det var dette han mente, så får dere bare si meg imot.
Men jeg er skremt av overvekt blandt barn. Det er for makelige hverdager for unga, og for mye junk food. Min sønn er ikke så flink med mat, og det må jeg bare takke meg selv for. Men han trener en del, og holder derfor kroppen veldig i form. Men ser at hvis han hadde vært en "data og tv-spill" unge ville han vært et feit barn. Så jeg har vært heldig med min sønn, men som foreldre er det vanskelig å se sine barn bli holdt utenfor miljø, og at de sliter direkte med sin fedme. Jeg støtter absolutt denne englandsmodellen hvor de sender bort ungene. DETTE ER MIN MENING, SÅ FÅR ANDRE HA SIN MENING.

Du kjære vakre snille vise Augusta. Det er så godt å ha deg tilbake. Det ble litt ensomt uten deg.
Stå på så du blir riktig lekker i badedrakt.

Klem Nite
c.AuthorAlias Mulle😉22. august 2002
Den vekten hørtes helt super ut! Kanskje noe å ønske seg til jul??? (ha ha som om man vil glede seg til å gå på den 1. juledag..) Ha en fantastisk dag! Skal smile i dag bare fordi du sa det! (kloke mennesker skal man lytte til.)
Mulle
❤️71,8 kg

Husketanker for større glede

Kjære Alle i Klubben!

Kommer her med en fersk morgenhilsen med takk for alle hilsener. Er så opptatt med mye for tiden, at det har blitt veldig sløvt med å skrive til dere.

Håper det ble en fin kveld ved Sognsvann i går, tirsdag både for Nite og Nasse og mange andre – og ser at både Jojoen og Marikken har klart seg ned på nye tall – og Bitten har 15 kg jubileum! Sender dere kjempe gratulasjonsklemmer!

Og så spesielt til deg, Nite: Den flotte invitasjon, som rullet opp når jeg logget på! Virkelig flott arbeid! Min påmelding kommer meget snart.

Jeg følger nøye opplegget mitt – er på vekten hver morgen – men ærlig talt, så har det ikke vært mye bevegelse. Har stått stille i området 72 kg.

Men men men: Har fulgt nøye med på fettfordelingen – og DER har det skjedd ting og saker:

Mens vekten har stått stille, har det blitt 1 kg fett mindre:

Fettregnskapet ser slik ut:

Ved start: 30 kg. Nå 25 kg = - 5kg fettvev – og det er jeg kjempefornøyd med!

***

Noen flere som tittet på et debattprogram på TV med Lindberg og noen andre?

***

Med fare for å lyde som MOR – så sier jeg likevel følgende – (har jo vært mor i så mange år, at det har blitt en vane :-)

Små husketanker:

· 10 små gode, positive tanker om deg selv hver dag betyr MYE mer for fremtiden din, enn 100 gram opp eller ned på vekten.

· Å motstå en LITEN fristelse er en STOR seir.

· Å styrke ANDRES selvbilde, er den enkleste måte å styrke sitt EGET. Dette starter en positiv spiral mellom LEVENDE mennesker. DU gir til andre, og DE gir tilbake til deg.

· Gi et smil og et vennlig ord – og du får mange igjen. Også dette er en positiv spiral.

· La denne dagen i dag, være den dagen, hvor vi alle går ut i Verden og starter opp små positive spiraler. Og i morgen også.

· Kjære Slankevenner, nettopp dere kan gjøre det, for dere har vist det her i Klubben, så mange ganger! Dere er så flinke til å støtte hverandre!

· For meg er de fineste og største målene i Klubben:

Å styrke og støtte hverandre.
Å spre inspirasjon og motivasjon til hverandre.
Å stå sammen i jobben med å komme til trivselsvekten vår – og BLI der.
Å rekke hendene ut mot hverandre.
Å ta mot hverandres hender i vennskap.

En hånd er en hånd.

Mor :-)


Kjærlig hilsen
Deres Augusta
6 i heiagjengen
c.AuthorAlias Ally❤️21. august 2002
Hei Mor! Godt å se deg igjen! Jeg ante ikke at fedon skulle være på tv, synd jeg ikke fikk sett det.
Skulle gjerne sjekket fettregnskapet mitt jeg også, jeg går jo ikke så voldsomt fort ned i vekt da. Ikke at det bekymrer meg så veldig. Lav GI har kommet for å bli uansett! Var det Marit Christensen som var der? Hva sa hun?

Ally
c.AuthorAlias Jojoen😃21. august 2002
Hei, der var du jo!! Og jeg som begynte å bli bekymret... ja, der ser du. Har til og med savnet deg i dagens innlegg i dagboka mi før jeg plutselig fikk øye på deg her :-) Pytt sann, nå kan det bare stå der.

Du har i alle fall ikke ramlet av lasset, her er det viljestyrke og nedgang hele tiden. Gratulerer!

Jeg så på det tv-programmet på mandag, men jeg synes ikke dr. Lindberg fikk så god tid til å forklare sine synspunkter. De andre tok størstedelen av sendetiden. Dessuten så rotet han litt, synes jeg. Hun fra foreningen.. (med rød kjole) snakket masse, og det gjorde jo disse allmennvitenfrakkene også. Det er nok ikke helt god politikk å tro på matintoleranse, insulinresistens osv. ennå. Men det kommer nok, før eller senere.

Klem fra Jojoen
c.AuthorAlias LilleMeg😉21. august 2002
hei der :) begynte å savne innlegga dine her nå, selv om jeg ikke skriver så mye kommentarer (har bare ikke hatt tid i sommer) så prøver jeg jo å følge litt med på hva som skjer :)

hvordan setter du opp dette fettregnskapet ? tør ikke tenke på hvor mye jeg kan ha mista av fett! blir forhåpentligvis en del!
c.AuthorAlias Monica12321. august 2002
Hei Augusta!
Her går det nedover ser jeg. Snart 10 kg jo! Du er flink.
Ja jeg lurer også på dette fettregnskapet.
Og takk for små husketanker.
Lykke til videre.
c.AuthorAlias MonicaR😊21. august 2002
Hei Augusta! Fint at du er her, jeg har savnet deg disse dagene du har "sviktet" oss! Det er så godt å lese det du skriver.

Ja, jeg så programmet med Lindberg oa. Synes ikke det virket som om Høybråten helt hadde skjønt poenget, men han må være forskiftig for ikke å støte noen. Marit Christensen var flott, synes jeg. Og denne vinklingen med at mange rett og slett ikke tåler det norske kostholdet med mye karbo var god. Jeg har bestilt begge Lindbergs bøker og skal sette meg bedre inn i dette!

Hvordan fremkommer forresten dette fett-regnskapet?

Klem fra Monica
c.AuthorAlias svime😌21. august 2002
God morgen til deg Augusta!!!
Ville bare stemme i og være med å spre positive ord og tanker :)
Jeg tar i mot din hånd og strekker ut mine egne til alle som vil gripe den!!!!

Ha en strålende dag og behold ditt gode humør, du er en stor inspirasjonskilde for mange her inne!!!
Klem fra Svime
❤️72,4 kg

28. Dag - Er med dere i tankene!

Kjære Klubb!

Takk for ''turen'' rundt Sognsvann :-) Sikker på, at når jeg en gang kommer dit, vil jeg få en følelse av, å ha vært der før!

Har fått en konferanse på skjemaet for neste måned - er litt for busy til å få skrevet noe særlig i disse dager - godt at dere er så flinke til å støtte hverandre.

Varme ønsker om en god slankedag,
deres Augusta
4 i heiagjengen
c.AuthorAlias ann-merete😃19. august 2002
Hei igjen!
Åh,som jeg skulle ønske jeg raste ned i vekt som du!!!!
Jeg er flink, men ikke flink nok tydeligvis.
Tror jeg lider av litt etterdønninger av en sommer uten slanking.
Men jeg er igang.
Trent har jeg gjort hele sommeren, og tror det har hjulpet på at min magiske grense på max 70 kilo ikke er overskredet.'
Greit å sette en grense for når man må sette inn kruttet føler jeg.
Da blir det i alle fall overkommelig mange kilo å skulle ned.
Men det er hardt å komme skikkelig igang.
Derfor snikkikker jeg inn på disse sidene for å hente hete tips, inspirasjon og støtte.
Det føler jeg ofte jeg gjør,selv om jeg også føler et visst press på å måtte prestere her.
Men jeg har så langt ikke blitt fristet til å rapportere at jeg har vært flinkere enn jeg har vært.
I gode som vonde dager er mitt motto i så måte.
Men jeg ser til deg og andre for inspirasjon for å prestere litt bedre,så det lille presset er nok av det gode.
Nå skal jeg smugkikke litt i dagboka di for å finne ut av trylleformulaen din.
Tipper det er sunt kosthold med trening, det samme som jeg praktiserer ,men med langt mindre hell.Thi-hi.
Kanskje blir jeg overrasket???
Ha en strålende slankeuke uansett!
c.AuthorAlias solskinn😌15. august 2002
Hei Augusta!
På menyen på Finnskogen er det alle grønnsaker,frukt og melkeprodukter som yoghurt,ost,cultura.
De har egen hjemmeside, mulig det står noe mer om kosthold der.
Det er alltid noen "gjengangere" der oppe, og jeg har de siste
årene vært i den samme uken. Møter alltid hyggelige mennesker der og vi avtaler når vi skal dit neste gang. Men mye kan skje på et år , så det er ikke så mange av de jeg har møtt igjen.
Så flink du er som er innom her hver dag. Hos oss har vi faste tider vi sitter ved dataen, og min er fra 21.00 til 23.00.
Men det er ikke alltid jeg får tid til å sitte her, det er jo
alltid noen huslige sysler som må tas på kveldstid.
Snakkes!
Hilsen Solskinn
c.AuthorAlias svime😊15. august 2002
Hei på deg Augusta!!!
Bare innom for å ønske lykke til med konkurranse starten i dag!!!
Ha en super dag, og ikke slit deg helt ut med å være busy!!!
Klem fra Svime
c.AuthorAlias Monica12315. august 2002
Hei Augusta!
Her går det nedover i forrykende fart ser jeg. Jeg er så glad på dine vegne at du har funnet en "kur" som passer for deg. Og siden du klarer å følge den med den største letthet skulle vel kiloene bare rase videre av.

Lykke til!
❤️72,9 kg

27. Dag - Det var en god middag :-)

Kjære Klubb!

Ja, det var verdt 200 gram opp. Har ellers ikke gått noe særlig ned den siste tiden, men kroppen har nå kvittet seg med 4 kilo av fettvevet.

Kjenner også at fingerringen min sitter veldig fast igjen - har nok en del vann som venter...

Ellers ser det jo ut som en stille og rolig periode i Slankeklubben. Jeg er imponert over, hvor mange som jobber ''med seg selv'' - altså ser på sin følelsesmessige bakgrunn - for virkelig å komme ned på bunnen av vektproblematikken. Det er rett og slett så flott klart - jeg ønsker dere all mulig mot og fremgang med dette store arbeid.

Er med dere i tankene hele dagen!
Deres Augusta

PS Takk for kjære brev! Skriver tilbake senest lørdag.
6 i heiagjengen
c.AuthorAlias olivia😃14. august 2002
Hei Augusta,

jeg har nettopp kommet hjem fra ferie. Har tenkt en hel masse på deg og andre medslankere her inne. Har gått mange og lange turer. Og grublet masse på hvordan jeg skulle klare å stå i mot diverse god mat og masse kaker etc. Det har hjulpet en hel masse å tenke på deg og dere andre her inne.

Du er så klok du Augusta!! Kos og lese dagboka di - gleder meg til jeg får litt bedre tid her inne. Du motiverer veldig!!

Ha det fint så lenge.
Klem Olivia :)
c.AuthorAlias nite❤️14. august 2002
Takk for turen i går rundt Sognsvann. Det var deilig å røre på seg, synes du ikke. Jo, fordi du faktisk var med oss, Augusta. Noe av det første vi sa når vi begynte å gå, nasse og jeg, var at jeg hadde lovet å ta med Augusta i tankene, og det vi gjorde. Nasse gjorde plass mellom oss, og sa, der kan Augusta gå, og så du gjorde.
Vet ikke om du har lest referant som nasse har skrevet om turen vår, men det er å anbefale å lese hennes dagbok i dag. Jenta er ikke bare skjønn, men har en herlig måte å formulere seg på.

Gleder oss til å se deg tilbake for fullt her igjen.

Klem Nite
c.AuthorAlias Sola😀14. august 2002
Hei
Tusen takk for koselige ord og tips i klubb-boka mi. *S*S
Å prøve det GI-greiene i 2-3 dager var et utmerket tips. Så det skal jeg prøve, men må først få tak i en "meny" så jeg har noe å gå etter. hvis ikke så tror jeg at jeg ikke fikser det.
En sånn liten oppgang er ikke noe å bry seg om, snart er du på vei ned igjen.
Jeg hadde litt rett ang jobben din ja. he-he Høres veldig spennende ut.
Håper du får en fin slankeuke.
Stor klem fra Sola
c.AuthorAlias iset😉14. august 2002
Hiesann:)
ja jeg har nettopp lagt ut min historie her. Jeg er en av dem som må jobbe med følelsene mine, som er årsaken til min overvekt. Begynner å få taket på det nå! og det er en deilig følelse!
ønsker deg en kjempeflott dag augusta, du er et herlig menneske:)

klem Iset
c.AuthorAlias ANNE❤️14. august 2002
Takk for komentarer om dette og hint. Kjører herbalife, lav g1, ingenpotet,ris,pasta omhverandre om dagen, og synes at det går bra. Er det konkurranse på gang vil jeg være med nå, skla under 70 streken før jul, og trenger masse oppmuntring. (jeg tror jeg ble tatt fra min mor for tidlig, og har enormt approval-behov! HEHE)
c.AuthorAlias Carinato😃14. august 2002
Hei, jeg er ny her og har sittet noen dager og fulgt med i hva som "rører" seg her inne! Er for det førsteimponert over hvor flinke alle er til å motivere hverandre, har smått også vært og sjekka om det chattes noe, men det er aldri noen der, er det slik bestandig?

Ellers så vil jeg gjerne ned 10 kilo, og ser jo at ved å førs dagbøker her, så mangler det i allefall ikke på gode råd, og støtte!!
Ønsker deg en fin fin dag!!!

❤️72,7 kg

26. Dag - Hastig Godmorgen!

Kjære Alle!

Er bare inne for å registrere - vi snakkes senere...

Hilsener og varme tanker fra
Deres Augusta
3 i heiagjengen
c.AuthorAlias ann-merete❤️13. august 2002
Ja, jeg tar av meg hatten for flere av innleggene dine!
For en ressurs du er her inne.
Er akkuratt tilbake fra en deilig sommerferie, og suste nedover listen over navn, og vet ikke hvorfor ,men kom til å lande på navnet ditt.Og hvilken lykke sier nå jeg.
Hvis det allerede er dannet fanklubb her på sidene dine, så føyer jeg meg til rekken.
Du har skrevet mange innlegg til ettertanke,og jeg skal tilbake å lese flere ved anledning.
Men du har gitt meg masse å tenke på og fornyet entusiasme.
Det var det jeg ville takke for så langt.
Deg blir det spennende å følge!!!
Ha en super ettermiddag.
c.AuthorAlias Pernilla❤️13. august 2002
Hei Augusta!

Først vil jeg takke deg for noen utrolige fine ord på fredagen. "Brevet fra Mor" rørte spesielt, det var som hun skulle skrevet det selv, så da jeg fikk mail fra henne i går, ble jeg så paff fordi hun ikke nevnte noe annet som sto i det "brevet". Mye av det du skrev handlet om samtaler vi har hatt. For hun ER lei seg fordi hun føler HUN feilet. Jeg har selvfølgelig aldri lagt skylden i hendes hender, men jeg vet, mødre vil alltid føle det slik, og hun er selvfølgelig tilgitt for det hun selv måtte hatt skyldfølese for.

Vi har iallfall snakket mye sammen om dette, og selv synes jeg hun har gitt meg en enorm støtte, om jeg ikke alltid har vært villig til å ta i mot den, har hun allfall tilbudt meg av alt hun har å gi, og selv føler jeg jeg skylder henne en dyp unnskyldning for at jeg som oftes har avvist hjelpen hun har tilbud fordi jeg har annsett det som et privat og tabu problem.

Men nok om den saken. Det var iallfall et kjempe fint brev jeg fikk av deg, jeg måtte lese det flere ganger!
Jeg liker måten du skriver på, hvordan du tenker og formulerer deg på, jeg har lest nesten alle dagboksnotatene dine, og er forundret på hvor du får alt fra.

Jeg har selv lyst å fordype meg litt i Dr. Lindbergs teorier, og vurderer å kjøpe en bok av han. Noen du anbefaler?

Torsdag er det ny konkurranse, så vil du være med så meld deg på hos meg!

Ha en strålendes dag da!

Klem, Pernilla
c.AuthorAlias nataja13. august 2002
Hei.
Har lest litt i dagboka di, og du virker som et fabelaktig menneske:-) Og er utrolig flink til å få satt ord på ting, det er flott.

Nå er det ikke lenge før du også er nede i minus 10, og det er en hærlig følelse å runde 10 tallet.

Stå på videre, du er kjempeflink:-)
*klem*
❤️73,0 kg

25. Dag - Dere gir meg jo så MYE igjen!

Kjære deilige Venner!

Dere gir jo meg så veldig mye igjen. Når jeg først kom inn her, fikk velkomstbrev, fant en klubb, hvor alle var akkurat like - og like velkomne...

Ja så følte jeg meg hjemme med en gang - og jeg gir tilbake - og dere fortsetter å gi - både til meg og hverandre - i en kjempe gi-og-ta-og-voks-av-dette prosess.

Et bilde: Vi holder på denne måten på å bygge et høyt, vakkert og sterkt utsiktstårn - etterhvert som det blir høyere, får vi alle en bedre utsikt - og et helt nytt syn på livet og oss selv.

Jeg tror, vi som overvektige har gjort felles erfaringer, som har påvirket oss ganske likt. Derfor har vi lett for å hjelpe hverandre.

Derfor kommer det også perioder i Slankeklubben, hvor vi snakker masse psykologi - fordi vi må bryte noen grenser - slik at vi kan unnvære mer av fettet vår - for å si det rett ut.

Det er derfor det er et STERKT ''tårn'' vi bygger.

***

Etterord til det jeg skrev om jobben min igår:

Prøv å se på deres egen hverdag:

Hvor mange har ikke en daglig virke, som passer strålende på min beskrivelse?:

Den unge Mor med små barn - hun må veilede, tilrettelegge, organisere og løse problemer alle våkne timer.

Samme med Moren med skolebørnene - det går i et og på samme måte.

Det er slik for mange, mange kvinner.

Jeg skriver mer i kveld og ønsker dere alle å ta godt vare på dere selv og en god slankedag,
Deres Augusta
5 i heiagjengen
c.AuthorAlias Blubba❤️12. august 2002
Hei Augusta

Takk for gode råd om å kjenne på følelsene, og å akseptere at det bare er en følelse som må føles. Har faktisk brukt mannen min som prøvekanin, og det fungerer. Han ble ikke så opprådd og usikker når jeg forklarte ham at store meg ikke hadde plass til alle følelsene så noen måtte ut i form av noen tårer. Jeg hadde det bedre etterpå, for jeg trengt ikke føle meg som en "tåreperse", og han kunne gi meg den omsorgen man av og til trenger. Så takk til deg, Augusta. Du er et menneske fult av visdom og formuleringsevne!

Klem fra Blubba
c.AuthorAlias juliane😄12. august 2002
Kjære Augusta.

Det er helt utrolig å lese i dagboken din, du har så utrolig mye godt å si. Føler virkelig at jeg lærer masse av deg! Takk for at du er her, at du gir oss alle så masse, i det du skriver i dagboken din og i komentarene til alle oss andre.

Så over til slankingen, du er kjempe flink, utrolig hvordan denne dietten din får vekta til å gå nedover. Har forstått at det er pga lite karbohydrater. Føler meg så utrolig dum når det gjelder hva det er proteiner i og hva det er karbohydrater i. Det står jo på pakkene i butikken, men dem har jo ikke jeg tid til å lese på, som har med meg tre små hver gang jeg skal handle.

Fortsatt lykke til, du er en kjempe standhaftig og belærende person. Fortsett å vær den du er, augusta!

Klem fra juliane.
c.AuthorAlias NasseNøff❤️12. august 2002
Kjære Augusta - hjertelig takk for lang og koselig hilsen ! Du er helt klart i besittelse av enorm klokskap, og jeg blir like imponert hver gang jeg leser noe du har skrevet. Du har en innsikt i livets realiteter som er helt utrolig. Jeg er så glad for at du har funnet veien til oss, sånn at vi kan nyte godt av all din kunnskap og godhet !

Du har så rett i det du skriver om at jeg ikke lenger lar meg skremme av meg selv og mine egne følelser. Det er som om jeg endelig har forstått at verden går ikke under av at jeg lar meg selv få kjenne på de vonde følelsene. Snarere tvert imot, så blir verden et bedre sted å være etterpå. En fantastisk herlig sak du gjør, dette med å berolige mannen din på den måten. For som du sier så er det veldig viktig at han forstår at det ikke er HANS skyld at man gråter...

Jeg har ikke ord for hvilke følelser du setter i sving med alle dine fantastiske innlegg her inne, både de du skriver i egen dagbok, men også de du skriver til andre. Din evne til å sette ord på ting som vi andre ikke klarer, er helt uvurderlig. Jeg håper virkelig at du har kommet for å bli Augusta - du er en engel.

Jeg håper også at jeg får lov til å treffe deg i oktober når vi trommer sammen til dette treffet som vår kjære Nite har tatt initiativet til. Jeg gleder meg svært til dette, og er sikker på at vi alle kommer til å vokse - og da mener jeg mentalt - på dette.

Kjære Augusta - du takker meg for vise ord og godhet, når det er du som skal takkes. Jeg sier igjen - du er en engel.

Ha en deilig mandag kjære du,
klem fra NasseNøff
c.AuthorAlias Mah😐12. august 2002
Hei.
Har nå skummet igjennom dagboken din, skal lese den ordentlig en dag jeg har god tid. Synes det står veldig mye fint her.
Gratulerer også med kjempeflott nedgang. Jeg skal fortsette å følge med deg, for her er det mye fin lesning.

Klem fra Mah
c.AuthorAlias Snuppedutten😄12. august 2002
Du er så flink til å ordlegge deg at jeg tar av meg hatten!!!
Hvis jeg hadde hatt en hatt da,selvfølgelig.....hehe....
Ha en kjempefin slankeuke , Augusta.


❤️72,6 kg

24. Dag - 4 tanker: Kur Håp Jobb Følelser

God Morgen kjære Venner!

Skal vi starte søndagen med et lille tilbakeblikk på en detalje av SLANKEKURENS HISTORIE? :-)

Så vær så snill, å betrakte det jeg nå skriver, mer som en morsom historie fra svundne tider - enn reel informasjon.

I årene omkring 1970 – altså når vi alle var ganske unge, da var det en slankekur, som for ut over hele den vestlige Verden.

Den gang var det, som et veldig spennende pust, når det kom noe nytt fra USA.

USA ble betraktet, som en egen verden, foran med alt nytt. Det vat glamour og filmstjerner i Hollywood – hele Verden måpet – og sukket lengselsfullt…

Så kom slankeKUREN – over ALLE slankekure: ’Stewardess Kuren’. Det var DEN slankekuren, som de amerikanske AIRLINE stewardesser brukte – når de skulle ÅLE seg inn i smekre og stramtsittende uniformer – ”og det var ganske sant ” :-)

Denne slankekuren var på ’alles’ leper – den ble utprøvd og studert.

Her er Stewardess Kuren:

Morgenmat: 3 kokte egg + masse vann
Lunsj: 3 kokte egg + masse vann
Kvelds: 3 kokte egg + masse vann

Intet annet i FEM dager.

Ja, det kunne man by kvinner på 70-tallet :-)

Lurer på om de damer, som prøvde seg med dette, har klart så mye som å høre ordet ’egg’ resten av livet :-)

***

Er det håp for vi overvektige, som har passert 40 år?


Det har alltid blitt sagt, nermest som om det skulle være det 11. budet, at når vi har passert 40 i overvektig tilstand - ja, så er det bare å gi opp.

Jeg ser det slik, at om ALDEREN ALENE var en grunn til at vekten ikke kan gå ned, ja, så ville det ikke i hele Verden finnes ET eksempel på en kvinne eller mann, som har gått ned noen kilo i godt voksen alder.

Men her i Slankeklubben har vi eksempler på 40-åringer og +, som går ned i vekt akkurat, på samme måten, som når vi var unge mennesker på 25 år - og så faller DEN teorien til jorden med et smell.
Det er så dumt av fagfolk å si slike ting - for det gir oss et inntrykk av, at om vi er overvektige når vi passerer 40 - ja, så er alt håp ute.

Og så er det jo spesielt dumt, når det ikke stemmer!

Nå har jeg til og med sett for meg selv, at det går ann, så derfor tror jeg IKKE det minste på lenger, at vekttap og alder har den minste sammenheng.

Jeg tror på - at karbohydrater skal spises med forsiktighet - og så går det.

***

Og så litt om dette spørsmålet: Hva er det Augusta jobber med?

I det daglige arbeidet mitt jobber jeg med:

Mange mennesker
Skriver mye
Veileder mye
Organiserer mye
Snakker med mange – både unge og gamle
Leser mye
Analyserer problemer og finner løsninger

Kort sagt – denne jobben utvikler meg daglig – ingen dager er helt lik noen annen dag – jeg får de fleste menneskelige behov dekket og ønsker oppfyllt – MEN når jeg kommer hjem:

Ja, så gleder jeg meg til å få tid til kommunikasjon med alle dere kjære Venner i Slankeklubben – virkelig gleder meg til det

For i jobben min, er det ingen, som jeg snakker med om vektproblemer. Ingen har heller spurt meg – om jeg trives med vekten min.

I de måneder, spesielt siste vinter og nå i vår, hvor jeg var så plaget og uvel med all denne hodeverk – da hendte det med mellomrom, at en eller annen kollega kom inn på kontoret mitt og så litt undrende på meg og spurte: ”Hør hva er det med deg? Er det ikke bra med deg i dag?”

Og jeg kunne bare svare, at jeg hadde en hodepine av og til, som jeg ennå ikke hadde funnet ut hva kom av.

Så det å ha Slankeklubben – det er så godt for meg.

Jeg har samlet på informasjon i 26 år – og ønsker å bruke den til så mye nytte som mulig.

Jeg vet av egen erfaring, hvor vondt det er å sitte fanget i fettet. Vet hvor brusende godt det er å finne ut en løsning på problemet.

Endelig å kunne si 100% JAAAAA til livet igjen

– det er så godt.

Jeg vil gjøre ALT etter beste evne, for å hjelpe og støtte alle her til å klare nettopp DETTE for seg selv.

***

Og så noen tanker om følelsene våre:

Hva er det, som hindrer oss i å gjennomføre det vi har bestemt?
Hva er det, som er den grunnleggende årsak bak mange av nederlagene våre?

Det er egentlig, DA vi kommer til det STØRSTE hinder av alle.

Og hva er det?

Det er oss selv.

Hvorfor går vi ikke alle gjennom livet, som ranke, slanke damer – med en strålende selvtillit?

Det er EGENTLIG på grunn av oss SELV.

Vi lar oss skremme av oss SELV.

Av våre egne følelser.

Så hva gjør vi med dette?

1. Først må vi forstå, at en følelse, ja, det er bare en følelse, om den er en negativ eller en positiv følelse – ja, så er den dog bare en følelse – og den er DIN.

2. Nest etter så må vi forstå, at følelser, ja, de skal bare FØLES – de skal hverken bedøves med sukker, junk food, kaker, nikotin, alkoholl eller alle disse nye oppfinnelser med 3-4 bokstaver, TNT, DDT, VXQW eller hva det nå er for noe – nei, følelser de skal bare føles.

3. De negative følelser, kan saktens være så vonde, at vi må ta oss en skikkelig gråt – men så er de FØLT og FERDIGE – og gjør oss sterkere:

Vi har vunnet en ny liten ekstra styrke, som er EKTE og er vår EGEN for resten av livet.

4. Og de positive følelser, ja, de er jo ikke så vanskelige, for de gjør oss jo glade.

Tips – tips – tips:

For at mannen min ikke skal bli skremt, når det hender for meg, så sier jeg til han:

”Å, dette her er ikke noe å bry seg med – det er bare en følelse, som jeg har inne i meg selv, og som jeg skal få ut – ikke noe farlig det. Du forstår, at for kvinner, så er en dag uten en liten tåre – ikke HELT 100% fullkommen.”

Så er mannen beroliget, og vet, at det er ikke noe, som har med han å gjøre :-)

Ja, senest en time etter, er alt godt igjen. Og vi lærer, at alle de ting vi opplevde som vondt mens vekten gikk OPP – ja de må bearbeides NÅ mens vekten går ned. Det sikrer, at vekten BLIR nede.

***

Til slutt vil jeg nevne noe, som jeg en gang leste i en bok med gode råd for slankere:

”Om du er sulten om kvelden, så gå å legg deg tidlig, for den som sover synder ikke.”

Og det er jo sant nok.

Her er en liten omskrivning – etter en ide av Nite:

Om du er sulten, så skriv litt i Slankedagboka – for den som har travle fingre på keyboardet – synder ikke :-)

Og med disse tanker, ønsker jeg en riktig god søndag i klubben!

Tenker på dere alle,
Deres Augusta
6 i heiagjengen
c.AuthorAlias Morgengry😃12. august 2002
Hei, Augusta
Det er alltid like interesangt å lese dagboken din. Du har mange kloke ord og masse varme og dele med oss andre. Det er så godt.
Og snakke om overvekt er tabubelagt. Kanskje fordi det er så mange følelser involvert. Min overvekt er noe jeg må holde for meg selv, føler jeg. Begynner man å snakke om det så blir folk flaue og prøver å snakke om andre ting. Det er sårende.

Det er interesangt det du skriver om tanker rundt slankingen. At det er oss selv som holder oss nede. Jeg vet at det er meg selv men jeg klarer ikke å finne ut hvorfor. Jeg tror også at vi jenter er blitt oppdratt til å være så pene, flinke og snille at vi ikke tør å uttrykke følelser som f.eks. sinne. Vi vender det innover i oss selv, og det får som regel negativ effekt som trøstespising, anoreksia ol. Det er trist. Jeg har prøvd å tenke på hva som gjør at jeg ikke har klart det tidligere og er blitt klar over en del fallgruver men det er nok mye igjen. Jeg tror at hvis man skal lykkes og klare å holde seg slank så må man rydde litt opp i psyken. Man må jobbe for å styrke denne. Ikke la andres oppfatning/meninger ha så stor innvirkning på oss.

Tusen takk for at du er til.

Klem fra Morgengry
c.AuthorAlias nite11. august 2002
Hei og god kveld kjære Augusta.

Du, jeg sitter her igjen jeg (ha ha kommer vel ikke som noen bombe), og leser gjennom dagbøkene.
Inger peker på noe som er veldig viktig, en virkelig tankevekker. Er om noen tar seg av Augusta.

Det er så viktig med dine inspill og din trøst her inne, men det kan jo være at Augusta føler seg liten, og trenger et fang å krype opp i hun og.
Men tror nok også at Augusta liker å være veileder. Hun er den som skriver ned tanker og refleksjoner, og blander inn litt facts, så du blir jo som den sterke som "tar deg litt av oss".

Det er ikke lett å sette seg over deg sterke menneske, be deg trekke pusten og bare være "lille Augusta" som noen stryker over håret og sier at nå skal jeg ta litt vare på deg.

Amen

Klem fra Din Nina

Ps. Dette utvikler seg nesten til å bli en slags psykologidagbok, men pyttsan, det handler jo om å ta vare på hverandre, ikke sant. Og nærvær, ikke avviselse (som du skrev om til meg) styrker oss som mennesker og gjør at vi blir tryggere på oss selv, og dermed tryggere til å gå mot den nye livsstilen vi ønsker å lande på.
c.AuthorAlias Jojoen😉11. august 2002
Hei igjen :-)

Her går det strålende med vektnedgangen som vanlig :-)
I dag har jeg skrevet en god porsjon skryt i dagboka mi om at jeg hadde gått ned i ferien. Ha ha, du har gått ned mye mer enn meg disse ukene. Hurra for deg!

I morgen er det tilbake til hverdagen igjen med matpakke og styr, men jeg synes på en måte at det er litt godt. Tenker litt på alt arbeidet som har hopet seg opp de siste 3 ukene.. Arbeidet mitt kan forresten beskrives på samme måte som ditt.

En ting jeg er glad for, er at jeg ikke har internettilgang på jobben :-) Men så er det utrolig koselig å logge seg på når jeg er vel hjemme igjen og middagen fortært.

Ha en fortsatt fin søndag og lykke til videre.

Klem fra Jojoen
c.AuthorAlias inger❤️11. august 2002
Kjære Augusta

Har ikke ord som kan beskrive hva jeg føler etter å ha lest det du skriver. Du er bare helt utrolig. Skal skrive ut teksten. Ta vare på den og lese den på senga når vonde føleser kommer opp.

Jeg tenker litt på deg. Hvordan har du det. Du har en jobb hvor din oppgave er å ta vare på alle de rundt deg. Slik har du det sikkert hjemme også. Hva skjer når du kommer her inn. Jo du blir vår veilder og "mamma". Når tar du deg tid til at andre tar seg av deg. Tørker dine tårer og hører på dine problemer. Jeg håper at vi her inne kan være der for deg, siden du gir så mye til oss.

Klem fra Inger

c.AuthorAlias nite❤️11. august 2002
Kjære mor

Du skulle bare visst hvilke følelsesmessige strenger du spiller på. Skulle ofte ønske at jeg var ei lita jente igjen, og når jeg var lei meg, kunne jeg krype opp i ditt fang, du stryker meg over håret og viser at du elsker meg, og du beskytter meg mot det som er vondt.
Du er mamman min, MAMMA et så kraftig følelsesmessig ord, så kjære mor, jeg takker for dine ord, og må gå å tørke tårene mine som er mange her søndag formiddag.
Mamma jeg er så glad i deg, og savner deg så enormt.

Klem fra din datter Nite
c.AuthorAlias nite11. august 2002
Hei og god formiddag kjære Augusta.

Ja vi skriver og vi skriver. Vi bruker dagboka vår som en direkte treapi, du, jeg og mange med oss.
Håper du skriver like fort på tastaturet som meg, hvis ikke tør jeg ikke tenke på hvor store deler av dagen vi bruker her inne. Har gitt et svar til Monica123 om akkurat dette i dag.

Synes det er så smigrene at du siterer meg, det gir en god følelse.

Vet du. Første jeg gjør om morgenen (når jeg ikke skal på jobb) er å logge meg inn på slankere.com.
Når jeg er på jobb (man-fre) lurer jeg meg inn i ny og ne for å sjekke dagboka mi og svar der. Sitter med skjermen mot døra på kontoret mitt, og sekretæren sitter rett utenfor, og jeg er ganske fersk, så dette blir litt smugtitting.
Første jeg gjør når jeg kommer hjem fra jobb, er å kjeppjage 16 åringen vekk fra PC'en med begrunnelse at det er jeg som eier maskinen. Har investert rimelig mange tusen (er en knallmaskin). Når man blir hekta på noe, kan jeg bli ganske intens. Men dette er vel den beste manien jeg noen gang har hatt, foruten at det går litt for mye tid her inne.

Nok om det.
Ser du har en jobb hvor du jobber mye med mennesker, for andre mennesker, og har en mistanke om hva du jobber med. Men tror du gir mye av deg selv til andre, for å hjelpe andre, men hjelpen går ut, ikke inn.
Vi er ikke maskiner, og trenger noe inn også, og det er vel det denne kanalen gir deg, og meg, og mange med oss.
Jeg er veldig innstilt på dette med å legge om livstilen, og det er vel kommet som en total revulusjon. Vel klarer jeg ikke et vektmål, så skal jeg i allefall gjøre denne forandringen for å kunne øke prestasjon, og dermed få overskudd.

Som jeg har sagt tidligere, så er livet altfor kort til å slite ut sofaen, hvor inputen bare er dårlige tv-programmer.

Ser din invitasjon hos Monica123 om å skrive ned situasjoner hvor man føler man er i ferd med trøstespising. Tror det er en god ide, selv om jeg føler jeg er bevisst på mine svakheter,og situasjoner hvor jeg er svak. Tror på å skrive når anfallene inntreffer, og for oss som har skriveklør, vil vel dette ikke være så forbasket vanskelig.

Jeg ønsker deg en fortreffelig dag og gir deg en kjempeklem.
Nite.
❤️73,0 kg

23. Dag - Om trøstespising

Kjære Klubb!


Nite kom ut med følgende spørsmål for noen dager siden (fritt etter hukommelsen min):

"Hvorfor i alle dager er vi damer, som alle er godt utrustet mellom ørene, så elendige til å forstå egen psyke og vektproblemer?"

Jeg har tenkt en god del på dette spørsmålet, og kommet frem til et nøkkelord - trøstespising! - tror det er fler nøkkelord - men trøstespising ligger delvis skjult, som EGENTLIG årsak til mange episoder med spising av for mye og feil mat.

Jeg ser det på meg selv nå. Nå har jeg fulgt programmet mitt veldig nøye i 3 uker. Har følt meg så mett og forsynt hver time på dagen - at jeg ikke har orket å tenke på en kake eller noe slikt.

Men dette har blitt en interessant test for meg nå. For nå ser jeg ofte: AHA DETTE var en slik situasjon, hvor du før hadde stappet i deg en kake, eller hva det nå var innen for kortest mulig avstand :-)

Nå SER jeg disse situasjoner i et nytt lys - med andre ord - jeg gjennomgår en periode, hvor jeg blir bevisstgjort om mine egne svakeste øyeblikk. Slankearbeid foregår halvveis inne i våre egne hoder! Dette er Jojoens ord. Og veldig vise er de!

Beste ønsker om en god slankelørdag,
Deres Augusta

5 i heiagjengen
c.AuthorAlias nite10. august 2002
Hei igjen augusta

Bare en liten "innstikker" her før jeg inntar sofaen for kvelden. Føler jeg fortjener den salaten med feta, hvitløksbåter og oliven jeg har tenkt å lage i dag. Har syklet rundt 2 mil (selv om mye er nedover er det allikevel litt opp og selv oppover kliver jeg søren ikke av sykkelen) Har akkruat dusja og er innom her.

Fy søren, her har du meg vettu, skriver en hel innledning før jeg kommer til poenget.
Vel, det gjør overhodet ikke noe at du skriver som du gjør inne på dagboka mi. Jeg synes det er helt ok, og liker egentlig slike "stikkere" som er ment til de som bare er smugtittere.
Helt enig med deg, disse blåser vi fullstendig i, og det gjør jeg faktisk også.
Har en formening at alle som morer seg på andres bekostning, må betale for det en dag. Jeg tåler en støyt, men det er de som ikke er så klare for "morsomheter" skal være forskånet for slikt.
Det som irriterer meg er om det er noen (og det er det sikkert) som mener de er så feilfrie at de kan holde andre som klovner, ja der er det et eller annet med oppdragelsen og sundt folkevett...... nei vettu Augusta, nå roter jeg meg helt ut i en laaaaaaaang forklaring. Kort sakt, la kommentaren din stå du.

Vet du augusta, jeg ble så glad at jeg holdt på å boble over når jeg faktisk så at jeg har gått ned totalt 12 cm. Det var akkurat det som skulle til at jeg har hatt en fortreffelig dag.
Og så er det så godt å ha dere her inne.
Når vi går på tirsdag, skal vi ha Auguste med oss (i bånd ha ha). Du er en så sentral person som vi er blitt så glad i, så du skal være mentalt med i allefall.
Jeg personlig blir også så glad når jeg får svar i dagboka fra deg. Dere er flere her inne som gjør at jeg i dag er 12 cm mindre Nite.

En superkjempeklem fra Nite

c.AuthorAlias nite10. august 2002
Hei igjen min reflekterte slankevenninne.

Huff, denne dagboken er jeg blitt så hektet på at jeg får jo ikke gjort så mye annet. Det er greit å sitte her om kvelden, fordi det er mere givene enn bare å glo på tv'en. Og da er jo også fingrene mine opptatt på tastaturet, og ikke med å putte snop inn i ansiktet.
Men å starte her lørdag formiddag, er ikke smart. Formiddagstimen går, og nå plutselig er klokken snart 13:00.

ÅÅÅ Augusta. Det er så mye vi skal reflektere over. Det er mye å analysere, og sette sitt liv og egne vaner i et perspektiv som skal føre oss mot en ny hverdag. En hverdag hvor det å orke noe, få overskudd.
Livet er så kort fra før, at skal vi virkelig bruke tiden på sofaen, daff og utilpass. Skal vi ikke ha overskudd til å gå ut, enten til byen å være urban, eller bruke marka som vi har i umiddelbar nærhet (de fleste rundt i norge har den muligheten)
Skal vi ikke se oss rundt, snuse inn lukten av luft og bare nyte den korte stund vi har her på jorden.
I dag er Nite dyp, og det er også en side hun har, ved siden av å være "den morsomme klovnen".

Hvis du tar deg en tur innom dagboka mi så ser du i dag at jeg har våknet. Jeg har skrevet litt om akkruat dette med livstil, og vaner, noe du også er innom her mht. trøstespising.

Jeg vil være en flott 40 åring. Jeg vil være den som menn slenger et ekstra blikk på. Selv om jeg har partner, trenger man litt denne selvfølelsen man får ved å være en smule attraktiv. For det er klart at når man er så overvektig som jeg er nå, er jeg den som ofte er veskepasser når vi er ute. Vel dette er ikke helt sant, men jeg tror du vet hva jeg mener.

Naturen har gitt meg proposisjoner, og det er opp til meg om jeg vil ha disse, eller om jeg vil fortsette å polstre dem inn i fett.
Naturen har videre vært snill med meg når det gjelder utseende, da jeg har et pent ansikt. (åååå det er så herlig å være 40 og tørre å si at jeg er pen (ikke spy er du snill))

Nå har jeg for første gang i livet gått til innkjøp av lyse sommerklær, og det er en herlig befriene følelse.

Det er jo en annen grunn til at jeg nå må ned i vekt. Det er jo at ved 40, kommer helsemessige problemer ganske fort. Blodtrykk, slag, intfark... Dette vil jeg unngå, og derfor er det bare en ting å gjøre.

Du Augusta. Du er en vakker kvinne. En vakker kvinne med vakre ord. Tusen takk for hilsnen din i dagboka mi.
Du vet, jeg følte for å forsvare meg litt i forhold til dette at jeg tok initativ til en del treff. Vi er jo alle anonyme her inne, og det kan jo tenkes at en og annen er en annen enn hva man utgir seg for.
Det kan være ganske skremmende dette med å komme ut av skapet,og delta på fysiske treff.
Derfor ville jeg forsvare meg litt, og dere alle tok imot ballen så flott og ga meg tilliten tilbake.
Tusen takk for det. Skulle gjerne hatt deg som en turvenn og. Det er så deilig med reflekterte mennesker. Reflekterte kan man være på flere måter, så det er nok grader der som andre ting.

Puh..... du, nassenøff og jeg ser ut til å lide av litterær elefantsyke. Når vi starter å skrive, stopper vi aldri. Men det skal jeg gjøre nå, fordi jeg er nødt til å ta meg sykkeltur. Deilig vær, og i dag gleder jeg meg over livet.

Stor helgeklem fra Nite
c.AuthorAlias Jojoen😃10. august 2002
Hei igjen :-)

Så flink og målbevisst du er :-) Det går veldig fint med deg.

I går var det en dag absolutt uten samsvar mellom liv og lære for meg. Om det var trøstespising eller kortslutning i hjernen, det vet jeg ikke. Huff..

I dag skal det bli andre boller, full skjerpings :-)

Ha en flott lørdag!

Klem fra Jojoen
Bilde
c.AuthorAlias ABBA❤️10. august 2002
God morgen AUGUSTA

Dette går jo kjempefint. Jevn og fin nedgag.
Stå på du når nok målet innen kort tid med denne farta.

Morgen klem fraAbba
c.AuthorAlias Monica12310. august 2002
Hei Augusta!
Her går det fremdeles strålende ser jeg. Du er flink altså.
Da jeg så du skrev om trøstespising i dag, leste jeg i Ingmari Dickens bok om det samme. Derfra har jeg skrevet hennes forslag til løsning. Jeg velger å skrive det i dagboka mi. Det er lenge siden jeg leste den boka første gang, og så ble den liggende. Men nå har jeg tatt den fram igjen. Og får stadige a-ha-opplevelser. Hun skriver mye lurt synes jeg. Det gjør du også, og tusen takk for det!

Ha en fin dag.
Hilsen Monica
❤️73,2 kg

22. Dag -La oss ta et lite regnestykke om kalorier

Kjære Venner!

Er så rørt over alle varme, hyggelige brev fra dere. Skal skrive lørdagsbrev med svar.

Takk for at dere er der alle sammen
Klemmer fra
Deres Augusta

Klokken er 23:25 og det er sengetid - men tror vi snupper et lite god-natt-regnestykke:

Jeg har nå gått ned en del kilo'er. 3 av disse er fett. Startet ut med 30 kg fett - og har nå 27 kilo tilbake.

HVIS disse 3 kilo'er av kroppens fett var RENT fett, så hadde det blitt:

3 * 9000 Kcal = 27000 Kcal

Men det er det jo ikke. 1 kilo av kroppens fettvev svarer til 750 gram RENT fett.

Så vi må altså gange 27000 Kcal med 3/4 = 20250 Kcal

Dette er resultater etter 3 uker = 21 dager

Antall Kcal per dag er altså = 964 Kcal per dag.

Og hvem er det, som har 'spist' disse nesten 1000 Kcal per dag?

Det er jo Augusta!

I tillegg til oksemørbradbiffer med kremsauce + grønsaker.
Omeletter med ost + grønsaker.
Fiskeretter med alle mulige sauser og krydder+grønsaker.

Et par kyllinger har også funnet veien til gryten min + hundrevis reker...
+ masse mer forskjellig.

Når jeg ser dette regnskapet nå, så forstår jeg godt, at jeg ikke har vært sulten en time på dagen. Og meget godt, at jeg ikke har hatt lyst til så mye som en liten 'smågodt'...

Så hva er nyheten her?

Nyheten er, at den måten jeg spiser på nå, den jobber sammen med kroppens EGNE funksjoner. Slik at hormonet Glukagon åpner både døre - OG vinduer til fettlagrene og lar kroppen forsyne seg rikelig... :-) - smiler litt her - for det er jo en god nyhet!

Om 4 og et halvt minutt - strekker Augusta seg under dynen - og mine siste tanker i dag skal bli: Måtte dere alle finne hemmeligheten for dere selv!

Godnatt og takk for i dag
Deres Augusta


5 i heiagjengen
c.AuthorAlias Ally😊9. august 2002
Jeg likte den hestehistorien! Har begynt å stampe i bakken jeg også, vil ut!!!!!!!

Varme klemmer fra Ally!
c.AuthorAlias Marikken❤️9. august 2002

Gratulerer så mye med seieren i konkuransen !

Det var ærlig fortjent !

Klem, Marikken
c.AuthorAlias Marikken❤️9. august 2002
Kjære Augusta !

Tusen takk for at du er så flink å oppmuntre hele tiden, og virkelig tar deg tid når du skriver noe.

Du er bare helt fantastisk !

Du må være veldig standhaftig som klarer å føge kuren din så nøye. Du har vel bare gått på den i en 3 ukers tid (tror jeg?), og gått ned nesten 10 kg ! Helt utrolig. Det blir jo faktisk et gjennomsnitt på ca.500 gr pr dag ! FANTASTISK !!!

Ha en flott dag !

STOR klem, Marikken

PS; Beklager at det ble så mange kommentarer til deg i går, men jeg fikk feilmelding hele tiden skjønner du !
c.AuthorAlias Sola😀9. august 2002
Hei.
Jeg har lest en del i dagboka di og jeg må bare si at du er utrolig flink, masse energi og motivasjon. Og så lurer jeg på om du er en slags "skriver" .. en journalist eller kanskje du har skrevet en bok, eller du er en slags lege... *S*S*
Hvorfor jeg spør? det er fordi du skriver så bra og kommentarene du gir til andre er bare så utrolig herlig. Blir stum av beundring. *S*
Du har en veldig fin og gjevn vektnedgang, grattis til deg for det.
Ønsker deg en riktig god helg og lykke til med ditt mål, som jeg tror du klarer med glans.
Klem fra Sola
c.AuthorAlias Bonita😊9. august 2002
Heia deg, Augusta,
nå er det ikke lenge til 10-kg. jubileum.. Du er superflink!!
God helg fra Bonita ;-)
❤️73,4 kg

21. Dag - Augusta er en hest...

Høylydt god morgen til Slankeklubben!

Det var en gang en hestestall - og det var en lang, lang vinter. Stallen var stille og støvet, og i det mørke hjørne stod en hest og gumlet på havren sin...

Men så kom våren - og endelig en dag kastet solen litt lys og varme inn i stallen. Hesten begynte å røre på seg - nå var den ivrig etter å komme seg ut - og da dagen kom, og den fikk lov å komme ut, så snuste den i vinden - og merket en brusende frihet - så sprang den i vei ut over jordene...

Akkurat slik er det for Augusta nå - frihet fra fettet!

Så Augusta er en hest :-)

Og så til arbeidet - er med dere i tankene hele dagen!
Deres Augusta
10 i heiagjengen
c.AuthorAlias Yasminah😊8. august 2002
Det går som det suser....... Du er kjempeflink,rett og slett!!
Jeg har hatt en uvanlig fin uke. Har man en fin uke ,lurer man på hvor lenge det kan vare.......Har man en forferdelig uke, lurer man på når det skal snu.....
Tror jeg skal begynne å belønne meg selv..... Jeg vet ikke med hva. Jeg har et digert klesskap full av 38 bukser ....som står og venter på smalere tider. Mitt første mål er å bli 75kg innen 7.9 .
Håpet i det fjerne er at uniformsbuksa skal bli " rikelig".

Jeg får såvidt igjen knappen nå. Jeg har ca 10 uker på meg.
Den MÅ tas i bruk i november.

Klem fra Yasminah
c.AuthorAlias Bitten😉8. august 2002
Heisann superslanker :)
Gratulerer som vinner av konkurransen :) Det er sånn fart på deg nå at det er ikke mulig å holde følge med deg lengre :)
Kan forstå du nyter den nye vekta, for det gjør eg også :)
Ha en fantastisk dag videre :)
Klem fra Bitten :)
Bilde
c.AuthorAlias nameit😀8. august 2002
Hallo Augusta!

Jeg har nok ikke hilst på deg tidligere, men etter å ha sittet oppe "halve natta" for å lese innleggene dine, så er det på tide å si hei til ei som har mer på hjertet enn gjennomsnittet.
Så mange flotte innlegg hvor du tar opp ting som angår oss alle i mer eller mindre grad. Skulle vært moro å vite hva du egentlig jobber med. *ler* Er bare så nysgjerrig av meg.
Jeg ser at du har gått ned nesten like mye som jeg har gjort, bare med den forskjellen at jeg sikkert har brukt dobbelt så lang tid på å gå ned som du. Men så har jeg ikke gått over til GI ennå ... Har bestilt boka fra Fedon Lindberg, og er spent på å lese den. Ser jo at det er veldig mange her inne som sverger til GI, og da blir jeg nysgjerrig selvfølgelig.

Vel, det får være nok i denne omgang.

Du får ha en riktig flott dag, Augusta.

Gleder meg til innleggene dine.

Klem fra NameIt
c.AuthorAlias skalned😄8. august 2002
Gratulerer med kjempenedgang! Skjønner godt at du føler deg fri! GI dietten må ha noe for seg ja... Synes det høres vanskelig ut å kutte brød, derfor et spørsmål: kan man spise fiberrik eller rugsprø og likevel spise riktig i forhold til GImaten?
c.AuthorAlias augustina8. august 2002
Kjære Augusta!

Åh, som jeg unner deg følelsen!

Takker og bukker for din utrolige omsorg og innsikt.
Du er et godt og klokt menneske!

hilsen Augustina
c.AuthorAlias Marikken❤️8. august 2002
Kjære Augusta !

God morgen til deg også !

Fin beskrivelse av hvordan du føler det ! Sånn har vi det vel de fleste av oss, men snart får vi komme ut å springe vi også !

Ha en fortreffelig dag på arbeid !

Klem, Marikken
c.AuthorAlias Marikken❤️8. august 2002
Kjære Augusta !

God morgen til deg også !

Fin beskrivelse av hvordan du føler det ! Sånn har vi det vel de fleste av oss, men snart får vi komme ut å springe vi også !

Ha en fortreffelig dag på arbeid !

Klem, Marikken
c.AuthorAlias Marikken❤️8. august 2002
Kjære Augusta !

God morgen til deg også !

Fin beskrivelse av hvordan du føler det ! Sånn har vi det vel de fleste av oss, men snart får vi komme ut å springe vi også !

Ha en fortreffelig dag på arbeid !

Klem, Marikken
c.AuthorAlias Marikken❤️8. august 2002
Kjære Augusta !

God morgen til deg også !

Fin beskrivelse av hvordan du føler det ! Sånn har vi det vel de fleste av oss, men snart får vi komme ut å springe vi også !

Ha en fortreffelig dag på arbeid !

Klem, Marikken
c.AuthorAlias Morgengry😌8. august 2002
Ja, her raser det nedover, Augusta. Du er så flink. Og det stemmer så godt det du skriver. Jeg står fortsatt i stallen men håper våren også skal komme til meg om ikke så altfor lenge.

Stå på!

Klem fra Morgengry
❤️73,8 kg

20. Dag - Etterord til innlegg i går

Kjære Alle og riktig god morgen!

Advarsel: Lav-GI-kosten har en bivirkning: VEKTEN GÅR NED :-)

Nåh, dette var bare en liten ''attention getter''! :-)

Andre ''bivirkninger'':

- Kinnene mine har blitt smalere
- Cellulite områder er ikke harde og ømme lenger.
- En fryd når mannen sa: "Armene mine rekker snart 2 ganger rundt deg nå"
-Klær generelt har blitt mer løsthengende.

Opplevde også for en stund siden, at musklene i benene føltes veldig trette - jeg tolket dette, som et tegn på, at musklene har ''fått nytt kosthold også''. De får ikke lenger karbohydrater på direkten.

Og så et par ord til de av dere, som leser innlegget i går om Svigermor OG finner at nettopp DIN Svigermor er en av de, som trenger en del oppdragelse.

Jeg har skrevet det til dere. Fordi jeg er så sikker på, at en av årsakene til vektproblemene er den Svigermor. Du føler deg satt under administrasjon - det er en svært uverdig følelse for en voksen kvinne.

Det nedbryter hennes:

Selvfølelse
Selvaktelse
Selvrespekt

Når Svigermor først har begynt å behandle deg respektløst. Så ser hun lynhurtig dine svake og sårbare punkter.

Hvis hun VET du er på diett, og du forsøker å betro henne din glede over nå ha kommet 5 kilo ned. Så overrumpler hun deg plutselig med en sårende kommemtar - eller bare et ydmykende øyekast - slik at du er så såret, at du er et lett offer for trøstespising.

Jeg skriver om dette fordi det smerter meg å tenke på, at mange av dere kanskje lider på grunn av en overvekt, som på indirekte måte blir påført dere av en kvinne, som er eldre enn dere OG som dere burde kunne stolet på som en EGEN MOR NUMMER TO i livet - som skulle vært en støtte i årene med små barn, men som faktisk er en ''fiende'' mot både ekteskapet og dere selv.

Hvis noen har lyst og krefter til å lese grundigere informasjon om hvordan dette virker så prøv å les om: ''Domestic Violence - Emotional Abuse'' for dette er hva dere EGENTLIG blir utsatt for.

Det meste av dette er skrevet til kvinner, som blir psykisk misshandlet av ektemenn - ikke mange har forstått - at Svigermor også kan være en psykisk ''voldsmann'' - men virkningene på kvinnen er den samme.

Hvis dere ikke føler, at dere er MODNE for å lese om dette nå. Så bare vent med det. Hold litt avstand til det en stund - vent til du er mer moden for det - for det er KRAFTIG kost.

Bare gå i gang med det programmet, som jeg skrev om i går - det er godt nok til tusen.

Hvis dere føler, at det er best å la mannen lese programmet mitt først - er det helt OK - men vær forberedt på at det kan SKRÆMME han - slik at han ikke vil samarbeide.

Mannen er flink til å ta avstand fra følelser - fordi han ikke er så trent med følelser som vi kvinner. Vi har jo håndtert følelser som en naturlig ting siden vi var små jenter.

Ja, dette var bare noen få ord i hast - jeg ønsker dere lykke til med dette og også med videre nedgang!

Deres Augusta

5 i heiagjengen
c.AuthorAlias nite🙂7. august 2002
Hei augusta, og igjen takk for hilsnen i dagb.mi.
For å ta det siste først. Jeg har veiedag fredag, men føler at dette er tungt og vondt.

OKTOBERTREFF
Så til dennen idèen om et treff. Vet jo ikke hvor kjapp adm. for å få opprettet denne nye siden er, men ser at jeg er nødt til å vente på svar fra dem.

Har nå purret adm. opp, og ja, det vil selvfølgelig være mulig å bruke denne siden som en info. base. Mitt hovedpoeng er dog at denne skal brukes til ja felles info som skal nåes ut til alle.

Min ide var kanskje å treffes midt på østlandet, slik at det kan være flere fra alle kanter som kan møtes. Oslo kan fort bli for upersonlig.

Ideen videre går ut på at jeg kontakter en eller annen fjellstue/hotell innenfor rimelig pris (slik at det vil være flere som kan delta uten at det koster sjorta). Reservere plassen fra Fredag til søndag, hvor det er fritt om man blir fra fredag til søndag, fredag til lørdag eller lørdag til søndag.

Plassen bør man komme til med tog og med bil, og fjellet i oktober er bare så vakkert. Videre om vi kunne være så heldige å finne et sted hvor de laget maten etter vårt behov.

Videre vil det være muligheter for turgrupper i fjellet, fra lange oppmerkede turer (på flere timer) eller fine gåområder i umiddelbar nærhet. Det vil si noe for en hver smak og hver sin form.

Hele ideen med dette er jo at kosthold og vektreduksjon er det ingen andre som vet hvor vanskelig dette er foruten oss som sliter med dette, har slitt hele livet og kommer til å slite resten av livet.

Noen synes det er godt med anonymiteten her inne, at man her tør å snakke om sine svakheter, og ikke minst her inne tør man registrere sin vekt. Denne oppgir vi overhodet ikke der ute, i full offentlighet.

For de som vil "ut av skapet" treffe sine venner fra her inne, og kunne slå seg løs uten å tenke på at andre vellykkede ser ned på en og tenker "fy fader hvor feit hun er".
Her er vi fordi vi alle er verdifulle og fordi vi skal ha andre likesinnede å lene oss til, og bli mere bevisst på kostholdet.

Vi skal lære å elske oss selv, om man er stor, middels eller liten. Vi skal kunne akseptere oss som verdifulle mennesker og ikke avvikere.
Dette blir vi faktisk så påvirket av her inne, fordi man faktisk får mye ros (og det vokser vi på) og vi ser at vi ikke er alene, og det vokser vi absolutt på. Dette vil helt automatisk gi oss det lille som skal til for å kunne bli litt mer akseptabel ovenfor oss selv. Vi tenker kanskje ikke på dette sånn helt klart, men hvis man analyserer sjelen etter man har vært her en stund, merker man at man plutselig har blitt litt forandret, og tenker litt annerledes.
Kan noen ellers forklare meg hvorfor vi/de som ikke går ned noe, som står på stedet hvil ennå er med, selv etter flere måneder?

Derfor tror jeg det vil også være godt for noen å komme ut av skapet å virkelig kunne møte seg selv litt utenfor sammen med andre, som virkelig vet hva vi sliter med.

Amen

Klem Nite

c.AuthorAlias Jojoen😃7. august 2002
Hei igjen :-)

Gratulerer med stadig supre bivirkninger. Er det ikke herlig?

Jeg leste svigermor-tankene dine...
Min svigermor har jeg aldri kjent, for hun hadde alzheimer og døde bare noen få år etter at jeg giftet meg. Svigerfaren min var en trebukk! Og den mannen jeg hadde i 20 år var jaggu "svigermorsk" nok, så jeg trengte visst ikke mer. Jo da... Det var herlig å få friheten igjen før det var for sent :-)

Det er ikke lett å være menneske når andre gjør så godt de kan for å bryte oss ned for å hevde seg selv.

Nå er livet herlig! Og det blir bedre og bedre for hver dag på grunn av et sunt kosthold og en lettere skrott. Jeg smiler og folk smiler tilbake :-)

Klem fra Jojoen
c.AuthorAlias Monica1237. august 2002
Kjære Augusta!
Tusen takk for fine ord i en vond tid. Og du har så rett så rett. Akkurat nå føler jeg at du bare gir og gir av deg selv til meg og ikke får noe tilbake. Det synes jeg er synd, men når jeg kommer meg ovenpå igjen kan det bli andre veien.
c.AuthorAlias ABBA❤️7. august 2002
Kjære AUGUSTA!

- Den bivirkningen vil jeg ha mye av.*s*
Takk for lykkeønskninger, sender de teilbake til et flott menneske.

-Men jeg lurte på om du har hørt om Dr.Atkins?
I tilfelle du har det lurer jeg på en ting. Går det ut på samme opplegget som F. Lindberg. (leste om det i se & hør) **SS** Det bladet som ingen leser vet du.

Må bare få si at du har en fantastisk nedgang, og setter ting i et humoristisk perspektiv.

Koz ABBA
c.AuthorAlias Ragnhild7. august 2002
mange kloke ord her :-) Jeg tror jeg har en mor som er tilnærmet en av dine svigermor-typer, og en svigermor som slett ikke passer på noen av dem :-) Når jeg leste om svigermor tenkte jeg "dette kan ikke passe"; men så tenkte jeg på min egen mor - og fant løsningen der.. Alle mennesker er forskjellige på mange måter, men likevel har du satt likhetene på spissen på en god måte.

Det er eventyrlig å lese om dine resultater!
Jeg har ikke klart å komme igang med GI kosthold enda - men har det veldig i bakhodet, og er nysgjerrig på hvilken effekt det kan ha på meg. Tror du jeg kan merke forskjell ved bare å kutte ut hvetemel og sukker, og tenke proteiner, proteiner proteiner?

ha en god dag
Ragnhild
❤️74,2 kg

19. Dag - GIdioten og 'Svigermor - og

sønnen hennes' :-)

Tror jeg vil skrive om noe i dag, som vi alle har hørt om før, og som mange av oss kan snakke med om - og noe som mange av oss selv blir en vakker dag...

Lekre og slanke? Ja, det blir vi!

Og først:

Kjempestor og oppmuntrende slankeklem til dere alle - og tusen takk for alle brev - jeg finner ikke ord til å uttrykke, så rørt og varm jeg blir når jeg leser de!

- så kommer her litt om Svigermor.

GIdioten og 'Svigermor og sønnen hennes'


INNHOLD:

1.)………Om livserfaring og respekt for andre mennesker.
2.)………Hvorfor skal vi snakke om Svigermor i Slankeklubben?
3.)………Hva er respekt i praksis?
4.)………Svigermor og hennes andre Svigerdøtre.
5.)………Svigermødre av alle sorter.
6.)………Løsningen: Dette er HVA vi gjør.



*********


1.)………Om livserfaring og respekt for andre mennesker.

Gamle kvinner i familien min har ofte sagt: ”Ikke noe fint å se i speilet lenger, nei! – ser bare DET gamle hodet!”

Men det ER noe mer enn ’det gamle hode’ – det er noe verdifullt, som man ikke ser i speilbildet: Masse erfaringer fra et langt liv og kloke tanker.

Så det er ikke bare en ulempe å bli eldre :-)

Jeg har sett meg selv, som ung og umoden og sett, hvordan vi med alderen gradvis endrer oss mye.

Vi får erfaringer, vi lærer, vi er ikke lenger så sårbare, selv tålmodighet har jeg fått mer av! Litt i hvert fall :-)

Bare det, tre ganger å sitte med det nyfødte barnet sitt, se på dette lille nye menneske, og tenke, at det skal pleies, veiledes, beskyttes, næres og lære – og samtidig få rom til å utvikle sine egne medfødte egenskaper og muligheter så langt det kan.

Det setter ting i perspektiv – både i forhold til oss selv og også til andre mennesker. Det lærer oss om respekt, både å vise andre mennesker respekt, men så sannelig også å forvente å bli respektert av andre mennesker.

Det er sagt og skrevet virkelig mye om det følgende emne. I aviser, ukeblader, gamle vitser og nye vitser, fler lass med bøker og mange andre plasser.

Jeg tror derfor, at det er mange i tillegg til jeg selv – for hvem det ser ut, som om det finnes en ganske stor gruppe av mennesker, som glemmer ALT om respekt, høflighet, alminnelig dannelse og god gammel folkeskikk – den dagen Sønnen deres får en KONE: … Svigermor…

Av og til kan man få inntrykket av, at sønnens hjem, som han etablerer i fellesskap med sin kone – etter Svigermors oppfattelse, er en underavdeling av Svigermors domene.

Alle ÅRSAKER til dette vil jeg ikke ta med her – også dette er det sagt og skrevet så mye om.

Men det, som jeg vil skrive om i dag, det er en oversikt over ulike grader av ’Svigermorskhet’ og viktigst av alt: Løsningen på problemet: Hva gjør vi?

Alle de enkle løsninger det finnes på Svigermorproblemet I PRAKSIS, er det skrevet MYE mindre om. Så teorier er det nok av – i dag vil vi snakke om praksis!


2.)………Hvorfor skal vi snakke om Svigermor i Slankeklubben?


Jeg vil si et par ord om hvorfor, jeg føler, at dette emnet i det hele tatt hører hjemme i Slankeklubben.

Det er fordi:

1. Stadige, sårende angrep fra Svigermor, kan drive oss rett ut i trøstespisingens fangehull – med derav følgende spolerte gode intensjoner om å gå ned i vekt.

2. Problemer med Svigermor er en kraftig belastning for oss og sliter på nervesystemet. Spesielt fører det til overbelastning nå, når vi skal slanke oss. Fordi vi da er inne i en prosess, hvor vi må bruke våre krefter på å holde oss i psykisk balanse – det er viktig for å kunne tilpasse oss til oss selv – fordi mye av slankearbeidet foregår inne i hodene våre – som Jojoen så sant har uttrykt det. :-)


3.)………Hva er respekt i praksis?


Så kommer noen generelle betraktninger om: Hva betyr respekt i PRAKSIS i forholdet mellom Svigermor på den ene side og Sønn/Svigerdatter på den andre side?

Det betyr, etter min mening, at:

Hvis Svigermor vil KOMMENTERE noe i Svigerdatterens hjem – så kan hun BARE si noe pent.

Eksempel: ”Jeg må si, at jeg beundrer din smak ved fargevalg eller møblering.” - eller lignende. Hvortil Svigerdatteren smiler og svarer: ”Takk Svigermor, det gleder meg å høre.” - Om Svigermor ikke finner på noe pent å si – ja, så må hun holde tett.

Samme gjelder ALT vedrørende Svigerdatterens person OG barnebarn (BÅDE oppdragelse, klær og kost).

Hvis Svigermor blir bedt om å si sin mening om et eller annet, så er hun velkommen til å si sin mening selvfølgelig.


4.)………Svigermor og hennes andre Svigerdøtre.



En Svigermor kan aldri tale nedsettende om sine andre Svigerdøtre til en Svigerdatter. Fordi dette ødelegger tilliten, og gir Svigerdatteren en tanke om, at slike uverdige angrep, blir hun kanskje selv utsatt for, når hun ikke er tilstede.

Da må Svigerdatteren ta sine SvigerMEDdøtre i forsvar – det er det eneste holdbare – ellers kan Svigermoren benytte dette trikset til å dele opp hele familien – og alle føler seg uvel i hverandres selskap ved sammenkomster.

Dessuten vil den Svigerdatter, som du har tatt i forsvar, få høre om det på et eller annet tidspunkt – og virkelig føle, at hun har fått en ny søster.


5.)………Svigermødre av alle sorter.


Svigermødre kan inndeles i grupper, fra den virkelig snille, hjertevarme, elskelige kvinne og til den grusomme, nedladende, respektløse kvinne, som med stor galskap, kan splitte opp hele familien – og drive den unge kone ut av det nye hjemmet sitt.

Begynner med den verste først:

1. Svigermor – den ’dødelige’ typen.

Den verste er den Svigermor, som ser ut som en virkelig fin dame, som oppfører seg søt og forstående og hjelpsom mot Svigerdatteren, når andre ser på, men som kommer med ydmykende, sårende kommentarer til Svigerdatteren, når de to er alene sammen.

Svigerdatteren her er alene og forsvarsløs, som på en øde øy med en sulten løve! Svigerdatteren legger planer om å komme seg ut av ekteskapet. Først bare som en liten tanke – men etter hvert, som årene går, forstår hun, at hun kan klare seg bedre alene med barna.

Svigerdatteren har bare tre valg – to dårlige og et godt.

De to dårlige er følgende: Hun kan fortelle om disse angrep til mannen sin. Men innerst inne, blir mannen såret og flau – dette er svært pinlige følelser for en mann. De fleste menn skjuler pinlige følelser, fordi disse følelser ikke er mandige. Dessuten kan han heller ikke virkelig forstå, at det kan være sant – hun er jo hans Mor.

Resultatet: Mannen din trekker seg unna DEG – først psykisk – og dernest fysisk. Du skubber han bort fra deg. Altså dårlig løsning.

Den andre dårlige løsning er å klage til venninnene dine over Svigermor. De går lei av å høre om det, og det løser ikke heller problemet i det lange løp – så du blir aldri ferdig med å klage – og du blir sjeldent i bedre humør av det – og ditt syn på Svigermor blir dårligere – og ungene dine kan føle det på deg – unger vet jo omtrent ALT det, som vi voksne forsøker å skjule.

Nei, den eneste gode løsning kommer i avsnittet: 6.) Løsningen: Dette er HVA vi gjør.


2. Svigermor – den usikre typen.

Denne Svigermor kommer lett til å si noe dumt og kanskje utilsiktet sårende i Svigerdatterens hjem, fordi hun er veldig usikker i sin Svigermorrolle og veldig redd for å få stemplet: ’Den gyselige Svigermor.’

Hva kan Svigerdatteren gjøre?

Svigerdatteren bruker en masse takt og varhet for Svigermorens usikkerhet. Men først av alt: Svigerdatteren stålsetter seg mot å bli såret. Dette er lettere å gjøre, når hun forstår, at Svigermoren er mer usikker enn henne selv.

Du kan si til mannen din: ”Jeg tror, din Mor føler seg litt usikker på sin rolle som Svigermor. Jeg tror hun trenger ALL vår forståelse og overbærenhet i en tid fremover.”

Du aner ikke, hvor stor takknemmelighet mannen din vil føle for deg, ved denne holdning til hans Mor!

Høyst sannsynlig SIER han ikke noe om det, men han FØLER det. Også en følelse som takknemmelighet, er en umandig følelse for han, derfor holder han den for seg selv: Men når du VET han HAR den følelse – så er vel egentlig det nok for deg.

Dessuten så vil han VISE deg sin takknemmelighet på en eller annen måte i hverdagen – mer hjelpsomhet med unger, middag, innkjøp, hente posten, fylle bensin på bilen DIN, rydde i garasjen, hente bossdunken, slå plenen – osv osv

Dessuten: Din nye holdning overfor Svigermor, den vil gjøre DEG SELV langt mindre sårbar overfor henne – og mindre sårbar for andre mennesker også – fordi du VOKSER på det. Utrolig – men sant altså.

Om hva du ellers gjør ved denne Svigermor: Se avsnittet: 6.) Løsningen: Dette er HVA vi gjør.



3. Svigermor – den irriterende typen.

Dette er henne, som ikke VIL holde munnen sin, men som ustanselig kommenterer, kritiserer og forsøker å tvinge til seg sin Sønns oppmerksomhet.

Hun vil alltid fremheve seg SELV, som en langt bedre kvinne, slankere kvinne, flinkere kvinne, mer sportstrent kvinne, mer beundret kvinne enn DU – overfor sønnen sin. Jo mer du (og hennes Sønn) forsøker å dempe henne eller tale om noe annet, jo verre blir hun!

La oss se på et eksempel:


Du og mannen din besøker henne en lørdag ettermiddag – skal slappe litt av etter ukens strabaser. Dere sitter og prater i stuen hennes om et eller annet – Svigermor er ikke i stuen i øyeblikket. Men så kommer hun inn – og uten det minste hensyn til, at dere to faktisk er midt i en samtale, bryter hun inn og begynner å fortelle – mest til Sønnen sin – men med et lite øyekast til deg av og til – for å se REAKSJONEN din:

Svigermor forteller: ”I går møtte jeg en gammel venninne, som jeg ikke har sett på lenge – og vet du, hva hun sa? Hun sa: ”Tenk så GODT du holder deg! Du er jo stadig så slank som en ungjente!” – tenk deg, det sa hun til MEG, gamle kone! – til MEG den gamle Moren din!”

Nå kan ikke Sønnen hennes gjøre annet, enn å si et eller annet om, at ’Joda, Mor, du holder deg godt.’ Sønnen kan IKKE gjøre annet enn å skryte litt av sin Mor. Men Moren SELV betrakter seg slettes ikke som gammel. Hun vil bare ha bekreftelser og flere bekreftelser på, hvor flott hun er.

Så kjører hun videre med – for to hundre gang å underholde dere med, at hun stadig har kåpen hengende, som hun brukte på sin bryllupsreise for 48 år siden. Hun forteller: ” - og her en dag – hadde jeg den på – fordi jeg tilfeldigvis så den – fordi jeg var i gang med å rydde og lufte i klesskapene – fordi, som du vet, jeg har ALLTID vært SÅ omhyggelig med min manns og mine egne klær” – masse skeive sideblikk til DEG – og rett før hun mister pusten etter denne lange enetale – så sier hun: ”Og kåpen! Ja, den sitter FREMDELES – Ikke en KILO har jeg lagt på meg i alle disse år!”

Mannen din er jo ikke dum – for så hadde du jo aldri giftet deg med han. Han forstår så utmerket godt, hva hun sier, og alt hun antyder. Men hun er jo hans Mor, og han aner ikke, hva han skal si eller gjøre.

Og DU begynner å nå opp på 100 grader innen i deg - sier ikke noe.

Det trenger du heller ikke – for Svigermor, har SETT, at du har reagert. Nå går hun – tilfreds - ut av stuen med ordene: ”Og nå skal jeg gå ut å koke en deilig kopp kaffe – det trenger vi til!”

Men nå har samtalen gått i stå mellom du og han. HAN tør ikke si noe – føler, at uansett hva han sier – så blir det verre. Og DU er ikke lenger i humør til å snakke – tenker bare på hvor utålelig hun er, og at det skal vare LENGE, før du blir med han DER igjen!

Svigermor har ’plassert’ seg rett mellom dere. En plass, hvor hun ikke har NOE å gjøre. Hun er i full gang med ’å skille’ dere.

Når hun kommer inn med kaffibrettet med en stor og lekker oppdekning med kaker og Sønnens hjemmebakte favoritter. Så føler du plutselig, at du TRENGER noe, og føler at KAKENE er den eneste formildende opplevelse på denne ødelagte lørdagen.

Du spiser store, gode stykker av alle kakene – og hva gjør Svigermor?

Hun sitter med et lille stykke og spiser kun FANATISK beskjedne, små biter fra ytterste kanten av tallerkenen sin

– mens hun fortsetter sin selvbeundrende fortelling ved å si: ”Ja, JEG har jo ALLTID fått ord for å spise som en liten fugl! – Ikke sjeldent jeg har hørt folk si: Det er et UNDER, at du lever, og er SÅ dyktig – så lite du spiser! - Og det er riktig nok, at jeg alltid har vært travel – for i ALLE årene har jeg ALDRI ligget lenger enn til klokken...”

Osv osv kjører hun løs.

Med DENNE Svigermor er det bare ETT å gjøre: 6.) Løsningen: Dette er HVA vi gjør.




6.)………Løsningen: Dette er HVA vi gjør.


Ja, det var en liste over 3 ulike Svigermortyper. DIN Svigermor kan kanskje passe litt inn i alle - eller ingen av disse grupper.

Men om du ikke helt kan plassere henne i en gruppe, så betyr det bare, at du er usikker på, om hun er ’dødelig’, ’usikker’ eller ’irriterende’ – så gjør det ikke en pinn!

For kuren for alle disse Svigermødre er den samme – så derfor kommer nu:

DETTE ER HVA VI GJØR

Du bestemmer jo selv, hvor kraftig medisin hun skal ha. Du kan begynne med en mildere form, og så se om det har noen virkning – hvis ikke må du bli mer bestemt og sette ’doseringen’ opp.

Etter min mening er du nå i gang med å redde ekteskapet ditt, din egen forstand og barnas tilværelse. Derfor kan du gjøre alt i en ånd av den naturligste selvfølgelighet og med den reneste samvittighet. Det er jo livet ditt det gjelder.

1. DU bestemmer, at NÅ – akkurat på denne dagen, kanskje i dag? – at nå skal det bli slutt!
2. Du innser, at det er en utvikling, som har ’gått ned ad bakke’ over tid.
3. Du forstår, at nå setter du i gang en ny prosess.
4. Du vet, at først må det bli et VENDEPUNKT – og SÅ begynner det å gå rette veien – langsomt.

VENDEPUNKTET får du til ved å:

1. Stålsette deg – uansett hva hun sier ELLER finner på – du lar deg ikke slå ut! Du lar deg ikke såre, irritere eller bevege til NOEN synlig reaksjon. Du tenker - for å trøste deg selv: ”Jaja, lille Svigermor – vent bare – du vil få se, at JEG er den sterkeste – for det er JEG, han har giftet seg med!”

2. Du slutter helt og absolutt med å si NOE negativt om hans MOR til mannen din.

3. Du tar et håndarbeid frem, som du kan sitte opptatt med, slik at du kan skjule litt for henne, om du hører etter, hva hun sier eller ikke.

4. Du opptrer vennlig, rolig og med en naturlig bestemthet. Du kan bli nødt for å øve deg på å si slike ting, som dette – (med godt humør i stemmen):

”Nei, VET du nå hva Svigermor? Nå høres du ut som Mor min! Hun glemmer også av og til, at jeg ikke er 12 år lenger – men en voksen kvinne! Jeg VIL nå ha lov å bestemme over klærne mine selv!” (eller barna mine eller maten min – eller hva det nå kan være..)


5. Altså rett ryggen, la som om du STRÅLER av selvtillit (selv om du ikke føler det). Det merkelige er, at hvis vi FØRST begynner å oppføre oss, som om vi er stappfulle av selvtillit – så tvinger vi også FØLELSEN til å komme frem i oss. Men det tar litt tid.





Når du for alvor har iverksatt operasjon ’VENDEPUNKT’ – så kan du plutselig en dag få denne følelse: ”Hjelpe meg! JEG er jo det eneste VOKSNE mennesket i stuen!” (altså når du er alene i stuen med mannen din og hans Mor)

Du kommer plutselig til å se på mannen din, som et menneske, som har lidt under dette Svigermorproblemet.

Du SER, at mannen din trenger den støtten, du nå blir i stand til å gi ham. ( Ikke si til ham, at du vil gi han støtte – bare GJØR det). Han trenger å få lov til å slippe fri av presset fra en Mor, som ikke vil la sin sønn få lov til å bli en voksen mann.

Og du SER, at Svigermor bare er en bortskjemt ’jentunge’ – som SELV har nektet å utvikle seg til et voksent, modent menneske.

Når du ikke lenger klager til mannen din over hans Mor – så begynner han å se på deg som en riktig PARTNER – akkurat en slik partner, som han har trengt hele livet sitt. Han ser opp til deg – får ny respekt for deg – og vil gjøre alt for å bli likeså voksen som du.

Selv de mest SLØVE menn – er overraskende hurtige til dette!

Når DU ikke klager over hans Mor – så trenger HAN ikke å stå på hennes side lenger.

Så får du han over på DIN side! – lett og elegant – ikke sant? Logisk.

En vakker dag kan du oppleve dette: MANNEN din begynner selv å STOPPE Moren sin.

Han blir voksen (fordi du støtter ham) – Du hører, han sier til Moren sin: ”Nei Mor, NÅ har vi hørt nok om alt det der – gå heller ut og finn kaffien frem.”

Selv om du blir SÅ glad overrasket, at du holder på å dratte ned av sofaen. Lar du som intet, og blir sittende rolig. Ingen talende øyekast til Svigermor med triumf over hennes nederlag – og heller ingen øyekast til mannen din i triumf over din seir. Bare et varmt og beundrende smil til hans øyner, hvis han ser på deg.

Gjør ting, som hjelper han med å føle seg som en god ektemann og en stor, sterk voksen mann. Tenk på, at hvis han har følt seg som en liten undertrykt gutt i 37 år – så er det på tide for han!

Det er flere teknikker for å få fart på operasjon ’VENDEPUNKT’:

Skrytt av Svigermoren din! Masse skryt og vennlige bemerkninger! – DET slår henne ut i flere dager – og når hun åpner munnen igjen – så kommer det bare RESPEKTFULL tale.

Så enkelt!

Eksempel 1:

Du blir med på besøk hos Svigermor. Du hilser vennlig og smilende med rett rygg og stråler av selvtillit. Straks du kommer inn stuedøren sier du: ”Å Svigermor – det er alltid så hyggelig her i stuen din!”

Jo flere av andre mennesker, som etter hvert hører, hvor oppmerksom og god du er mot henne, jo flere begynner å forstå, at hun må FEILE noe – hvis hun ikke taler pent om deg!

Forstår du dette? – Svigermor lærer å lukke munnen – inntil hun finner noe pent å si om deg! Du TVINGER henne til det på denne måten.

Eksempel 2:

På din MANNS fødselsdag: Du vil, at dere skal besøke Moren hans (han vil sikkert bli glad for ditt forslag om å besøke Moren hans på fødselsdagen). Du gir henne en bukett. Vennlig og smilende.

Mens du sier:

”Ja, du skal ha en bukett med takk for den deilige sønnen din!”

eller

”Ja, du skal ha en bukett, for det er jo deg, som har hatt all BRYET med han!”

Når venninnene hennes kommer på besøk i de følgende dager, da står buketten din der i stuen. Og venninnene sier: ”Så nydelig bukett – hvem har dog kommet med DEN til deg!”

Og hun må fortelle, at den har hun fått av Svigerdatter sin på sin Sønns fødselsdag.

Hvor brydd blir hun nå selv? – om hun TIDLIGERE har fortalt venninnene om, hvor dum og utilstrekkelig Svigerdatter hun har?

Nå blir hun rammet av det, som hun selv startet ut med. Hun får en god lærepenge, om å tale PENT om sin Svigerdatter!

Du er i full gang med å oppdra Svigermor. Og du er i full gang med å sette deg i respekt.

Dessuten så er det også en god ide, å begynne å gi Svigermor en ordentlig oppmerksomhet. Spør henne for eksempel:

På hvilken måte var barndommen hennes preget av krigen?
Hvordan var hennes skole?
Hvem var hennes ungdomsvenner?
Er de i live ennå?
Hvordan var egentlig foreldrene hennes?

Sitt hel rolig og lytt! til henne – gi henne oppmerksomhet på en ordentlig måte. En ordentlig oppmerksomhet, som hun kanskje aldri har opplevd før i livet sitt. Lær henne på denne måten å SNAKKE om seg SELV på en ordentlig måte, som et VOKSENT menneske – og ikke som en halvtosset jåle.


Ja, det var, hva jeg tenkte på å si om dette i dag.

Riktig god kveld!
Augusta
8 i heiagjengen
c.AuthorAlias Marikken❤️7. august 2002
Kjære Augustaen min !

Har nettopp vært innom dagboka mi å sett hvor fint du har svart meg. 10 000 takk ! Du er en knupp ! (VIRKELIG!)

Nå er Marikken veldig trett, og skal gå å legge seg !

Ønsker deg en God Natt, med "søte" drømmer ! (så slipper du å tenke på søtsaker i morgen !)

Stor klem, Din Marikken
c.AuthorAlias Marikken❤️7. august 2002
Kjære Augusta !

Må ærlig talt si at jeg fikk meg en god latter når jeg leste innlegget ditt i dag. Min svigermor er akkurat som du beskriver. Hun kommenterer alle hun ser på TV og i blader eller på bilder, eller på gaten, eller hører på radioen (ja, iallefall nesten) at de er så tykke, også gløtter hun bort på meg. Hun presterer å si at Elin Tvedt (værdamen) er tykk. Selv er hun SELVFØLGELIG tynn som en strek, og har vært det (som du påpekte) siden hun giftet seg. Alle hennes venninner er så tykke, hun er den eneste som har holdt seg tynn og fin. Jeg kommer aldri til å tilfredsstille henne, uansett. Før jeg fikk min siste sønn veide jeg 55 kg i en periode. Da klaget hun til meg og mannen min hele tiden at jeg så syk ut. Jeg kunne da umulig være frisk, så tynn som jeg var !

Hun behandler mannen min som om han fortsatt var 8 år, selv om han er 35 år. Eks. når vi kommer på besøk; "Kommer du til mammaen din, du da. Kom inn på kjøkkenet så skal jeg smøre deg en brødskive, du er vel sulten stakkar", mens hun stryker han på kinnet. Jeg blir så rasende at jeg holder på å sprekke. Et annet eks. Vi var nettopp på besøk hos dem, og jeg fortalte at jeg hadde bestilt frisørtime til begge sønnene våre. (de er 2 og 5 år), slik at de skulle være nyklippet til barnehageåret startet. Jeg liker det når guttene våre er kortklippet. Men, neida, det mente hun ikke var nødvendig, for de var jo sååååå fine med litt hår i nakken. Dette gikk hun å mostret om i timesvis, og det endte med at jeg ringte og avbestilte frisørtimen. Innimellom gjør hun meg smågal ! Synes det er vanskelig å si noe om henne til mannene min også, for det er som du sier HANS mor, så litt i forsvar må han ta henne.

Huff, det ble litt av en utblåsning!

Tror jeg må skrive ut innlegget ditt, og spare det til en passende anledning til å vise det til mannen min.

STORE klemmer, Marikken
c.AuthorAlias NasseNøff❤️6. august 2002
Kjære Augusta !
Jeg har ikke vært inne og hilst på deg tidligere, så nå er det jammen meg på tide. Jeg leser stadig dine kloke innlegg rundt om i dagboka, og jeg har også lest store deler av dagboken din.

Det er godt med sånne mennesker som deg, som med stoisk ro og forståelse forklarer oss andre om livets realiteter, og sprer om deg med kloke ord, gode råd, varme og oppriktig interesse.

Takk for deg Augusta !

Jeg ønsker deg lykke til videre, og gleder meg til å lese om Svigermor og sønnen hennes *s*

Varme hilsener fra NasseNøff
c.AuthorAlias Ally6. august 2002
Hei Augusta! Jeg har ikke vært inne de siste dagene, været har vært for fint! Skal lese de siste innleggene i dagboka di når det skyer over - dvs i morgen, tenker jeg...

Ally
c.AuthorAlias Eterna❤️6. august 2002
Tusen takk for din oppmerksomhet!!! Du må være et unikum når det gjelder engasjemang og innsikt. Og du har en fantastisk god måte å skrive på. Er du i forlagsbransjen eller noe sånt? Hvor tar du alt fra? God tid må du også ha siden du har tid til å skrive så mye. Tusen takk for at du tar deg tid til dette, du er en berikelse for denne slankeklubben!!

Som du skrev for en stund siden er det ikke lett å vite hva vi kan vente hvilke hensyn våre omgivelser vil ta til oss med "spesielt" kosthold. Jeg tror vi kan forvente ulike hensyn etter hvem vi snakker om. Jeg har for eksempel en utrolig hensynsfull mann, men har sagt at han ikke behøver å vise hensyn hele tiden. Jeg trenger å øve meg på å motstå fristelser som jeg må forholde meg til utenfor husets fire vegger. Derimot hadde jeg blitt sur dersom han ikke hadde vist hensyn i det hele tatt. Når det gjeldr veninner tar jeg det som det kommer. De sliter med vektproblemer flere av de også, men synes mitt syn er nærmere sykt. Hva skal man så spise dersom man ikke kan spise brød og poteter. De er akkurat som du skriver tutet ørene fulle av godt betalte ernæringseksperter at karbohydrater MÅ kroppen bare ha for å overleve. (samme hva slags) (til og med sukker). Velkommen etter tenker jeg da for en gang vil sannheten komme for en dag og dette være den sunne måten å leve på.

Jeg har alltid sagt at alle burde leve som en diabetiker. Vår familie har derimot aldri blitt informert om dette med GI-indekser osv. Når det gjelder måten vi har taklet vår sønn da han var mindre når det var noe ekstra på bordet i forbindelse med fødselsdager oa. så har det ikke alltid vært like lett. Men den gang vi satte sprøyter på ham ble det en ekstra dose for at han skulle kunne kose seg en sjelden gang. Vi har også opplevd noen små utskeielse som vi ikke skulle vite om, men dette ble selvsagt avslørt når blodsukkeret ble målt. Da han var 18 år og skulle ta vare mer på seg selv ble det nærmest katastrofe når alkoholen måtte utprøves den første tiden. ØL ER GIFT!! Han ble så dårlig at han gikk i koma og lå på sykehuset i 14 dager med en livstruende tilstand. Alle kroppsfunksjoner sluttet å fungere og det var bare så vidt han sto det over. Etter denne episoden har han virkelig lært en hard lekse. Vi foreldre var nok veldig på tuppa i lang tid etterpå. Nå drikker han ikke øl i det hele tatt, men kan kose seg med en drink eller to uten å overdrive. (sprit virker nedsettende på insulinnivået slik at en diabetiker må passe på å spise noen peanøtter ved siden av dersom blandevannet ikke inneholder sukker) Ja, det har vært mye slit og mange bekymringer i hans oppvekst. Nå er han over 23 år og vi slapper mere av. Han passer sitt arbeide og klarer sin hverdag og han holder seg slank og fin. Han har selvfølgelig blitt tatt hensyn til opp gjennom årene. Vi har alri godterier på bordet og heller ikke i skapene. Det er kun i spesielle anledninger det finnes slikt hos oss. Kaker og desserter har vi laget slik at dette ikke har vært skadelig for ham å spise i små mengder, men dette også bare til spesielle anledninger. Tårer har det vært både fra sønnen min og meg (i det skjulte for det meste) Jeg hadde så utrolig vondt av ham en periode når han var liten. Men nå er det blitt en livsstil for alle i familien. Og nå som jeg har fått kunnskap om proteiner og karbohydratenes virkning på hormonbalansen i kroppen er det akkurat som om alle brikkene har falt på plass. Det er så mye jeg forstår nå som jeg lurte på hvorfor tidligere.

Har også lyst til å vite mer om kostens sammenstening. Har hørt at det kunne vært skrevet en hel bok om kost, GI og overgangsalder hos kvinner. (har fått mail fra DR. Lindberg) Vi får oppmuntre ham til å skrive en ny bok om dette emnet. Regner med at det ikke er lenge før jeg selv må konstatere at overgangen har kommet. Synes allered jeg merker forskjell på enkelte ting som inntrer hver måned.

Nå må du ha det riktig godt og fortsette med å spre av din kunnskap og skriveglede. Jeg ser fram til neste dag i din dagbok. Kjempeklem fra Eterna
c.AuthorAlias MonicaR6. august 2002
Hei, Augusta! Jeg er ny her, leste dagboken din til langt på natt i går kveld! Det er veldig spennende det du skriver om GI, har sjekket noen av nettstedene du refererte til.

Du går tydeligvis på en kur som du har funnet et sted, men hvor fins den? Hva spiser du fra dag til dag? Jeg tror ikke mitt eget problem er insulin, jeg har bare noen kilo ekstra fordi jeg er for glad i øl&peanøtter! Men min mor på 60 har problemer som ligner på det du beskriver. Hun var slank til noen år over 50, da hun fikk stoffskifte-trøbbel, og går nå på tyroxin og er 40% sykmeldt. I løpet av denne perioden har hun gått opp mye, hun nekter å veie seg, men jeg tipper 10-15 kg, selv om hun spiser ekstremt lite.

Vet du noe om sammenhengen mellom GI-teorien og lavt stoffskifte? Hun er imiderltid ikke særlig glad i søtt, så det stemmer ikke.

Takknemlig for innspill, ha en ellers fin dag.

Klem fra Monica
c.AuthorAlias Morgengry😌6. august 2002
Hei, Augusta.
Gleder meg å lese fortsettelsen. Du skriver alltid noe interesangt i daboka di.

Flott å se at vekta di kryper nedover. Det GI-kostholdet hjelper virkelig!! Det som er så rart, synes jeg, er at all godte-hunger er borte. Det har jeg aldri opplevd før. Tenk om jeg hadde hørt om dette kostholdet før...... Men nå har jeg det og da er det jo bare og nyte nuet. Jeg har funnet noen linker om GI som jeg har satt opp i dagboka mi, hvis du skulle være interesert.

Ha en flott dag.

Klem fra Morgengry
c.AuthorAlias Marikken❤️6. august 2002
Kjære Augusta !

Venter i spenning på resten...........

Ønsker deg en fantastisk fin dag, mad lav karbo mat !

PS; Har gått til innkjøpelse av noe som heter; Matvaretabellen. Der står opplistet innhold i all mat. Ser at det er en hel del mat, med 0 i karbo. Er dette mat som man kan spise uten dårlig samvittighet, i moderate mengder, selvfølgelig ?! (hvis man spiser proteiner først ?, men det skal man vel helst uansett?)

STOR klem, Marikken
Noe gikk galt. Last inn på nytt 🗙

Rejoining the server...

Rejoin failed... trying again in seconds.

Failed to rejoin.
Please retry or reload the page.

The session has been paused by the server.

Failed to resume the session.
Please retry or reload the page.